Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Men.. har enkelte glemt at det går an å lade? 41 mil med snittfart 110 km/t tilsvarer fortsatt nesten fire timer, en distanse de fleste vil foretrekke å splitte i to. I de fleste tilfeller er imidlertid snitthastigheten langt lavere, som innebærer langt mindre frekvente stopp.. Og 85 mil på en helg, det innebærer normalt også muligheten til å koble til en eller annen strømkilde en god del av tiden.

Jeg har opplevd elbil som litt slitsomt én gang siste året. Det var i påsken, pga. ladekø på Lillehammer og Øyer. Ikke det at jeg måtte stå i kø, men fikk litt ladeangst da jeg gamblet på at 50 kW på Vinstra var ledig. Det var den. Og det ble en akkurat passe lang pause for alle involverte etter å ha kjørt fra Oslo. Neste år regner jeg med at det er flere lynladere der. Og andre steder i Gudbrandsdalen. Og at Ionity Øyer har seks operative ladere i stedet for to.. Så kan passasjerene velge hvor det er passe å stoppe. Men stoppe, det må vi.

De 364 andre dagene har imidlertid elbil vært en nytelse. GLE 350e hadde sikkert også fungert, men det virker bare så bortkastet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

vi splitter den i 2, med skitur i enden, ski destinasjonene henger tragisk langt etter på destinasjonsladere.
vi vil ikke splitte den i 3, med 30-40 min på hurtiglader +whatever ladekø.


PF

Sitat fra: elektro på fredag 14. mai 2021, klokken 08:55

De 364 andre dagene har imidlertid elbil vært en nytelse. GLE 350e hadde sikkert også fungert, men det virker bare så bortkastet.

Etter å ha rullet tur-retur Oslo-Lillehammer i en GLE 350de coupe onsdag/torsdag så må jeg si at det oppleves som en ganske perfekt bil. Eier kjører all daglig kjøring på strøm og kjøringen frem til tilbake til Lillehammer skjedde uten noe form for ladestopp og leting etter ladere i Lillehammer.

elektro

Sitat fra: PF på fredag 14. mai 2021, klokken 13:51
Sitat fra: elektro på fredag 14. mai 2021, klokken 08:55

De 364 andre dagene har imidlertid elbil vært en nytelse. GLE 350e hadde sikkert også fungert, men det virker bare så bortkastet.

Etter å ha rullet tur-retur Oslo-Lillehammer i en GLE 350de coupe onsdag/torsdag så må jeg si at det oppleves som en ganske perfekt bil. Eier kjører all daglig kjøring på strøm og kjøringen frem til tilbake til Lillehammer skjedde uten noe form for ladestopp og leting etter ladere i Lillehammer.

Sikkert nydelig det, men stopper du 10 minutter og kjøper en kaffe én av veiene, går det fint med en e-tron 55 også. Klarer ikke helt å se problemet. For å kjøre non-stop må du kjøre RV4.. ::) Fordelen med E6 til Lillehammer, er at det er flust av steder å kjøpe kaffe og lade med liten køfare, selv ved utfart. Vinterstid må du kanskje stoppe 20 minutter totalt. Litt mer med skiboks. Med mindre det finnes en stikkontakt eller Type2 lader der du oppholder deg på stedet. Da bruker du faktisk fort mer tid på å fylle diesel til turen. Dyrere blir det også.

Og for å få utbytte av plug in hybrid i det daglige, må man jo nettopp finne en stikkontakt eller Type2 lader. Egentlig mye oftere enn en tilsvarende elbil.

Til syvende og sist handler det vel om innstilling. Vil man at det skal være vanskelig, blir det det. Personlig synes jeg det er gøy å planlegge ladestopp og lar meg stadig fascinere over hvor godt det passer med egne behov. Det handler selvfølgelig også litt hvor man ferdes, om man trekker mye henger osv. Men når jeg tar miljø og økonomi med i betraktningen, og følelsen av fremskritt ved å frigjøre meg fra fossilmotoren, er hybrid ikke et alternativ.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

e50 rapport i litt varmere vær her oppe. Vinterdekk piggfrie 19", +7 grader, litt vind, tørt, snittfart 60km/h, 1.9kWh/mil, 17.55 mil på 54%. Tilsier rekkevidde på 32.5 mil og netto kapasitet på 61.8kWh.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på fredag 14. mai 2021, klokken 23:38
e50 rapport i litt varmere vær her oppe. Vinterdekk piggfrie 19", +7 grader, litt vind, tørt, snittfart 60km/h, 1.9kWh/mil, 17.55 mil på 54%. Tilsier rekkevidde på 32.5 mil og netto kapasitet på 61.8kWh.

Nesten litt godt å se at du også havner under 63kWt av og til, Tromsø. Du nærmer deg jo der min bil var ved utlevering  ;D :D :D 8) :laugh:
Ellers har du, til tross for veldig lav snittfart da, et ganske imponerende lavt forbruk på mange av turene dine. Virker som om de 19" dekkene gjør litt susen der :+1:

Jeg har også etter hvert sett at estimert tilgjengelig kapasitet avhenger noe av ladevanene. De siste nesten to månedene, så har vår bil hele tiden ligget mellom 30 og 70% SOC. Da blir BMS gradvis litt forvirret. Fikk estimert helt nede i 45kWt her en dag jeg kjørte fra 60% og ned til 30%. Tok så et par ladinger til 80%, og da var jeg oppe igjen på 58-59 kWt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Ja, er også usikker på hvor korrekt eller ikke BMS'en er nå. Har kun vart mellom 30-70% siden nyttår. Unntatt igår da vi ladet til 87%. Sen var vel 54% brukt SOC igår litt lite for å si nåkka sikkert om nettokapasitet men interessant likevel.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Gnistre1

e50 rapport i 6-10 varmegrader med sommerdekk. 193,7 km med forbruk 24,2 kWt/100 km. SoC fra 97-21 %. Gir 61,7 kWt netto batteri. Etter 10 min økte SoC til 23 %. Om man legger sistnevnte til grunn blir det 63,3 kWt netto batteri.

Edit.
Litt tilleggsinformasjon. Snittfart på 62 km/t. Stort sett tørr asfalt og lite vind, -100 høydemeter, 20' felger (10 eikers lamina), 3.0 bar på alle dekk. Litt overasket over forbruket da jeg har kjørt samme rute flere ganger tidligere på vinterføre med marginalt høyere forbruk. Mulig sommerdekkene må kjøres inn litt.
2021, e-tron 50

tromsø

Apropos forbruk, jeg har jo ikke ACC, valgte rattvarme isteden. Kanskje jeg er vant å kjøre mer økonomisk fra Leaf tiden? Kanskje bruk av ACC øker forbruket? Men ja 19 tommers aerodynamiske etron-felger er sikkert bra for forbruket. Selv om de ikke er de peneste ;)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

19" aero hjelper definitivt. Jeg har selv dette på vinterhjulene, og 20" CN7-felger på sommer. Det vil si samme dekkbredde, samme (normerte) rullemotsand B, mens sommerhjulene faktisk er 2,3 kg lettere per hjul, trass større felger! Likevel er forbruket på sommerhjul merkbart høyere. Konfigurator sier også 6% tap av rekkevidde ved å gå fra 19" aero til 20" CN7, og enda litt mer om en går til standard 20"-felger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Hva skjedde egentlig med rekkevidden? Jeg la inn en e-tron 55 i konfiguratoren nå, og når alt var ferdig endte den opp på ca 730.000 og 395km? Regner med det er WLTP? Mener det var mye høyere før?
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Er nok som tidligere dette. Du skal ikke hive på så mye utstyr før du faller under 400 km WLTP.

Basisversjonen starter som før på 436 km (446 for sportback), men den er ikke lenger med i konfiguratoren. "Advanced" som nå er utgangspunkt for konfigurasjon har 20" felger (+lakkforskjeller som ikke påvirker rekkevidde), og det alene gjør at du starter på 405 km (413 for sportback) før andre tilvalg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

så lavt som 20-22 mil i minus masse og oppoverbakker (ustaoset om vintern feks går akkuratt fra bærum) , 25-27 om sommern om du ser snev av 90/100 sone.

30 om du har hatt leaf før og ligger først i trafikken, rocker 70-80 i 110 sonen

mange vil nå fortelle om hvor lang rekkevidde de har med høy snittfart, men ingen har bilder av det eller kan dokumentere det  ;)

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:30
mange vil nå fortelle om hvor lang rekkevidde de har med høy snittfart, men ingen har bilder av det eller kan dokumentere det  ;)

hemi :+1: ser den ja. 

Da blir som dette: "picture or it didn't happen"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Orbit på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:20
Er nok som tidligere dette. Du skal ikke hive på så mye utstyr før du faller under 400 km WLTP.

Basisversjonen starter som før på 436 km (446 for sportback), men den er ikke lenger med i konfiguratoren. "Advanced" som nå er utgangspunkt for konfigurasjon har 20" felger (+lakkforskjeller som ikke påvirker rekkevidde), og det alene gjør at du starter på 405 km (413 for sportback) før andre tilvalg.

Aha! 31 km ekstra for 19". Synes det så litt rart ut at hjulvalgene var 20, 21 og 22". Med så stor effekt ville jeg hatt 19, om det ikke føles som en barkrakk oppå en svamp (for å bruke en motorjournalists dom over en Outlander).
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA