Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:45
Sitat fra: elektro på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:38

Er ikke så kjent med i3, men hvordan skal du få e-tron 50 til å gå bare 15 mil?
130 eller så på motorvei i -20 eller så gjør susen med i3. Har faktisk kjørt 33 mil med i3 på sommeren. Rest tilsa 35 mil korrigert for høydemeter.

Du vil fortsatt ikke få 400 Wh/km i forbruk med e-tron. Vel, kanskje med takboks. Hvis du finner et sted du kan kjøre 130 km/t konstant i 15 mil. i -20 grader.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 31. januar 2021, klokken 00:41
Du vil fortsatt ikke få 400 Wh/km i forbruk med e-tron. Vel, kanskje med takboks. Hvis du finner et sted du kan kjøre 130 km/t konstant i 15 mil. i -20 grader.
Hadde vært morsomt å teste. Rekkevidden på i3 var nok litt lengre, drøye 16 mil. Så ett forbruk på 2,4kWh/mil. Kjørte lignende tur med TMX en gang (Moss nedover mot Gøteborg), og hadde da ett forbruk på 3,7kWh/mil. Full bil (seks seter med doble varmeapparat) og kanskje litt høyere fart i perioder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Sitat fra: elektro på søndag 31. januar 2021, klokken 00:41
Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:45
Sitat fra: elektro på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:38

Er ikke så kjent med i3, men hvordan skal du få e-tron 50 til å gå bare 15 mil?
130 eller så på motorvei i -20 eller så gjør susen med i3. Har faktisk kjørt 33 mil med i3 på sommeren. Rest tilsa 35 mil korrigert for høydemeter.

Du vil fortsatt ikke få 400 Wh/km i forbruk med e-tron. Vel, kanskje med takboks. Hvis du finner et sted du kan kjøre 130 km/t konstant i 15 mil. i -20 grader.

hafjell til uka?

Øyvis Prøyvis

Jeg kjørte fra Arendal til vestlandet over Haukeli på torsdag/fredag for å hente en campingvogn med min E50. Med en overnatting og hadde et forbruk på 270Wh/km over en distanse på 503km. Temperaturen var torsdag mellom -8 og -23 og fredag -3 til -13.

På hjemturen (da med campingvogn) kjørte jeg E39 hjemover langs kysten da det fristet lite å kjøre over fjellet med campingvogn på vinteren. Jeg startet fredag ettermiddag og med overnatting kom jeg hjem med et forbruk på 470Wh/km. Temperaturen lå stort sett mellom 0 og -8.

Det er med andre ord fullt mulig å godt over 400Wh/km med en E50, men det er heldigvis ikke hver dag jeg kjører med så tung last
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

ThomasEL

Bjørn Nyland (alias Teslabjørn) har nylig lagt ut en vinterrekkekviddetest med Leaf 62kWt

Han kjører disse testene i 90km/t GPS-fart

Leaf 62kWt kom 27,3 mil
Det er med andre ord relativt likt som det han fikk med e-tron 50 forrige vinter (27 mil)

Det skilte dog noen grader på utetemperaturen i disfavør Leaf, men viser jo samtidig at det blir litt feil å sammenlikne e-tron 50 med Leaf 40kWt når det gjelder vinterrekkevidde.
- Sommerstid vil nok derimot Leaf 62kWt knuse e-tron 50
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: hemi på søndag 31. januar 2021, klokken 15:09
Sitat fra: elektro på søndag 31. januar 2021, klokken 00:41

Du vil fortsatt ikke få 400 Wh/km i forbruk med e-tron. Vel, kanskje med takboks. Hvis du finner et sted du kan kjøre 130 km/t konstant i 15 mil. i -20 grader.

hafjell til uka?

Gjennomsnittshastigheten fra Oslo til Mosetertoppen på Hafjell er 80 km/t i følge Google Maps, uten kø. Jeg tror ikke du klarer å få forbruk på 400 Wh/km med noen e-tron der, med mindre du risikerer førerkortet underveis. Og det på årets kaldeste dag, med takboks. Soooo thirsty er den ikke. ;) Jeg ligger som regel på 360 Wh/km på strekningen i tosifret antall minusgrader, med takboks. Og jeg kjører ikke sakte. Skal man sammenligne med takboks eller tilhenger må jo for øvrig sette det på i3'en også. ;)

Kjører man 15 % over fartsgrensen i gjennomsnitt (dvs. 130 km/t på speedometeret i 110-sonen, 95 km/t i 80-sonen osv, uten noen trafikk eller forsinkelser av noe slag), fra Oslo til Mosetertoppen, ca. 900 høydemeter og 20 mil, hvorav ca. 15 mil er motorvei, med -18 grader gjennomsnittstemperatur og 250 kg. ekstra last, men uten takboks, vil man i følge abetterrouteplanner bruke 347 Wh/km.

Setter man gjennomsnittstemperaturen til mer realistiske -12 grader og gjennomsnittsfarten til det samme som fartsgrensen, som heller ikke er urealistisk, selv om man vanligvis ligger litt over, med tanke på at det oftest er litt trafikk på den strekningen når man kjører der, så sier abetterrouteplanner at man vil bruke 325 Wh/km. Man må fremdeles lade disse dagene, men ikke mange minuttene. Knapt lenge nok til å få kjøpt en kaffe eller "sjekke Facebook".
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Annen relativt lik bil med relativt likt forbruk. Klarte dessverre ikke 400Wh/km, men nesten :D
Teori og praksis er to forskjellige ting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. februar 2021, klokken 17:47
Annen relativt lik bil med relativt likt forbruk. Klarte dessverre ikke 400Wh/km, men nesten :D
Teori og praksis er to forskjellige ting.
57 km/t snitt???
Teller EQC snittfart når du står stille også?

elektro

Dette er til Sjusjøen, men samme motorveistrekning og høyde over havet. -20 grader på det kaldeste. Kø ut av byen og 120 km/t marsjfart etter det, med takboks. Mulig e-tron er litt mer effektiv da.. :P
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Banon

Takk for mange gode innspill og tilbakemeldinger på forbruk med tanke på mitt tidligere spørsmål knyttet til kjøretur Stavanger- Voss.

Ser for meg ut som om motorvei og ekstrem kulde påvirker voldsomt.

Min forståelse så langt er at så lenge en har normale kuldeforhold på vestlandet, og i tillegg fravær av motorvei bør bilen fint kunne klare å gå 27 mil 99% av dagene gjennom året. Selv med skiboks og helgerigget bil. Gir vel et forbruk på maks 3.2 kWt/mil. Med litt buffer på ankomst (10%) gir dette et maks forbruk på 2.9 kWt/mil

Øyvind.h

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:26
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. februar 2021, klokken 17:47
Annen relativt lik bil med relativt likt forbruk. Klarte dessverre ikke 400Wh/km, men nesten :D
Teori og praksis er to forskjellige ting.
57 km/t snitt???
Teller EQC snittfart når du står stille også?
Både og. Den teller med om du står med "motoren i gang" med giret i P. Slår du bilen av og på uten brems inne telles det ikke med selv om du har varme og skjermer i gang.
57km/t er en konsekvens av mye kø og totalt 4-5 avstikkere fra ruta (en do/spisepause, tur innom tre forskjellige ladesteder hvorav ett mens kona var i matbutikken). Takstativ med største Thule snowpack på. Da går forbruket i været og snitthastighet ned. Til sammenligning har jeg vel gjerne 90+ snitt til Øyer normalt.

Det var bare ment som en illustrasjon av at en faktisk kan nærme seg 400Wh/km når turen ikke er perfekt og fokus ligger helt andre steder enn forbruk.

Sitat fra: elektro på onsdag 03. februar 2021, klokken 00:15
Mulig e-tron er litt mer effektiv da.. :P
Hehe. Har ikke helt inntrykk av det. Forskjellen ligger nok mer i selve turen, for det var en langtekkelig og interessant kjøretur :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. februar 2021, klokken 13:37
Det var bare ment som en illustrasjon av at en faktisk kan nærme seg 400Wh/km når turen ikke er perfekt og fokus ligger helt andre steder enn forbruk.

Sitat fra: elektro på onsdag 03. februar 2021, klokken 00:15
Mulig e-tron er litt mer effektiv da.. :P
Hehe. Har ikke helt inntrykk av det. Forskjellen ligger nok mer i selve turen, for det var en langtekkelig og interessant kjøretur :D

Det var halvveis en spøk fra min side. ;) Dog ønsker jeg å avlive myten om at at e-tron nødvendigvis har høyere forbruk enn andre store, høyreiste biler med firehjulstrekk under samme forhold. Og 360 Wh/km er det høyeste forbruket jeg har sett på noen lengre tur ila. nesten to år.

Det tok meg omtrent ett år å komme over 300 Wh/km. Men med hele motorveistrekket fra Oslo-Moelv ferdig og takboks er det snarere regelen enn unntaket vinterstid. :o 27 mil fra Stavanger til Voss skal imidlertid gå fint de aller fleste dagene i året, @Banon. :+1: Merforbruk som følge av takboksen er mindre i moderate hastigheter iom. at luftmotstanden øker med kvadratet av farten. I tillegg er tettheten i lufta lavere i mildere klima. Våt vei og vind er kanskje like store utfordringer som kulde, men uansett;

Hvis du en sjelden gang må lade, er det snakk om 10 minutter på enten Randaberg, Mosterøy, Aksdal, Isvik, Knapphus, Ølensvåg, Ølen, Etne, Åkrafjordtunet, Odda, Kinsarvik eller Palmafossen/Vossevangen/Skulestadmoen. Litt avhengig av nøyaktig hvor du skal. Så lenge du kan reise med fullt batteri. Det blir omtrent som at man av og til må fylle bensin. Bortsett fra at du ikke får vond lukt på hendene og så koster det mindre.

Får du ikke reist hjemmefra med fullt batteri, kan du f.eks. kombinere ladingen med handling eller en matbit. Som jeg antar at forekommer uansett. :) Og om ett år fra nå er det mest sannsynlig kommet nye ladere på strekningen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

21-25 mil avhengig av kulde vinter om du skal oppover imho og har bagasje/skiboks


elektro

Sitat fra: hemi på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:34
21-25 mil avhengig av kulde vinter om du skal oppover imho og har bagasje/skiboks

Så mye motorvei finnes ikke på Vestlandet. :) 25-30 mil vinter med skiboks. 30-40 mil sommer uten skiboks. Høydemeter inkludert.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA