Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt parkeringsbrems - reklamasjon

Startet av Quintilian, lørdag 29. februar 2020, klokken 13:14

« forrige - neste »

dettvardett

skjedde på min 14 p85 å, måtte ut med 11k fordi begge sider måtte byttes ifølge tesla selvom bare ene siden hadde tatt kvelden, selvfølgelig rett etter 5års hadde gått ut.

Muffinman

Hvorfor måtte begge sider byttes? Røk på ene siden på vår 2013. Handlet bare en brukt på skroten, shinet over den og monterte rett på. Null problem. Gjenbrukte til og med klossene da de var tilnærmet nye å se til.

Holland

"skjedde på min 14 p85 å, måtte ut med 11k fordi begge sider måtte byttes ifølge tesla selvom bare ene siden hadde tatt kvelden, selvfølgelig rett etter 5års hadde gått ut."

Såppas ja! Jeg og Raymond Skjærstad måtte betale ca. 15k hver..!! Hvor gjorde du det? Fortsatt dyrt ja..!

offpist

Jeg byttet nylig bremsebånd på parkeringsbrems på min 2013 modell og kan si noen ord om erfaringer med det.
Kalipper for parkeringsbrems sitter med to bolter som har M16 hode og løsner du de er hele kalipper med motor løs. Ny enhet koster gjerne tusenlapp på huggeren og på eBay kan man få 2 enheter for ca 1000 kr + frakt.

For å bytte bremsebåndene trenger man en kraftig dor på 4 mm for de to låsepinnene sitter GODT!
Jeg knakk flere skrujern før jeg dro på biltema og kjøpte et dor sett.
https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/huggmeisel/drivdorer-2-8-mm-2000024016

Vil samtidig nevne at bremsebåndene kostet 2500 kr på Tesla, så kjøp heller uoriginal for 1/10 av den prisen.

På selve motoren er det en 4 pins plugg og ved å tilføre 12V på de to yttereste pinnene kan man enkelt kjøre stempelet ut/inn. Men slipp opp med en gang den når endepunktet så du ikke brenner opp motoren.

Etter å ha satt alt tilbake på bilen og aktivert parkeringsbrems gir bilen en feilmelding og det fortsetter den med helt til du slår bilen av og på igjen (reboot av mcu hjelper ikke).


Jeg byttet også hjullager fremme, og støtdemper bak (luft), og det var også overraskende enkelt å gjøre selv.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Ellemelle

Sitat fra: offpist på lørdag 28. mars 2020, klokken 08:41
og støtdemper bak (luft), og det var også overraskende enkelt å gjøre selv.
Interessant. Kjøpte du den brukt eller ny? Fra Tesla eller andre? Pris?

Muffinman

De pinnene sitter bare godt om de ikke har vært demontert med jevne mellomrom og satt inn med fett før remontering. Men de setter seg mye raskere enn på de andre kaliperene.  Jeg lot Brembo være Brembo og kjøpte uoriginale pinner til 1/4 av prisen, og så langt ser det ikke ut til at  de ruster like mye som de originale. Jeg har ikke sett noe til feilmelding etter demontering eller bytte av disse kaliperene på vår 2013.

offpist

Ellemelle: Kjøpte brukt på huggeren, 2000 kr inkl mva.
Symptomet var at den ville sige sakte bak på en side.. men så sakte at man merket det ikke med mindre det sto i 2-3 dager. Tilslutt så vil den gå tom for Nitrogen på tanken og kompressoren går hele tiden og brenner til slutt opp. Ikke spør meg hvordan jeg veit... ;)

Muffinman: Ja mine låsepinner var nok de originale fra 2013 og fryktelig rustet.
Selve bremsebåndene var så slitt at noen av de var inne på metallet.

Men poenget mitt med posten var opprinnelig å si at å bytte kalippere for håndbrekk trenger verken være dyrt eller vanskelig, og masse deler er tilgjengelig på hugger. Bare fysisk swap, og ingen programmering er nødvendig.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Muligens ikke supernøye med nitrogen, virker som verkstedene fyller vanlig luft om de ikke har nitrogen for hånden. Selv mikroskopiske lekkasjer og diffusjon gjør at "vanlig" luft blir en større og større andel av innholdet i tanken. Og vanlig luft er jo rundt 80% nitrogen uansett. Kompressoren bare fyller opp igjen om trykket blir for lite i følge Tesla. En ekstra "pop-off" ventil-lyd når kompressoren kobler ut er et tegn på at det suppleres med luft utenfra.  Kompressorhavari er vanlig om lekkasjen er så stor at den må gå kontinuerlig, eller tilnærmet det. Men like ofte bruker releet til kompressoren å brenne opp først. Det merker man først ved at kompressoren får annen arbeidslyd og lavere turtall som varierer, og går veldig lenge av gangen. Merk at 2013-modellene (og muligens 2014) har kontakt mellom et luftrør og noen kabler under frunken, slik at det før eller siden gnisser hull i røret og lekkasjen blir et faktum. Lurt å ta en sjekk og evt feste kablene unna røret før skaden er et faktum selv om det ikke er veldig kostbart å reparere.

Sole

Utbredt problem dette med parkbremscaliper, jeg orker ikke å ta diskusjonen med Tesla og bytter dem selv på min pre-facelift 16-mod. Har et par andre ting som er mer åpenbare reklamasjoner, bl.a. gåen kompressor for luftdemperne.
Men det er dårlig utvalg i demonterte calipere for pre-face, noen som vet om facelift-utgaver er kompatible?
Prøvde å ringe Tesla, som ba meg vente på tlf fra dem om saken, men den kom jo aldri.

Klykken

Ut av garanti? Hvis ikke ville det vært lønt å "ta diskusjonen". For min del var diskusjonen slik:
Meg: Parkbremsen slipper i motbakker.
Tesla SC: Kjent problem. Vi fikser på goodwill.
Meg: Flott!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sole

Sitat fra: Klykken på fredag 26. juni 2020, klokken 14:37
Ut av garanti? Hvis ikke ville det vært lønt å "ta diskusjonen". For min del var diskusjonen slik:
Meg: Parkbremsen slipper i motbakker.
Tesla SC: Kjent problem. Vi fikser på goodwill.
Meg: Flott!

Ute av 100k-garanti ja. Så da gjenstår kun 5-års reklamasjonsmuligheten, som erfaringsvis er en langt tyngre diskusjon. Så langt har de avslått alt.

Muffinman

Sitat fra: Klykken på fredag 26. juni 2020, klokken 14:37
Ut av garanti? Hvis ikke ville det vært lønt å "ta diskusjonen". For min del var diskusjonen slik:
Meg: Parkbremsen slipper i motbakker.
Tesla SC: Kjent problem. Vi fikser på goodwill.
Meg: Flott!
Kranglefant ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA