Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Godt gjort. :police: Men de fleste bor ikke på motorveien- og har ikke hytte på motorveien. Da faller snitthastigheten fort. ::)

EDIT: Hadde 80 km/t i snitt sist helg med ACC på 117 km/t konstant i 15 av drøyt 18 mil. Real life fredags utfart med avreise fra Oslo 14:30.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

@elektro

Snittet var med småkjøring i begge ender, dvs fra utenfor huset til parkeringen på skisenter og tilbake ;)
Bileier har elbil, men nå også en fosssilbil, og prøvde ut konseptet, "kan kjøre fort uten å måtte lade hele tiden" og virkes å trivdes med det.

Busa

Litt i grenseland for emnet her, men det har jo noe sammenheng med rekkevidde.

Hva er erfaringene med tilgang på lading (ladekontakt) langs de mest trafikkerte traseene i ferier og utfartshelger?

Hvordan er det tilsvarende for de som har prøvd seg på bilferie nedover i Europa?
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

elektro

Har aldri stått kø på to år og 40.000 km. med e-tron. Frekventerer fjellområdene i hele Sør-Norge hele året samt Sørlandet om sommeren. Følger skoleåret og kan ikke kjøre på «odde» tider av døgnet heller. Det krever imidlertid noe planlegging, at du lader når du kan og ikke nødvendigvis der alle andre lader. Og du må alltid ha en plan B.

Fordelen med e-tron er at den lader enormt fort over hele registeret. Legg derfor gjerne inn et lite stopp ifbm. kaffe/bolle kjøp eller tissepause tidlig på turen. 10 minutter på Ionity Dal, Circle K på Minnesund eller Grelland på E18 er gull verdt. Selv en 50 kW lader monner litt, med flat kurve på 50 kW fra 0-100%.

Sky de stedene hvor alle andre lader og/eller det er få punkter og mange andre tilbud. Espa f.eks. har kronisk kø av 1. gen Leafer. Selv nå etter utvidelsen. Brokelandsheia på Sørlandet er enda verre. Der er det garantert kø på utfartsdager i sommerhalvåret.

Bruk abetterrouteplanner. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tony Rofstad

Litt konstruktiv tilbakemelding etter ca 70-80 turer fra Frogner(Sørum) til Aurdal i Valdres med en sportback 50.

Ca 19mil avstand og starter på 190moh opp til 760moh, ned til ca 460moh og igjen opp til 925moh.

Kan melde om at vi har kun hatt behov for maks 15min ladestopp 3 ganger(50kw) , når det var sprengkulde både hjemme og på fjellet ,typ -20-25 grader.

23 grader i bilen og setevarmere osv på hver gang(frøsen samboer).

I dag dro vi med 92% og ankom med 14%...kjørte på ingen måte besparende, så vil  virkelig påstå at e-tron 50 leverer så til de grader for de som vurderer denne modellen og har hytte 18-20 mil unna👍

Doppler

Godt å få med seg noen positive vibber på en lørdags morgen hvor tåken henger langt ned i fjæresteinene. Min plasmablå E-tron 50 SB har allerede ankommet forhandler og er snart klar for levering. Valgte 50 fordi hytten er kun 4mil unna, og fordi jeg kan lade med 11kW på egen parkeringsplass. Da kan bilen alltid være fulladet over natten. Laderen kan faktisk gi 22kW, og jeg vurderte derfor å ta med denne opsjonen på bilen. Men, med en pris på 20' ekstra, kom jeg til at kost/nytte verdien ble for liten.

En kjapp hoderegning på tallene (19mil – 64.7kWt netto – 78%) skulle tilsi et forbruk på ca. 26.5kWt/100km. Sett i lys av inntrykk fra vinterens tester av nyere biler, så syntes jeg ikke dette var så gale.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

turfsurf

Sitat fra: Doppler på lørdag 20. mars 2021, klokken 10:34
Laderen kan faktisk gi 22kW, og jeg vurderte derfor å ta med denne opsjonen på bilen. Men, med en pris på 20' ekstra, kom jeg til at kost/nytte verdien ble for liten.
Godt valg. 22kW har stort sett utspilt sin rolle. De aller fleste fullader over natten med 11kW.

Har man ikke hjemmelading og frekventerer kjøpesentre så kan det være nyttig kanskje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Det er dyr luksus å ha 55, for å slippe de få ladestoppene det er snakk om for de fleste nordmenn. Når det blir mye motorvei og skiboks på taket kommer det godt med, men det virker som de fleste med e-tron 50 har bestilt bil etter det som er behovet 95% av tiden. Minst. Tipper du også blir fornøyd Doppler.

PS! Plasmablå er fin. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: Tony Rofstad på fredag 19. mars 2021, klokken 23:10
Litt konstruktiv tilbakemelding etter ca 70-80 turer fra Frogner(Sørum) til Aurdal i Valdres med en sportback 50.

Ca 19mil avstand og starter på 190moh opp til 760moh, ned til ca 460moh og igjen opp til 925moh.

Kan melde om at vi har kun hatt behov for maks 15min ladestopp 3 ganger(50kw) , når det var sprengkulde både hjemme og på fjellet ,typ -20-25 grader.

23 grader i bilen og setevarmere osv på hver gang(frøsen samboer).

I dag dro vi med 92% og ankom med 14%...kjørte på ingen måte besparende, så vil  virkelig påstå at e-tron 50 leverer så til de grader for de som vurderer denne modellen og har hytte 18-20 mil unna👍
Nice. Ingen skiboks regner jeg med på Sportback?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tony Rofstad


jokke


hemi

Sitat fra: jokke på fredag 23. april 2021, klokken 14:25
Sitat fra: hemi på søndag 07. februar 2021, klokken 09:13
vi kjørte 41 mil i går med snittfart på 110 ;) heia østlandet.
Med e-tron? not

Din antagelse er korrekt, vi kjørte x5 eller cayenne da det var gammel post, men det gikk fint uten å lade!

Venter på at noen gidder å lage en ekte fullverdi el-suv blir slik at man kan ta dagsturer steder ala dette uten å lade før jeg kjøper ny igjen nå, litt lei av tomme løfter og teite WLTP tall som kjører saktere enn han i nissan leaf med lue og jakke med dugg på vinduene.

e-tron klarer vel 25-29 mil med meg bak rattet, så basicly 1 vei.

PF

Kjørte fra Oslo til Hamar i stad og dro av gårde med 80%.
14% og 34km igjen når man kom frem. 140km kjørt og 33,4 kW/t i snitt. Blir ikke lang rekkevidde av sånt.
Forstår Hemi som har kjøpt seg noe med flytende drivstoff til tider.
En kollega kjøpte seg gle 350de her, og ti mil elektrisk rekkevidde og diesel som tar over frister faktisk en god del.

Hvis jeg regner litt på det. 83.8*0,8=67kw ved start
33,4*1,4=46,8 totalt brukt i følge kjøre computer

67-47=20kw burde vært igjen
83.8*0,14=11,7kw igjen
8kw her som jeg ikke helt er sikker på hvor har gjemt seg hvis dette ble riktig tenkt og utregnet

Edit: dagen etterpå, nå viser den 20%
Kjøreforholdene i går var ca 8grader, tørt og mye motvind

janbanan

Sitat fra: PF på fredag 23. april 2021, klokken 18:55
Kjørte fra Oslo til Hamar i stad og dro av gårde med 80%.
14% og 34km igjen når man kom frem. 140km kjørt og 33,4 kW/t i snitt. Blir ikke lang rekkevidde av sånt.
Kjøreforholdene i går var ca 8grader, tørt og mye motvind

Jeg kjørte Hamar - Gardermoen T/R, dagen etterpå. Snittforbruk 26,8 kW/100km.
På turen sørover hadde jeg ca 23kW/100km. Stor forskjell på medvind/motvind. rundt 6 grader utetemperatur også.
Og fra Gardermoen hadde jeg 2 passasjerer og 50-60 kg bagasje. Eco, 20 grader i kupe, sommerdekk 20". Kjørte uten kjørekomputer, og hold stort sett fartsgrensen.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

hemi

Jeg NEKTER forholde meg til vindforhold for å kjøre bil, nok styr med vind for båtturer og regatta.

Rekkevidden MÅ bli bedre. Jeg har 2 år garanti igjen på SUV'en nå, og håper noen klarer lage en vettug el-suv til da.

Vi kjørte 85 mil i helgen, med skidestinasjoner lørdag og søndag. tuuuungt lasta bil.

jeg kjører alltid noe  over må sies om veien er fri på gps, vi kjørte bak og forbi masse elbiler i helgen, som konsekvent lå 5-10 UNDER på gps og lagde køer. mange med rekkeviddeangst som har fått en penere kjørestil med elbil det er helt sikkert, men å ligge under er bare... teit da folk begynner kjøre forbi, vi så fler forbikjøringer fra ikke så motorsterke biler i helgen som var ... sådær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA