Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktmarked kollaps etter model Y?

Startet av Vaduz, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58

« forrige - neste »

DagfinnN

Vi har jo to, TMS og TM3. Usikker på hva vi gjør i 2021. Selge S og velge Y, eller beholde S og bytte 3 i Y.
Skikkelig ilandsproblem :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorEl

Sitat fra: DagfinnN på mandag 20. januar 2020, klokken 16:18
Vi har jo to, TMS og TM3. Usikker på hva vi gjør i 2021. Selge S og velge Y, eller beholde S og bytte 3 i Y.
Skikkelig ilandsproblem :)
Er ikke så mye action her i S-delen, så jeg biter på :)

Du har altså gjort "stor-investeringen" når du byttet ut en S85D, med en S100D. Det er vel litt irriterende at Sen din har havnet på feil side av "MCU-fellen". Men nå har du i hvert fall, det nyeste nye i TM3en din, så du vet hva du har, og vet vel egentlig hva du får i modelY siden den er så lik TM3.

Det du vel ikke har prøvd enda, er en bil som går fortere enn 4.3sekund(?). Jeg(*) ville ha byttet ut Sen med en performance model-Y. TM3en ville jeg behold pga smarte, korte turer.

*) Jeg vil ikke ha en Performance av noe slag pga lav høyde. Men får jeg med luftfjæring, eller en LR-jukse-performance holder det i massevis.

Hvordan synes du forskjellene er å leve med mtp, dashbord og kjøring? Savner du noe i TM3 som du allerede har i Sen? Virker f.eks vinusviskerne i TM3 tilfredstillende?


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

DagfinnN

Sitat fra: JorEl på tirsdag 21. januar 2020, klokken 14:27
Hvordan synes du forskjellene er å leve med mtp, dashbord og kjøring? Savner du noe i TM3 som du allerede har i Sen? Virker f.eks vinusviskerne i TM3 tilfredstillende?
Har prøvd P100DL. Den ville jeg ikke hatt - altfor rask slik at aks. var ubehagelig.
Vår SR+ er merkbart saktere enn S100D, men hadde jeg ikke hatt sistnevnte ville nok jeg ha syntes SR var rask.
Mange smarte løsninger interørmessig i forholdt 100D og MCU2 er behagelig ja. Der virker nettleseren - ikke at det har så stor betydning.
Vindusviskerne funker ganske likt 100D nå etter oppdatering = tilfredsstillende på auto. På 3'ern har man 4 manuelle innstillinger + auto.
Merkbart mer støy i kupe, men kan skyldes dekka. Første bilen på mange år som jeg ikke ha hatchback på - det savnes selvsagt selv om bagasjerommet er overraskende stort. Morsomt med lading. S gir 16 km i timen på 16 amp, 3 gir 24.
Skjerm og manglende skjerm under ratt funker greit. Savner litt energiapp som jeg på dashbordet i S'en. Men bilen koster jo bare halvparten så.
Skal ha første langtur om en drøy mnd. Blir spennende å prøve ladehastighet på SuC.
Bruker mye ACC på 100d, savner å kunne justere hastighet med spake på 3, så vidt jeg vet må dette gjøres på skjermen. De har laget det ganske smart, men må flytte blikket 1 sekund for å gjøre det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Kristian O

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:48
Sitat fra: JorEl på tirsdag 21. januar 2020, klokken 14:27
Hvordan synes du forskjellene er å leve med mtp, dashbord og kjøring? Savner du noe i TM3 som du allerede har i Sen? Virker f.eks vinusviskerne i TM3 tilfredstillende?
Bruker mye ACC på 100d, savner å kunne justere hastighet med spake på 3, så vidt jeg vet må dette gjøres på skjermen. De har laget det ganske smart, men må flytte blikket 1 sekund for å gjøre det.
Du kan justere fart på ACC med høgre «hjulet» på M3   ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

JorEl

-Mange smarte løsninger interørmessig i forholdt 100D og MCU2 er behagelig ja. Der virker nettleseren - ikke at det har så stor betydning.

Mitt tips for dagen. Nettleseren passer fint til nrk.no, da kan man se direkte. I går satt jeg i bilen og fikk med meg når regjeringen falt sammen sånt i 12.00-tiden.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

På TeslaStats,no ser jeg at 3 kunder har kjøpt seg en ny model S i år. Når modelY kommer så er frykten kanskje ikke så stor for en kollaps ;)
Tesla solg i Norge pr 22.01  :
  3 stk  S
10stk  X
113stk 3

Ser ut som det kan bli model3 som står for hugg..
Men tror jo modelY slår homerun, og at Tesla ruller videre. :+1:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Hah, da kan det hende at man blir behandlet som VIP-kunde hvis man skal handle ny Model S om et år eller tre  :D


emurof

Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2020, klokken 23:14Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.

nie

Sitat fra: emurof på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:41
Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2020, klokken 23:14Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.
Men VET vi at Y blir større inni enn 3?
På bildene ser det jo bare ut som den er høyere.

TøddiVedder

Samme, men høyere blir jo litt mer plass det.

Jeg kjøpte model 3 fordi S og X er for stor (selvfølgelig litt pga pris også). Har hatt lyst på tesla siden starten, men var for stor (for bred). Er usikker, men tror jeg hadde gått for Y hvis den var tilgjengelig når jeg kjøpte 3.

Men model 3 er en fantastisk bil. Konge å kjøre og fungerer som familiebil (to voksne og to barn)

z4rd

Utrolig mange fiffige spekulasjoner her.

Jeg kjøpte ny X først, men ingen av årsakene som er nevnt her treffer nevneverdig ift hvorfor jeg har kjøpt ny Model 3 nå.

Vinnerne er alle de som ikke pleier å kjøpe nybil, da det etter introduksjonen av Y vil etablere seg et attraktivt bruktmarked av Model S, X og ikke minst 3, men ingen kollaps. Det er nok de andre i bransjen som kommer til å merke det best.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

#44
Sitat fra: nie på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:37
Sitat fra: emurof på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:41
Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2020, klokken 23:14Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.
Men VET vi at Y blir større inni enn 3?
På bildene ser det jo bare ut som den er høyere.
Edit; Ja Y er større.
(Se hele :+1: )......
https://youtu.be/_vPhkhf8m5k?t=363
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA