e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, ons 20. nov 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

hemi

hahaha! husker den! men han naila faktisk outlander og setene bra i beskrivelsen. saksøkt ble de vel også.

JohnPGriff

Tur fra hytte i Nord Aurdal til Bærum på mandag med temp rundt 25C ga en imponerende resultat. 154Wh/km (15,4kW/100km), 187,9km, kjøre tid 2:43t gjennomsnitts hastighet 69km/t, gjenstående SoC 55% og gjenstående rekkevidde 181km. Høydeforskjell 940m. Slutten av januar med temp rundt -11C samme tur, forbruk 261Wh/km (26,1kW/100km) kjøre tid 2:58t gjennomsnitts hastighet 65km/t, gjenstående SoC 11% gjenstående rekkevidde 26km
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

RJK

Sitat fra: JohnPGriff på søn 06. jun 2021, kl. 12:48
Tur fra hytte i Nord Aurdal til Bærum på mandag med temp rundt 25C ga en imponerende resultat. 154Wh/km (15,4kW/100km), 187,9km, kjøre tid 2:43t gjennomsnitts hastighet 69km/t, gjenstående SoC 55% og gjenstående rekkevidde 181km. Høydeforskjell 940m. Slutten av januar med temp rundt -11C samme tur, forbruk 261Wh/km (26,1kW/100km) kjøre tid 2:58t gjennomsnitts hastighet 65km/t, gjenstående SoC 11% gjenstående rekkevidde 26km

Denne var litt vanskelig å lese.  ;)

Om du klikker på rediger-knappen, markerer teksten din og så klikker den nest siste knappen (den med to stykk A med en rød kurvet pil på), så endres skriften til standard formatering. Lagre, så leses det lettere for oss alle...

Fikk lest ved å kopiere teksten og lime inn i notepad, men burde være en unødvendig operasjon. Men ser selv at forum kødder skikkelig med formatering, så det gjelder å følge med. Jeg har satt innstillingene til at jeg alltid får se svaret jeg legger inn, og kan rette formateringstull med en gang. Er man rask nok, får man heller ikke på tekst om at innlegget er redigert..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JohnPGriff

Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

ThomasEL

Sitat fra: JohnPGriff på søn 06. jun 2021, kl. 12:48
Tur fra hytte i Nord Aurdal til Bærum på mandag med temp rundt 25C ga en imponerende resultat. 154Wh/km (15,4kW/100km), 187,9km, kjøre tid 2:43t gjennomsnitts hastighet 69km/t, gjenstående SoC 55% og gjenstående rekkevidde 181km. Høydeforskjell 940m. Slutten av januar med temp rundt -11C samme tur, forbruk 261Wh/km (26,1kW/100km) kjøre tid 2:58t gjennomsnitts hastighet 65km/t, gjenstående SoC 11% gjenstående rekkevidde 26km

Det gir hele 64,3kWt tilgjengelig batteri..!
Imponerende!
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Olekaa

Kjørte Buvika - Trondheim via E39 med E-Tron 55 (to ferger)
Lastet med bagasje og totalt 4 personer (3unger) med på turen. Startet med 100% batteri og når vi parkerte i Ålesund hadde vi igjen 24%.  Snitt forbruk på 24,3kw/100.  Turen ble totalt 258km. Comfort modus hele veien og ca 15-13-15 grader i luften med litt regn.   
eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

DrLibra

Kjørte Rendalen - Stjørdal i går, og fikk rekkevidde på 385 km. Mye kupert terreng og høyeste punkt 733 moh. Noe bykjøring i Trondheim. Gjennomsnitt forbruk 20,4 kWt/100 km. Veldig fornøyd med dette! :)

Øyvis Prøyvis

Kjørte rundt i snaue 3 uker med campingvogn på slep etter vår 50AB og kom hjem i går. Vi kjørte totalt 1476 km hvorav ca 100 km uten vogn. Forbruket fra vi kjørte hjemmefra til vi kom hjem igjen var på 40,1 kWh/100 km. Da var vi 2 voksne og 2 barn i bilen samt stappfullt baggasjerom. Vogna har tillatt totalvekt på 1800 kg og vi var nok oppimot maksvekt både i bil og vogn med 4 sykler. Det vil si at vi var en ekvipasje på 4,6-4,8 tonn! Det synes jeg er bra.

Turen gikk fra Arendal til Evje, Stavanger, Kinsarvik, Norheimsund, Øystese, over Hardangervidda til Geilo, gruvene på Blaafargeverket, Stavern og hjem. Fantastisk tur og god bil å trekke vogn med. Min erfaring er at med vår vogn ligger forbruket på ca 41-43 kWh/100 km. Fra Stavern og hjem, hovedsaklig på E18, kjørte jeg med ACC på 84 km/h. På de 130 km var forbruket 40,5 kWh/100 km.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

elektro

Kjørte Oslo-Sjoa(via RV4)-Randsverk/Lemonsjøen-Skjåk (750 moh) torsdag 5. aug og retur fra Skjåk til Oslo via Valdresflya (1400 moh) og Dokka søndag 8. aug. Været var variert begge dager, men generelt pent sommervær med temperaturer mellom 12-21 grader noen regnskurer og moderat vind i alle retninger.

Jeg kjørte alene med kun egen bagasje og 20-tommers hjul med om lag 2,8 bar lufttrykk. AC Eco, innom alle kjøreprogrammer. Ligger ved slik kjøring som regel "litt over"- og kjører forbi biler som ligger under fartsgrensen iht. GPS, hvis forholdene tillater det.

Forbruk på vei til (369,2 km) var 20,5 kWh/100 km. (94%)
Forbruk på vei tilbake (368,4 km) var 17,8 kWh/100 km. (81%).
Totalt for turen 737 km. kjørt, snittforbruk 19,2 kWh/100 km.

Dette tilsvarer en rekkevidde på 42 mil med ur-e-tron på primært landevei sommerstid i penvær. Her med snittfart 71 km/t (max fart 120 km/t). Med én 20 minutters pause på lynlader kommer man ca. 65 mil. Med to sånne pauser, ca. 89 mil. Legger man på en tredje ladepause, denne gangen 30 minutter på en 50 kW DC lader, kan man kjøre drøye 100 mil. Dvs. 14 timer i dette tempoet. Da er de fleste fornøyd for dagen, og klare til å koble til en AC lader.. :) Eat, sleap repeat!
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oysf

Dette er kanskje besvart, men litt for lang tråd å lese igjennom. Vurderer en 50-utgave.

Har hytte 18 mil fra hjemmet (bor i Haugesund, hytte på Vågslid) med ca 1000 høydemeter oppover. Er dette helt uproblematisk uten å lade, samme hvor dårlig vær jeg kan møte?

Og om man snur på det, er det mulig å komme seg opp på en fin sommerdag med en henger på 4-500kg uten å lade?

hemi

om det ikke er vinter, eller kaldt, og ikke snø/regn, og du kjører sakte, bør det gå uproblematisk.

ved -20 deler av turen sist vinter kom min kollega litt over 20 mil med sin sportback 55. Bærums verk > ustaoset, da kjørte de rolig.


Orbit

Jeg har en tilsvarende hyttetur (18 mil, 1000 moh høydeforskjell). Dette er ut fra Oslo, så sannsynligvis litt høyere snitthastighet enn fra Haugesund. På dårligste dag over drøyt 60 turer siste to år, gikk det med 82% på e-55, dvs ville trengt ~110% på en e-50. Da var det under -20, litt motvind, snødekte veier.

Det er 7-8 turer i den samme historikken hvor det ville vært uansvarlig lite margin å ta turen med en e-50, dvs måtte hatt et ladestopp underveis. Men selv på dårligste dag hadde 20-30% påfyll på e-50 holdt, dvs 10-15 minutt ladestopp (gitt det er en fornuftig ladelokasjon underveis med god kapasitet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@OYSF:

Jeg har 19,5 mil til hytta med 800 høydemeter. Kjører 50 modell, ikke sportback.

Har opplevd én gang at jeg ikke hadde kommet frem uten en kjapp ladepause, da var temperaturen mellom minus 10 og minus 28 på turen. Med passasjerer, bagasje og takboks.

Men:
Jeg har hatt noen turer der jeg bare har 5-6 % igjen.
Det er relativt uproblematisk der jeg kjører, fordi det er mange muligheter for et lite ladestopp hvis man skulle bli nervøs. Hvis jeg visste at jeg alltid MÅTTE klare det uten lading, så er batteriet noen få kWt for lite.

(Dette er snakk om Setesdalen, så ingen motorvei. Men 80-soner og fin vei det meste av de 19,5 milene)
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: hemi på tor 18. nov 2021, kl. 12:49
om det ikke er vinter, eller kaldt, og ikke snø/regn, og du kjører sakte, bør det gå uproblematisk.

ved -20 deler av turen sist vinter kom min kollega litt over 20 mil med sin sportback 55. Bærums verk > ustaoset, da kjørte de rolig.

Foreslår at vi heller forholder oss til @Orbit eller @ThomasEL som sannhetsvitne i denne saken.. :) Det er jo litt rart at kollegaen din har hatt forbruk på 400 Wh/km på en strekning uten motorvei. Med en Sportback. Forbruksrekorden min fra Oslo til Sjusjøen med fullpakket 55 quattro, takboks og ned mot -20 grader, er 360 Wh/km. Og da holdt jeg 120 km/t i nesten 14 mil. Til Sjusjøen og Hafjell via. RV4, har jeg stort sett ligget rundt 260 Wh/km med e-tron 55. Og det er fremdeles en raskere og kaldere strekning enn ut fra Haugesund.

Mer relevant; Teslabjørn hadde også forbruk på 260 Wh/km fra Oslo til Geilo 900 moh. på senvinteren, på svært våt, til dels snødekt vei. Det gir 23 mils rekkevidde. Han hadde da 73 km/t snitthastighet og bedrev ingen form for sparekjøring. Snitthastighet ifølge Google fra Haugesund til Vågslid er 60 km/t. Det er ganske stor forskjell. Samt at første ti mil vel er langs fjorden hvor det sjelden er kuldegrader? #østlending

Du har jo spenningsmomentet med kjempestigning på slutten, og litt værutsatt terreng, men jeg tror ikke du vil føle behov for å lade i de fleste tilfeller @ousf. Når du først har blitt kjent med bilen. Du kan ha er forbruk på inntil 330 Wh/km omtrent, og det skjønner jeg ærlig talt ikke hvordan du skal få til her.

Ellers har du jo Ionity i Røldal og Recharge med 2x 50 kW og 4x 22 kW som nødhavn på Haukeliseter fjellstue. 6x lynlader fra BKK v. Spar Haukeli blir vel litt forbi.. så liten hjelp i det. Men du kjører jo forbi et dusin ladesteder tidlig på ruta, hvor du kan toppe opp 10% for å få en ekstra buffer mens du kjøper en pølse eller fyller kaffekoppen. Og det blir ikke færre ladere. Så dette blir ikke noe problem. Med mindre du normalt aldri stopper underveis, synes lading er mer hat enn tilfredsstillelse og blir stressa av alt under tresifret på gjettometeret. e-tron 50 er en utmerket bil, spesielt der det er lite motorvei.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

Sitat fra: elektro på lør 20. nov 2021, kl. 00:32
Sitat fra: hemi på tor 18. nov 2021, kl. 12:49
om det ikke er vinter, eller kaldt, og ikke snø/regn, og du kjører sakte, bør det gå uproblematisk.

ved -20 deler av turen sist vinter kom min kollega litt over 20 mil med sin sportback 55. Bærums verk > ustaoset, da kjørte de rolig.

Foreslår at vi heller forholder oss til @Orbit eller @ThomasEL som sannhetsvitne i denne saken.. :) Det er jo litt rart at kollegaen din har hatt forbruk på 400 Wh/km på en strekning uten motorvei. Med en Sportback.

Kjører du rundt vannet og dropper 90 sonen på vei opp? Eller er du bare aldri der oppe og gjetter at det ikke er noe høyhastighet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA