Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindusviskere med integrert spyling i armen

Startet av Orbit, lørdag 07. september 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Orbit

Er festet på vindusviskere spesielt for Audi på biler med spylerdyser integrert i viskerarm foran/bak? Festet på viskeren ser slik ut (foran til venstre, bakvisker til høyre):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det jeg finner av informasjon på f.eks. Bosch AeroTwin har ikke noen fester som ligner helt, og ser det hos noen nettbutikker er merket at disse er kun for biler uten integrerte spylerdyser. Spylerdysene sitter helt inntil festet på armen. Må viskerblader kjøpes hos Audi, evt bare bytte selve gummien?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ChristianT


Orbit

#2
Orginale delenummer som du kan bruke til sammenligning med andre produsenter er 4KL998002A (sett foran) og 4KE955425 (bak). Så langt har jeg plukket opp et orignalt sett når forhandler har det på kampanje, typisk en gang i året (kr 649 sist jeg handlet).

Så langt jeg har funnet, er bakvisker identisk uavhengig av spylersystem. Viskerne foran til integrert spyling er litt mindre kurante, men SWF skal ha et sett som passer (delenummer 119434). Disse ser på bildet identisk ut som de orginale, så mulig det er SWF som produserer for Audi. Valeo silencio (som er samme produsent) delenummer 577978 skal angivelig også passe, men jeg har ikke funnet deres egen katalog som kan bekrefte dette.

Oppdatering: Bosch Aerotwin A725S (delenummer 3397014725) er muligens også riktig sett med frontviskere. De er satt opp som viskere for A6/S6 med integrert spyling, og har samme lengder som e-tron men et litt annet delenummer hos Audi (4K1998002A). Jeg skal sjekke litt mer detaljer på disse, da er er mulig å få ganske rimelige (kr 369 for et sett hos Mekster). SWF/Valeo sine alternativer over har samme blad som erstating både for 4KL998002A (e-tron) og 4K1998002A (A6/S6).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Da har jeg fått prøvd ut viskerne fra Bosch, og de passer og er ikke i konflikt med spylerdysene. Åpningen i spoiler rundt festet er noe større, men den delen er uansett dekket av viskerarmen og ikke synlig når viskeren er montert. På bildene er visker fra Audi øverst (sannsynligvis produsert av SWF), og Bosch nederst.

De har satt på er:
  • Foran: Bosch Aerotwin A 725 S (delenummer 3397014725), sett med både venstre og høyre visker. Ny modell som ikke fantes da jeg staret tråden i 2019.
  • Bak: Bosch A 332 H (delenummer 3397008635)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Er det noe særlig å spare, kontra bare å bytte de hos Møller, f.eks. ifbm. service?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på tirsdag 28. november 2023, klokken 21:30Er det noe særlig å spare, kontra bare å bytte de hos Møller, f.eks. ifbm. service?
Møller er ikke akkurat kjent for å knipe på summene de skriver opp. Og er det atpåtil en Audi istedet for en Skoda, så forvent høyere pris på egentlig identisk del.

Sjekk sist regning, og så leter du opp pris på originale Bosch via f.eks. prisguiden eller tilsvarende tjenester, så tror jeg du hadde handlet inn disse selv og byttet.

Jeg gjør ikke mye teknisk på egen bil, setter til og med bort dekkskifte, men vindusviskere bytter jeg selv.

Husker selv med gru på prisen de skulle ha for oljeskift på A3 E-tron tilhørende kompisen min. Han betalte, jeg la ut fordi han midlertidig var uten lappen pga medisinske grunner. Fikk sjokk., hadde fått skiftet olje og filter for sannsynligvis 1/3-del av prisen der jeg selv brukte å bytte olje. Selv med tilsvarende kvalitet på oljen. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA