Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktmarked kollaps etter model Y?

Startet av Vaduz, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58

« forrige - neste »

JorEl

nie; -Egentlig ville jeg vært mye mer redd for bruktprisen på Model 3 etter intro av Y enn hva som skjer med bruktprisen på X og S

Glad vi fikk poengtert den i model S-delen av forumet. Nå sender vi bekymringen over til TM3-delen  :):angel:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Croft

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 23. januar 2020, klokken 13:41
Kjøpte ikke folk S fordi den var like stor som en stasjonsvogn? En solid nedgradering til 3 ifm plass. Antar at S også vil ha større bagasjerom enn 5-seter Y.

Helt korrekt. Eneste modellen som klarer god plass, gode kjøreegenskaper/comfort og god estetikk. Derfor tesla valgte S som første modell.

tornaldo

Sitat fra: Croft på lørdag 25. januar 2020, klokken 20:36
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 23. januar 2020, klokken 13:41
Kjøpte ikke folk S fordi den var like stor som en stasjonsvogn? En solid nedgradering til 3 ifm plass. Antar at S også vil ha større bagasjerom enn 5-seter Y.

Helt korrekt. Eneste modellen som klarer god plass, gode kjøreegenskaper/comfort og god estetikk. Derfor tesla valgte S som første modell.

Enig i at Model S ikke vil lide noen nød, men det er i utgangspunktet fordi det nå faktisk selges en del biler til en normal pris, som gjenspeiler alder og kjørelengde som bruktbil. Likevel en del på Finn som er helt uten bakkekontakt, og tror de får over 500k for en 2015 modell som har gått 99000 km  :laugh: Den gjengen der kommer til å føle at det er et kollaps, men det er jo fordi man har vel høye tanker om verdien i dag.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Observasjon 1: Når Model 3 kom stoppet salget av nye Model X og S. Kan og ha noe med at Sog X ple priset for høyt med for store batterier.
Observasjon 2: Jeg kjøpte Model 3, og gikk fra Model S. Vet en del gjorde det samme. Ingen var perfekt. Model Y er det nesten, om den ble strukket 15cm i lengden, bedre lydisolert, og bedre dempere enn Model 3.
Observasjon 3: Nytt batteri er på vei til X og S:
https://itavisen.no/2020/01/25/arets-forste-tesla-oppdatering-avslorer-model-s-og-model-x-endringer/
Tesla Model Y                         2021-

o.b.lix

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 26. januar 2020, klokken 00:03
Observasjon 1: Når Model 3 kom stoppet salget av nye Model X og S. Kan og ha noe med at Sog X ple priset for høyt med for store batterier.
Ikke helt sant, for selv om det ble solgt 15.600 M-3, så ble det likevel solgt 3.000 S og X i 2019. Er nok grunnen til at de fleste som ønsket seg stor Tesla, allerede hadde kjøpt S/X i årene før? Det er solgt 30.000 av disse årene før?

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 26. januar 2020, klokken 00:03
Observasjon 2: Jeg kjøpte Model 3, og gikk fra Model S. Vet en del gjorde det samme. Ingen var perfekt. Model Y er det nesten, om den ble strukket 15cm i lengden, bedre lydisolert, og bedre dempere enn Model 3.
Model 3 hadde vært perfekt om den var mer lik model S? 

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 26. januar 2020, klokken 00:03
Observasjon 3: Nytt batteri er på vei til X og S:
https://itavisen.no/2020/01/25/arets-forste-tesla-oppdatering-avslorer-model-s-og-model-x-endringer/
Nytt batteri kommer til Plaid som kommer på slutten av året (Ifølge Elon), og sannsligvis til resten S/X over årsskiftet. Kanskje mer info på Battery Day?

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Kan det kollapse mer enn det gjorde for ca ett år siden? Tesla S falt vel ca 30% i verdi fra 1.1.19 til 1.6.19?
Men den hadde vel egentlig litt for høy bruktverdi i 2018? Så dagens verdi er kanskje litt under normalen.
Ser man på nybilsalget i januar så har salget av S og X stoppet nesten helt opp.
Og velger man en ny ferdigbygd S eller X får man fri superlading i et ladenettverk som virker, spør du meg skulle de ha solgt mye bedre enn konkurrentene nettopp på grunn av dette.
Virker heller ikke som fri superlading er mye verdt på bruktmarkedet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

Sitat fra: Lynet på mandag 27. januar 2020, klokken 11:42
Ser man på nybilsalget i januar så har salget av S og X stoppet nesten helt opp.

Som det gjør alle år i januar, Tesla prioriterer rett og slett ikke leveranser i januar til Norge.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kodax

Sitat fra: Lynet på mandag 27. januar 2020, klokken 11:42
...
Og velger man en ny ferdigbygd S eller X får man fri superlading i et ladenettverk som virker, spør du meg skulle de ha solgt mye bedre enn konkurrentene nettopp på grunn av dette.
Virker heller ikke som fri superlading er mye verdt på bruktmarkedet.
De fleste lader nesten bare hjemme, så for de fleste er det lite å spare på fri superlading.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Lynet

Sitat fra: kodax på mandag 27. januar 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Lynet på mandag 27. januar 2020, klokken 11:42
...
Og velger man en ny ferdigbygd S eller X får man fri superlading i et ladenettverk som virker, spør du meg skulle de ha solgt mye bedre enn konkurrentene nettopp på grunn av dette.
Virker heller ikke som fri superlading er mye verdt på bruktmarkedet.
De fleste lader nesten bare hjemme, så for de fleste er det lite å spare på fri superlading.
Men det mye støy i media angående både veldig dyr hurtiglading (spesielt ionity) og ladekø så hvorfor ser ikke folk muligheten å kjøpe en Tesla med fri superlading, nesten aldri kø og virker bestandig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kodax

Det er naturlig at noen velger Tesla pga ladenettverket, men å få fri lading har mindre praktisk/økonomisk betydning for de aller fleste.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

o.b.lix

Sitat fra: Lynet på mandag 27. januar 2020, klokken 14:11
så hvorfor ser ikke folk muligheten å kjøpe en Tesla med fri superlading, nesten aldri kø og virker bestandig.

Superlading hos Tesla virker like godt uansett om det er gratis eller ikke, eneste med betalt er at du legger inn visa på din side hos Tesla, så trekkes summen.

Jeg kjører ca 10% av mine 50.000 km pr år på langkjøring der jeg bruker superladere, så det blir ikke de store summene om jeg skulle betalt for det.

For meg ligger verdien i "friheten", at jeg kan reise andre ende av Europa "gratis" om jeg vil. På samme måte som jeg kan kjøre i 250 km/t om jeg vil. Eller dra 2250 kg med henger. Det er bare det at jeg ikke vil... 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

Sitat fra: Lynet på mandag 27. januar 2020, klokken 11:42
Kan det kollapse mer enn det gjorde for ca ett år siden? Tesla S falt vel ca 30% i verdi fra 1.1.19 til 1.6.19?
Men den hadde vel egentlig litt for høy bruktverdi i 2018? Så dagens verdi er kanskje litt under normalen.
Tror du er inne på noe her.
Bruktprisen på Model 3 er høy, antagelig fordi det er få biler på markedet. Dette vil endre seg nå som de første bilene er et år gamle og det kommer stadig nye alternativer.
Jeg tror ikke det blir så mye som S da den har holdt en veldig høy bruktpris i mange år.

tornaldo

Sitat fra: Lynet på mandag 27. januar 2020, klokken 11:42
Kan det kollapse mer enn det gjorde for ca ett år siden? Tesla S falt vel ca 30% i verdi fra 1.1.19 til 1.6.19?
Men den hadde vel egentlig litt for høy bruktverdi i 2018? Så dagens verdi er kanskje litt under normalen.
Ser man på nybilsalget i januar så har salget av S og X stoppet nesten helt opp.
Og velger man en ny ferdigbygd S eller X får man fri superlading i et ladenettverk som virker, spør du meg skulle de ha solgt mye bedre enn konkurrentene nettopp på grunn av dette.
Virker heller ikke som fri superlading er mye verdt på bruktmarkedet.

Dagens verdi på Model S er fortsatt over «normalen». Biler som kostet 600000 for 5 år siden, selges for langt mer enn 300000, som ville vært normalen. Men det er på vei til å normalisere seg ja, og Model Y kommer garantert til å sørge for at prisene for brukte Model S, 3 og X er helt normale i 2021.

Gratis supercharging er kjekt å ha, men skjønner veldig godt hvorfor det ikke er verdt så mye i bruktmarkedet. For noen som bruker bilen i jobbsammenheng og kjører veldig mye langtur daglig ja. Men for resten som har noen turer til hytta og på ferie, er det jo bare snakk om en del hundrelapper, eller noen få tusenlapper i verste fall. Tilgangen til lader er det viktigste argumentet for Tesla spør du meg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Tiger123

78 stk Model 3 på Finn, og over 15 000 solgte, må vel bety at en ekstremt stor andel av eierne er fornøyd med bilen sin?

Eller har de ikke noe alternativer å gå til, ennå?

1000kwh

Når man har ventet i 3 år så er vel ikke salg først på agendaen. Teslaer er lette å leve med, det tror jeg gjør at folk er fornøyde!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA