e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, ons 20. nov 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

hemi

Om du unngår 90-100-110 soner bør det vel gå kanskje, og unngår snø, slaps, motvind.

Brisken

Sitat fra: elektro på tor 28. jan 2021, kl. 00:35
(Jeg synes også referanse forbruket på 250 Wh/km er noe høyt, pleier selv å sette 240, men da har man ev. litt buffer der også.)

Av og til tror jeg nesten det er noe feil med vår bil, men vi er aldri under 250Wh/km på vinteren.
Langkjøring i gode forhold cirka 260-275Wh/km, dårlige opp mot 300 men har hittill ikke vært over.

Beste jeg hatt er i Danmark i somres rundt 210Wh/km.. På Norske veier rundt Stavanger-Sørlandet ligger vi gjerne rundt 230Wh/km.

daktari

Neppe, det er vel heller sannsynlig at folk ikke forteller at de kjører i ECO med 16 gr uten AC 10 km km/t under. Med ekte sparekjøring kjørte noen en Mondeo diesel Helsinki-Oslo uten å fylle.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Sitat fra: Brisken på tor 28. jan 2021, kl. 14:33
Sitat fra: elektro på tor 28. jan 2021, kl. 00:35
(Jeg synes også referanse forbruket på 250 Wh/km er noe høyt, pleier selv å sette 240, men da har man ev. litt buffer der også.)

Av og til tror jeg nesten det er noe feil med vår bil, men vi er aldri under 250Wh/km på vinteren.
Langkjøring i gode forhold cirka 260-275Wh/km, dårlige opp mot 300 men har hittill ikke vært over.

Beste jeg hatt er i Danmark i somres rundt 210Wh/km.. På Norske veier rundt Stavanger-Sørlandet ligger vi gjerne rundt 230Wh/km.

Høres ganske normalt ut det. Ca. 360 mils rekkevidde sommerstid med blandet kjøring, variert vær. Kanskje noe høyt forbruk. Hva slags dekkdimensjon har du?

Det lengste jeg har kjørt på en rundtur er 435 km. med forbruk på 187 Wh/km. tror jeg det var.. To ganger, forskjellige ruter. Omtrent identisk resultat. Men da har det vært varmt sommervær og kun landevei. (AC på naturligvis.) På "Teslabjørn sin rute" langs Mjøsa i fint sommervær ligger jeg på 205Wh/km med 90 km/t konstant fart. Også testet mange ganger. :) Jeg kjører da på 20 tommer med normalt dekktrykk, ca. 2,8 bar.

Da e-tron ble lansert var mange garvede biljournalister ute og kjørte i ordentlig norsk vintervær. Så godt som alle fikk snittforbruk på ca. 250 Wh/km, merket jeg meg. Da snakker vi realistisk langkjøring, typ tur/retur Geilo, med en del minusgrader, snøvær/våt vei, full komfort og sikkert noen aksellerasjonstester. Nevnte Teslabjørn fikk 253 Wh/km i ganske ufyselige forhold med -6 grader og nedbør i 90 km/t konstant fart. Youtuberen Kris Rifa fikk 230 Wh/km fra Oslo-Stavanger via E18 i fint høstvær og noen få varmegrader på vinterdekk, som etter min erfaring gir litt lavere forbruk. Han ligger da litt over fartsgrensen. Dette er bare noen eksempler. Men ingen tur er lik.

Langkjøring i det virkelige liv innebærer ofte at man kjører til en hytte, slektning eller lignende. Da bør man måle forbruket begge veier og regne gjennomsnittet. Jeg så heller aldri 300-tallet før jeg fikk takboks. :) Nå er rekorden til fjellet 363 Wh/km, men da var det en veldig stor andel motorvei, 18 minusgrader og jeg ble ikke så ofte forbikjørt. Hvis jeg ble det i det hele tatt. (På returen ble det 290 Wh/km.)
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

I dag ble det for første gang nødvendig å lade min 50 på vei til hytta...

- Startet med 97% SOC, forvarmet kupé, +4 grader i batteriet og -5 grader ute
- Utetemperatur sank rask ned mot -10, og sank så gradvis ned til -25 grader et par mil før hytta
- 19,5 mil, 800 høydemeter
- Gjennomsnittsforbruk 3,09kWt/mil (med takboks)

- Ladet 12 minutter på 50kW lader underveis i forbindelse med handling av mat. Batteritemperaturen hadde i løpet av de 14 milene jeg hadde kjørt frem til da sunket fra +4 til +2. Fikk likevel full effekt (49-50kW) med en gang på laderen

- Ladet 18% på denne laderen avlest i bilens display (10,15kWt levert fra lader). Ankom hytta med 9% SOC

- Her hadde jeg altså gått 9 prosentpoeng i minus uten lading, 6 hvis jeg hadde startet med 100% SOC (noe jeg ikke fikk til fordi min 3kW lader ikke greide å veie opp for energien som gikk til forvarming i dagens kulde)

- Jeg brukte totalt 3,09kWt/mil * 19,55mil = 60,4kWt. Så egentlig burde det gått uten lading. Men ser ut til at jeg i dag bare fikk omlag 57kWt ut av batteriet.

- Et forbruk på 3,09kWt/mil under de rådende forhold, syns jeg egentlig er innafor. Det er altså de manglende kWt i batteriet som nødvendiggjør lading i dag.


EDIT:
Min svoger med 55 kjørte samme veien et par timer seinere. Dog muligens noe lavere fart , da han kom ut for litt kø.
Hytta hans ligger 7km og 60 høydemeter lavere. Han brukte 77% av batteriet.
Et par betraktninger:
- E-tron 55 har 33,7% mer nettokapasitet enn 50 (86,5kWt/64,7kWt)
- Jeg brukte 37,6% mer av batterikapasiteten enn han (106% / 77%)
- Min 50 hadde en rekkevidde på ca 18,4 mil under de rådende forhold
- Hans 55 vil etter beregning ha en rekkevidde på ca 24,4 mil under samme forhold. (18,8 mil / 77%)
    - Altså en forskjell på ca 6 mil

Så forholdet mellom 50 og 55 er vel her omtrent som forventet...
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

litt sykt at man ikke engang kan kjøre 20 mil til hytta med elbil til 5-600-700k :o

elektro

Sitat fra: hemi på fre 29. jan 2021, kl. 20:16
litt sykt at man ikke engang kan kjøre 20 mil til hytta med elbil til 5-600-700k :o

Du kan det, men du må enten A) lade 10 min. på veien B) kjøre uten takboks C) kjøre en av de 350 dagene det ikke er -25 grader D) kjøpe en mindre bil, en brukt bil, eller en bil uten permanent firehjulstrekk, luftfjæring, god komfort etc.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ThomasEL

Sitat fra: daktari på lør 30. jan 2021, kl. 15:06
E50 =Leaf 40 i rekkevidde.

Nei, DET er ikke helt riktig, Daktari... SÅ galt er det ikke :laugh:

Foreldrene mine kjørte Leaf 40 under omtrent nøyaktig samme forhold opp til hytta vår for to helger siden. De brukte da nær 140% batterikapasitet.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Sitat fra: ThomasEL på lør 30. jan 2021, kl. 15:46
Sitat fra: daktari på lør 30. jan 2021, kl. 15:06
E50 =Leaf 40 i rekkevidde.

Nei, DET er ikke helt riktig, Daktari... SÅ galt er det ikke :laugh:

Foreldrene mine kjørte Leaf 40 under omtrent nøyaktig samme forhold opp til hytta vår for to helger siden. De brukte da nær 140% batterikapasitet.
Det var godt å høre! Da går Leaf 40 litt kortere enn jeg trodde på vinteren.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på lør 30. jan 2021, kl. 15:46
Nei, DET er ikke helt riktig, Daktari... SÅ galt er det ikke :laugh:
Nei, den er vel temmelig lik i3 120Ah. Rekkevidde mellom 15 og 35 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på lør 30. jan 2021, kl. 18:23
Sitat fra: ThomasEL på lør 30. jan 2021, kl. 15:46
Nei, DET er ikke helt riktig, Daktari... SÅ galt er det ikke :laugh:
Nei, den er vel temmelig lik i3 120Ah. Rekkevidde mellom 15 og 35 mil.

Er ikke så kjent med i3, men hvordan skal du få e-tron 50 til å gå bare 15 mil? Du skal forsåvidt jobbe hardt for å komme 35 mil også, uten medvind, nedoverbakke el. :) Jeg tenker man kan si mellom 18 og 32 mil.

Underlig diskusjon uansett. e-tron 50 er en konge bil for alle som ikke kjører langt ofte og ikke har noe problem med å lade noen minutter en gang i blant. Om det finnes småbiler uten god bakkeklaring, firehjulstrekk, god komfort osv. som går lenger er vel helt irrelevant.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på lør 30. jan 2021, kl. 19:38

Er ikke så kjent med i3, men hvordan skal du få e-tron 50 til å gå bare 15 mil?
130 eller så på motorvei i -20 eller så gjør susen med i3. Har faktisk kjørt 33 mil med i3 på sommeren. Rest tilsa 35 mil korrigert for høydemeter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#1213
Sitat fra: turfsurf på lør 30. jan 2021, kl. 19:45
Sitat fra: elektro på lør 30. jan 2021, kl. 19:38

Er ikke så kjent med i3, men hvordan skal du få e-tron 50 til å gå bare 15 mil?
130 eller så på motorvei i -20 eller så gjør susen med i3. Har faktisk kjørt 33 mil med i3 på sommeren. Rest tilsa 35 mil korrigert for høydemeter.

Skal være litt forsiktig. En TM3 eier der bakrute varme ikke virket var fordi han hadde satt inn pluggen i obd2. For å lese av scan my Tesla appen. Det slo ut, det...  han på verkstedet sa det var pga obd2.

hemi

Sitat fra: turfsurf på lør 30. jan 2021, kl. 18:23
Sitat fra: ThomasEL på lør 30. jan 2021, kl. 15:46
Nei, DET er ikke helt riktig, Daktari... SÅ galt er det ikke :laugh:
Nei, den er vel temmelig lik i3 120Ah. Rekkevidde mellom 15 og 35 mil.

leaf40 gruses av i3 120ah, den er mer lik en 94ah på rekkevidde ( har hatt alle)


Tilbrakte 12-13 timer i bil i dag med 1 time pause totalt, vi tenkte ta elbil, men så på temp og droppet det :p

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA