Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?

Startet av fredrik1992, onsdag 21. august 2019, klokken 11:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Slarre40 på søndag 25. august 2019, klokken 20:43
Men altså:
Tesla sin ladeboks, som man får kjøpt fraalt mellom 3 og 8 tusen på finn.no.
Er denne grei å koble på en 15A kurs?

Du får ikke 15A med den ihvertfall, må nøye deg med 13A da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ok67

Tesla sin wall connector kan gi ut 6, 8, 10, 13,16, 20, 25 og 32 A.

Om bilen kan overstyre straumvalget kan du stille den inn på 16 A og juster til 15 A i bilen. Ellers må du nøye deg med 13 A, som iofs kan vere greit då du vil ha litt overdimensjonert forsyning til ladestasjonen.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

IbizaMan

Sitat fra: ok67 på mandag 26. august 2019, klokken 08:20
Tesla sin wall connector kan gi ut 6, 8, 10, 13,16, 20, 25 og 32 A.

Om bilen kan overstyre straumvalget kan du stille den inn på 16 A og juster til 15 A i bilen. Ellers må du nøye deg med 13 A, som iofs kan vere greit då du vil ha litt overdimensjonert forsyning til ladestasjonen.

Det kommer vel an på tverrsnittet på kabelen. Antar at det her er lagt opp 2.5mm2 og ikke 4mm2. Da kan han maks dra 13A. Skal han opp i 15/16 må han vel opp i tverrsnitt til 4mm2. Det krever vel også 20A sikring så vidt jeg har forstått det om TWC skal kunne stilles inn på 16A.



ok67

Kor mykje du kan belaste kabelen er avhengig av forlegningsmåte, f.eks. om det er skjultanlegg eller åpen kabel på vegg. Men uansett er det greit å gå opp "ein størrelse" i kabel til ein ladestasjon då det er snakk om konstant langvarig belastning. Snakk med elektrikaren så kan han dimensjonere anlegget rett ut frå ønska straumtrekk, alternativt stille inn TWC ut frå kabeltype etc.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

jkirkebo

Sitat fra: IbizaMan på mandag 26. august 2019, klokken 08:28
Sitat fra: ok67 på mandag 26. august 2019, klokken 08:20
Tesla sin wall connector kan gi ut 6, 8, 10, 13,16, 20, 25 og 32 A.

Om bilen kan overstyre straumvalget kan du stille den inn på 16 A og juster til 15 A i bilen. Ellers må du nøye deg med 13 A, som iofs kan vere greit då du vil ha litt overdimensjonert forsyning til ladestasjonen.

Det kommer vel an på tverrsnittet på kabelen. Antar at det her er lagt opp 2.5mm2 og ikke 4mm2. Da kan han maks dra 13A. Skal han opp i 15/16 må han vel opp i tverrsnitt til 4mm2. Det krever vel også 20A sikring så vidt jeg har forstått det om TWC skal kunne stilles inn på 16A.

15A er helt ok på 2,5mm2 med riktig type sikring (I2-verdi på 1,3). Stort sett alle 15A sikringer som selges nå er tilpasset dette.

Du kan godt trekke 16A på en 16A kurs. Om man legger opp ny kurs for 16A lading er det anbefalt med 20A sikring, men ikke noe krav om det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

IbizaMan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. august 2019, klokken 10:07
Sitat fra: IbizaMan på mandag 26. august 2019, klokken 08:28
Sitat fra: ok67 på mandag 26. august 2019, klokken 08:20
Tesla sin wall connector kan gi ut 6, 8, 10, 13,16, 20, 25 og 32 A.

Om bilen kan overstyre straumvalget kan du stille den inn på 16 A og juster til 15 A i bilen. Ellers må du nøye deg med 13 A, som iofs kan vere greit då du vil ha litt overdimensjonert forsyning til ladestasjonen.

Det kommer vel an på tverrsnittet på kabelen. Antar at det her er lagt opp 2.5mm2 og ikke 4mm2. Da kan han maks dra 13A. Skal han opp i 15/16 må han vel opp i tverrsnitt til 4mm2. Det krever vel også 20A sikring så vidt jeg har forstått det om TWC skal kunne stilles inn på 16A.

15A er helt ok på 2,5mm2 med riktig type sikring (I2-verdi på 1,3). Stort sett alle 15A sikringer som selges nå er tilpasset dette.

Du kan godt trekke 16A på en 16A kurs. Om man legger opp ny kurs for 16A lading er det anbefalt med 20A sikring, men ikke noe krav om det.

Vel, det mente ikke min elektriker. Ettersom jeg ikke var interessert i å trekke opp ny 4mm2 for å kunne lade på 16A endte det med at han nedjusterte Salto'en til 13A for å kunne benytte eksisterende 2.5mm2 kabel og sikring (jordfeilautomat av nyere dato). Det virker som om det finnes litt rom for "tolking" der ute også blant fagfolk.


Wibla

Det er ingen fasit på at f.eks. 2.5mm2 alltid holder til 15A o.l., det kommer an på kabellengder og forlegningsmåte.

Jeg fikk lagt opp en 20A kurs til et 32A CEE stikk i garasjen hos oss, det fungerer knirkefritt.
2018 Tesla Model S 75D

Slarre40

Jeg er underveis med å lete opp en grei installatør av egen kurs. Innser at det mest sannsynlig er greiest.

Men nytt spørsmål: Med en ladestasjon, f.eks TWC; kan man da tilgangsbegrense denne?
Kan man montere en av/på bryter på kyrsen? HAr mulighet til å trekke strømmen via låsbar bod og ut i carport, så der kunne man kanskje hatt en bryter??
Trondheim

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fredrik1992

Har valgt å installere hjemmelader og har hatt elektriker på besøk.
Han vil installere denne ladeboksen: https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/groups/g+c+a+view

Han anbefalte denne kontra Tesla sin ladeboks da denne kom med innebygd et eller annet som gjorde at vi slapp å skifte sikring i sikringsskapet.

Noen med erfaring her?

Han skal ha 6990 inkl moms for boks og installasjon, grei pris?

GL1

Sitat fra: IbizaMan på mandag 26. august 2019, klokken 08:28

Det kommer vel an på tverrsnittet på kabelen. Antar at det her er lagt opp 2.5mm2 og ikke 4mm2. Da kan han maks dra 13A. Skal han opp i 15/16 må han vel opp i tverrsnitt til 4mm2. Det krever vel også 20A sikring så vidt jeg har forstått det om TWC skal kunne stilles inn på 16A.
NB! Det var en periode mange benyttet 1,5mm2 helt opp til 15A kurs, så man bør sjekke forholdene ordentlig.
Som andre skriver, så gir forskriften rom for tolkning, og da vil man få forskjellige svar ut fra hvem man spør. Og det er riktig at ledningens strømføringsevne avhenger av type kabel, forlegningsmåte og lengde. Personlig synes jeg det er ryddig å stille strømstyrke i boksen lavere enn sikringsstørrelsen.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

stene

Sitat fra: fredrik1992 på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:19
Har valgt å installere hjemmelader og har hatt elektriker på besøk.
Han vil installere denne ladeboksen: https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/groups/g+c+a+view

Han anbefalte denne kontra Tesla sin ladeboks da denne kom med innebygd et eller annet som gjorde at vi slapp å skifte sikring i sikringsskapet.

Noen med erfaring her?

Han skal ha 6990 inkl moms for boks og installasjon, grei pris?

Synes det hørtes ut som en bra pris. Jeg har fått tilbud på 7500,- for montering av Tesla Wall Charger. Da kommer 5100,- i tillegg for boksen.

Hvor i landet hører denne elektrikeren til? :P
2019 TM3 SR+ (venter på levering)

fredrik1992

Sitat fra: stene på tirsdag 27. august 2019, klokken 17:45
Sitat fra: fredrik1992 på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:19
Har valgt å installere hjemmelader og har hatt elektriker på besøk.
Han vil installere denne ladeboksen: https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/groups/g+c+a+view

Han anbefalte denne kontra Tesla sin ladeboks da denne kom med innebygd et eller annet som gjorde at vi slapp å skifte sikring i sikringsskapet.


Noen med erfaring her?

Han skal ha 6990 inkl moms for boks og installasjon, grei pris?

Synes det hørtes ut som en bra pris. Jeg har fått tilbud på 7500,- for montering av Tesla Wall Charger. Da kommer 5100,- i tillegg for boksen.

Hvor i landet hører denne elektrikeren til? :P

EL-team Sandnes. Jeg fikk tilbud fra flere elektrikere i området og brukte tilbudene til å presse ned prisen.

Kårepåsporet

Sitat fra: fredrik1992 på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:19
Har valgt å installere hjemmelader og har hatt elektriker på besøk.
Han vil installere denne ladeboksen: https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/groups/g+c+a+view

Han anbefalte denne kontra Tesla sin ladeboks da denne kom med innebygd et eller annet som gjorde at vi slapp å skifte sikring i sikringsskapet.

Noen med erfaring her?

Han skal ha 6990 inkl moms for boks og installasjon, grei pris?

Høres billig ut, men ladekabel kommer i tillegg, jeg har 7-8 meter ladekabel og vil ikke ha kortere, da er en fleksibel om bilen står i garasje eller utenfor, gjerne også en bil imellom.

Slarre40

Meg igjen. JEg har ikke estimert levering av bil før mellom 9 og 16 september, så jeg har god tid til å lefle rundt på nettet.

Dersom jeg nå får en elektriker på befaring snart. Hva er mest fremtidsrettet å gå for?

1. TWC
2. CEE blåkontakt
3. Rød kontakt

For MEG er det nok om jeg får ladet bilen i snitt to mil pr dag. Det kommer til å være snitttforbruket 5 av 7 dager.
Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA