Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32.12.2

Startet av Handyman, fredag 11. oktober 2019, klokken 22:16

« forrige - neste »

Kim-

Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Nei, den avbryter ikke, men hvis det er en brå sving og du kommer i "normal" hastighet, som fartsgrensen er klarer feks ikke AP svingen og vil legge seg en meter over i det andre feltet. Versjonene før denne begrensningen kjørte disse svingene på en god måte, som en vanlig sjåfør skulle tatt den svingen. Dette gjelder en brå sving jeg har på vei til jobb, må sette farten ned 10 under for å klare svingen med AP. Den er blitt mye bedre nå kontra 2019.16 og det virker som den tillater litt mer g-force nå.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:40
Jeg har nevnt det før, autopilot er ment brukt på motorvei og på motorvei så kommer en ikke borti svinger som utløser så sterke g-krefter så det er egentlig en ikke-sak (gitt at en bygger motorvei og ikke noe som er innom stabburstrappa til alle politikere).

Dette er altså fortsatt feil.

Motorvei Bergen Nord er for skarp sving ved Eidsvågstunnel på sørsiden, spesielt på vei mot sentrum. Her blinkes og bremses det heftig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lithos

Må visst spise det jeg skrev i V10-tråden nylig om fantombremsing. Med .11.1 ble det bråe rykk og napp, mens .12.2 er mye bedre igjen. Bilen blir ikke vettskremt av verken tunneller eller skumle vannskyer fra møtende trafikk lenger, kun litt nøling. Plasserer seg fortsatt nærmere gul stripe enn jeg liker, men mindre pendling sideveis i kjørefeltet.
TMY LR MIC 2022 (HF etter 4 mnd): Y not?
TM3 LR AWD 2019 HF: Black Betty - solgt
TCT DM FSD - bestilt
Peugeot iOn 2014 - solgt
Ørten elbiler med brukbar rekkevidde uten HF - avbestilt

ElbilErik

Ingen som har opplevd at AP (NOA) avbryter filskift etter 5 sek selv om den allerede er godt i gang med manøveren? Og attpåtil med veldig brå bevegelser?

Øggen

Fantom bremsing 2 ganga idag.
Likt tilfelle begge ganga. Dobbel sperre linje og lett høgre kurve med motgående buss/lastebil.
Men mykje bedre enn forrige versjon uansett.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Tiger123

All fantombremsing siden jeg fikk 12.2 mandag er borte. Liker akselersjon og bremsing mye bedre også, på AP på motorvei. I sprutregn.

Vhagar

Sitat fra: Kim- på onsdag 16. oktober 2019, klokken 08:30
Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Nei, den avbryter ikke, men hvis det er en brå sving og du kommer i "normal" hastighet, som fartsgrensen er klarer feks ikke AP svingen og vil legge seg en meter over i det andre feltet. Versjonene før denne begrensningen kjørte disse svingene på en god måte, som en vanlig sjåfør skulle tatt den svingen. Dette gjelder en brå sving jeg har på vei til jobb, må sette farten ned 10 under for å klare svingen med AP. Den er blitt mye bedre nå kontra 2019.16 og det virker som den tillater litt mer g-force nå.

Brå sving? Merket med skilt 904 tipper jeg siden du må ned 10km/t? Og dette er skiltet ekte motorvei?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

Sitat fra: Vhagar på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:30
Sitat fra: Kim- på onsdag 16. oktober 2019, klokken 08:30
Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Nei, den avbryter ikke, men hvis det er en brå sving og du kommer i "normal" hastighet, som fartsgrensen er klarer feks ikke AP svingen og vil legge seg en meter over i det andre feltet. Versjonene før denne begrensningen kjørte disse svingene på en god måte, som en vanlig sjåfør skulle tatt den svingen. Dette gjelder en brå sving jeg har på vei til jobb, må sette farten ned 10 under for å klare svingen med AP. Den er blitt mye bedre nå kontra 2019.16 og det virker som den tillater litt mer g-force nå.

Brå sving? Merket med skilt 904 tipper jeg siden du må ned 10km/t? Og dette er skiltet ekte motorvei?
Riktig. En 4-felts vei er ikke nødvendigvis en motorvei...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:00
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:40
Jeg har nevnt det før, autopilot er ment brukt på motorvei og på motorvei så kommer en ikke borti svinger som utløser så sterke g-krefter så det er egentlig en ikke-sak (gitt at en bygger motorvei og ikke noe som er innom stabburstrappa til alle politikere).

Dette er altså fortsatt feil.

Motorvei Bergen Nord er for skarp sving ved Eidsvågstunnel på sørsiden, spesielt på vei mot sentrum. Her blinkes og bremses det heftig.

Unntaket som bekrefter regelen? Neida, men les hva jeg skrev i parantes også. Dette er vel et eksempel på at motorveien kanskje ikke helt lever opp til standarden motorveier bør ha?

Jeg er ikke lokalkjent, men ser flere forhold som gjør at jeg skjønner at AP blir fortvilet her. Det viktigste er skiltingen (904, som ikke var i mine testsvinger på fylkesvei). Jeg finner ikke noe skilting om at dette faktisk er kategorisert som "motorvei"? (en vei som er beregnet for sikker kjøring i høy hastighet). Og i en uttalelse fra vegvesenet selv så innfris ikke kravet bl.a. pga svingene (de betegner det likevel for motorvei utrolig nok!)
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/n15Wm/kan-bli-100-km-t-rundt-bergen

Så egentlig skal ikke AP virke (perfekt) på den veistrekkningen da AP kun er tiltenkt brukt på (ekte) motorvei.

I tillegg er det skilt 904 i svingen du viser til. Et skilt som vel absolutt ikke hører hjemme på en ekte motorvei.
Jeg opplever selv at bilen bremser ned når den kommer til svinger med slik skilting, selv i svinger jeg neppe hadde bremset like kraftig ned. Det blir bare bekreftet ved at bilen ikke slakker ned når den møter skarpere umerkede svinger. (skilting i Norge er svært mangelfull ja). Men, bilen (AP) skal/bør faktisk bremse når den kommer til den svingen du nevner om en skal la vegvesenet sin forklaring ligge til grunn:

"Skilt 904 "Retningsmarkering" brukes til å varsle skarpe kurver som ikke er typiske for vegstrekningen og som derfor kan komme overraskende på trafikantene. I slike kurver må føreren ofte foreta en hastighetsreduksjon."
Kilde: side 73
https://www.vegvesen.no/_attachment/69061/binary/964082?fast_title=Håndbok+N300+Trafikkskilt%2C+del+2+Fareskilt%2C+markeringsskilt%2C+vikeplikt-+og+forkjørsskilt.pdf

Kan det også tenkes at gangbroen påvirker bilen? Fantombremsing pga den? Eller at det setter den litt ut av spill ellers også?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

bjoff

Sitat fra: Vhagar på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:46
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:00Motorvei Bergen Nord er for skarp sving ved Eidsvågstunnel på sørsiden, spesielt på vei mot sentrum. Her blinkes og bremses det heftig.
Unntaket som bekrefter regelen? Neida, men les hva jeg skrev i parantes også. Dette er vel et eksempel på at motorveien kanskje ikke helt lever opp til standarden motorveier bør ha?

Motorveien starter og slutter vel fremdeles nede i dumpen i Eidsvåg (på nordsiden av tunnelen), så jeg tror ikke det er motorvei gjennom tunnelen og videre sørover.

Men uansett, å kjøre med AP gjennom denne svingen har jeg bare gjort en gang. Etter det slår jeg av i god tid....

o.b.lix

Sitat fra: bjoff på torsdag 17. oktober 2019, klokken 14:46
Motorveien starter og slutter vel fremdeles nede i dumpen i Eidsvåg (på nordsiden av tunnelen)

Sitat fra: Vhagar på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:46
Unntaket som bekrefter regelen? Neida, men les hva jeg skrev i parantes også. Dette er vel et eksempel på at motorveien kanskje ikke helt lever opp til standarden motorveier bør ha?

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:40
Jeg har nevnt det før, autopilot er ment brukt på motorvei

Ok la oss få kilden til dette utsagnet, for her er jeg ikke enig, at autopilot kun er ment å brukes på veier skiltet som motorvei.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet
på bruk på motorveier med en
oppmerksom fører
. Ha hendene på rattet
og vær oppmerksom på veiforhold og
annen trafikk mens du bruker Autostyring.
Ikke bruk Autostyring i bygater, i
nærheten av veiarbeid eller i områder der
det kan være syklister eller fotgjengere.
Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at
Autostyringen bestemmer riktig
kjørebane. Vær alltid forberedt på å
iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse
instruksjonene ikke følges, kan det føre til
skader, alvorlige personskader eller
dødsfall."

https://www.tesla.com/content/dam/tesla/Ownership/Own/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

Sitat fra: Klykken på torsdag 17. oktober 2019, klokken 15:48
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet
på bruk på motorveier med en
oppmerksom fører
. Ha hendene på rattet
og vær oppmerksom på veiforhold og
annen trafikk mens du bruker Autostyring.
Ikke bruk Autostyring i bygater, i
nærheten av veiarbeid eller i områder der
det kan være syklister eller fotgjengere.
Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at
Autostyringen bestemmer riktig
kjørebane. Vær alltid forberedt på å
iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse
instruksjonene ikke følges, kan det føre til
skader, alvorlige personskader eller
dødsfall."

https://www.tesla.com/content/dam/tesla/Ownership/Own/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Hadde dette vært tilfelle så hadde de ikke tillatt autostyring på "vanlige" veier, slik som de begrenser NoA.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Øyvind.h

Det har vel alltid vært motorvei som er definert som autopilotens arbeidsområde? Jeg har gått og ventet på at de ville stramme inn, men heldigvis kan en vurdere dette selv skjønnsmessig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pkhamre

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. oktober 2019, klokken 16:11
Det har vel alltid vært motorvei som er definert som autopilotens arbeidsområde? Jeg har gått og ventet på at de ville stramme inn, men heldigvis kan en vurdere dette selv skjønnsmessig.

Nei, det har ikke alltid vært motorvei, men jeg husker å ha lest det jeg også. Så jeg måtte gjøre litt research. Det står mye informasjon på autopilot-siden på Tesla.com.

https://www.tesla.com/no_NO/autopilot

Dette er det mest relevante jeg fant i forhold til det du spør om.

Sitat
Funksjonene vi tilbyr i dag krever at sjåføren til enhver tid har kontroll over kjøretøyet, og gjør ikke bilen selvkjørende. På grunn av dagens regelverk vil du måtte bruke for eksempel blinklyshendelen for å aktivere visse funksjoner. Av samme grunn er rekkevidden og manøvrerbarheten ved bruk av Summon begrenset.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA