Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

daktari

Man kan vel like gjerne si at Matrix har en innebygget fjernlysassistent.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sveinaldo

Sitat fra: Fossilbil på mandag 09. september 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Kim Morten på mandag 09. september 2019, klokken 08:15
Meg bekjent er fjernlysassistent en del av Matrix-pakken.

Iflg min selger så er samtlige Etron 50 utstyr med Matrix lykter, men at de er deaktivert når man ikke velger denne opsjonen. De kan derimot leies "On demand" senere. Samme gjelder også ekstra power "on demand" hvis man skule ønske mer trøkk i kjerra.

Det høres jo genialt ut hvis dette stemmer.

:)


Høres greit ut for oss som bor i byen og ikke er så avhengig av det hver dag.

Lurer på hva de skal ha for å leie godlys en mørk desemberkveld? ::)

Orbit

Henter frem mitt ubesvarte spørsmål fra en annen tråd. Er det noen med vanlige viskere som har mulighet til å sammenligne?
Sitat fra: Orbit på lørdag 07. september 2019, klokken 14:49
Er festet på vindusviskere spesielt for Audi på biler med spylerdyser integrert i viskerarm foran/bak? Festet på viskeren ser slik ut (foran til venstre, bakvisker til høyre):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det jeg finner av informasjon på f.eks. Bosch AeroTwin har ikke noen fester som ligner helt, og ser det hos noen nettbutikker er merket at disse er kun for biler uten integrerte spylerdyser. Spylerdysene sitter helt inntil festet på armen. Må viskerblader kjøpes hos Audi, evt bare bytte selve gummien?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Hadde spørsmål i annen tråd før den ble delt opp, men havnet ikke her. Derfor tar jeg meg friheten å spørre på nytt:

Har alle motorene til e-tron væskekjøling?

Var en del skepsis hos folk (inkludert meg selv) med tanke på holdbarhet.

Væske inn i aksling som roterer ekstremt raskt. Pakninger og slitasje...  :o

Kona begynner å lure på e-tron igjen til tross for enda kortere rekkevidde på e-tron 50. Det er prisen som gjør det. Uansett e-tron 50 eller 55 så må jeg ha minst en lading på tur-retur hytten selv på sommeren. Videre så har vi minst en do stopp hver vei. Allerede blitt vant med å kombinere det med ladestopp med e-Golf på langtur. Akkurat som dieselfylling på langtur med dieseldyret/tyskerbakken 'Rulle'.

Må ha bil med mulighet for taklast, må leveres før utgangen av 2020 og derfor begynner hun å vurdere e-tron igjen.

Ja, vi får svelge noen kameler med manglende fysiske brytere (men Audi har jeg den ekstra skjermen nede så funksjonaliteten er jo ikke gjemt bort i undermeny og det er positivt - Frykter ID serien gjemmer det) og 'manglende' regenerering vi effektpedalen/gassen (blir for lik fossilbil å kjøre i mine øyne).

Har hatt Audi før så jeg vet at det er annen klasse en Volkswagen, Ford.......

Med 160.000,- ++ spart på en 50 vs. 55 så synes jeg at det er grei timesbetaling (medgått ladetid) når jeg ser antall km på langtur vs. daglig kjøring.

Ser at følgende har innvirking på total reise tid:

  • Får med mindre strøm hjemmefra.
  • Lavere ladehastighet.
  • Flere ganger av og på veien for lading med tilhørende tilkoblingstid
Gått igjennom dette på ABRP flere ganger med flere destinasjoner. Selv om e-tron 50 bare har grovestimat foreløpig så er dette innenfor akseptabel 'kamelsvelging'. ;)

NB: Diskusjon om at 50 er godt nok kontra 55 og at mange kan klare seg med mindre har blitt tatt før!

For meg er stasjonsvogn (minimum kombi som e-Golf) og mulighet for taklast 100 % ufravikelig som jeg skrev over.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#19
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 19:57
-Da man fjerner 25% av batteripakken i etron 50 burde jo bagasjeromsgulvet kunne senkes og øke i volum! Noen som hørt noe om den muligheten?
Ikke sikkert at de lager nytt karosseri med bedre bagasjeromsplass. Det vil igjen øke kostnadene på bilen. Ikke sikkert at de lager ny batterikapsling en gang. Mulig at det bare er færre celler i samme kapsling som på e-tron 55, nettopp for å bruke samme innfesting under bilen.

Har de vært så 'smarte' å bare ha færre celler i parallellkobling slik at de har samme høyvolt spenning så er det gjenbruk av motorer og motorstyring (også regenererings elektronikk) uten å ha nye utviklingskostnader på dette og mindre forskjellige deler å ha på lager.

Er batterispenning og innfesting samme så venter jeg bare på første retrofit bytte av batteripakke hvor det monteres inn en 55 pakke fra en vraket bil i en e-tron 50....... 8)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

tromsø

Sitat fra: Amatøren på torsdag 12. september 2019, klokken 13:42

Er batterispenning og innfesting samme så venter jeg bare på første retrofit bytte av batteripakke hvor det monteres inn en 55 pakke fra en vraket bil i en e-tron 50....... 8)

Artig ide :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kåre Knatten

Når det gjelder bagasjerom så ligger bakre motor under bagasjerommet, batteriet ligger under kupé og baksetet

eivhelle

Sitat fra: Amatøren på torsdag 12. september 2019, klokken 13:08

Med 160.000,- ++ spart på en 50 vs. 55 så synes jeg at det er grei timesbetaling (medgått ladetid) når jeg ser antall km på langtur vs. daglig kjøring.

Ser at følgende har innvirking på total reise tid:

  • Får med mindre strøm hjemmefra.
  • Lavere ladehastighet.
  • Flere ganger av og på veien for lading med tilhørende tilkoblingstid

Under pkt 2 forutsetter det at man har tilgang til 150kW lader. Om man bruker 50 kW vil lavere forbruk gi etron 50 bedre ladehastighet (km/t) enn etron 55.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Pippus

Sitat fra: eivhelle på torsdag 12. september 2019, klokken 21:14

Under pkt 2 forutsetter det at man har tilgang til 150kW lader. Om man bruker 50 kW vil lavere forbruk gi etron 50 bedre ladehastighet (km/t) enn etron 55.

Kanskje bare bli enig om å kalle det feks. en elbils "forflytningshastighet". Ladehastighet blir fort tatt til inntekt for hastighet på ladingen uten korrektiv for forbruket(selv med km/t som vedlegg ::))
Just sayin...

Amatøren

Hei.

Det er noe jeg lurer på LED lysene på e-tron.

På e-Golfene har vi fjernlysassistent som gjør at vi kan kjøre med fjernlys hele tiden men de dimmer ned der det er biler. Enten det er møtende trafikk eller at vi ligger bak en/flere.

Er LED lysene på e-tron slik eller må man opp på Matrix lysene for å få den funksjonen?

Xenon på Golf, dynamiske nærlys og fjernlysassistent, men samme funksjon på LED lysene på e-Golf
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Takk til dere eivhelle og Pippus.

Ja, jeg er fult klar over mitt punkt 2 med ladehastighet forutsetter 150 kW ladere eller mer for at det er relevant (120 kW vs. 150 kW). Tenkte at det er kun er minimal forskjell i forbruk så da tenkte jeg ikke på differanse på km/t i ladetid ved bruk av 50 kW lader. Uansett så er det vel tap av tid da man må oftere av og på veien for lading. Så økt km/t tapes i antall stopp hvis man kjører så langt at man trenger mange.

Veldig godt poeng som ikke kommer godt nok frem til vanlig ved å nevne forflytningshastighet. Er nok mange som ikke tenker slik. Ser seg kanskje blinde på batteristørrelse og ladehastighet.

(Forflytningshastigheten ble veldig lav da min datter og jeg fikk 'rapidgate' på e-Golfen på vei til Danmark.)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Sitat fra: Amatøren på fredag 13. september 2019, klokken 07:53
Hei.

Det er noe jeg lurer på LED lysene på e-tron.

På e-Golfene har vi fjernlysassistent som gjør at vi kan kjøre med fjernlys hele tiden men de dimmer ned der det er biler. Enten det er møtende trafikk eller at vi ligger bak en/flere.

Er LED lysene på e-tron slik eller må man opp på Matrix lysene for å få den funksjonen?
Nei, jeg har sjekket det opp og det er bare automatisk nedblending hvis du velger Matrix LED. Det er den dårlige nyheten. Den gode er at det er de samme lyktene du får uten Matrix som med. Det skulle bety at de lyser like godt, men har ikke den automatikken med maskering etc. Det skal visstnok være mulig å kjøpe eller leie ? funksjonaliteten senere via en nettportal, men ingen har fortalt hva det koster. Tviler på at det er mange som benytter det, men det er jo et pluss at det gir en mulighet i etterkant uten å bytte lyktene.

Håvar

Sitat fra: Amatøren på torsdag 12. september 2019, klokken 13:42

Er batterispenning og innfesting samme så venter jeg bare på første retrofit bytte av batteripakke hvor det monteres inn en 55 pakke fra en vraket bil i en e-tron 50....... 8)

Morsom idé! Møller pleier jo ikke være noe vanskelige med komponentbeskyttelse heller  :police:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Amatøren

Sitat fra: TM på fredag 13. september 2019, klokken 08:23Nei, jeg har sjekket det opp og det er bare automatisk nedblending hvis du velger Matrix LED. Det er den dårlige nyheten
Hæ! :o

NOK 15.480,- kun for automatisk dimming?

Betalte kun 2.700,- for både dynamiske hovedlys og fjernlysassisten på e-Golf!


Fra e-tron prislisten:
SitatMatrix LED-hovedlys; Matrix-LED frontlykter med dynamisk lyssekvensering i tillegg til dynamiske blinklys foran og bak. Lysene komuniserer med bilens navigasjonsdata og frontlysene svinger inn i svingen kort
tid før rattet dreies. I tillegg til Matrix LED-funksjonen har frontlysene følgende funksjoner: dagslys, nærlys, fjernlys, posisjonslys, kurvelys og motorveilys (utvidet rekkevidde i 110 km/t).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Renzir

Sitat fra: Amatøren på fredag 13. september 2019, klokken 09:28

Hæ! :o

NOK 15.480,- kun for automatisk dimming?

Matrix gjør at fjernlyset står på hele tiden men at det ikke lyser akkurat der det er andre biler etc. Dvs at alt rundt en møtende bil er fullt opplyst men den flytter ett ett "mørkt" felt slik at bilen i møte ikke blir blendet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA