Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Trond.m

WLTP data er ikke klar før tidligst uke 45 er det jeg har hørt hos 2 forhandlere.  Det bør bli mer enn 310. Med 65 kwh netto mot 84 for 55, så skulle man komme til 318. Så har de jo lovet optimalisert drivverk som sammen med lavere vekt bør gi en WLTP opp mot 340 km.

eivhelle

Sitat fra: Carnet på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:27
I følge min lokale Audi forhandler er wltp på etron 50 310km. Jeg spurte fordi jeg ble fortalt at infoen skulle offentliggjøres forrige uke. I følge terminalen de bruker for oppsett av bil er wltp ikke inne enda, for det begrenset et tilvalg jeg ba om. Ingenting er offentliggjort som jeg kan se, så det kan være at de bare sikrer seg når de sier 310km. :) Det holder for alle mine "langturer" i løpet av et år - unntatt én. Da må vi opp ca 15 km ytterligere tror jeg. Har da tatt høyde for at reell rekkevidde for meg er lavere enn wltp.
Når etron 55 klarer 408 km med 19" felg vil en direkte skalering av batterikapasitet gi 306 km for etron 50. Så det er mulig at forhandleren har tatt dette litt forenklede regnestykket. Men da har man ikke tatt høyde for vektbesparelsen med lettere batteripakke og en mindre motor bak. Det kan utgjøre opp imot 180 kg om vekten på batteriet skaleres proporsjonalt med kapasiteten. Og det vil gi en reduksjon av rullemotstanden tilsvarende 7%. Samtidig hevdes det at man har gjort motorstyringen mer effektiv. Derfor vil alt under 320 km WLTP være en gedigen skuffelse.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Carnet

@TM og @eivhelle, jeg syns det høres fornuftig ut med at wltp faktisk blir mer enn 310, med tanke på endringer som er skal være gjort.

Jeg har inntrykk herfra at endel ble skuffet når rekkevidden til etron 55 ble annonsert. Og at Audi har evnen også til å skuffe. De må være hold i hva de har sagt om optimalisering.

Men med 330-340 (om det går som jeg kan håpe) så syns jeg etron 50 er en supert kjøp for meg! Jeg har avtale om signering i neste uke etter prøvekjøringen i dag. Så får jeg se om jeg kansellerer Skoda vision reservasjonen samtidig eller holder på den litt til. (merkelig å holde på sånn rundt bilkjøp - men sånn er det kanskje blitt i et overgangsmarkedet). Jeg prøver å sikre meg på min side jeg og.

eivhelle

Man må heller ikke henge seg for mye opp i WLTP rekkevidden. I praktisk bruk vil man oppleve stor variasjon avhengig av vær, føre, hastighet og valg av dekk. Prioriterer du fancy felger med lavest mulig profil vil det koste rekkevidde. Samme om du holder høy hastighet på motorvei.

På en fin sommerdag på landevei (maks 80 sone) og med optimalt valg av dekk, kan man gjerne forvente en rekkevidde godt over WLTP. Mens kjøring i 120 + på motorveien vil gi rekkevidde godt under WLTP.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

O

Sitat fra: opheim på onsdag 02. oktober 2019, klokken 16:57
Sitat fra: TM på onsdag 02. oktober 2019, klokken 04:42I tillegg kommer fordelen  med lav rente, inkluderte vinterhjul og serviceavtale, så da blir det noen kroner.  Men det er mulig at man nå får det også ved kjøp av 55 ?

Nope, kun på 50 i en begrenset periode.

Noen som vet om fordelen med lav rente, inkluderte vinterhjul og serviceavtale fortsatt gjelder?  Eventuelt inkludert i prisen på 499000 ?

Noen som vet pristillegg for hengerfeste/evnt bare for forberedelse for hengerfeste?

Trond.m

Det som er litt påfallende er at Audi etter at jeg bestilte har endret ordlyden på sine nettsider i forhold til rekkevidde.
De skrev tidligere at rekkevidden ville bli «godt over 300 km etter WLTP standarden». Det står det også den offisielle pressemeldingen de sendte ut.

Når har de moderert seg og skriver hhv. «Drøye 300 km» og bare «over 300».

Det er ingen som kan oppfatte 310 km som «godt over 300». De har heller ikke kommunisert netto batterikapasitet, og dersom det åpenbart er gitt informasjon som er egnet til å villede, så kan man nok trygt rive i stykker kontrakten. La oss håpe det ikke blir nødvendig, og at dette et et nytt forsøk fra Møller på å overraske markedet positivt. Det klarte de med prisen, og jeg satser på at de klarer det på rekkevidde også. Da er e-tron 50 et knallkjøp nå, og med norske kroner i fritt fall tror jeg prisen må opp over nyttår.  Har hørt rykter fra flere leverandører om at det er det snart kommer prisjusteringer på bakgrunn av valutasituasjonen.    :+1:

O

Sitat fra: TM på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:42
Det som er litt påfallende er at Audi etter at jeg bestilte har endret ordlyden på sine nettsider i forhold til rekkevidde.
De skrev tidligere at rekkevidden ville bli «godt over 300 km etter WLTP standarden». Det står det også den offisielle pressemeldingen de sendte ut.

Når har de moderert seg og skriver hhv. «Drøye 300 km» og bare «over 300».

Det er ingen som kan oppfatte 310 km som «godt over 300». De har heller ikke kommunisert netto batterikapasitet, og dersom det åpenbart er gitt informasjon som er egnet til å villede, så kan man nok trygt rive i stykker kontrakten. La oss håpe det ikke blir nødvendig, og at dette et et nytt forsøk fra Møller på å overraske markedet positivt. Det klarte de med prisen, og jeg satser på at de klarer det på rekkevidde også. Da er e-tron 50 et knallkjøp nå, og med norske kroner i fritt fall tror jeg prisen må opp over nyttår.  Har hørt rykter fra flere leverandører om at det er det snart kommer prisjusteringer på bakgrunn av valutasituasjonen.    :+1:

Kan e-tron 50 reserveres, eller må den bestilles i sin helhet? Evnt mulighet for kansellering etter bestilling, eller er det helt bindende?

Amatøren

#172
Sitat fra: MOV på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:36Noen som vet pristillegg for hengerfeste/evnt bare for forberedelse for hengerfeste?

Bestilles bil som er 'forberedt for tilhengerfeste'  i en pakkeløsning, så er videre oppgradering til tilhengerfeste 6.300,00 (MVA fritt). Velger man å bestille tilhengerfeste senere (bilen må være forberedt for det i følge selger) så er prisen et sted mellom 15.000,00 og 18.000,00 (inkludert MVA).

Pris hvis den ikke er forberedt for tilhengerfeste vet jeg ikke. Vet heller ikke om det går å ettermontere da. Fikk ett visst inntrykk at skal man ha tilhengerfeste så må det forberedes på fabrikk. Jeg kan ha misforstått!

Gå inn på en Møller forhandler og se på prislisten.  ;D
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

@MOV Bare bestilling, ingen reservasjon. Da er du bundet av kontrakten, men det er kanskje mulig å forhandle seg til kansellerings-rett fram til endelige spesifikasjoner er offentliggjort.

hemi

audi sin over 400, var jo 370-380 med felger på etron 55 vel.. 

Amatøren

Sitat fra: TM på søndag 20. oktober 2019, klokken 11:18
...., men det er kanskje mulig å forhandle seg til kansellerings-rett fram til endelige spesifikasjoner er offentliggjort.

Hvordan tolkes dette (bilde)?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

O

Sitat fra: Amatøren på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:51
Sitat fra: MOV på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:36Noen som vet pristillegg for hengerfeste/evnt bare for forberedelse for hengerfeste?

Bestilles bil som er 'forberedt for tilhengerfeste'  i en pakkeløsning, så er videre oppgradering til tilhengerfeste 6.300,00 (MVA fritt). Velger man å bestille tilhengerfeste senere (bilen må være forberedt for det i følge selger) så er prisen et sted mellom 15.000,00 og 18.000,00 (inkludert MVA).

Pris hvis den ikke er forberedt for tilhengerfeste vet jeg ikke. Vet heller ikke om det går å ettermontere da. Fikk ett visst inntrykk at skal man ha tilhengerfeste så må det forberedes på fabrikk. Jeg kan ha misforstått!

Gå inn på en Møller forhandler og se på prislisten.  ;D

Takk for info. Forstår det da slik at rimeligste utgave til 499000 ikke er forberedt  for hengerfeste, men at man behøver en pakkeløsning for at bilen skal være forberedt for hengerfeste.
Noen som vet rimeligste løsning/pakkeløsning for å få på hengerfeste til e-tron 50? Isåfall hvilken total-pris havner man på da?

Amatøren

Du kan bestille "Forberedelse for tilhengerfeste" for 2.140,00.

Ligger også i vinterpakken.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Hengerfeste koster 8430,- fra fabrikk, og det er ikke tvang på at det må kombineres med annet utstyr. Ønsker du bare forberedelse, koster det 2140,- pluss et relativt mye større utlegg den dagen du bestemmer deg for å etterbestille festet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Billigste løsning blir da ut fra prisliste hvis du bestemmer deg for alt ferdig fra fabrikk:

8.430,00

Altså dropper forberedt først og så bestille og montere på senere tidspunkt i Norge.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA