Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?

Startet av fredrik1992, onsdag 21. august 2019, klokken 11:14

« forrige - neste »

fredrik1992

Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Elektrikere snakker om stor brannfare ved lading direkte i uttak i garasjen uten ladeboks, men hvor mye er egentlig skremselspropaganda og hvor mye er sant?

Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å bo i nåværende bolig og håper at jeg kan slippe å betale for ladeboks og installasjon frem til flytting.

Vidar1979

Det blir varmt, prøv med å lade en full arbeidsdag og så kjenner du på pinnene på støpslet rett etter at du har tatt den ut av kontakten.

Anbefaler å gå ned til 10A.

cra

Jeg ville ungått å lade på så høy styrke på vanlig shucko. Skru ned så lavt du kan (men fortsatt får nok lading) for å unngå varmgang, og følg med på temperatur og evt. svimerker på kontakter samt koblinger mellom sikringskap og kontakt. (En dårlig kobling i en koblingsboks et sted på vegen kan være vel så farlig som selge kontakta).

En annen sak er at om du eier boligen så kan en ferdig ladeinstallasjon (gå for type2 uten gabel; da kan alle bruke den) være et pluss i prospektet. Leier du vil det kunen være et pluss for utleier, som sånn sett burde være den som tar kostnaden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Anderskri

Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.

automat

Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Anderskri

Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 11:58
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.

Jeg har bodd et sted med jordfeil og strøm mellom blandebatteri og sluk i dusjen. Ingen god opplevelse. Så klart mange ting skal skje samtidig, men jeg ville ikke ladet uten minimum jodfeilvern type B.

Ljofam

Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 11:58
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.

Problemet er hvis du får lekkstrøm med DC spenning fra bilen vil spolen i jordfeilvernet gå i metning og vernet løser derfor ikke ut ved jordfeil. Jordfeilvern Type B filtrerer ut denne DC spenningen.

Schuko stikk og støpsel tåler ikke 15A kontinuerlig belastning over flere timer. Derfor er ikke lading på 15A tillatt på schuko. Anbefalt ladestrøm er 8 eller 10A

stefse

Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Dette var i beste fall sterkt overdrevet.
Men UMC'en og det meste annet schuko utstyr er begrenset på 10-13A så hvordan hadde trådstarteren tenkt å få til dette? Med en slags pirat-lader?
Høres uansett ikke ut som en varig løsning, selv om dedikert kurs, godkjente vern, ny schuko osv. isolert sett kunne forsvart 15A for kortere perioder.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Anderskri

Sitat fra: stefse på onsdag 21. august 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Dette var i beste fall sterkt overdrevet.
Men UMC'en og det meste annet schuko utstyr er begrenset på 10-13A så hvordan hadde trådstarteren tenkt å få til dette? Med en slags pirat-lader?
Høres uansett ikke ut som en varig løsning, selv om dedikert kurs, godkjente vern, ny schuko osv. isolert sett kunne forsvart 15A for kortere perioder.


Antall ampere man lader med har ingenting med jordfeil å gjøre.

Folk for gjøre som de selv ønsker, men det å spare noen få tusen på ladestasjon når man kjøper bil til flere hundre tusen ville ikke jeg gjort.

En annen løsning vil være å bruke offentlige ladestasjoner fram til man flytter hvis man ikke ønsker å investere i ladestasjon for en kort periode.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Espen Hugaas Andersen

#9
Sitat fra: Ljofam på onsdag 21. august 2019, klokken 12:35Problemet er hvis du får lekkstrøm med DC spenning fra bilen vil spolen i jordfeilvernet gå i metning og vernet løser derfor ikke ut ved jordfeil. Jordfeilvern Type B filtrerer ut denne DC spenningen.
Ja, man trenger altså en sær feil på elbilladeren kombinert med en jordfeil i husets anlegg. Så vidt jeg vet er det ingen som noensinne har blitt skadet av en slik feilsituasjon. Det kan hende det ville kunne skje om man hadde lading uten klasse B jordfeilvern i større skala, men det er definitivt ikke den mest bekymringsverdige faktoren på lading.

Sitat fra: Ljofam på onsdag 21. august 2019, klokken 12:35Schuko stikk og støpsel tåler ikke 15A kontinuerlig belastning over flere timer. Derfor er ikke lading på 15A tillatt på schuko. Anbefalt ladestrøm er 8 eller 10A
Det blir mer riktig å si at lading med opp mot 16A på schuko medfører en uakseptabel risiko i stor skala. For *som regel* tåler Schuko lading på 15A. Det er den ene gangen av kanskje 100.000 ganger der den ikke tåler det som er problemet.

For øvrig, jeg ville fulgt disse reglene ved lading på Schuko:

- Helst lavest mulig strøm. Aldri over 13A.
- Om mulig, benytt Schuko av nyest mulig dato, som helst har ingen koblingsbokser mellom Schukoen og sikringskap. (Alle koblingsbokser er en mulig brannkilde.)
- Sørg for å få avlastet vekten av kladden. Man ønsker ikke at vekten av kladden bæres av kontakten!
- Sjekk for varmgang, spesielt første gang man lader. F.eks etter 30 minutter, etter 2 timer og mot slutten av ladetiden. Man vil kunne kjenne lunk i kontakten, men det skal ikke være særlig mer varme enn det.
- Ikke benytt skjøteledning, timer, e.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Autowinder

Bytt Schukoen med Blå Philip Hauge https://www.philiphauge.no/product/hauge-stikkontakt-316-9-ip44-qc-topp/
Sammen med Jordfeilbryter B er det godkjent for lading av bil. Jeg har aldri hatt varmgang på 16A med dette.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

stefse

Sitat fra: Autowinder på onsdag 21. august 2019, klokken 13:18
Bytt Schukoen med Blå Philip Hauge https://www.philiphauge.no/product/hauge-stikkontakt-316-9-ip44-qc-topp/
Sammen med Jordfeilbryter B er det godkjent for lading av bil. Jeg har aldri hatt varmgang på 16A med dette.
Tiltredes. Skjønner ikke hvorfor CEE stikk kunne bli en standard på lik linje med campingplasser og båt-uttak når de første offentlige ladestasjonene ble bygget.
Nå er det liksom enten eller. Enten må du ha ladeboks til mangfoldige tusen, bruke "ulovlig" schuko, eller ingenting. Ingen setter opp blåkontakter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Det er ganske vanlig at ladekladden som følger med bilene ikke støtter blått industristikk. Da må man enten bruke en overgang til schuko, eller kjøpe en ny ladekladd som koster nesten like mye som en ladestasjon.

Med en overgang får man fortsatt dårlig schuko-hastighet.

Så med mindre bilens originale ladekladd støtter industristikk, så er det en dårlig løsning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Den store fordelen med Type 2 er kontroll / styringssignal som automatisk justerer bil etter den ampere som er tilgjengeleg i aktuel ladeboks. (Fast eller dynamisk justert.) Industri kontakt har ikke denne muligheten, der må det justeres manuelt, med fare for overlast. Det er typiske problemer som Campingplasser og båthavner har. Regulering av maks trekk krever da regler og informasjon, samt at brukere kjenner hvor høy strømstyrke som trekkes.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

think123

Ikke farlig med tesla sin Gen 2 Mobile Connector. Jeg kan ikke svarer for andre merker...

Tesla sin har temperaturmåling på alt av overganger mellom vegg og bil, inkludert schuko stikk, og automatisk reduseres strømmen selv hvis den blir for høyt temperatur i stikkontakten. I tillegg er det en rekke jordfeil sjekker.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/gen_2_mobile_connector_owners_manual_32_amp_en_US.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA