e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, ons 20. nov 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

Trond.m

Hva har dette med e-tron 50 å gjøre ?

turfsurf

Edit: slettet for å spare moderator for jobb.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Foreløpig har det kommet et par etron på veien, men på fb brukes gjettometer som vitne på rekkevidde. Når skal folk forstå at% Soc er det vi trenger å vite? 
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

HåkonE

Jeg ble kjørt forbi av en Renault Zoe en gang. Selv kjørte vi en Passat diesel.

Husker ikke om vi holdt fartsgrensen eller om det var irriterende. Tror kanskje Zoe kjørte forbi en Tesla Performance også, men om det var fordi Zoe har bedre rekkevidde eller gikk bedre blir bare spekulasjon.

Tenkte bare å dele den spennende anekdoten siden vi allerede er så godt i gang med irrelevant vrøvl.

Venter for øvrig i spenning på eiere som faktisk har praktisk erfaring med produktet som diskuteres. Det hadde jo vært en spennende tvist i debatten.. 😊

elray

Etron S-line 50 suv(bestilt)

Trond.m

Sitat fra: daktari på tor 19. des 2019, kl. 07:19
Foreløpig har det kommet et par etron på veien, men på fb brukes gjettometer som vitne på rekkevidde. Når skal folk forstå at% Soc er det vi trenger å vite?
Ja, det har vært en del tilbakemeldinger på FB. En som rapporterte veldig lang rekkevidde, men han hadde vel ladet litt underveis  ;)
Og noen kjører 10-15 mil i lav i lett terreng og legger til det gjettometeret da viser av rest. Da får man hyggelige tall som viser at e50 går omtrent like langt som en e55 ;)
Det blir jo et helt feil bilde, det er tross alt informasjon som er gitt til oss i beste mening  ;)

hemi

Har noen en e-tron 50 loaner kan jeg ta den til hemsedal i helgen.

batteribilen

Sitat fra: daktari på tor 19. des 2019, kl. 07:19

Jeg har fått min 50 for noen dager siden. Skal på langtur mot slutten av helgen, så kan legge ut noen tall basert på det og ikke GOM.
Det eneste jeg kan si så langt er at der bilen står nå i varmt lokale med SOC på 83% viser bilen rekkevidde på 262 km i appen. Men jeg har kun kjørt den noen få km ut av butikken før det, så den beregner nok dette på «fabrikkdata».

hemi

GOM er 100% ubrukelig, slå den over i batteri prosent modus, og ta bilde av avstand kjørt sammen

batteribilen

Sitat fra: hemi på tor 19. des 2019, kl. 10:05
GOM er 100% ubrukelig, slå den over i batteri prosent modus, og ta bilde av avstand kjørt sammen

Hvis du leser igjen så skriver jeg at jeg skal legge ut tall som ikke baserer seg på GOM. Vet da utmerket godt at GOM ikke gir korrekt tall.

daktari

Sitat fra: batteribilen på tor 19. des 2019, kl. 10:15
Sitat fra: hemi på tor 19. des 2019, kl. 10:05

Hvis du leser igjen så skriver jeg at jeg skal legge ut tall som ikke baserer seg på GOM. Vet da utmerket godt at GOM ikke gir korrekt tall.
Veldig spent på din erfaring.
Stilig hvis du orker å notere SOC og opplevd snittfart på noen kritiske punkter: start, slutt på motorvei, start på stigning, fremme.
Som sammenligning kjørte jeg 19 mil til fjells via E6 nordover (13 mil motorvei) for noen uker siden, og brukte vel 60% av batteriet på en ganske tung E55 uten skiboks. Det var omtrent vindstille.
97 -> 35% SOC
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hemi

+1 daktari jo fler datapunkter med innhold beskrevet jo bedre

Orbit

e-tron gjemmer % på batteri nede i lademenyen, så det er ikke overraskende at mange bruker kjørt distanse og GOM i mangel av noe annet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

En av mine mindre tekniske venner får til batteriprosent på e-tron, så bør være mulig, men vet han var frustert i starten når vi spurte han om det :p

Hårek

Sitat fra: hemi på tor 19. des 2019, kl. 13:58
En av mine mindre tekniske venner får til batteriprosent på e-tron, så bør være mulig, men vet han var frustert i starten når vi spurte han om det :p
Det er enkelt (når man vet hvordan) å lage snarveier på nedre skjerm. Da er det bare et trykk for å få opp menyen for ladestatus.
Men det burde også vært vist numerisk i dashboard-instrumentet.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA