Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Handyman på fredag 11. oktober 2019, klokken 22:16

Tittel: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanfredag 11. oktober 2019, klokken 22:16
Installeres nå. Flere som har fått denne og vet om det er noe nytt?
Tipper på bugfix.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattfredag 11. oktober 2019, klokken 23:00
Har fått den akkurat nå. Ingen kjøring i kveld, men 30 mil imorgen. Håper på fix av oppbremsing ved forbikjøring av lastebiler....
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Toalmarfredag 11. oktober 2019, klokken 23:42
Akkurat installert her nå. Har ikke vært ute i bilen og sjekket. Antagelig kun Bugfiks
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanfredag 11. oktober 2019, klokken 23:46
Håper virkelig på færre oppbremsinger.  2.1 er ikke bra, i tillegg er det flere kategorier i Caraoke som ikke lastes inn.
Får sjekke i morgen.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattfredag 11. oktober 2019, klokken 23:49
Var "Defroster"-symbolet under "Climate" på plass i versjoner før denne?
ps. I appen..
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: OhmPaPafredag 11. oktober 2019, klokken 23:53
Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. oktober 2019, klokken 23:49
Var "Defroster"-symbolet under "Climate" på plass i versjoner før denne?
ps. I appen..

Ja kom i V10 + nyeste app.
Tittel: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanfredag 11. oktober 2019, klokken 23:55
Ser på Twitter at de fikk Smart Summom med denne versjonen i Canada.

Edit: glemte Canada
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattfredag 11. oktober 2019, klokken 23:55
Har vanlig vis ligget et opptil et par måneder etter på oppdateringer, men nå har jeg altså fått 4 de siste 2 dagene.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattfredag 11. oktober 2019, klokken 23:56
Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2019, klokken 23:55
Ser på Twitter at de fikk Smart Summom med denne versjonen.
Canada, ja...
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanlørdag 12. oktober 2019, klokken 00:09
Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. oktober 2019, klokken 23:56
Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2019, klokken 23:55
Ser på Twitter at de fikk Smart Summom med denne versjonen.
Canada, ja...
Ja. Sorry glemte å få det med. Er helt klar over det.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: geirci2lørdag 12. oktober 2019, klokken 00:43
32.12.1 og .2 samme dag - det var da voldsomt .-)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: JorEllørdag 12. oktober 2019, klokken 11:28
Fikk også "ny" versjon, som ligger ferdig. Går ut fra det er verifisering/bug-fixing.
At Canada har fått Smart-Summon er jo ett hakk nærmere oss. Går ut i fra det vil legge et slags press på EU/EØS/Norge om det viser seg at dette er en funksjon som ikke gir noen nevneverdig økning i skadefrekvens. Skadene vil jo heller ikke være store eller involvere personskader, pga lav fart. Syntes dette var positive nyheter :)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattlørdag 12. oktober 2019, klokken 11:39
Årsaken til dette er nok at Tesla plutselig fant ut at Canada ikke er i EU til tross for sitt slektskap med UK. Omtrent som da de fant ut at Østerrike (AUS) ikke er det samme som Australia....
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: JorEllørdag 12. oktober 2019, klokken 11:56
 :P Tøysegutt.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanlørdag 12. oktober 2019, klokken 12:27
På Twitter i natt sier Elon følgende på spørsmål, som jeg tolker til Smart Summon.
Q: Any news about Europe for the latest features ?
A: Still working with RDW, the car regulatory authority in Netherlands. Unclear why there's a delay. Other countries are supportive.
Kan virke som om de også jobber mot godkjenning i enkeltland. Det er det jo åpning for.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattlørdag 12. oktober 2019, klokken 21:27
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:27
På Twitter i natt sier Elon følgende på spørsmål, som jeg tolker til Smart Summon.
Q: Any news about Europe for the latest features ?
A: Still working with RDW, the car regulatory authority in Netherlands. Unclear why there's a delay. Other countries are supportive.
Kan virke som om de også jobber mot godkjenning i enkeltland. Det er det jo åpning for.
Håper egentlig at de ikke bruker ressurser på godkjenning av SS, men heller på å få godkjent tilpasninger av AP til lik linje som USA. Vekk med gravitasjonsrestriksjoner, tidsavbrudd på TACC Stop&Go, nag-time på Autosteer, og restriksjoner på automatisk filskifte, osv. IMO kan SS vente til den blir nyttig.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanlørdag 12. oktober 2019, klokken 22:06
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. oktober 2019, klokken 21:27
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:27
På Twitter i natt sier Elon følgende på spørsmål, som jeg tolker til Smart Summon.
Q: Any news about Europe for the latest features ?
A: Still working with RDW, the car regulatory authority in Netherlands. Unclear why there's a delay. Other countries are supportive.
Kan virke som om de også jobber mot godkjenning i enkeltland. Det er det jo åpning for.
Håper egentlig at de ikke bruker ressurser på godkjenning av SS, men heller på å få godkjent tilpasninger av AP til lik linje som USA. Vekk med gravitasjonsrestriksjoner, tidsavbrudd på TACC Stop&Go, nag-time på Autosteer, og restriksjoner på automatisk filskifte, osv. IMO kan SS vente til den blir nyttig.
Enig, men jeg har en følelse av at SS er øvelseskjøring for FSD, og at de henger mer sammen en mange tror.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Kim-lørdag 12. oktober 2019, klokken 22:14
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. oktober 2019, klokken 21:27
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:27
På Twitter i natt sier Elon følgende på spørsmål, som jeg tolker til Smart Summon.
Q: Any news about Europe for the latest features ?
A: Still working with RDW, the car regulatory authority in Netherlands. Unclear why there's a delay. Other countries are supportive.
Kan virke som om de også jobber mot godkjenning i enkeltland. Det er det jo åpning for.
Håper egentlig at de ikke bruker ressurser på godkjenning av SS, men heller på å få godkjent tilpasninger av AP til lik linje som USA. Vekk med gravitasjonsrestriksjoner, tidsavbrudd på TACC Stop&Go, nag-time på Autosteer, og restriksjoner på automatisk filskifte, osv. IMO kan SS vente til den blir nyttig.
Kunne ikke vært mer enig. SS virker helt krise når det skjer noe "uventet" på veien til målet virker det som etter å ha sett litt på youtube. Ville heller og at de hadde fått til fjerning av gravitasjonsrestriksjonen, og nag-time!
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Lynkjappsøndag 13. oktober 2019, klokken 10:53
Sitat fra: geirci2 på lørdag 12. oktober 2019, klokken 00:43
32.12.1 og .2 samme dag - det var da voldsomt .-)

Siden jeg ikke liker å blokkere grenda her hjemme i boligfeltet (for å få wifi) hver gang jeg skal oppdatere så feiret jeg lørdagkvelden med å sitte utenfor Tesla SC og laste ned. Dum som jeg var så startet jeg installasjonen før jeg dro hjem.

Å sitte og følge med på installasjonen mens den foregår er en halvtimes prøvelse i tålmodighet. Vifter går av og på, det klikker og smeller i bilen og plutselig etter et ekstra høyt klikk så dukket varslet "Programvaren trenger å oppdateres, kontakt Tesla Service" opp på skjermen og bilen var tilsynelatende steindød. Satt og knasket negler i fem minutter før skjermen ble svart. Så var det bare å sitte der og håpe på at det var en omstart som foregikk.

Det var det heldigvis og jeg kunne kjøre hjem, nå med 2019.32.11.1. Vel hjemme åpnet jeg appen for å se om den etterlengtede åpne/lukk-vinduer-funksjonen hadde dukket opp. Det hadde den. Sammen med teksten "Software Update, connect to wi-fi to download". Arrgghh!

Note to self: Aldri starte installasjonen mens man sitter i bilen. Sett den i garasjen, start oppdatering og glem hele greia til neste dag. Mye bedre for sinnsroen.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Klykkensøndag 13. oktober 2019, klokken 18:05
Synes det var spennende å sitte i bilen å følge med på oppdatering første gang, jeg. Antok at det ville bli mange rare meldinger og slikt.

Men gidder ikke det flere ganger, nei... 😁

Ellers ikke mulig å åpne/lukke vinduer via app på S med nyeste software. Kun soltak, som før...
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Lynkjappsøndag 13. oktober 2019, klokken 19:44
Sitat fra: Klykken på søndag 13. oktober 2019, klokken 18:05Ellers ikke mulig å åpne/lukke vinduer via app på S med nyeste software. Kun soltak, som før...

Det viste seg å funke perfekt på Model 3. Jeg testet i dag å "komme bort i" vindusheisen for høyre bakdør da jeg gikk ut. Gikk litt unna bilen og så at den felte inn ørene og gikk i lås, med bakvinuet fortsatt åpent. Opp med appen og der sto den nå "Close" isteden for "Vent". Trykket på Close og så bakvinduet gå opp og knappen endret seg til "Vent".

Min teori er fortsatt at denne app-funksjonen er Teslas forsøk å få en bugfix til å se ut som en feature, der designbuggen er at man lett kommer bort i vindusheisene når man åpner døren.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: JorElsøndag 13. oktober 2019, klokken 21:40
Handyman ; -Enig, men jeg har en følelse av at SS er øvelseskjøring for FSD, og at de henger mer sammen en mange tror.

Enig :+1:
Om Tesla skal lage et avansert dataprogram som lærer litt etter litt, så må jo SS være meget verdifull informasjon. Nå renner det jo inn på hundretusener med situasjoner som Tesla/NN kan jobber videre med. Om ikke dette er gull, så har ikke jeg forstått konseptet med NN, tror jeg :-\
Med et slikt avansert system(NN) som kan "lære", så vil vel hele prosessen gå fortere og fortere om man får til konseptet? Eller er jeg for optimistisk :)

Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: stefsesøndag 13. oktober 2019, klokken 22:07
Sitat fra: JorEl på søndag 13. oktober 2019, klokken 21:40
Handyman ; -Enig, men jeg har en følelse av at SS er øvelseskjøring for FSD, og at de henger mer sammen en mange tror.

Enig :+1:
Om Tesla skal lage et avansert dataprogram som lærer litt etter litt, så må jo SS være meget verdifull informasjon. Nå renner det jo inn på hundretusener med situasjoner som Tesla/NN kan jobber videre med. Om ikke dette er gull, så har ikke jeg forstått konseptet med NN, tror jeg :-\
Med et slikt avansert system(NN) som kan "lære", så vil vel hele prosessen gå fortere og fortere om man får til konseptet? Eller er jeg for optimistisk :)
Dette er å håpe, men jeg tviler litt på at Tesla har et bra system for massiv datainnsamling og AI. Det er litt for mye tilfeldigheter hva som fikses og ikke, basert på om akkurat den feien har skjedd med biler de monitorerer, eller situasjoner de monitorerer.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: o.b.lixmandag 14. oktober 2019, klokken 10:14
Sitat fra: Lynkjapp på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:44

Min teori er fortsatt at denne app-funksjonen er Teslas forsøk å få en bugfix til å se ut som en feature, der designbuggen er at man lett kommer bort i vindusheisene når man åpner døren.

Så hvorfor har X denne feature, mens ikke S, de har lik design på vindusheisknappene? (Og alle nyere Mercedes E-klasse med)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: geearmandag 14. oktober 2019, klokken 10:23
Sitat fra: o.b.lix på mandag 14. oktober 2019, klokken 10:14
Så hvorfor har X denne feature, mens ikke S, de har lik design på vindusheisknappene? (Og alle nyere Mercedes E-klasse med)
X har kun luftefunksjonen, ikke lukke-funksjon, så det kan ikke relateres til at man kommer borti åpne-knappen (som heller ikke er tema på X). Det forklarer allikevel ikke hvorfor S ikke har fått tilsvarende.

(BMW har hatt åpne/lukke-funksjon fra nøkkel i ca. 30 år. Først via å holde nøkkelen i døra i låse/åpnestilling, og så fra fjernstyrt nøkkel.)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: ElbilErikmandag 14. oktober 2019, klokken 17:15
Noen som har opplevd avbrutt filskifte på NOA med 32.12.2? Lenge siden det har skjedd meg, det er vel pga 5 sek. Regelen til EU antar jeg. Denne begrensningen er jo latterlig og ikke minst farlig. Tenker spesielt på når dette skjer på glatte veier i høy hastighet. Ser for meg at det kan bli litt i overkant spennende. Den var i alle fall veldig brå i bevegelsene ved avbrytelse tidligere i høst.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: kairogertirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:46
INGEN fantom-oppbremsingar på ACC på E18 fra Sandefjord til Oslo idag, og det i eit helsikes regnvær. Er det mulig.....? Dette er riktignok med 12.1 SW og ikkje 12.2 som er 'tråden', men likevel. Er det mulig å slå av ytterligare SW oppdateringar, og berre beholde denne 12.1?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwatttirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:48
Samme erfaring på samme strekning med 12.2.  :D
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: DagfinnNtirsdag 15. oktober 2019, klokken 12:00
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:48
Samme erfaring på samme strekning med 12.2.  :D
Er det håp eller placebo?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwatttirsdag 15. oktober 2019, klokken 12:01
Garantert ikke placebo. Kjører samme strekning flere ganger i uken.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: skysurfertirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:38
Sitat fra: Kim- på lørdag 12. oktober 2019, klokken 22:14
Kunne ikke vært mer enig. SS virker helt krise når det skjer noe "uventet" på veien til målet virker det som etter å ha sett litt på youtube. Ville heller og at de hadde fått til fjerning av gravitasjonsrestriksjonen, og nag-time!

Hva er gravitasjonsrestriksjonen?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Nodlandtirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:45
Hvor mye G som er lovlig i svinger hvor AP styrer bilen.

Regler som vi må forholde oss mer til her i Europa enn Usa.. Pga politikk.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwatttirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:03
Mener den må være på 0.3 G eller mindre.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymantirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:28
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:03
Mener den må være på 0.3 G eller mindre.
Mener det stammer ja, men leste om at FN har vedtatt at det skal økes til 0,4, og det er i så fall en øking på 33%.
Tror det er bedringer på vei.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: SjefsElgentirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:28
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:03
Mener den må være på 0.3 G eller mindre.
Mener det stammer ja, men leste om at FN har vedtatt at det skal økes til 0,4, og det er i så fall en øking på 33%.
Tror det er bedringer på vei.
Har det gått så langt at FN blander seg opp i hvor mange G man skal kunne ha i svinger på autopilot?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwatttirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:37
Europeiske normer for autonom kjøring er stadfestet av UN/EU.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymantirsdag 15. oktober 2019, klokken 17:51
Sitat fra: SjefsElgen på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:28
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:03
Mener den må være på 0.3 G eller mindre.
Mener det stammer ja, men leste om at FN har vedtatt at det skal økes til 0,4, og det er i så fall en øking på 33%.
Tror det er bedringer på vei.
Har det gått så langt at FN blander seg opp i hvor mange G man skal kunne ha i svinger på autopilot?
Ja, FN = UN som regulerer mange områder innen EU.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Vhagartirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:40
Jeg har nevnt det før, autopilot er ment brukt på motorvei og på motorvei så kommer en ikke borti svinger som utløser så sterke g-krefter så det er egentlig en ikke-sak (gitt at en bygger motorvei og ikke noe som er innom stabburstrappa til alle politikere).

Først når man bruker autopiloten på norske veier som ikke er motorvei at det "kan" bli et problem. Jeg har selv prøvd på fylkesvei som var svært svingete med 60 sone, presset bilen gjennom i 80 og likevel ikke nok utslag i g-krefter til å avbryte autopiloten (målt med app på android mobil rett nok, men autopiloten slo seg heller ikke av i bilen).
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymantirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: kodaxtirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:28
Min AP har slått seg av i sving flere ganger der den selv har styrt hastigheten (på ikke-motorvei, så jeg klandrer ikke Tesla). Det var før v10. Jeg har ikke kjørt samme steder etter det, men jeg syns også det virker som den generelt er blitt bedre til å bremse ned før svinger.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: geeartirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymantirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:04
Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Samme inntrykket sitter jeg med, har ikke opplevd at den har skrudd seg av, bare varsler, alarmer, bremsing og vingling. Bir derfor som regel at jeg må ta over, og da avbrytes jo den delen jeg tar over.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Tiger123tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:57
Sitat fra: kairoger på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:46
INGEN fantom-oppbremsingar på ACC på E18 fra Sandefjord til Oslo idag, og det i eit helsikes regnvær. Er det mulig.....? Dette er riktignok med 12.1 SW og ikkje 12.2 som er 'tråden', men likevel. Er det mulig å slå av ytterligare SW oppdateringar, og berre beholde denne 12.1?

Samme her på E6 nordfra. Det står i release notes også på denne oppdateringen, men for meg har den vært nesten feilfri i hele høst, på motorvei.
Nå med denne siste oppdateringen synes jeg det er mer drag i bilen også.., men sikkert innbilning, fart mode på, e.l., vet ikke:)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwatttirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:02
32.12.2 kan du trygt laste ned. Den er like bra på dette. Men hvis du vil beholde den du har, så kan du jo la være å installere. Du får nok litt mas om oppdatering, og kommer bilen på verksted er det store sjanser for at den blir oppdatert.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: pjotirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:52
32.12.2 har vært en positiv overraskelse for meg i forhold til fantombremsing. Gått fra en økning på første v10 oppdateringen til å bli meget bra nå. I tillegg har den løst en lokal feil hvor bilen forsøkte å hive seg inn på en sidevei i en 60-sone. 32.12.2 er den første som har klart det punktet uten avbrudd.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Kim-onsdag 16. oktober 2019, klokken 08:30
Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Nei, den avbryter ikke, men hvis det er en brå sving og du kommer i "normal" hastighet, som fartsgrensen er klarer feks ikke AP svingen og vil legge seg en meter over i det andre feltet. Versjonene før denne begrensningen kjørte disse svingene på en god måte, som en vanlig sjåfør skulle tatt den svingen. Dette gjelder en brå sving jeg har på vei til jobb, må sette farten ned 10 under for å klare svingen med AP. Den er blitt mye bedre nå kontra 2019.16 og det virker som den tillater litt mer g-force nå.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: o.b.lixonsdag 16. oktober 2019, klokken 17:00
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:40
Jeg har nevnt det før, autopilot er ment brukt på motorvei og på motorvei så kommer en ikke borti svinger som utløser så sterke g-krefter så det er egentlig en ikke-sak (gitt at en bygger motorvei og ikke noe som er innom stabburstrappa til alle politikere).

Dette er altså fortsatt feil.

Motorvei Bergen Nord er for skarp sving ved Eidsvågstunnel på sørsiden, spesielt på vei mot sentrum. Her blinkes og bremses det heftig.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: lithosonsdag 16. oktober 2019, klokken 17:02
Må visst spise det jeg skrev i V10-tråden nylig om fantombremsing. Med .11.1 ble det bråe rykk og napp, mens .12.2 er mye bedre igjen. Bilen blir ikke vettskremt av verken tunneller eller skumle vannskyer fra møtende trafikk lenger, kun litt nøling. Plasserer seg fortsatt nærmere gul stripe enn jeg liker, men mindre pendling sideveis i kjørefeltet.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: ElbilErikonsdag 16. oktober 2019, klokken 17:21
Ingen som har opplevd at AP (NOA) avbryter filskift etter 5 sek selv om den allerede er godt i gang med manøveren? Og attpåtil med veldig brå bevegelser?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Øggenonsdag 16. oktober 2019, klokken 18:06
Fantom bremsing 2 ganga idag.
Likt tilfelle begge ganga. Dobbel sperre linje og lett høgre kurve med motgående buss/lastebil.
Men mykje bedre enn forrige versjon uansett.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Tiger123onsdag 16. oktober 2019, klokken 19:59
All fantombremsing siden jeg fikk 12.2 mandag er borte. Liker akselersjon og bremsing mye bedre også, på AP på motorvei. I sprutregn.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Vhagaronsdag 16. oktober 2019, klokken 20:30
Sitat fra: Kim- på onsdag 16. oktober 2019, klokken 08:30
Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Nei, den avbryter ikke, men hvis det er en brå sving og du kommer i "normal" hastighet, som fartsgrensen er klarer feks ikke AP svingen og vil legge seg en meter over i det andre feltet. Versjonene før denne begrensningen kjørte disse svingene på en god måte, som en vanlig sjåfør skulle tatt den svingen. Dette gjelder en brå sving jeg har på vei til jobb, må sette farten ned 10 under for å klare svingen med AP. Den er blitt mye bedre nå kontra 2019.16 og det virker som den tillater litt mer g-force nå.

Brå sving? Merket med skilt 904 tipper jeg siden du må ned 10km/t? Og dette er skiltet ekte motorvei?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattonsdag 16. oktober 2019, klokken 20:34
Sitat fra: Vhagar på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:30
Sitat fra: Kim- på onsdag 16. oktober 2019, klokken 08:30
Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Nei, den avbryter ikke, men hvis det er en brå sving og du kommer i "normal" hastighet, som fartsgrensen er klarer feks ikke AP svingen og vil legge seg en meter over i det andre feltet. Versjonene før denne begrensningen kjørte disse svingene på en god måte, som en vanlig sjåfør skulle tatt den svingen. Dette gjelder en brå sving jeg har på vei til jobb, må sette farten ned 10 under for å klare svingen med AP. Den er blitt mye bedre nå kontra 2019.16 og det virker som den tillater litt mer g-force nå.

Brå sving? Merket med skilt 904 tipper jeg siden du må ned 10km/t? Og dette er skiltet ekte motorvei?
Riktig. En 4-felts vei er ikke nødvendigvis en motorvei...
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Vhagaronsdag 16. oktober 2019, klokken 20:46
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:00
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:40
Jeg har nevnt det før, autopilot er ment brukt på motorvei og på motorvei så kommer en ikke borti svinger som utløser så sterke g-krefter så det er egentlig en ikke-sak (gitt at en bygger motorvei og ikke noe som er innom stabburstrappa til alle politikere).

Dette er altså fortsatt feil.

Motorvei Bergen Nord er for skarp sving ved Eidsvågstunnel på sørsiden, spesielt på vei mot sentrum. Her blinkes og bremses det heftig.

Unntaket som bekrefter regelen? Neida, men les hva jeg skrev i parantes også. Dette er vel et eksempel på at motorveien kanskje ikke helt lever opp til standarden motorveier bør ha?

Jeg er ikke lokalkjent, men ser flere forhold som gjør at jeg skjønner at AP blir fortvilet her. Det viktigste er skiltingen (904, som ikke var i mine testsvinger på fylkesvei). Jeg finner ikke noe skilting om at dette faktisk er kategorisert som "motorvei"? (en vei som er beregnet for sikker kjøring i høy hastighet). Og i en uttalelse fra vegvesenet selv så innfris ikke kravet bl.a. pga svingene (de betegner det likevel for motorvei utrolig nok!)
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/n15Wm/kan-bli-100-km-t-rundt-bergen

Så egentlig skal ikke AP virke (perfekt) på den veistrekkningen da AP kun er tiltenkt brukt på (ekte) motorvei.

I tillegg er det skilt 904 i svingen du viser til. Et skilt som vel absolutt ikke hører hjemme på en ekte motorvei.
Jeg opplever selv at bilen bremser ned når den kommer til svinger med slik skilting, selv i svinger jeg neppe hadde bremset like kraftig ned. Det blir bare bekreftet ved at bilen ikke slakker ned når den møter skarpere umerkede svinger. (skilting i Norge er svært mangelfull ja). Men, bilen (AP) skal/bør faktisk bremse når den kommer til den svingen du nevner om en skal la vegvesenet sin forklaring ligge til grunn:

"Skilt 904 "Retningsmarkering" brukes til å varsle skarpe kurver som ikke er typiske for vegstrekningen og som derfor kan komme overraskende på trafikantene. I slike kurver må føreren ofte foreta en hastighetsreduksjon."
Kilde: side 73
https://www.vegvesen.no/_attachment/69061/binary/964082?fast_title=Håndbok+N300+Trafikkskilt%2C+del+2+Fareskilt%2C+markeringsskilt%2C+vikeplikt-+og+forkjørsskilt.pdf

Kan det også tenkes at gangbroen påvirker bilen? Fantombremsing pga den? Eller at det setter den litt ut av spill ellers også?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: bjofftorsdag 17. oktober 2019, klokken 14:46
Sitat fra: Vhagar på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:46
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:00Motorvei Bergen Nord er for skarp sving ved Eidsvågstunnel på sørsiden, spesielt på vei mot sentrum. Her blinkes og bremses det heftig.
Unntaket som bekrefter regelen? Neida, men les hva jeg skrev i parantes også. Dette er vel et eksempel på at motorveien kanskje ikke helt lever opp til standarden motorveier bør ha?

Motorveien starter og slutter vel fremdeles nede i dumpen i Eidsvåg (på nordsiden av tunnelen), så jeg tror ikke det er motorvei gjennom tunnelen og videre sørover.

Men uansett, å kjøre med AP gjennom denne svingen har jeg bare gjort en gang. Etter det slår jeg av i god tid....
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 17. oktober 2019, klokken 15:28
Sitat fra: bjoff på torsdag 17. oktober 2019, klokken 14:46
Motorveien starter og slutter vel fremdeles nede i dumpen i Eidsvåg (på nordsiden av tunnelen)

Sitat fra: Vhagar på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:46
Unntaket som bekrefter regelen? Neida, men les hva jeg skrev i parantes også. Dette er vel et eksempel på at motorveien kanskje ikke helt lever opp til standarden motorveier bør ha?

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:40
Jeg har nevnt det før, autopilot er ment brukt på motorvei

Ok la oss få kilden til dette utsagnet, for her er jeg ikke enig, at autopilot kun er ment å brukes på veier skiltet som motorvei.

(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/65/Norwegian-road-sign-502.0.svg/250px-Norwegian-road-sign-502.0.svg.png)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Klykkentorsdag 17. oktober 2019, klokken 15:48
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet
på bruk på motorveier med en
oppmerksom fører
. Ha hendene på rattet
og vær oppmerksom på veiforhold og
annen trafikk mens du bruker Autostyring.
Ikke bruk Autostyring i bygater, i
nærheten av veiarbeid eller i områder der
det kan være syklister eller fotgjengere.
Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at
Autostyringen bestemmer riktig
kjørebane. Vær alltid forberedt på å
iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse
instruksjonene ikke følges, kan det føre til
skader, alvorlige personskader eller
dødsfall."

https://www.tesla.com/content/dam/tesla/Ownership/Own/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Kim-torsdag 17. oktober 2019, klokken 15:59
Sitat fra: Klykken på torsdag 17. oktober 2019, klokken 15:48
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet
på bruk på motorveier med en
oppmerksom fører
. Ha hendene på rattet
og vær oppmerksom på veiforhold og
annen trafikk mens du bruker Autostyring.
Ikke bruk Autostyring i bygater, i
nærheten av veiarbeid eller i områder der
det kan være syklister eller fotgjengere.
Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at
Autostyringen bestemmer riktig
kjørebane. Vær alltid forberedt på å
iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse
instruksjonene ikke følges, kan det føre til
skader, alvorlige personskader eller
dødsfall."

https://www.tesla.com/content/dam/tesla/Ownership/Own/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Hadde dette vært tilfelle så hadde de ikke tillatt autostyring på "vanlige" veier, slik som de begrenser NoA.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 17. oktober 2019, klokken 16:11
Det har vel alltid vært motorvei som er definert som autopilotens arbeidsområde? Jeg har gått og ventet på at de ville stramme inn, men heldigvis kan en vurdere dette selv skjønnsmessig.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: pkhamrefredag 18. oktober 2019, klokken 08:38
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. oktober 2019, klokken 16:11
Det har vel alltid vært motorvei som er definert som autopilotens arbeidsområde? Jeg har gått og ventet på at de ville stramme inn, men heldigvis kan en vurdere dette selv skjønnsmessig.

Nei, det har ikke alltid vært motorvei, men jeg husker å ha lest det jeg også. Så jeg måtte gjøre litt research. Det står mye informasjon på autopilot-siden på Tesla.com.

https://www.tesla.com/no_NO/autopilot

Dette er det mest relevante jeg fant i forhold til det du spør om.

Sitat
Funksjonene vi tilbyr i dag krever at sjåføren til enhver tid har kontroll over kjøretøyet, og gjør ikke bilen selvkjørende. På grunn av dagens regelverk vil du måtte bruke for eksempel blinklyshendelen for å aktivere visse funksjoner. Av samme grunn er rekkevidden og manøvrerbarheten ved bruk av Summon begrenset.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Øyvind.hfredag 18. oktober 2019, klokken 08:47
OK. Jeg mener det ble lansert for motorvei, og advarselen når man skrudde Autopilot beta funksjonen på i bilen opprinnelig i 2015-2016 i hvert fall sa at dette var kun for bruk på motorvei med midtdeler.
Nettsiden har vel indikert noe av det samme - altså laget for bruk på motorvei.
Tesla startet som smått for en stund siden med veier hvor du ikke får aktivert autosteer. Men usikker på hva som skjedde med innstrammingene der.
Regnet med AP1 ville få flere veier hvor AP ikke kan aktiveres da det er den versjonen som ikke er laget for motorvei. Ap2+ skal jo dekke et mye bredere område.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: JorElfredag 18. oktober 2019, klokken 19:02
Youtuber som tester 12.2
https://youtu.be/KdW-_loFKRI
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattfredag 18. oktober 2019, klokken 19:06
Det er vel enighet om at siste versjon er en av de beste (kanskje den beste), men å ta en video fra USA som et sannhetsbevis blir vel feil. Vi bor som kjent i Europa.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: JorElfredag 18. oktober 2019, klokken 19:33
Det holder at du sier det "er en av de beste" :+1:

Synes tilnærmingen er fin her. Youtuberen har gjennomført flere tester av forskjellige versjoner. Han har kjørt den samme løypen, og har i tillegg tatt det opp på video. Når han kan vise at AP setter ned farten mot en sving, der den ikke gjorde det på en eldre  versjon, så synes jeg han gjør en god "youtuber-forsknings-jobb".
Videoen er ikke fra Europa, men noen av veiene kunne godt vært det.


Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattfredag 18. oktober 2019, klokken 19:36
Sitat fra: JorEl på fredag 18. oktober 2019, klokken 19:33
Det holder at du sier det "er en av de beste" :+1:

Synes tilnærmingen er fin her. Youtuberen har gjennomført flere tester av forskjellige versjoner. Han har kjørt den samme løypen, og har i tillegg tatt det opp på video. Når han kan vise at AP setter ned farten mot en sving, der den ikke gjorde det på en eldre  versjon, så synes jeg han gjør en god "youtuber-forsknings-jobb".
Videoen er ikke fra Europa, men noen av veiene kunne godt vært det.
Det er ikke veiene jeg mener, men restriksjonene som vi har her i Europa når det gjelder AP. Vi har ikke samme AP som han tester. Forøvrig har min bil alltid redusert hastigheten før en skarp sving (mer eller mindre).
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: svarteperfredag 18. oktober 2019, klokken 23:04
Etter siste oppdatering har bilen fått varsel og korigering av utilsiktet filskifte , (uoppmerksomhet) dette er meget bra , ikke mange andre bilmerker , om noen som blir bedre med sånne gratis oppdateringer. Har ikke ap , men vurderer å kjøpe.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Øggenfredag 18. oktober 2019, klokken 23:51
Sitat fra: svarteper på fredag 18. oktober 2019, klokken 23:04
Etter siste oppdatering har bilen fått varsel og korigering av utilsiktet filskifte , (uoppmerksomhet) dette er meget bra , ikke mange andre bilmerker , om noen som blir bedre med sånne gratis oppdateringer. Har ikke ap , men vurderer å kjøpe.

Men også jævlig irriterende når den forsøke å vrenge bilen mot vogntog på smale veia der du virkelig må holde sia di.
(For dei som ikkje forstår, skjer det uten aktivert AP)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Tiger123lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:05

Artig at Phantom breaking problemet ble løst (ihvertfall for min del og andre også ser jeg) omtrent samtidig med NRK artikkel, Nettavisen, m.fl.?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanlørdag 19. oktober 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:05

Artig at Phantom breaking problemet ble løst (ihvertfall for min del og andre også ser jeg) omtrent samtidig med NRK artikkel, Nettavisen, m.fl.?
Det er ikke løst for meg!
Riktignok er noen av de faste bremsestedene forsvunnet, men det er jammen introdusert nye steder også.
Merker små forbedringer i 12.2, men ikke allverdens å skryte av. Totalinntrykket er en liten forbedring der jeg kjører fast.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattlørdag 19. oktober 2019, klokken 11:23
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:19
Totalinntrykket er en liten forbedring der jeg kjører fast.
Er det på motorvei?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanlørdag 19. oktober 2019, klokken 11:31
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:23
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:19
Totalinntrykket er en liten forbedring der jeg kjører fast.
Er det på motorvei?
Ja, blandt annet.
Jobbreisen min er en fin blanding av typer vei. ca 40km på 4-felts motorvei, 20km på andre veier, med lyskryss, rundkjøringer, vei med og uten med midtdeler, gangfelt, bygater, riksvei, tuneller, broer, skarpe svinger, store skiltportaler, veiarbeidsoråder.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattlørdag 19. oktober 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:31
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:23
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:19
Totalinntrykket er en liten forbedring der jeg kjører fast.
Er det på motorvei?
Ja, blandt annet.
Jobbreisen min er en fin blanding av typer vei. ca 40km på 4-felts motorvei, 20km på andre veier, med lyskryss, rundkjøringer, vei med og uten med midtdeler, gangfelt, bygater, riksvei, tuneller, broer, skarpe svinger, store skiltportaler, veiarbeidsoråder.
AP er beregnet på veier med motorveistandard. Andre veityper kan sikkert gi litt blandet resultat.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanlørdag 19. oktober 2019, klokken 11:41
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:31
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:23
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2019, klokken 11:19
Totalinntrykket er en liten forbedring der jeg kjører fast.
Er det på motorvei?
Ja, blandt annet.
Jobbreisen min er en fin blanding av typer vei. ca 40km på 4-felts motorvei, 20km på andre veier, med lyskryss, rundkjøringer, vei med og uten med midtdeler, gangfelt, bygater, riksvei, tuneller, broer, skarpe svinger, store skiltportaler, veiarbeidsoråder.
AP er beregnet på veier med motorveistandard. Andre veityper kan sikkert gi litt blandet resultat.
Det er jeg fult klar over, og det er motorveidelen jeg sammenlikner.
Bruker også AP på de andre veiene så langt det et mulig for å følge utviklingen også der.
Der har status vært mye det samme veldig lenge. Altså meget varierende, men dette påvirker ikke min vurdering av AP, da jeg vet at den ikke er beregnet på slik bruk.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Kim-lørdag 19. oktober 2019, klokken 19:56
Phantom braking skjer på tacc også, så mye at jeg ikke gidder å bruke den
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: S4elørdag 19. oktober 2019, klokken 20:26
Sitat fra: Kim- på lørdag 19. oktober 2019, klokken 19:56
Phantom braking skjer på tacc også, så mye at jeg ikke gidder å bruke den
Synes AP fungerer mye bedre en tacc når det gjelder fantom bremsing.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: JorEllørdag 19. oktober 2019, klokken 20:52
Sitat fra: S4e på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:26
Sitat fra: Kim- på lørdag 19. oktober 2019, klokken 19:56
Phantom braking skjer på tacc også, så mye at jeg ikke gidder å bruke den
Synes AP fungerer mye bedre en tacc når det gjelder fantom bremsing.
Det er min erfaring også. Noen mener det ikke kan stemme, men erfaring trumfer teori ;)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattlørdag 19. oktober 2019, klokken 21:21
TACC = Traffic Aware Cruise Control
AP (Autopilot) = TACC + Autosteer

Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Kim-lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:01
Sitat fra: JorEl på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:52
Sitat fra: S4e på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:26
Sitat fra: Kim- på lørdag 19. oktober 2019, klokken 19:56
Phantom braking skjer på tacc også, så mye at jeg ikke gidder å bruke den
Synes AP fungerer mye bedre en tacc når det gjelder fantom bremsing.
Det er min erfaring også. Noen mener det ikke kan stemme, men erfaring trumfer teori ;)
Jup, enig. Bruker kun AP og aldri tacc. Har testet tacc nå i denne versjonen  og en liten mur på siden av veien gjør at den bremser kraftig opp..
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattlørdag 19. oktober 2019, klokken 23:03
Hvordan bruker du AP uten TACC??
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Kim-lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:08
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:03
Hvordan bruker du AP uten TACC??
:police:
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattlørdag 19. oktober 2019, klokken 23:11
Sitat fra: Kim- på lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:08
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:03
Hvordan bruker du AP uten TACC??
:police:
????
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattsøndag 20. oktober 2019, klokken 00:03
Hvordan kan du klare å velge AP uten TACC (aka Active Cruise Control)? Jeg bare lurer.....





Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 20. oktober 2019, klokken 00:05
TACC er vel traffic aware cruise control. AKA adaptiv cruise.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattsøndag 20. oktober 2019, klokken 00:18
TACC er det samme som ACC (som ikke er Adaptive Cruise Control, men Active Cruise Control. Adaptive Cruise Control er et navn som brukes blant annet av tyske produsenter. ACC brukes også feilaktig av noen som Air Condition Control).



Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Vhagarsøndag 20. oktober 2019, klokken 00:51
Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Jeg er enig i at AP bruker TACC, men at den ekstra funksjonaliteten i AP pakken gjør at fantombremsingen som TACC sliter med muligens kan bli utlignet. Det kan være en av flere forklaringer på at en opplever AP som bedre enn TACC alene. For alt vi vet er det to separate TACC versjoner som er i bruk også, en for TACC alene og en i kombinasjon med AP. For læringens del. Og ulike versjoner på de ulike konfigurerte bilmodellene. Tesla prøver tross alt ut mye ulik siftware.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: jkirkebosøndag 20. oktober 2019, klokken 00:56
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:03
Hvordan bruker du AP uten TACC??

Det er vel ikke så vanskelig? Bare å aktivere TACC først, med en lav innstilling (si 30km/t). Så aktiverer du AP, og bruker gasspedalen til å justere hastighet? Har ikke testet selv men det bør vel virke? TACC vil ikke ta over før man er nede i 30km/t og det er man jo normalt ikke på veier der AP kan brukes...
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattsøndag 20. oktober 2019, klokken 01:01
Sitat fra: Vhagar på søndag 20. oktober 2019, klokken 00:51
Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Absolutt mulig. Hvis kjøring med bare TACC ikke benytter kameraer, men bare er avhengig av at sjåføren holder "riktige" avstander til objekter som kun radaren ser, så kan funksjonaliteten begrenses. Hvis derimot kameraene også er i bruk, og har en mere korrekt oppfatning av situasjonen, så kan det trolig hjelpe på fantombremsing.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 20. oktober 2019, klokken 01:06
Ett trykk aktiverer Traffic aware cruise control, altså det andre kaller adaptiv cruise.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Motorwattsøndag 20. oktober 2019, klokken 01:10
Ja, det er vel greit? Spørsmålet var hvordan man kunne aktivere AP uten TACC. Mulig Kitkebøs forslag er mulig, men blir vel litt jalla-løsning IMO. :D
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: turfsurfsøndag 20. oktober 2019, klokken 08:47
Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. oktober 2019, klokken 01:10
Ja, det er vel greit? Spørsmålet var hvordan man kunne aktivere AP uten TACC. Mulig Kitkebøs forslag er mulig, men blir vel litt jalla-løsning IMO. :D
Jeg bruker den løsningen mye, siden det er flere strekk på lokale veier hvor fartsgrensen er feil (for lav) i Teslaen. Da kjører jeg med Autosteer og manuell fart.

For egen del bruker jeg kun tacc på smalere veier (der man ikke kan bruke ap), og da vil man naturlig nok få mere fantombremsing (møtende biler er nærmere). Dette er helt klart fantombremsing type collision avoidance. IMO så burde Tesla fjernet hele denne funksjonaliteten på veier uten midtstripe.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Lynetsøndag 20. oktober 2019, klokken 10:59
Det er ihvertfall forskjell i hastigheten i svinger med AP og TACC. AP kjører med mye lavere hastighet gjennom svinger enn TACC. Samtidig forsvant varslet om for høy fart i svingen i 99 av 100 svinger, men vel forsiktig etter min mening.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: kodaxsøndag 20. oktober 2019, klokken 21:06
Brukte AP nå i helgen tur-retur Oslo-Fagernes. Med unntak av påkjøringsfelter uten stripe, noen få små fantombremsinger, og én pussig manøver inn mot en busstopp der den hentet seg inn igjen (pluss de få rundkjøringene på veien), så oppførte den seg omtrent eksemplarisk. Nå syns jeg AP virkelig begynner å bli bra.
Mange av med-trafikkantene mine er derimot ikke så fornøyd med at jeg ligger i fartsgrensen, så man kan jo hevde at jeg skaper farlige situasjoner da de jo er nødt til å kjøre forbi meg for å opprettholde sin høyere fart. Jeg derimot ser fram til når det blir vanlig at alle holdere samme regulerte fart, og man heller kan bruke turen til å nye utsikten enn å jage seg framover i køen.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Tiger123søndag 20. oktober 2019, klokken 21:31

Ukesrapport: ca. 60 mil på 4-felts motorvei, tur-retur jobb i Oslo, man-fredag.

Definitivt mye bedre AP. Bedre i mange av APs funksjoner. Kan ikke huske en eneste fantombrems..

Veiarbeid ved et par broer hvor merkingen gjør kjørefeltet både smalere og bredere, og der måtte jeg ta over pga krappe "svinger".

Akselerasjonen tror jeg de har satt opp et knepp. Når du ligger i kø i venstrefila, bilen foran legger seg inn, og du kjører med AP og hastighet på max 120, så er det bra drag fra 80-90 og opp. Dette er en veldig subjektiv måling, ta det for akkurat det.:)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: S4esøndag 20. oktober 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Vhagar på søndag 20. oktober 2019, klokken 00:51
Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Jeg er enig i at AP bruker TACC, men at den ekstra funksjonaliteten i AP pakken gjør at fantombremsingen som TACC sliter med muligens kan bli utlignet. Det kan være en av flere forklaringer på at en opplever AP som bedre enn TACC alene. For alt vi vet er det to separate TACC versjoner som er i bruk også, en for TACC alene og en i kombinasjon med AP. For læringens del. Og ulike versjoner på de ulike konfigurerte bilmodellene. Tesla prøver tross alt ut mye ulik siftware.

En annen faktor er at AP holder bilen midt i veibanen kanskje bedre enn når du styrer selv? Har merket at AP legger seg mer mot venstre enn jeg selv pleier å gjøre, og sjekker jeg i sidespeilene så ligger AP akkurat midt i banen.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: stefsemandag 21. oktober 2019, klokken 07:00
Sitat fra: S4e på søndag 20. oktober 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Vhagar på søndag 20. oktober 2019, klokken 00:51
Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Jeg er enig i at AP bruker TACC, men at den ekstra funksjonaliteten i AP pakken gjør at fantombremsingen som TACC sliter med muligens kan bli utlignet. Det kan være en av flere forklaringer på at en opplever AP som bedre enn TACC alene. For alt vi vet er det to separate TACC versjoner som er i bruk også, en for TACC alene og en i kombinasjon med AP. For læringens del. Og ulike versjoner på de ulike konfigurerte bilmodellene. Tesla prøver tross alt ut mye ulik siftware.

En annen faktor er at AP holder bilen midt i veibanen kanskje bedre enn når du styrer selv? Har merket at AP legger seg mer mot venstre enn jeg selv pleier å gjøre, og sjekker jeg i sidespeilene så ligger AP akkurat midt i banen.
Akkurat det er nok bra på motorvei, men ikke på smalere 2felts veier. Et høyre evt. venstreoffset satt av brukeren ville kunne avhjulpet det, tror jeg.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: cramandag 21. oktober 2019, klokken 13:55
Et lite offsett hadde vært fint, ja. Jeg merker også at svingene generelt blir litt "krappere" på AP fordi den ikke kutter dem på samme måte som jeg gjør når jeg kjører selv, men det er vel å forvente.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: geearmandag 21. oktober 2019, klokken 14:16
Sitat fra: Lynet på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:59
Det er ihvertfall forskjell i hastigheten i svinger med AP og TACC. AP kjører med mye lavere hastighet gjennom svinger enn TACC. Samtidig forsvant varslet om for høy fart i svingen i 99 av 100 svinger, men vel forsiktig etter min mening.
Det er bare en ytterligere begrensning som AP legger over TACC som følge av FN-forskriftene som har innført maks 0,3G (eller hva det nå er) sideveis under bruk av selvstyring.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Vhagarmandag 21. oktober 2019, klokken 20:04
Min erfaring i kveld er som følger:
TACC = hakkete korrigering av fart før/under/etter kurver, på rettstrekker og ved møtende trafikk og fantombremsing der en minst aner noen grunn til det. Hakket før jeg trengte nakkekrage for å sitte på! AP = "null" hakkete korrigering av fart på de strekningene jeg testet og mye mykere håndtering av kurver samt en mye bedre plassering i veibanen enn tidligere. Kun 1 tilfelle av fantombremsing, et sekund etter jeg passerte møtende personbil. Dette på vei som AP egentlig ikke er beregnet for, så det viser at AP har kommet et godt stykke. TACC ikke så mye. Noe gjør den svært så skvetten.

Felles er at antikollisjons-ett-eller-annet er veldig hårsår og hiver meg ut mot midtlinja så snart den tror det er fare for "noe" langs veikanten uten å ta hensyn til møtende trafikk! Så jeg holder mye hardere på rattet enn hva jeg har gjort på mine forrige biler. Vurderer å skru av helt alle slike funksjoner. Overgang fra asfalt til grusvei ga den panikk også. Den trodde vel jeg skulle kjøre av verdens ende og blinket og peip og bremset kraftig. Nyvasket bil, mulig det var møkka den var redd for.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Lynkjappmandag 21. oktober 2019, klokken 22:03
Sitat fra: Lynkjapp på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:44Det viste seg å funke perfekt på Model 3. Jeg testet i dag å "komme bort i" vindusheisen for høyre bakdør da jeg gikk ut. Gikk litt unna bilen og så at den felte inn ørene og gikk i lås, med bakvinuet fortsatt åpent. Opp med appen og der sto den nå "Close" isteden for "Vent". Trykket på Close og så bakvinduet gå opp og knappen endret seg til "Vent".

La meg moderere meg litt, siden "perfekt" viser seg å ikke være helt beskrivende for hvordan dette funker. :)

I dag har bilen blitt parkert to ganger og begge gangene har appen vist knappen "Close", dvs at ett eller flere vinduer har vært nede. Den andre gangen, etter parkering i garasjen her hjemme, så gikk jeg ut og sjekket og alle vinduene var lukket, selv om knappen fortsatt viste "Close". Da jeg trykket på knappen kom bare den vanlige lyden man får hvis man sitter inne i bilen og prøver å lukke et lukket vindu.

Disse to tilfellene har én ting felles, i motsetning til alle tidligere parkeringer med v.10 hvor dette ikke har skjedd, nemlig at bilen ble låst med kort og ikke ved at man fjerner seg med mobilen, siden konas mobil var tom for strøm.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Handymanonsdag 23. oktober 2019, klokken 23:29
La idag merke til at alle kategoriene i Caraoke kommer opp i denne versjonen. Bugfix
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Baldrianlørdag 26. oktober 2019, klokken 17:27
Sitat fra: kodax på søndag 20. oktober 2019, klokken 21:06
Mange av med-trafikkantene mine er derimot ikke så fornøyd med at jeg ligger i fartsgrensen, så man kan jo hevde at jeg skaper farlige situasjoner da de jo er nødt til å kjøre forbi meg for å opprettholde sin høyere fart. Jeg derimot ser fram til når det blir vanlig at alle holdere samme regulerte fart, og man heller kan bruke turen til å nye utsikten enn å jage seg framover i køen.
Noen av bilene bak deg har kanskje kjørt den veien før og kjenner derfor utsikten. Siden bilen har kameraer både forover og bakover, ser jeg frem til en ny funksjon, nemlig et varsel på skjermen i bilen der det står: "OBS, du lager nå kø. Vennligst sving inn til siden ved første anledning og slipp bilene bak deg forbi".
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: mthoringsøndag 27. oktober 2019, klokken 16:37
Å kjøre over fartsgrensen er faktisk ulovlig, uavhengig av om man kjenner til utsikten. Det er mange dødsulykker forårsaket av verdensmestre.

Det er liten grunn til å bli sur for at man ligger bak noen som holder fartsgrensen når forholdene tillater det. Det er verre med de som legger seg godt under, og ikke viker.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Elmosøndag 27. oktober 2019, klokken 19:53
Men med neste oppgradering blir det vel litt å kjøre over fartsgrensen ?


. . . eller . . . hva med å holde seg litt nærmere topic ??
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Lynetonsdag 06. november 2019, klokken 20:41
Har en bug med setevarme X100D, den virker ikke ved forvarming. Rattvarmen virker. Fler med samme problem?
Usikker på om den kom med software, da kulden kom denne uka.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Kim-onsdag 06. november 2019, klokken 20:49
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. november 2019, klokken 20:41
Har en bug med setevarme X100D, den virker ikke ved forvarming. Rattvarmen virker. Fler med samme problem?
Usikker på om den kom med software, da kulden kom denne uka.

Ja, har det samme og er veldig usikker på om det er i forbindelse med denne software, eller en tidligere. Har kjent på det før og at de har vært litt kalde, men har ikke reagert så mye på det da det ikke har vært kuldegrader før nå, sånn at setene ikke har vært så kalde. Ser og på skjemen når jeg går inn i bilen at den er på 3 prikker. Bug med at det ikke sitter noen i sete og dermed ikke vil varme?
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Elmoonsdag 06. november 2019, klokken 21:12
Kan jo være forskjell på TMD og TM3, men til info så funker forvarming av seter helt supert på min TM3 med 32.12.2.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Veseltorsdag 07. november 2019, klokken 14:56
I går opplevde jeg at autopiloten la seg helt til venstre i det midtre feltet under en forbikjøring for å ikke komme for nær en lastebil som var så bred at den tok opp hele høyre feltet. Og så la den seg tilbake i midten av feltet da forbikjøringa var over. Veldig menneskelig! Et lite, men viktig steg mot full autonomi. 😃👏
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: mthoringtorsdag 07. november 2019, klokken 20:46
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. november 2019, klokken 14:56
I går opplevde jeg at autopiloten la seg helt til venstre i det midtre feltet under en forbikjøring for å ikke komme for nær en lastebil som var så bred at den tok opp hele høyre feltet. Og så la den seg tilbake i midten av feltet da forbikjøringa var over. Veldig menneskelig! Et lite, men viktig steg mot full autonomi. 😃👏

Det opplevde jeg faktisk og for et par dager siden! Tenkte egentlig at det bare måtte være tilfeldigheter, men begynner å tvile nå.
Bilen var plassert i midterste felt, og lå midt i det feltet, slik den pleier. Når jeg holdt på å komme opp på siden av en trailer i høyre felt så korrigerte bilen merkbart mot venstre i filen, og tilbake igjen til midten etter at traileren var passert.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Veseltorsdag 07. november 2019, klokken 20:57
Sitat fra: mthoring på torsdag 07. november 2019, klokken 20:46
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. november 2019, klokken 14:56
I går opplevde jeg at autopiloten la seg helt til venstre i det midtre feltet under en forbikjøring for å ikke komme for nær en lastebil som var så bred at den tok opp hele høyre feltet. Og så la den seg tilbake i midten av feltet da forbikjøringa var over. Veldig menneskelig! Et lite, men viktig steg mot full autonomi. 😃👏

Det opplevde jeg faktisk og for et par dager siden! Tenkte egentlig at det bare måtte være tilfeldigheter, men begynner å tvile nå.
Bilen var plassert i midterste felt, og lå midt i det feltet, slik den pleier. Når jeg holdt på å komme opp på siden av en trailer i høyre felt så korrigerte bilen merkbart mot venstre i filen, og tilbake igjen til midten etter at traileren var passert.
For meg var det ingen tilfeldighet ihvertfall. Det var tydelig at det var lastebilen den ikke ville kjøre for nær ut fra hvor den la seg i feltet før, under og etter lastebilen var passert.

Uansett, dette var på en trefelts (i hver retning) vei hvor det var ingen biler i feltet lengst til venstre, og derfor god plass på den sida. Jeg har aldri opplevd dette her på Sørlandet, hvor vi kun har motorveier med to felt i hver retning.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Elmotorsdag 07. november 2019, klokken 22:40
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. november 2019, klokken 20:57
Det var tydelig at det var lastebilen den ikke ville kjøre for nær ut fra hvor den la seg i feltet før, under og etter lastebilen var passert.
Godt å høre. Selv er jeg livredd når jeg forsøker autopilot på Slemmestadveien (Fv165) i Asker.
Bilen legger seg farlig nær midtrabatter, melder til og med ifra med røde "buer" at det er for nærme.
Og den legger seg alt for langt mot gulstripa i høyresvinger. Når bussen kommer imot i svingen tør jeg rett og slett ikke annet enn å ta over. (TM3  2019.32.12.2)
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Daniel80torsdag 07. november 2019, klokken 23:30
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. november 2019, klokken 20:41
Har en bug med setevarme X100D, den virker ikke ved forvarming. Rattvarmen virker. Fler med samme problem?
Usikker på om den kom med software, da kulden kom denne uka.

Jeg har X100D fra 2019, og 2019.32.12.2 software, men setevarmen min fungerer som normalt ved forvarming..
Eneste jeg har problem med er at automatiske fjernlys ikke skrur seg på under 40km/t.. samt at når det regnet mye i går, så skrudde pluttselig automatiske fjernlys seg av, og ble til manuelle fjernlys , uten å varsle meg. De er i tillegg så dårlig lys i at jeg blendet nok flere biler før jeg oppdaget at A`en i fjernlys symbolet var forsvunnet selv om funksjonen sto på. A`en og funksjonen kom pluttselig tilbake i en tunell (hvor det ikke regnet lenger).
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: o.b.lixfredag 08. november 2019, klokken 09:08
Sitat fra: Daniel80 på torsdag 07. november 2019, klokken 23:30
Eneste jeg har problem med er at automatiske fjernlys ikke skrur seg på under 40km/t..

Har 32.12.7 og det problemet er der fortsatt
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: crafredag 08. november 2019, klokken 10:15
Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. november 2019, klokken 09:08
Sitat fra: Daniel80 på torsdag 07. november 2019, klokken 23:30
Eneste jeg har problem med er at automatiske fjernlys ikke skrur seg på under 40km/t..
Har 32.12.7 og det problemet er der fortsatt

Akkurat dette er nok "by design". Hvorfor de har bestemt seg for å gjøre det slik skjønner jeg ikke.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: kraezfredag 08. november 2019, klokken 10:51
Jeg for min del har hatt bilen i ganske nøyaktig to år, og det første halvannet året kjørte jeg det meste på AP.

MEN det siste halve året har AP vært nærmest ubrukelig i bergensområdet, nesten samtlige tunneler (og de har vi en del av her) er plaget av at bilen plutselig for det for seg at den befinner seg i 30-sonen på toppen av tunnelen og foretar øyeblikkelig fartskorrigering deretter. På vei ut av Bergen er Arna - Trengereid nå et tilsvarende problemområde, der GPS'en hopper ned på Romsloveien som går langs E16, og gjør at jeg skremmer vettet av de bak .

Poenget mitt er at dette fungerte helt fint i 18 måneder, før det ved en av oppdateringene rundt sommeren ble nærmest helt håpløst. Manglende skiltlesing kombinert med "hoppende" GPS er en håpløs kombinasjon.

Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Tiger123fredag 08. november 2019, klokken 14:59
Sitat fra: kraez på fredag 08. november 2019, klokken 10:51
Jeg for min del har hatt bilen i ganske nøyaktig to år, og det første halvannet året kjørte jeg det meste på AP.

MEN det siste halve året har AP vært nærmest ubrukelig i bergensområdet, nesten samtlige tunneler (og de har vi en del av her) er plaget av at bilen plutselig for det for seg at den befinner seg i 30-sonen på toppen av tunnelen og foretar øyeblikkelig fartskorrigering deretter. På vei ut av Bergen er Arna - Trengereid nå et tilsvarende problemområde, der GPS'en hopper ned på Romsloveien som går langs E16, og gjør at jeg skremmer vettet av de bak .

Poenget mitt er at dette fungerte helt fint i 18 måneder, før det ved en av oppdateringene rundt sommeren ble nærmest helt håpløst. Manglende skiltlesing kombinert med "hoppende" GPS er en håpløs kombinasjon.

Sikker på det ikke var i april?

I dag fikk jeg første bråbrems på lenge, under broa v Olavsgaard, inn mot Oslo.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Lynkjappfredag 08. november 2019, klokken 19:59
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. november 2019, klokken 14:56
I går opplevde jeg at autopiloten la seg helt til venstre i det midtre feltet under en forbikjøring for å ikke komme for nær en lastebil som var så bred at den tok opp hele høyre feltet.

Nå må jeg innrømme noe flaut men gledelig. Dette funker andre veien også. Når man blir forbikjørt av lastebiler så flytter bilen seg litt til høyre.
Tittel: Sv: 2019.32.12.2
Skrevet av: Veselfredag 08. november 2019, klokken 21:34
Sitat fra: Lynkjapp på fredag 08. november 2019, klokken 19:59
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. november 2019, klokken 14:56
I går opplevde jeg at autopiloten la seg helt til venstre i det midtre feltet under en forbikjøring for å ikke komme for nær en lastebil som var så bred at den tok opp hele høyre feltet.

Nå må jeg innrømme noe flaut men gledelig. Dette funker andre veien også. Når man blir forbikjørt av lastebiler så flytter bilen seg litt til høyre.
Tja, ikke så pinlig det egentlig.   ;D
Med den forrige bilen min, også min første, en Nissan Almera som det i følge vognkortet skulle ha en 98 hk bensinmotor, så ble jeg en gang forbikjørt av en bobil med skaphenger i oppoverbakke. :o  Mor mi hadde nok vært stolt av den trygge hastigheten jeg holdt der, men egentlig klarte bilen bare ikke gå raskere.