Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32.12.2

Startet av Handyman, fredag 11. oktober 2019, klokken 22:16

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: S4e på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:26
Sitat fra: Kim- på lørdag 19. oktober 2019, klokken 19:56
Phantom braking skjer på tacc også, så mye at jeg ikke gidder å bruke den
Synes AP fungerer mye bedre en tacc når det gjelder fantom bremsing.
Det er min erfaring også. Noen mener det ikke kan stemme, men erfaring trumfer teori ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

TACC = Traffic Aware Cruise Control
AP (Autopilot) = TACC + Autosteer

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Sitat fra: JorEl på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:52
Sitat fra: S4e på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:26
Sitat fra: Kim- på lørdag 19. oktober 2019, klokken 19:56
Phantom braking skjer på tacc også, så mye at jeg ikke gidder å bruke den
Synes AP fungerer mye bedre en tacc når det gjelder fantom bremsing.
Det er min erfaring også. Noen mener det ikke kan stemme, men erfaring trumfer teori ;)
Jup, enig. Bruker kun AP og aldri tacc. Har testet tacc nå i denne versjonen  og en liten mur på siden av veien gjør at den bremser kraftig opp..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Hvordan bruker du AP uten TACC??
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Hvordan kan du klare å velge AP uten TACC (aka Active Cruise Control)? Jeg bare lurer.....





Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

TACC er vel traffic aware cruise control. AKA adaptiv cruise.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

TACC er det samme som ACC (som ikke er Adaptive Cruise Control, men Active Cruise Control. Adaptive Cruise Control er et navn som brukes blant annet av tyske produsenter. ACC brukes også feilaktig av noen som Air Condition Control).



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Jeg er enig i at AP bruker TACC, men at den ekstra funksjonaliteten i AP pakken gjør at fantombremsingen som TACC sliter med muligens kan bli utlignet. Det kan være en av flere forklaringer på at en opplever AP som bedre enn TACC alene. For alt vi vet er det to separate TACC versjoner som er i bruk også, en for TACC alene og en i kombinasjon med AP. For læringens del. Og ulike versjoner på de ulike konfigurerte bilmodellene. Tesla prøver tross alt ut mye ulik siftware.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:03
Hvordan bruker du AP uten TACC??

Det er vel ikke så vanskelig? Bare å aktivere TACC først, med en lav innstilling (si 30km/t). Så aktiverer du AP, og bruker gasspedalen til å justere hastighet? Har ikke testet selv men det bør vel virke? TACC vil ikke ta over før man er nede i 30km/t og det er man jo normalt ikke på veier der AP kan brukes...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Sitat fra: Vhagar på søndag 20. oktober 2019, klokken 00:51
Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Absolutt mulig. Hvis kjøring med bare TACC ikke benytter kameraer, men bare er avhengig av at sjåføren holder "riktige" avstander til objekter som kun radaren ser, så kan funksjonaliteten begrenses. Hvis derimot kameraene også er i bruk, og har en mere korrekt oppfatning av situasjonen, så kan det trolig hjelpe på fantombremsing.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Ett trykk aktiverer Traffic aware cruise control, altså det andre kaller adaptiv cruise.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Ja, det er vel greit? Spørsmålet var hvordan man kunne aktivere AP uten TACC. Mulig Kitkebøs forslag er mulig, men blir vel litt jalla-løsning IMO. :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. oktober 2019, klokken 01:10
Ja, det er vel greit? Spørsmålet var hvordan man kunne aktivere AP uten TACC. Mulig Kitkebøs forslag er mulig, men blir vel litt jalla-løsning IMO. :D
Jeg bruker den løsningen mye, siden det er flere strekk på lokale veier hvor fartsgrensen er feil (for lav) i Teslaen. Da kjører jeg med Autosteer og manuell fart.

For egen del bruker jeg kun tacc på smalere veier (der man ikke kan bruke ap), og da vil man naturlig nok få mere fantombremsing (møtende biler er nærmere). Dette er helt klart fantombremsing type collision avoidance. IMO så burde Tesla fjernet hele denne funksjonaliteten på veier uten midtstripe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA