Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

batteribilen

Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:19
I følge kilder her på forumet skal jo 50 med brutto 71kWh få 65kWh netto kapasitet, det vil si en buffer på 6kWh <=> 8,5%

E-tron 55 har 95kWh brutto og 83,6kWh netto, det vil si en buffer på 11,4kWh <=> 12%

Dette betyr noen positive ting og noen negative. Pakken på 50 er 25% mindre men med mindre buffer og lavere vekt bør rekkevidden bli vesentlig mindre redusert enn 25%. Det negative er vel fremst at 50 med sin mindre buffer sannsynligvis vil oppleve større batteridegradering enn 55.

Andre kommentarer?

Det er ikke samme battericeller i 50 og 55, så det er mulig at det er en litt annen kjemi i cellene til 50 som gjør at Audi tillater seg å bruke et en større del av kapasiteten i disse. 50 har prismatiske celler, 55 har pouchceller.

eivhelle

Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:19
I følge kilder her på forumet skal jo 50 med brutto 71kWh få 65kWh netto kapasitet, det vil si en buffer på 6kWh <=> 8,5%

E-tron 55 har 95kWh brutto og 83,6kWh netto, det vil si en buffer på 11,4kWh <=> 12%

Dette betyr noen positive ting og noen negative. Pakken på 50 er 25% mindre men med mindre buffer og lavere vekt bør rekkevidden bli vesentlig mindre redusert enn 25%. Det negative er vel fremst at 50 med sin mindre buffer sannsynligvis vil oppleve større batteridegradering enn 55.

Andre kommentarer?
Vi får vel vente å se om det faktisk blir 65 kWh tilgjengelig kapasitet. Brutto kapasiteten er på 108x3.67Vx180Ah som gir 71.34 kWh. Med samme utnyttelse som etron 55 vil man da få 62,8 kWh netto. Øker man tilgjengelig kapasitet vil man nok oppleve at ladehastigheten vil falle tidligere, siden man vil nå nivået hvor laderen går over fra konstant strøm til konstant spenning ved lavere SOC. Så om man optimalisere ladestoppene slik at man kutter når effekten faller vil det ikke spille noen rolle om man har tilgjengelig 62,8 eller 65 kWh.

For å være helt ærlig vil jeg bli overrasket om Audi gjør mer kapasitet tilgjengelig siden man gir samme levetidsgaranti på batteriet for etron 50 og 55. Man vil tross alt holde lovnaden om godt over 300 km WLTP range selv om man beholder 12% buffer. Bare vektreduksjonen med 25% lettere batteri vil bidra til WLTP på over 320 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

#152
Sitat fra: batteribilen på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:57
Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:19
I følge kilder her på forumet skal jo 50 med brutto 71kWh få 65kWh netto kapasitet, det vil si en buffer på 6kWh <=> 8,5%

E-tron 55 har 95kWh brutto og 83,6kWh netto, det vil si en buffer på 11,4kWh <=> 12%

Dette betyr noen positive ting og noen negative. Pakken på 50 er 25% mindre men med mindre buffer og lavere vekt bør rekkevidden bli vesentlig mindre redusert enn 25%. Det negative er vel fremst at 50 med sin mindre buffer sannsynligvis vil oppleve større batteridegradering enn 55.

Andre kommentarer?

Det er ikke samme battericeller i 50 og 55, så det er mulig at det er en litt annen kjemi i cellene til 50 som gjør at Audi tillater seg å bruke et en større del av kapasiteten i disse. 50 har prismatiske celler, 55 har pouchceller.
Hvorfor det? Logistikkmessig høres ikke dette spesielt lurt ut siden man da må tilpasse produksjon av 50 og 55 etter hvilke celler det til en hver tid er best tilgang på. Så vidt jeg har forstått har man konstruert modulene slik at man skal kunne bruke begge typer celler avhengig av hva som til en hver tid er best tilgjengelig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tromsø

Kan noen forklare hovedforskjeller mellom prismatiske og pouchceller (unntatt fysisk form)?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

#154
Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:34
Kan noen forklare hovedforskjeller mellom prismatiske og pouchceller (unntatt fysisk form)?
Er bare måten de er pakket på (pose fasong eller en firkantet kloss med faste vegger). Kjemien kan være den samme. Pouch cellene pakkes på langs i modulen. De prismatiske pakkes på tvers. Har sett bilder av etron 55 batteriet med begge formfaktorer, men de av nyest dato har brukt pouch celler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tromsø

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:37
Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:34
Kan noen forklare hovedforskjeller mellom prismatiske og pouchceller (unntatt fysisk form)?
Er bare måten de er pakket på (pose fasong eller en firkantet kloss med faste vegger). Kjemien kan være den samme. Pouch cellene pakkes på langs i modulen. De prismatiske pakkes på tvers. Har sett bilder av etron 55 batteriet med begge formfaktorer, men de av nyest dato har brukt pouch celler.

Hmm, var ikke klar over at 55 og 50 bruker forskjellige batteriformer. Som sagt, kjemien kan jo være den samme men etter noe googling så blir jeg ikke klar over hvilken form som er best.. kanskje ikke spiller noen rolle da?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:55
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:37
Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:34
Kan noen forklare hovedforskjeller mellom prismatiske og pouchceller (unntatt fysisk form)?
Er bare måten de er pakket på (pose fasong eller en firkantet kloss med faste vegger). Kjemien kan være den samme. Pouch cellene pakkes på langs i modulen. De prismatiske pakkes på tvers. Har sett bilder av etron 55 batteriet med begge formfaktorer, men de av nyest dato har brukt pouch celler.

Hmm, var ikke klar over at 55 og 50 bruker forskjellige batteriformer. Som sagt, kjemien kan jo være den samme men etter noe googling så blir jeg ikke klar over hvilken form som er best.. kanskje ikke spiller noen rolle da?
I følge artikkel publisert i audi mediacenter:

"The powerful lithium-ion battery in the Audi e-tron provides for a range of more than 400 kilometers (248.5 mi) in the WLTP driving cycle. The battery operates with a nominal voltage of 396 volts and stores 95 kWh of energy. The battery system in the Audi e-tron is located beneath the cabin and is 2.28 meters (7.5 ft) long, 1.63 meters (5.3 ft) wide and 34 centimeters (13.4 in) high. It comprises a total of 36 cell modules in square aluminum housings, each of which is roughly the size of a shoe box. They are arranged on two levels, known as "floors" – a longer lower floor and a shorter upper one. The cell modules in the Audi e-tron can reproducibly discharge and charge electricity over a broad temperature and charge status window. They can be densely packed to achieve a very high output and energy density in the volume available. At market launch, each module is equipped with twelve pouch cells having a flexible outer skin of aluminum-coated polymer. In the future, Audi will use both technically equivalent prismatic cells in its modular concept, also in terms of a multiple supplier strategy."
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

#157
Har hørt flere snakke om nettokapasitet på 65 kwh...65,5 har vært nevnt. Det  ville være en fordel om det gjør det, siden man selv kan velge å redusere det daglige ladenivået tilsvarende. Det vil nok gå ut over ladekurven, men de fleste kjøpere er mer opptatt av rekkevidde enn ladekurve. Forflytningshastigheten påvirkes neppe av mindre buffer i den ene eller andre retning. Kanskje de med buffer på størrelse med EQC kan få rekkevidden opp til 340 km Jeg mener å ha hørt et rykte om ?

elektro

Sitat fra: TM på onsdag 16. oktober 2019, klokken 06:14
Har hørt flere snakke om nettokapasitet på 65 kwh...65,5 har vært nevnt. Det  ville være en fordel om det gjør det, siden man selv kan velge å redusere det daglige ladenivået tilsvarende. Det vil nok gå ut over ladekurven, men de fleste kjøpere er mer opptatt av rekkevidde enn ladekurve. Forflytningshastigheten påvirkes neppe av mindre buffer i den ene eller andre retning. Kanskje de med buffer på størrelse med EQC kan få rekkevidden opp til 340 km Jeg mener å ha hørt et rykte om ?

På e-tron 55 quattro utnytter man 88% av batteriet. Dvs. at det er en 11,5 kWh buffer, antakelig noe i bunn og resten på topp. Jeg synes dette fungerer fortreffelig. Bruker Audi samme formel på e-tron 50 quattro, blir netto kapasitet 62,5 kWh med 8,5 kWh buffer. Jeg synes dette virker mer sannsynlig, og rimer bedre med ladeeffekten på 125 kW og Audi sin tilnærming om at dette skal være idiotsikkert, enn om de skulle gå helt ned til 6 eller 5,5 kWh buffer totalt. Men den som lever får se.. :)

Hadde tidligere en software begrenset Tesla Model S60D som jeg typisk fikk 58 kWh ut av 75 kWh batteriet på. Etter unlocking, fikk jeg typisk 68 kWh, uten at det revolusjonerte bilholdet. Vil si at ulempene med en brattere ladekurve og bekymringene for ev. degradering ved topplading, fravær av regen. ved avreise hjemmefra (på toppen av en 2 km. lang bakke) eller fra hytta- dersom man toppladet, langt på vei utlignet fordelen med den ekstra rekkevidden. Men det er klart, de ekstra milene kan én gang i året eller to være veldig sårt tiltrengt. Spesielt på en enda tørstere SUV..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

En fordel med veldig stor buffer er at produsenten kan maskere bort kapasitetstap med sw.
Ettersom batterier taper seg over tid, og normalt brattest i starten, kan tap på flere kWh skjules med programvare. Med skjule mener jeg ikke ondsinnet hemmelighhold, men å gi brukeren opplevelse av at rekkevidden er den samme etter 3-4 år som da bilen var ny selv om kanskje regen og ladehastighet i toppen er mer begrenset enn på ny bil.

Med mindre buffer øker degraderingen og muligheten til å holde på rekkevidden.
Jeg kjenner ikke kapasitetsmålinger over tid av E-Tron så jeg aner ikke hvordan Audi har løst det der, men på flere andre merker må man regne med noen prosent fall i kapasiteten første 1-2 år.

62,5kWh er samme tall som jeg har hørt andre hevde. Mener det kom fra en selger og fra beregnet nedskalering av 55-pakken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:55
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:37
Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:34
Kan noen forklare hovedforskjeller mellom prismatiske og pouchceller (unntatt fysisk form)?
Er bare måten de er pakket på (pose fasong eller en firkantet kloss med faste vegger). Kjemien kan være den samme. Pouch cellene pakkes på langs i modulen. De prismatiske pakkes på tvers. Har sett bilder av etron 55 batteriet med begge formfaktorer, men de av nyest dato har brukt pouch celler.

Hmm, var ikke klar over at 55 og 50 bruker forskjellige batteriformer. Som sagt, kjemien kan jo være den samme men etter noe googling så blir jeg ikke klar over hvilken form som er best.. kanskje ikke spiller noen rolle da?
jeg var ganske sikker på at skillet gikk på prismatisk, sylindrisk og knapp. Pouch er en type prismatisk som har en myk innkapsling.
Noen som bestrider dette?

50 og 55 kan jo godt ha forskjellige celler uansett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batteribilen

Sitat fra: daktari på onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:41
Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:55
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:37
Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:34
Kan noen forklare hovedforskjeller mellom prismatiske og pouchceller (unntatt fysisk form)?
Er bare måten de er pakket på (pose fasong eller en firkantet kloss med faste vegger). Kjemien kan være den samme. Pouch cellene pakkes på langs i modulen. De prismatiske pakkes på tvers. Har sett bilder av etron 55 batteriet med begge formfaktorer, men de av nyest dato har brukt pouch celler.

Hmm, var ikke klar over at 55 og 50 bruker forskjellige batteriformer. Som sagt, kjemien kan jo være den samme men etter noe googling så blir jeg ikke klar over hvilken form som er best.. kanskje ikke spiller noen rolle da?
jeg var ganske sikker på at skillet gikk på prismatisk, sylindrisk og knapp. Pouch er en type prismatisk som har en myk innkapsling.
Noen som bestrider dette?

50 og 55 kan jo godt ha forskjellige celler uansett.

Pouch er pouch, der er kjemien innkapslet i en pose som er limt/sveist. Denne er mer utsatt for lekkasjer og swelling ved feil på cellene.

Prismatisk er kjent som de mest robuste cellene, enda mer robust enn sylindriske. Men de er også dyrest å produsere. Her er kjemien kapslet inn i metallkapsling og er mye mindre utsatt for lekkasjer. Det er riktig at formfaktoren kan ligne på pouch, men det er en annen teknologi. Kjemien innvendig kan være den samme, og pouch har høyere energitetthet pga lavere vekt på innkapsling.

tromsø

Greit, da skal man altså ikke være misfornøyd hvis man får prismatiske celler i bilen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Carnet

I følge min lokale Audi forhandler er wltp på etron 50 310km. Jeg spurte fordi jeg ble fortalt at infoen skulle offentliggjøres forrige uke. I følge terminalen de bruker for oppsett av bil er wltp ikke inne enda, for det begrenset et tilvalg jeg ba om. Ingenting er offentliggjort som jeg kan se, så det kan være at de bare sikrer seg når de sier 310km. :) Det holder for alle mine "langturer" i løpet av et år - unntatt én. Da må vi opp ca 15 km ytterligere tror jeg. Har da tatt høyde for at reell rekkevidde for meg er lavere enn wltp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA