Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?

Startet av fredrik1992, onsdag 21. august 2019, klokken 11:14

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Hva er problemet? En Tesla ladestasjon koster ca 5000 kroner, jeg vil tro de fleste klarer å få montert den for maks 10000 kroner, altså rundt 15000 kroner.
Dette er en investering for fremtiden, som i tillegg til at ladingen blir tryggere, så blir den normalt raskere og enklere.
Bilen koster 400-600k kr.....ladestasjon 2-3-4% av bilpris.....

ok67

Sitat fra: think123 på onsdag 21. august 2019, klokken 21:12
Ikke farlig med tesla sin Gen 2 Mobile Connector. Jeg kan ikke svarer for andre merker...

Tesla sin har temperaturmåling på alt av overganger mellom vegg og bil, inkludert schuko stikk, og automatisk reduseres strømmen selv hvis den blir for høyt temperatur i stikkontakten. I tillegg er det en rekke jordfeil sjekker.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/gen_2_mobile_connector_owners_manual_32_amp_en_US.pdf
Ja, men den måler ikkje temperaturen i koblingsboksen som eventuelt sit før stikkontakten...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: ok67 på onsdag 21. august 2019, klokken 22:12
Sitat fra: think123 på onsdag 21. august 2019, klokken 21:12
Ikke farlig med tesla sin Gen 2 Mobile Connector. Jeg kan ikke svarer for andre merker...

Tesla sin har temperaturmåling på alt av overganger mellom vegg og bil, inkludert schuko stikk, og automatisk reduseres strømmen selv hvis den blir for høyt temperatur i stikkontakten. I tillegg er det en rekke jordfeil sjekker.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/gen_2_mobile_connector_owners_manual_32_amp_en_US.pdf
Ja, men den måler ikkje temperaturen i koblingsboksen som eventuelt sit før stikkontakten...
Koblingsboksen skal tåle kontinuerlig belasting tilsvarende sikringen på kursen. Det er ikke noe forbud mot skjøt/koblingsboks på kabelen på en dedikert kurs til lading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: stefse på onsdag 21. august 2019, klokken 17:34
Sitat fra: Autowinder på onsdag 21. august 2019, klokken 13:18
Bytt Schukoen med Blå Philip Hauge https://www.philiphauge.no/product/hauge-stikkontakt-316-9-ip44-qc-topp/
Sammen med Jordfeilbryter B er det godkjent for lading av bil. Jeg har aldri hatt varmgang på 16A med dette.
Tiltredes. Skjønner ikke hvorfor CEE stikk kunne bli en standard på lik linje med campingplasser og båt-uttak når de første offentlige ladestasjonene ble bygget.
Nå er det liksom enten eller. Enten må du ha ladeboks til mangfoldige tusen, bruke "ulovlig" schuko, eller ingenting. Ingen setter opp blåkontakter.
Schuko er fult lovlig dersom kursen har jordfeilvern type-B og er er sikret med max 10A, og dedikert til lading.
CEE kan fint legges opp dersom man vil benytte Teslas UMC. Da kan kursen sikres iht kontaktens merking. Jordfeilvern type B er et krav.
Jeg bruker CEE som fast løsning.
Det som er ulovlig er å bruke overganger/adaptere og skjøteledninger til fast lading, det er kun lov ved "nødlading" på tur ol.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fonberg

Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 18:04
Det er ganske vanlig at ladekladden som følger med bilene ikke støtter blått industristikk. Da må man enten bruke en overgang til schuko, eller kjøpe en ny ladekladd som koster nesten like mye som en ladestasjon.

Med en overgang får man fortsatt dårlig schuko-hastighet.

Så med mindre bilens originale ladekladd støtter industristikk, så er det en dårlig løsning.

Kan supplere med at Teslas Gen1-kladd (til S og X) støtter industristikk, og kan lade på 16A CEE ved hjelp av f.eks dette adapteret til kr. 375,- : http://www.ladespesialisten.no/index.php/8-adapter-tesla/1-16a1r
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Handyman

Sitat fra: fonberg på torsdag 22. august 2019, klokken 10:01
Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 18:04
Det er ganske vanlig at ladekladden som følger med bilene ikke støtter blått industristikk. Da må man enten bruke en overgang til schuko, eller kjøpe en ny ladekladd som koster nesten like mye som en ladestasjon.

Med en overgang får man fortsatt dårlig schuko-hastighet.

Så med mindre bilens originale ladekladd støtter industristikk, så er det en dårlig løsning.

Kan supplere med at Teslas Gen1-kladd (til S og X) støtter industristikk, og kan lade på 16A CEE ved hjelp av f.eks dette adapteret til kr. 375,- : http://www.ladespesialisten.no/index.php/8-adapter-tesla/1-16a1r
Vær klar over at adaptere og overganger ikke er tillatt brukt på "fast ladested".
UMC gen 2 kan også lade med CEE, men da 16A enfase.
Med UMC gen 1 kan man lade TM3 på IT 230V trefas med rødt adapter og få over 6kW.  Man må bare sette opp en rød CEE-kontakt med de tre fasene koblet til N, L1 og L2. Kontakten må merkes tydelig at det er 230V! Det skal være en dedikert kurs med jordfeilvern Type B. Har brukt denne løsningen daglig selv i over 4 mnd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 10:15
Vær klar over at adaptere og overganger ikke er tillatt brukt på "fast ladested".
UMC gen 2 kan også lade med CEE, men da 16A enfase.
Med UMC gen 1 kan man lade TM3 på IT 230V trefas med rødt adapter og få over 6kW.  Man må bare sette opp en rød CEE-kontakt med de tre fasene koblet til N, L1 og L2. Kontakten må merkes tydelig at det er 230V! Det skal være en dedikert kurs med jordfeilvern Type B. Har brukt denne løsningen daglig selv i over 4 mnd.

Ikke ekstra adaptere på fast ladested hjemme nei. Men blått adapter til UMC må være ok siden det går direkte til UMC. Vi har slikt 32A adapter til UMC gen.2 også slik at den kan lade på 7,4kW. Det må være ok på fast ladested.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snhansen

Jeg er av den oppfatning av at det går helt fint å lade med 15A i garasjen som du gjør i og med at veldig mange i Norges land har gjort, og fortsatt gjør det. Men, mange gjør nok dette ubevist og stoler på at sikkerhetsanordningene i huset tar høyde for den type belasting noe den forsåvidt gjør.
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.
Jeg har selv kun ladet hjemme med ladeboks og jordfeilvern type B, dette er for og få en god nattesøvn mens bilen lader... De anbefalingen som kommer fra elektriker, selgere av ladebokser generelt er helt innafor. En ting er hva som går, men å montere en ny dedikert kurs med godkjent boks og vern er veldig betryggende hvis du har planer om å beholde elbilen i noen år.
Om det hadde vært gratis å montere ladeboks, så hadde vel ikke vært spørsmål om hva man ville gjort. Prøv å ikke tenke på kostnaden, men mer konsekvensene av å ikke ha godkjent utstyr dersom det skulle oppstå varmgang/ brann. Totalkostnaden for bilen med ladeboks hjemme som koster 10-15000 nok endrer seg ikke dramatisk og kan være lurt og ta med i regnestykket når man først skal kjøpe elbil ;-)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. august 2019, klokken 10:19
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 10:15
Vær klar over at adaptere og overganger ikke er tillatt brukt på "fast ladested".
UMC gen 2 kan også lade med CEE, men da 16A enfase.
Med UMC gen 1 kan man lade TM3 på IT 230V trefas med rødt adapter og få over 6kW.  Man må bare sette opp en rød CEE-kontakt med de tre fasene koblet til N, L1 og L2. Kontakten må merkes tydelig at det er 230V! Det skal være en dedikert kurs med jordfeilvern Type B. Har brukt denne løsningen daglig selv i over 4 mnd.

Ikke ekstra adaptere på fast ladested hjemme nei. Men blått adapter til UMC må være ok siden det går direkte til UMC. Vi har slikt 32A adapter til UMC gen.2 også slik at den kan lade på 7,4kW. Det må være ok på fast ladested.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
En helt klart bedre løsning en en ekstra adapter eller overgang.
Jeg er likevel litt uskikker på om den overgangen tilfredsstiller dette kravet:
Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
Trodde også at UMC gen 2 var begrenset til 16A (men det har du sikkert testet).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. august 2019, klokken 10:19
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 10:15
Vær klar over at adaptere og overganger ikke er tillatt brukt på "fast ladested".
UMC gen 2 kan også lade med CEE, men da 16A enfase.
Med UMC gen 1 kan man lade TM3 på IT 230V trefas med rødt adapter og få over 6kW.  Man må bare sette opp en rød CEE-kontakt med de tre fasene koblet til N, L1 og L2. Kontakten må merkes tydelig at det er 230V! Det skal være en dedikert kurs med jordfeilvern Type B. Har brukt denne løsningen daglig selv i over 4 mnd.

Ikke ekstra adaptere på fast ladested hjemme nei. Men blått adapter til UMC må være ok siden det går direkte til UMC. Vi har slikt 32A adapter til UMC gen.2 også slik at den kan lade på 7,4kW. Det må være ok på fast ladested.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
En helt klart bedre løsning en en ekstra adapter eller overgang.
Jeg er likevel litt uskikker på om den overgangen tilfredsstiller dette kravet:
Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
Trodde også at UMC gen 2 var begrenset til 16A (men det har du sikkert testet).

UMC gen.2 støtter 32A ja. Jeg vet ikke hvorfor ikke Tesla har fått produsert et slikt adapter ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HCO

Sitat fra: snhansen på torsdag 22. august 2019, klokken 12:11
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.

En god venn av meg hadde lagt ladekabelen fra sin nye hybridbil gjennom vinduet og inn på soverommet til sønnen i huset. Noen timer etterpå var det åpne flammer fra stikkontakten. Heldigvis var dette på kvelden og ikke på natten, og sønnen hans (som er bestekompis med min sønn) var heller ikke hjemme. Det skal ikke så mye fantasi til å skjønne at dette kunne gått ordentlig galt, og når det er snakk om førstehåndshistorier fra mennesker man kjenner godt får man litt å tenke på.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. august 2019, klokken 16:05
UMC gen.2 støtter 32A ja. Jeg vet ikke hvorfor ikke Tesla har fått produsert et slikt adapter ennå.
Stemmer det, glemte at jeg faktisk har fått svar fra Tesla om at det skulle komme et slikt adapter. My bad!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: HCO på torsdag 22. august 2019, klokken 16:17
Sitat fra: snhansen på torsdag 22. august 2019, klokken 12:11
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.

En god venn av meg hadde lagt ladekabelen fra sin nye hybridbil gjennom vinduet og inn på et av soverommene. Noen timer etterpå var det åpne flammer fra stikkontakten. Heldigvis var dette på kvelden og ikke på natten, og sønnen hans (som er bestekompis med min sønn) var heller ikke hjemme. Det skal ikke så mye fantasi til å skjønne at dette kunne gått ordentlig galt, og når det er snakk om førstehåndshistorier fra mennesker man kjenner godt får man litt å tenke på.
Tenkte også å kommentere denne. Synsing om elsikkerhet fra personer som åpenbart ikke er elektrofagfolk, bør man ikke lytte til. At man ikke kjenner noen som har opplevd varmeutvikling, er et svært dårlig argument for å si at noe ikke er risikabelt!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

snhansen

Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 16:23
Sitat fra: HCO på torsdag 22. august 2019, klokken 16:17
Sitat fra: snhansen på torsdag 22. august 2019, klokken 12:11
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.

En god venn av meg hadde lagt ladekabelen fra sin nye hybridbil gjennom vinduet og inn på et av soverommene. Noen timer etterpå var det åpne flammer fra stikkontakten. Heldigvis var dette på kvelden og ikke på natten, og sønnen hans (som er bestekompis med min sønn) var heller ikke hjemme. Det skal ikke så mye fantasi til å skjønne at dette kunne gått ordentlig galt, og når det er snakk om førstehåndshistorier fra mennesker man kjenner godt får man litt å tenke på.
Tenkte også å kommentere denne. Synsing om elsikkerhet fra personer som åpenbart ikke er elektrofagfolk, bør man ikke lytte til. At man ikke kjenner noen som har opplevd varmeutvikling, er et svært dårlig argument for å si at noe ikke er risikabelt!

Tatt litt ut av sammenheng, men godt poeng! Det viktigste er å følge regelverket når det kommer til lading av elbil, da minimerer man risikoen for en brann i det elektriske anlegget.
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

tuono

Rart det her. Kjenner folk som legger 300 000 i motorsykkel, men kjører med velbrukt hjelm de fikk gratis hos ei venninne. Det samme med folk som krysser av alt på ustyrslister og handler fine felger når de skal ha elbil, men har kladden hengende å dingle fra en sliten schuko på husveggen.

Som et minimum, og siden enkelte bare ikke vil forstå: Skaff dere for guds skyld oversikt over hvilke andre forbrukere som er kobla på den kursen du/dere har tenkt å bruke. Og se til at kontakten på veggen er forholdsvis ny, hel og "tight".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA