Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32.12.2

Startet av Handyman, fredag 11. oktober 2019, klokken 22:16

« forrige - neste »

Lynet

Det er ihvertfall forskjell i hastigheten i svinger med AP og TACC. AP kjører med mye lavere hastighet gjennom svinger enn TACC. Samtidig forsvant varslet om for høy fart i svingen i 99 av 100 svinger, men vel forsiktig etter min mening.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kodax

Brukte AP nå i helgen tur-retur Oslo-Fagernes. Med unntak av påkjøringsfelter uten stripe, noen få små fantombremsinger, og én pussig manøver inn mot en busstopp der den hentet seg inn igjen (pluss de få rundkjøringene på veien), så oppførte den seg omtrent eksemplarisk. Nå syns jeg AP virkelig begynner å bli bra.
Mange av med-trafikkantene mine er derimot ikke så fornøyd med at jeg ligger i fartsgrensen, så man kan jo hevde at jeg skaper farlige situasjoner da de jo er nødt til å kjøre forbi meg for å opprettholde sin høyere fart. Jeg derimot ser fram til når det blir vanlig at alle holdere samme regulerte fart, og man heller kan bruke turen til å nye utsikten enn å jage seg framover i køen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tiger123


Ukesrapport: ca. 60 mil på 4-felts motorvei, tur-retur jobb i Oslo, man-fredag.

Definitivt mye bedre AP. Bedre i mange av APs funksjoner. Kan ikke huske en eneste fantombrems..

Veiarbeid ved et par broer hvor merkingen gjør kjørefeltet både smalere og bredere, og der måtte jeg ta over pga krappe "svinger".

Akselerasjonen tror jeg de har satt opp et knepp. Når du ligger i kø i venstrefila, bilen foran legger seg inn, og du kjører med AP og hastighet på max 120, så er det bra drag fra 80-90 og opp. Dette er en veldig subjektiv måling, ta det for akkurat det.:)

S4e

Sitat fra: Vhagar på søndag 20. oktober 2019, klokken 00:51
Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Jeg er enig i at AP bruker TACC, men at den ekstra funksjonaliteten i AP pakken gjør at fantombremsingen som TACC sliter med muligens kan bli utlignet. Det kan være en av flere forklaringer på at en opplever AP som bedre enn TACC alene. For alt vi vet er det to separate TACC versjoner som er i bruk også, en for TACC alene og en i kombinasjon med AP. For læringens del. Og ulike versjoner på de ulike konfigurerte bilmodellene. Tesla prøver tross alt ut mye ulik siftware.

En annen faktor er at AP holder bilen midt i veibanen kanskje bedre enn når du styrer selv? Har merket at AP legger seg mer mot venstre enn jeg selv pleier å gjøre, og sjekker jeg i sidespeilene så ligger AP akkurat midt i banen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

stefse

Sitat fra: S4e på søndag 20. oktober 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Vhagar på søndag 20. oktober 2019, klokken 00:51
Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Jeg er enig i at AP bruker TACC, men at den ekstra funksjonaliteten i AP pakken gjør at fantombremsingen som TACC sliter med muligens kan bli utlignet. Det kan være en av flere forklaringer på at en opplever AP som bedre enn TACC alene. For alt vi vet er det to separate TACC versjoner som er i bruk også, en for TACC alene og en i kombinasjon med AP. For læringens del. Og ulike versjoner på de ulike konfigurerte bilmodellene. Tesla prøver tross alt ut mye ulik siftware.

En annen faktor er at AP holder bilen midt i veibanen kanskje bedre enn når du styrer selv? Har merket at AP legger seg mer mot venstre enn jeg selv pleier å gjøre, og sjekker jeg i sidespeilene så ligger AP akkurat midt i banen.
Akkurat det er nok bra på motorvei, men ikke på smalere 2felts veier. Et høyre evt. venstreoffset satt av brukeren ville kunne avhjulpet det, tror jeg.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cra

Et lite offsett hadde vært fint, ja. Jeg merker også at svingene generelt blir litt "krappere" på AP fordi den ikke kutter dem på samme måte som jeg gjør når jeg kjører selv, men det er vel å forvente.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Lynet på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:59
Det er ihvertfall forskjell i hastigheten i svinger med AP og TACC. AP kjører med mye lavere hastighet gjennom svinger enn TACC. Samtidig forsvant varslet om for høy fart i svingen i 99 av 100 svinger, men vel forsiktig etter min mening.
Det er bare en ytterligere begrensning som AP legger over TACC som følge av FN-forskriftene som har innført maks 0,3G (eller hva det nå er) sideveis under bruk av selvstyring.

Vhagar

Min erfaring i kveld er som følger:
TACC = hakkete korrigering av fart før/under/etter kurver, på rettstrekker og ved møtende trafikk og fantombremsing der en minst aner noen grunn til det. Hakket før jeg trengte nakkekrage for å sitte på! AP = "null" hakkete korrigering av fart på de strekningene jeg testet og mye mykere håndtering av kurver samt en mye bedre plassering i veibanen enn tidligere. Kun 1 tilfelle av fantombremsing, et sekund etter jeg passerte møtende personbil. Dette på vei som AP egentlig ikke er beregnet for, så det viser at AP har kommet et godt stykke. TACC ikke så mye. Noe gjør den svært så skvetten.

Felles er at antikollisjons-ett-eller-annet er veldig hårsår og hiver meg ut mot midtlinja så snart den tror det er fare for "noe" langs veikanten uten å ta hensyn til møtende trafikk! Så jeg holder mye hardere på rattet enn hva jeg har gjort på mine forrige biler. Vurderer å skru av helt alle slike funksjoner. Overgang fra asfalt til grusvei ga den panikk også. Den trodde vel jeg skulle kjøre av verdens ende og blinket og peip og bremset kraftig. Nyvasket bil, mulig det var møkka den var redd for.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Lynkjapp

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:44Det viste seg å funke perfekt på Model 3. Jeg testet i dag å "komme bort i" vindusheisen for høyre bakdør da jeg gikk ut. Gikk litt unna bilen og så at den felte inn ørene og gikk i lås, med bakvinuet fortsatt åpent. Opp med appen og der sto den nå "Close" isteden for "Vent". Trykket på Close og så bakvinduet gå opp og knappen endret seg til "Vent".

La meg moderere meg litt, siden "perfekt" viser seg å ikke være helt beskrivende for hvordan dette funker. :)

I dag har bilen blitt parkert to ganger og begge gangene har appen vist knappen "Close", dvs at ett eller flere vinduer har vært nede. Den andre gangen, etter parkering i garasjen her hjemme, så gikk jeg ut og sjekket og alle vinduene var lukket, selv om knappen fortsatt viste "Close". Da jeg trykket på knappen kom bare den vanlige lyden man får hvis man sitter inne i bilen og prøver å lukke et lukket vindu.

Disse to tilfellene har én ting felles, i motsetning til alle tidligere parkeringer med v.10 hvor dette ikke har skjedd, nemlig at bilen ble låst med kort og ikke ved at man fjerner seg med mobilen, siden konas mobil var tom for strøm.

Handyman

La idag merke til at alle kategoriene i Caraoke kommer opp i denne versjonen. Bugfix
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Baldrian

Sitat fra: kodax på søndag 20. oktober 2019, klokken 21:06
Mange av med-trafikkantene mine er derimot ikke så fornøyd med at jeg ligger i fartsgrensen, så man kan jo hevde at jeg skaper farlige situasjoner da de jo er nødt til å kjøre forbi meg for å opprettholde sin høyere fart. Jeg derimot ser fram til når det blir vanlig at alle holdere samme regulerte fart, og man heller kan bruke turen til å nye utsikten enn å jage seg framover i køen.
Noen av bilene bak deg har kanskje kjørt den veien før og kjenner derfor utsikten. Siden bilen har kameraer både forover og bakover, ser jeg frem til en ny funksjon, nemlig et varsel på skjermen i bilen der det står: "OBS, du lager nå kø. Vennligst sving inn til siden ved første anledning og slipp bilene bak deg forbi".

mthoring

Å kjøre over fartsgrensen er faktisk ulovlig, uavhengig av om man kjenner til utsikten. Det er mange dødsulykker forårsaket av verdensmestre.

Det er liten grunn til å bli sur for at man ligger bak noen som holder fartsgrensen når forholdene tillater det. Det er verre med de som legger seg godt under, og ikke viker.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Elmo

Men med neste oppgradering blir det vel litt å kjøre over fartsgrensen ?


. . . eller . . . hva med å holde seg litt nærmere topic ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynet

Har en bug med setevarme X100D, den virker ikke ved forvarming. Rattvarmen virker. Fler med samme problem?
Usikker på om den kom med software, da kulden kom denne uka.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kim-

Sitat fra: Lynet på onsdag 06. november 2019, klokken 20:41
Har en bug med setevarme X100D, den virker ikke ved forvarming. Rattvarmen virker. Fler med samme problem?
Usikker på om den kom med software, da kulden kom denne uka.

Ja, har det samme og er veldig usikker på om det er i forbindelse med denne software, eller en tidligere. Har kjent på det før og at de har vært litt kalde, men har ikke reagert så mye på det da det ikke har vært kuldegrader før nå, sånn at setene ikke har vært så kalde. Ser og på skjemen når jeg går inn i bilen at den er på 3 prikker. Bug med at det ikke sitter noen i sete og dermed ikke vil varme?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA