e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, ons 20. nov 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

gaustabl

Sitat fra: HåkonE på ons 18. des 2019, kl. 18:39
Man hørte de første årene fra kundene av et visst amerikansk elbil-merke at når de gikk over fra fossil så kjørte de plutselig så rolig. Men det er jo mulig at det var pga. all hjulstøyen, veistøv som slet opp lakken og ulike plastikkdeler som ristet seg løs - og ikke den langt dårligere rekkevidden enn de var vant til  ???

50 er kun ment som et alternativ for de som klarer seg uten rekkevidden til 55 (som slår siste Model X 100 på langtur). De fleste bilkjøpere kan nok lese, så tvilsomt at de kan skylde på "forumgutta" uten praktisk erfaring med bilen om noe skulle gå galt.   :)

Ble litt nyskjerrig nå, Når var det tron slår x 100 på rekkevidde?  Tror du mikser med x 75.

Øyvind.h

Om noen låner meg en X Long Range kan vi godt prøve et race mellom bilene. Eksempelvis Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen eller Oslo-Stavanger?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Feels like am in a high school again... 😂😂

turfsurf

Sitat fra: TM på ons 18. des 2019, kl. 20:17
Hastighetsgrensene angir maksimalt tillatt hastighet. Alle har rett / plikt til å tilpasse farten (nedad) etter forholdene eller egne preferanser, selv om enkelte Audi fanboys ser ut til å mene noe annet.
Man har og plikt til å ikke hindre annen trafikk. Dvs ligger du først i køen skal du stoppe og slippe forbi. Det er vel den trafikkregelen det syndes mest mot.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: gaustabl på ons 18. des 2019, kl. 21:39
Ble litt nyskjerrig nå, Når var det tron slår x 100 på rekkevidde?  Tror du mikser med x 75.
Det var vel en 1000km test hvor etron kom fortere frem enn Model X. I det virkelige liv er det tilgjengelighet på ladere og typer av de som vil bestemme. Rekkevidde på en lading slår ikke etron X på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på ons 18. des 2019, kl. 20:10
Sitat fra: eivhelle på ons 18. des 2019, kl. 19:01
Og man skal selvsagt forholde seg til bilens speedometer og ikke etter en antatt GPS hastighet som baserer seg på at du mener bilen viser for lav hastighet.
Og sånne som du er grunn til at utallige vw og toyotaer lager kø på veiene mens de ligger og subber langt under fartsgrensene. VW og enda værre Toyota har stor misvisning på speedometeret. Audi og BMW er hakket bedre, men langt fra bra. Man skal forholde seg til reell fart, sjekket enten med GPS eller vegvesenet sine fartsmålere langs veiene.
Så du mener altså at folk som legger seg i 80 km/t i 80 sona lager kø på veien fordi de forholder seg til bilens  fartsmåler i stedet for å installere en GPS i bilen? Fartsgrensen er til opplysning høyeste tillatte hastighet og de fleste biler har lagt inn en margin på speedometeret for å sikre at det ikke viser for lav hastighet med den kombinasjonen av dekk og felg som gir størst diameter. Det kan bety at du risikerer å kjøre i 77 km/t når speedometeret viser 80. Men i praksis vil man ikke klare å holde konstant hastighet med mindre man kjører med cruise control. Man vil ofte varier mellom å ligge 3-4 km/t over eller under slik at speedometer hastigheten varierer mellom 76-84 km/t i 80 sonen. I praksis vil nok de aller fleste tidvis kjøre over tillatt GPS hastighet på de fleste turer selv om man prøver å holde tillatt hastighet i snitt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Tellus

Nå er det ikke ulovlig å holde fartsgrensen selv om man nesten kan få inntrykk av det slik enkelte argumenter her inne. At mange E-Tron og I-Pace kjører under fartsgrensen på riksvei 7 er bare tull. Det som derimot er tilfelle er at mange elbilister (inkludert mange teslaeiere) holder lovlig fart når de er på langtur. I den grad dette fenomenet fortjener kommentarer så bør det applauderes.

Påstander om at man er forpliktet til å kjøre inn til siden for å slippe forbi folk som ønsker å bryte fartsgrensen er direkte latterlig.

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på ons 18. des 2019, kl. 22:52
Så du mener altså at folk som legger seg i 80 km/t i 80 sona lager kø på veien fordi de forholder seg til bilens  fartsmåler i stedet for å installere en GPS i bilen?.
Ja, Toyota og Nissan har en typisk feilvisning på 10-11%, VW 6-7% (personlig erfaring og fra ett par tester). Dvs at mange som da ligger og svimer i 75-80 på speedometer ligger og suser rundt 70i virkeligheten. De kan gjerne kjøre i denne farten, men da får de slippe forbi folk om de blir tatt igjen. Det er de pålagt ihht veitrafikkloven.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: samotholt på ons 18. des 2019, kl. 19:18
Hm, kunne vært interessant å vite hvilken formel du forholder deg til for å forklare at rask akselerasjon faktisk er mer energikrevende enn langsom aks. Tenker da opp til en gitt hastighet (og ikke pr. tidsenhet).

Regenerering har åpenbart et visst tap - så å "bremse" er ikke optimalt uten at det er nødvendig for å holde fartsgrensen.
Det er ikke rask aksellerasjon i seg selv som er problemet. Men det som ofte er problemstillingen er at man aksellerer opp i for høy hastighet slik at man i neste omgang må bremse ned (regenerer) i stedet for bare å kunne la bilen trille. Kjøring i rykk og napp gir betydelig dårligere effektivitet enn om man kjører jevnt.

Hastigheten har mindre betydning så lenge man holder seg under 80 km/t. Dette gjelder spesielt for tunge biler der rullemotstand er dominerende. Det ble godt dokumentert av en gjeng som testet etron på langtur og registrert omtrent samme forbruk med og uten takboks på landevei. Mens kjøring i 110 gav betydelig utslag i økt forbruk for bilen med takboks.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: Tellus på ons 18. des 2019, kl. 23:03. At mange E-Tron og I-Pace kjører under fartsgrensen på riksvei 7 er bare tull. Det som derimot er tilfelle er at mange elbilister (inkludert mange teslaeiere) holder lovlig fart når de er på langtur. I den grad dette fenomenet fortjener kommentarer så bør det applauderes.

Påstander om at man er forpliktet til å kjøre inn til siden for å slippe forbi folk som ønsker å bryte fartsgrensen er direkte latterlig.
Selvfølgelig er det ikke bare tull. Jeg kjører der mye, og det er en strekning der med gjennomsnittsmåling. Der har jeg mange ganger tatt igjen både iPace og etron, og kjørt forbi de, fordi de typisk ligger og kjører i 80 etter speedometeret. Har aldri fått bot på strekningsmåling selv om jeg kjører forbi mange der, nettopp p.g.a de ligger under fartsgrensen.

Ingen som har påstått at man er pliktig til å slippe forbi folk som bryter fartsgrensen, men man er pliktig til å ikke hindre andre trafikanter unødig. Ligger man først i en kø gjør man åpenbart det.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Du vet like godt som alle andre som ferdes på norske veier at svært mange reduserer hastigheten til under fartsgrensen rett før fartsmålere og på strekninger med gjennomsnittsmåling. Dette fenomenet har ingen ting med drivlinjen å gjøre, men er en rent irrasjonelt fryktfenomen. Slik har det vært lenge før den første Nissan Leaf våget seg på langtur og slikt vil det nok også være inntil bilene blir fullstendig autonome.

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på ons 18. des 2019, kl. 23:04
Sitat fra: eivhelle på ons 18. des 2019, kl. 22:52
Så du mener altså at folk som legger seg i 80 km/t i 80 sona lager kø på veien fordi de forholder seg til bilens  fartsmåler i stedet for å installere en GPS i bilen?.
Ja, Toyota og Nissan har en typisk feilvisning på 10-11%, VW 6-7% (personlig erfaring og fra ett par tester). Dvs at mange som da ligger og svimer i 75-80 på speedometer ligger og suser rundt 70i virkeligheten. De kan gjerne kjøre i denne farten, men da får de slippe forbi folk om de blir tatt igjen. Det er de pålagt ihht veitrafikkloven.
E-golfen min viser 3-4 km/t feil når jeg kjører i 80, om man legger fartsmålene til veivesenet til grunn. Så det er ingen generell regel som sier at et bilmerke typisk har en fast feilvisning.

Jeg har ingen problemer med å slippe forbi biler som tar meg igjen, så lenge de oppfører seg greit. Biler som klistrer seg opp i bakenden og oppfører seg aggressivt føler jeg ikke noe ansvar for å slippe forbi. De får lære seg å vente til man kommer til et trygt sted hvor de kan kjøre forbi. Veitrafikkloven pålegger oss å sørge for flyt i trafikken, det oppnår man selv om det skulle finnes en hissigpropp eller to som insisterer på å kjøre fortere enn den øvrige trafikken.

Min erfaring er for øvrig at selv om jeg kjører elbil på en økonomisk måte er det sjelden at jeg blir tatt igjen av mer enn en bil eller to i slengen. Det er langt mer vanlig å ta igjen en kø med biler som kjører langsommere enn meg. Og på motorvei er ingen reell problemstilling siden de som er mest hissige bare kan legge seg i venstre fil. I høyre fil er det uansett nok av vogntog og biler med tillhenger som er med på å holde farten nede.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på ons 18. des 2019, kl. 22:34
Man har og plikt til å ikke hindre annen trafikk. Dvs ligger du først i køen skal du stoppe og slippe forbi. Det er vel den trafikkregelen det syndes mest mot.
Den regelen det syndes mest mot er overskridelse av fartsgrenser.

Den som veldig få er klar over er den med å slippe forbi når du kjører sakte og er til hinder. Det er fordi de som gjør det generelt nok er litt usikre eller svekkede sjåfører.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på ons 18. des 2019, kl. 23:17
Du vet like godt som alle andre som ferdes på norske veier at svært mange reduserer hastigheten til under fartsgrensen rett før fartsmålere og på strekninger med gjennomsnittsmåling. Dette fenomenet har ingen ting med drivlinjen å gjøre, men er en rent irrasjonelt fryktfenomen.
Jeg sier ikke at de reduserer farten kun der, men det er veldig åpenbart å se at de kjører for sakte siden jeg i løpet av en slik strekning fort kjører forbi fire-fem biler, og allikevel holder meg til fartsgrensen.

Trafikken opp rv7 går ofte 5-10km/t under fartsgrensen, og jeg pleier å kjøre forbi der det er fornuftig. Der ser jeg mange nyere elbiler med kraftig motor som bare ligger og tusler som nummer to eller tre i køen, selv om de har mange muligheter til å foreta trygge forbikjøringer. De er med på å bidra til å lage køen mye lengre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA