Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?

Startet av fredrik1992, onsdag 21. august 2019, klokken 11:14

« forrige - neste »

S4e

Sitat fra: think123 på onsdag 21. august 2019, klokken 21:12
Ikke farlig med tesla sin Gen 2 Mobile Connector. Jeg kan ikke svarer for andre merker...

Tesla sin har temperaturmåling på alt av overganger mellom vegg og bil, inkludert schuko stikk, og automatisk reduseres strømmen selv hvis den blir for høyt temperatur i stikkontakten. I tillegg er det en rekke jordfeil sjekker.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/gen_2_mobile_connector_owners_manual_32_amp_en_US.pdf

Ikke sikker på at dette er 100% sikkert. Oppdaget nedsmeltet kontakt og fikk stoppet lading ved en tilfeldighet i Danmark. Riktignok brukte jeg en overgang fra norsk til dansk jord (som var den som ble helt smeltet), så mulig at dette var årsaken til at temp føler i kontakt ikke slo ut.  Men skummelt!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Kårepåsporet

Sitat fra: tuono på fredag 23. august 2019, klokken 08:39
Rart det her. Kjenner folk som legger 300 000 i motorsykkel, men kjører med velbrukt hjelm de fikk gratis hos ei venninne. Det samme med folk som krysser av alt på ustyrslister og handler fine felger når de skal ha elbil, men har kladden hengende å dingle fra en sliten schuko på husveggen.

Som et minimum, og siden enkelte bare ikke vil forstå: Skaff dere for guds skyld oversikt over hvilke andre forbrukere som er kobla på den kursen du/dere har tenkt å bruke. Og se til at kontakten på veggen er forholdsvis ny, hel og "tight".

Kan jo plusse på billige dekk.....

S4e

Sitat fra: tuono på fredag 23. august 2019, klokken 08:39
Rart det her. Kjenner folk som legger 300 000 i motorsykkel, men kjører med velbrukt hjelm de fikk gratis hos ei venninne. Det samme med folk som krysser av alt på ustyrslister og handler fine felger når de skal ha elbil, men har kladden hengende å dingle fra en sliten schuko på husveggen.

I tillegg vil det øke verdien for huset/leiligheten, som en normalt får tilbake ved at ditt hus/leilighet er mer attraktiv ved salg.  Dette er en investering og ikke en ren utgift.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

GL1

Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 21. august 2019, klokken 11:14
Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Elektrikere snakker om stor brannfare ved lading direkte i uttak i garasjen uten ladeboks, men hvor mye er egentlig skremselspropaganda og hvor mye er sant?

Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å bo i nåværende bolig og håper at jeg kan slippe å betale for ladeboks og installasjon frem til flytting.

Mulig det fungerer helt fint, men hvorfor ta sjansen? Elforskriften gir rom for tolkning, så man kan få avvikende svar fra forskjellige fagfolk. Jeg mener det er ulovlig slik du lader, siden det er på fast basis. Sporadisk bruk er noe annet, f.eks. på besøk hos noen eller at man er i knipe et sted, da er det lov å lade på "vanlig kontakt"(shuko) uten at kursen er dedikert, sikret med 10A, og type B vern.

Som andre nevner, vil ikke installering av veggladeboks kun være en utgift. Boligen blir mer attraktiv/verdt ved at slikt er på plass. Og noen leverandører (eks. Easee) har løse bakplater, slik at du kan ta med deg boksen og kjøpe ny bakplate ved montering på ny adresse. Da har ny eier av din gamle bolig opplegget klart, og kan kjøpe en boks og bare "klikke" den fast i bakplata.

Fortsetter du som før, bør du ihvertfall holde det under oppsyn. Ikke bare ladekabel/stikkontakt, men hele kursen dersom mere går på samme kurs. Som andre har nevnt, kan det oppstå varmgang i andre koblingspunkter på kursen enn akkurat der bilen er plugget inn. Og jo lavere du stiller A i bilen, jo tryggere er det. Men min mening er altså ikke trygt nok uten dedikert ladeinstallasjon.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

IbizaMan

Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 21. august 2019, klokken 11:14
Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Elektrikere snakker om stor brannfare ved lading direkte i uttak i garasjen uten ladeboks, men hvor mye er egentlig skremselspropaganda og hvor mye er sant?

Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å bo i nåværende bolig og håper at jeg kan slippe å betale for ladeboks og installasjon frem til flytting.

Dette er helt uproblematisk så lenge anlegget du bruker er i ok stand. Still ned ladestrømmen i bilen til 10A så er du godt innafor inntil du evt. skal flytte. Det er ikke godkjent i forhold til normen (10A sikring, B-vern) men brannfarlig er det ikke.


Oddaa

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 23. august 2019, klokken 14:50
Kan jo plusse på billige dekk.....
Tenkte det samme. Og alle tester som viser at de billige dekkene også er dårligere, er selvsagt kjøpt og betalt.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Autowinder

Sitat fra: GL1 på fredag 23. august 2019, klokken 16:25
Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 21. august 2019, klokken 11:14
Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Elektrikere snakker om stor brannfare ved lading direkte i uttak i garasjen uten ladeboks, men hvor mye er egentlig skremselspropaganda og hvor mye er sant?

Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å bo i nåværende bolig og håper at jeg kan slippe å betale for ladeboks og installasjon frem til flytting.

Mulig det fungerer helt fint, men hvorfor ta sjansen? Elforskriften gir rom for tolkning, så man kan få avvikende svar fra forskjellige fagfolk. Jeg mener det er ulovlig slik du lader, siden det er på fast basis. Sporadisk bruk er noe annet, f.eks. på besøk hos noen eller at man er i knipe et sted, da er det lov å lade på "vanlig kontakt"(shuko) uten at kursen er dedikert, sikret med 10A, og type B vern.

Som andre nevner, vil ikke installering av veggladeboks kun være en utgift. Boligen blir mer attraktiv/verdt ved at slikt er på plass. Og noen leverandører (eks. Easee) har løse bakplater, slik at du kan ta med deg boksen og kjøpe ny bakplate ved montering på ny adresse. Da har ny eier av din gamle bolig opplegget klart, og kan kjøpe en boks og bare "klikke" den fast i bakplata.

Fortsetter du som før, bør du ihvertfall holde det under oppsyn. Ikke bare ladekabel/stikkontakt, men hele kursen dersom mere går på samme kurs. Som andre har nevnt, kan det oppstå varmgang i andre koblingspunkter på kursen enn akkurat der bilen er plugget inn. Og jo lavere du stiller A i bilen, jo tryggere er det. Men min mening er altså ikke trygt nok uten dedikert ladeinstallasjon.
Når DSB (Direktoratet for Sivil Beredskap) sier at dedikert 16A kurs med blått stikk og jordfeilbryter type B er helt greit og godt innafor er det akkurat det. Endel har hatt fler elbiler, og da er det greit når en skjønner at 16A også er innafor på ladehastghet om en ikke har jobb som krever bilbruk på 30000km pluss årlig.
Men Schuko og 10A hadde vi på arbeidsplassen før bedriften byttet adresse. Dette var nytt anlegg med 20 elbilplasser med riktige Schukokontakter og godt dimensjonert og montert av kjent autorisert elektriker i 2015. Alt fra Reva og trillinger til BMW og Tesla ladet der på dagtid, året rundt. Det tok vel ikke mer enn noen måneder før mange av de mest populære plassene hadde brunsvidde stikk og etter 18 måneder ble det nedmontert og 20 Type 2 ladere i samarbeid med Grønn Kontakt for betalbar lading ble resultatet.
Schuko og elbillading sammen er rett og slett ikke godt nok over tid for annet en sporadisk nødlading.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hkaspenberg

Samme med de gamle ladestolpene i Oslo som hadde Shuko-kontakter. Shuko holder ikke i lengden dersom flere lader, eller at de står utendørs. Jeg kjøpte med min første elbil, en Kewet 5 i august 1999, fikk garasje med stikk i 2001, og benyttet samme stikk for å lade helt frem til mars i år hvor jeg la opp en ladeboks for å kunne få 16A til TM3. 18 år på samme stikk med 10-13A belastning uten noen problemer. Men så fulgte jeg også med og smurte opp kontaktflatene et par ganger i året. Null problemer.
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rosstopher

På offentlige ladeplasser, hvor kontakter kobles til og fra mange ganger om dagen er Schuko galskap. Hjemme, hvor ladekladden kan stå i konstant, er situasjonen en annen. Jeg hadde ikke hatt noen motforestillinger mot å lade med 10 A fra Schuko i noen måneder hjemme.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Slarre40

Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?
Trondheim

Kårepåsporet

Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Det vil bli sikrere, og mye enklere. Skal du følge boken til punkt og prikke må du i tillegg installere B-vern.
Jeg satte i går bilen til lading fra 36 % til 80 % på min SR+, da estimerte den i underkant av 6 timer med 16A, så for de fleste tror jeg 15-16A holder lenge.

S4e

Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Helt klart, men om du skal bruke eksisterende kurs ville jeg valgt en annen ladestasjon med innebygd b-vern.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

MyMuffin

Sitat fra: S4e på lørdag 24. august 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Helt klart, men om du skal bruke eksisterende kurs ville jeg valgt en annen ladestasjon med innebygd b-vern.

Da blir faktisk installasjonen helt lovlig da det er tillatt å montere en ladestasjon med b vern på eksisterende kurs.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Anderskri

Sitat fra: MyMuffin på lørdag 24. august 2019, klokken 20:17
Sitat fra: S4e på lørdag 24. august 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Helt klart, men om du skal bruke eksisterende kurs ville jeg valgt en annen ladestasjon med innebygd b-vern.

Da blir faktisk installasjonen helt lovlig da det er tillatt å montere en ladestasjon med b vern på eksisterende kurs.

Så lenge ikke man ender opp med type B etter type A. Da vil ikke type A fungere som den skal. Mulig det kan gå, men da må de spesifikke vernene sjekkes mot hverandre.


Slarre40

Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA