Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: fredrik1992 på onsdag 21. august 2019, klokken 11:14

Tittel: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: fredrik1992onsdag 21. august 2019, klokken 11:14
Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Elektrikere snakker om stor brannfare ved lading direkte i uttak i garasjen uten ladeboks, men hvor mye er egentlig skremselspropaganda og hvor mye er sant?

Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å bo i nåværende bolig og håper at jeg kan slippe å betale for ladeboks og installasjon frem til flytting.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Vidar1979onsdag 21. august 2019, klokken 11:29
Det blir varmt, prøv med å lade en full arbeidsdag og så kjenner du på pinnene på støpslet rett etter at du har tatt den ut av kontakten.

Anbefaler å gå ned til 10A.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: craonsdag 21. august 2019, klokken 11:33
Jeg ville ungått å lade på så høy styrke på vanlig shucko. Skru ned så lavt du kan (men fortsatt får nok lading) for å unngå varmgang, og følg med på temperatur og evt. svimerker på kontakter samt koblinger mellom sikringskap og kontakt. (En dårlig kobling i en koblingsboks et sted på vegen kan være vel så farlig som selge kontakta).

En annen sak er at om du eier boligen så kan en ferdig ladeinstallasjon (gå for type2 uten gabel; da kan alle bruke den) være et pluss i prospektet. Leier du vil det kunen være et pluss for utleier, som sånn sett burde være den som tar kostnaden.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Anderskrionsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: automatonsdag 21. august 2019, klokken 11:58
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Anderskrionsdag 21. august 2019, klokken 12:32
Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 11:58
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.

Jeg har bodd et sted med jordfeil og strøm mellom blandebatteri og sluk i dusjen. Ingen god opplevelse. Så klart mange ting skal skje samtidig, men jeg ville ikke ladet uten minimum jodfeilvern type B.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Ljofamonsdag 21. august 2019, klokken 12:35
Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 11:58
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.

Problemet er hvis du får lekkstrøm med DC spenning fra bilen vil spolen i jordfeilvernet gå i metning og vernet løser derfor ikke ut ved jordfeil. Jordfeilvern Type B filtrerer ut denne DC spenningen.

Schuko stikk og støpsel tåler ikke 15A kontinuerlig belastning over flere timer. Derfor er ikke lading på 15A tillatt på schuko. Anbefalt ladestrøm er 8 eller 10A
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: stefseonsdag 21. august 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Dette var i beste fall sterkt overdrevet.
Men UMC'en og det meste annet schuko utstyr er begrenset på 10-13A så hvordan hadde trådstarteren tenkt å få til dette? Med en slags pirat-lader?
Høres uansett ikke ut som en varig løsning, selv om dedikert kurs, godkjente vern, ny schuko osv. isolert sett kunne forsvart 15A for kortere perioder.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Anderskrionsdag 21. august 2019, klokken 12:48
Sitat fra: stefse på onsdag 21. august 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.
Dette var i beste fall sterkt overdrevet.
Men UMC'en og det meste annet schuko utstyr er begrenset på 10-13A så hvordan hadde trådstarteren tenkt å få til dette? Med en slags pirat-lader?
Høres uansett ikke ut som en varig løsning, selv om dedikert kurs, godkjente vern, ny schuko osv. isolert sett kunne forsvart 15A for kortere perioder.


Antall ampere man lader med har ingenting med jordfeil å gjøre.

Folk for gjøre som de selv ønsker, men det å spare noen få tusen på ladestasjon når man kjøper bil til flere hundre tusen ville ikke jeg gjort.

En annen løsning vil være å bruke offentlige ladestasjoner fram til man flytter hvis man ikke ønsker å investere i ladestasjon for en kort periode.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 21. august 2019, klokken 12:52
Sitat fra: Ljofam på onsdag 21. august 2019, klokken 12:35Problemet er hvis du får lekkstrøm med DC spenning fra bilen vil spolen i jordfeilvernet gå i metning og vernet løser derfor ikke ut ved jordfeil. Jordfeilvern Type B filtrerer ut denne DC spenningen.
Ja, man trenger altså en sær feil på elbilladeren kombinert med en jordfeil i husets anlegg. Så vidt jeg vet er det ingen som noensinne har blitt skadet av en slik feilsituasjon. Det kan hende det ville kunne skje om man hadde lading uten klasse B jordfeilvern i større skala, men det er definitivt ikke den mest bekymringsverdige faktoren på lading.

Sitat fra: Ljofam på onsdag 21. august 2019, klokken 12:35Schuko stikk og støpsel tåler ikke 15A kontinuerlig belastning over flere timer. Derfor er ikke lading på 15A tillatt på schuko. Anbefalt ladestrøm er 8 eller 10A
Det blir mer riktig å si at lading med opp mot 16A på schuko medfører en uakseptabel risiko i stor skala. For *som regel* tåler Schuko lading på 15A. Det er den ene gangen av kanskje 100.000 ganger der den ikke tåler det som er problemet.

For øvrig, jeg ville fulgt disse reglene ved lading på Schuko:

- Helst lavest mulig strøm. Aldri over 13A.
- Om mulig, benytt Schuko av nyest mulig dato, som helst har ingen koblingsbokser mellom Schukoen og sikringskap. (Alle koblingsbokser er en mulig brannkilde.)
- Sørg for å få avlastet vekten av kladden. Man ønsker ikke at vekten av kladden bæres av kontakten!
- Sjekk for varmgang, spesielt første gang man lader. F.eks etter 30 minutter, etter 2 timer og mot slutten av ladetiden. Man vil kunne kjenne lunk i kontakten, men det skal ikke være særlig mer varme enn det.
- Ikke benytt skjøteledning, timer, e.l.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Autowinderonsdag 21. august 2019, klokken 13:18
Bytt Schukoen med Blå Philip Hauge https://www.philiphauge.no/product/hauge-stikkontakt-316-9-ip44-qc-topp/
Sammen med Jordfeilbryter B er det godkjent for lading av bil. Jeg har aldri hatt varmgang på 16A med dette.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: stefseonsdag 21. august 2019, klokken 17:34
Sitat fra: Autowinder på onsdag 21. august 2019, klokken 13:18
Bytt Schukoen med Blå Philip Hauge https://www.philiphauge.no/product/hauge-stikkontakt-316-9-ip44-qc-topp/
Sammen med Jordfeilbryter B er det godkjent for lading av bil. Jeg har aldri hatt varmgang på 16A med dette.
Tiltredes. Skjønner ikke hvorfor CEE stikk kunne bli en standard på lik linje med campingplasser og båt-uttak når de første offentlige ladestasjonene ble bygget.
Nå er det liksom enten eller. Enten må du ha ladeboks til mangfoldige tusen, bruke "ulovlig" schuko, eller ingenting. Ingen setter opp blåkontakter.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: automatonsdag 21. august 2019, klokken 18:04
Det er ganske vanlig at ladekladden som følger med bilene ikke støtter blått industristikk. Da må man enten bruke en overgang til schuko, eller kjøpe en ny ladekladd som koster nesten like mye som en ladestasjon.

Med en overgang får man fortsatt dårlig schuko-hastighet.

Så med mindre bilens originale ladekladd støtter industristikk, så er det en dårlig løsning.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: TBonsdag 21. august 2019, klokken 18:57
Den store fordelen med Type 2 er kontroll / styringssignal som automatisk justerer bil etter den ampere som er tilgjengeleg i aktuel ladeboks. (Fast eller dynamisk justert.) Industri kontakt har ikke denne muligheten, der må det justeres manuelt, med fare for overlast. Det er typiske problemer som Campingplasser og båthavner har. Regulering av maks trekk krever da regler og informasjon, samt at brukere kjenner hvor høy strømstyrke som trekkes.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: think123onsdag 21. august 2019, klokken 21:12
Ikke farlig med tesla sin Gen 2 Mobile Connector. Jeg kan ikke svarer for andre merker...

Tesla sin har temperaturmåling på alt av overganger mellom vegg og bil, inkludert schuko stikk, og automatisk reduseres strømmen selv hvis den blir for høyt temperatur i stikkontakten. I tillegg er det en rekke jordfeil sjekker.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/gen_2_mobile_connector_owners_manual_32_amp_en_US.pdf
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporetonsdag 21. august 2019, klokken 21:38
Hva er problemet? En Tesla ladestasjon koster ca 5000 kroner, jeg vil tro de fleste klarer å få montert den for maks 10000 kroner, altså rundt 15000 kroner.
Dette er en investering for fremtiden, som i tillegg til at ladingen blir tryggere, så blir den normalt raskere og enklere.
Bilen koster 400-600k kr.....ladestasjon 2-3-4% av bilpris.....
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: ok67onsdag 21. august 2019, klokken 22:12
Sitat fra: think123 på onsdag 21. august 2019, klokken 21:12
Ikke farlig med tesla sin Gen 2 Mobile Connector. Jeg kan ikke svarer for andre merker...

Tesla sin har temperaturmåling på alt av overganger mellom vegg og bil, inkludert schuko stikk, og automatisk reduseres strømmen selv hvis den blir for høyt temperatur i stikkontakten. I tillegg er det en rekke jordfeil sjekker.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/gen_2_mobile_connector_owners_manual_32_amp_en_US.pdf
Ja, men den måler ikkje temperaturen i koblingsboksen som eventuelt sit før stikkontakten...
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymanonsdag 21. august 2019, klokken 22:39
Sitat fra: ok67 på onsdag 21. august 2019, klokken 22:12
Sitat fra: think123 på onsdag 21. august 2019, klokken 21:12
Ikke farlig med tesla sin Gen 2 Mobile Connector. Jeg kan ikke svarer for andre merker...

Tesla sin har temperaturmåling på alt av overganger mellom vegg og bil, inkludert schuko stikk, og automatisk reduseres strømmen selv hvis den blir for høyt temperatur i stikkontakten. I tillegg er det en rekke jordfeil sjekker.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/gen_2_mobile_connector_owners_manual_32_amp_en_US.pdf
Ja, men den måler ikkje temperaturen i koblingsboksen som eventuelt sit før stikkontakten...
Koblingsboksen skal tåle kontinuerlig belasting tilsvarende sikringen på kursen. Det er ikke noe forbud mot skjøt/koblingsboks på kabelen på en dedikert kurs til lading.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymanonsdag 21. august 2019, klokken 22:46
Sitat fra: stefse på onsdag 21. august 2019, klokken 17:34
Sitat fra: Autowinder på onsdag 21. august 2019, klokken 13:18
Bytt Schukoen med Blå Philip Hauge https://www.philiphauge.no/product/hauge-stikkontakt-316-9-ip44-qc-topp/
Sammen med Jordfeilbryter B er det godkjent for lading av bil. Jeg har aldri hatt varmgang på 16A med dette.
Tiltredes. Skjønner ikke hvorfor CEE stikk kunne bli en standard på lik linje med campingplasser og båt-uttak når de første offentlige ladestasjonene ble bygget.
Nå er det liksom enten eller. Enten må du ha ladeboks til mangfoldige tusen, bruke "ulovlig" schuko, eller ingenting. Ingen setter opp blåkontakter.
Schuko er fult lovlig dersom kursen har jordfeilvern type-B og er er sikret med max 10A, og dedikert til lading.
CEE kan fint legges opp dersom man vil benytte Teslas UMC. Da kan kursen sikres iht kontaktens merking. Jordfeilvern type B er et krav.
Jeg bruker CEE som fast løsning.
Det som er ulovlig er å bruke overganger/adaptere og skjøteledninger til fast lading, det er kun lov ved "nødlading" på tur ol.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: fonbergtorsdag 22. august 2019, klokken 10:01
Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 18:04
Det er ganske vanlig at ladekladden som følger med bilene ikke støtter blått industristikk. Da må man enten bruke en overgang til schuko, eller kjøpe en ny ladekladd som koster nesten like mye som en ladestasjon.

Med en overgang får man fortsatt dårlig schuko-hastighet.

Så med mindre bilens originale ladekladd støtter industristikk, så er det en dårlig løsning.

Kan supplere med at Teslas Gen1-kladd (til S og X) støtter industristikk, og kan lade på 16A CEE ved hjelp av f.eks dette adapteret til kr. 375,- : http://www.ladespesialisten.no/index.php/8-adapter-tesla/1-16a1r (http://www.ladespesialisten.no/index.php/8-adapter-tesla/1-16a1r)
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymantorsdag 22. august 2019, klokken 10:15
Sitat fra: fonberg på torsdag 22. august 2019, klokken 10:01
Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 18:04
Det er ganske vanlig at ladekladden som følger med bilene ikke støtter blått industristikk. Da må man enten bruke en overgang til schuko, eller kjøpe en ny ladekladd som koster nesten like mye som en ladestasjon.

Med en overgang får man fortsatt dårlig schuko-hastighet.

Så med mindre bilens originale ladekladd støtter industristikk, så er det en dårlig løsning.

Kan supplere med at Teslas Gen1-kladd (til S og X) støtter industristikk, og kan lade på 16A CEE ved hjelp av f.eks dette adapteret til kr. 375,- : http://www.ladespesialisten.no/index.php/8-adapter-tesla/1-16a1r (http://www.ladespesialisten.no/index.php/8-adapter-tesla/1-16a1r)
Vær klar over at adaptere og overganger ikke er tillatt brukt på "fast ladested".
UMC gen 2 kan også lade med CEE, men da 16A enfase.
Med UMC gen 1 kan man lade TM3 på IT 230V trefas med rødt adapter og få over 6kW.  Man må bare sette opp en rød CEE-kontakt med de tre fasene koblet til N, L1 og L2. Kontakten må merkes tydelig at det er 230V! Det skal være en dedikert kurs med jordfeilvern Type B. Har brukt denne løsningen daglig selv i over 4 mnd.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 22. august 2019, klokken 10:19
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 10:15
Vær klar over at adaptere og overganger ikke er tillatt brukt på "fast ladested".
UMC gen 2 kan også lade med CEE, men da 16A enfase.
Med UMC gen 1 kan man lade TM3 på IT 230V trefas med rødt adapter og få over 6kW.  Man må bare sette opp en rød CEE-kontakt med de tre fasene koblet til N, L1 og L2. Kontakten må merkes tydelig at det er 230V! Det skal være en dedikert kurs med jordfeilvern Type B. Har brukt denne løsningen daglig selv i over 4 mnd.

Ikke ekstra adaptere på fast ladested hjemme nei. Men blått adapter til UMC må være ok siden det går direkte til UMC. Vi har slikt 32A adapter til UMC gen.2 også slik at den kan lade på 7,4kW. Det må være ok på fast ladested.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: snhansentorsdag 22. august 2019, klokken 12:11
Jeg er av den oppfatning av at det går helt fint å lade med 15A i garasjen som du gjør i og med at veldig mange i Norges land har gjort, og fortsatt gjør det. Men, mange gjør nok dette ubevist og stoler på at sikkerhetsanordningene i huset tar høyde for den type belasting noe den forsåvidt gjør.
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.
Jeg har selv kun ladet hjemme med ladeboks og jordfeilvern type B, dette er for og få en god nattesøvn mens bilen lader... De anbefalingen som kommer fra elektriker, selgere av ladebokser generelt er helt innafor. En ting er hva som går, men å montere en ny dedikert kurs med godkjent boks og vern er veldig betryggende hvis du har planer om å beholde elbilen i noen år.
Om det hadde vært gratis å montere ladeboks, så hadde vel ikke vært spørsmål om hva man ville gjort. Prøv å ikke tenke på kostnaden, men mer konsekvensene av å ikke ha godkjent utstyr dersom det skulle oppstå varmgang/ brann. Totalkostnaden for bilen med ladeboks hjemme som koster 10-15000 nok endrer seg ikke dramatisk og kan være lurt og ta med i regnestykket når man først skal kjøpe elbil ;-)
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymantorsdag 22. august 2019, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. august 2019, klokken 10:19
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 10:15
Vær klar over at adaptere og overganger ikke er tillatt brukt på "fast ladested".
UMC gen 2 kan også lade med CEE, men da 16A enfase.
Med UMC gen 1 kan man lade TM3 på IT 230V trefas med rødt adapter og få over 6kW.  Man må bare sette opp en rød CEE-kontakt med de tre fasene koblet til N, L1 og L2. Kontakten må merkes tydelig at det er 230V! Det skal være en dedikert kurs med jordfeilvern Type B. Har brukt denne løsningen daglig selv i over 4 mnd.

Ikke ekstra adaptere på fast ladested hjemme nei. Men blått adapter til UMC må være ok siden det går direkte til UMC. Vi har slikt 32A adapter til UMC gen.2 også slik at den kan lade på 7,4kW. Det må være ok på fast ladested.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
En helt klart bedre løsning en en ekstra adapter eller overgang.
Jeg er likevel litt uskikker på om den overgangen tilfredsstiller dette kravet:
Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
Trodde også at UMC gen 2 var begrenset til 16A (men det har du sikkert testet).
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 22. august 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. august 2019, klokken 10:19
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 10:15
Vær klar over at adaptere og overganger ikke er tillatt brukt på "fast ladested".
UMC gen 2 kan også lade med CEE, men da 16A enfase.
Med UMC gen 1 kan man lade TM3 på IT 230V trefas med rødt adapter og få over 6kW.  Man må bare sette opp en rød CEE-kontakt med de tre fasene koblet til N, L1 og L2. Kontakten må merkes tydelig at det er 230V! Det skal være en dedikert kurs med jordfeilvern Type B. Har brukt denne løsningen daglig selv i over 4 mnd.

Ikke ekstra adaptere på fast ladested hjemme nei. Men blått adapter til UMC må være ok siden det går direkte til UMC. Vi har slikt 32A adapter til UMC gen.2 også slik at den kan lade på 7,4kW. Det må være ok på fast ladested.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
En helt klart bedre løsning en en ekstra adapter eller overgang.
Jeg er likevel litt uskikker på om den overgangen tilfredsstiller dette kravet:
Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
Trodde også at UMC gen 2 var begrenset til 16A (men det har du sikkert testet).

UMC gen.2 støtter 32A ja. Jeg vet ikke hvorfor ikke Tesla har fått produsert et slikt adapter ennå.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: HCOtorsdag 22. august 2019, klokken 16:17
Sitat fra: snhansen på torsdag 22. august 2019, klokken 12:11
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.

En god venn av meg hadde lagt ladekabelen fra sin nye hybridbil gjennom vinduet og inn på soverommet til sønnen i huset. Noen timer etterpå var det åpne flammer fra stikkontakten. Heldigvis var dette på kvelden og ikke på natten, og sønnen hans (som er bestekompis med min sønn) var heller ikke hjemme. Det skal ikke så mye fantasi til å skjønne at dette kunne gått ordentlig galt, og når det er snakk om førstehåndshistorier fra mennesker man kjenner godt får man litt å tenke på.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymantorsdag 22. august 2019, klokken 16:17
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. august 2019, klokken 16:05
UMC gen.2 støtter 32A ja. Jeg vet ikke hvorfor ikke Tesla har fått produsert et slikt adapter ennå.
Stemmer det, glemte at jeg faktisk har fått svar fra Tesla om at det skulle komme et slikt adapter. My bad!
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymantorsdag 22. august 2019, klokken 16:23
Sitat fra: HCO på torsdag 22. august 2019, klokken 16:17
Sitat fra: snhansen på torsdag 22. august 2019, klokken 12:11
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.

En god venn av meg hadde lagt ladekabelen fra sin nye hybridbil gjennom vinduet og inn på et av soverommene. Noen timer etterpå var det åpne flammer fra stikkontakten. Heldigvis var dette på kvelden og ikke på natten, og sønnen hans (som er bestekompis med min sønn) var heller ikke hjemme. Det skal ikke så mye fantasi til å skjønne at dette kunne gått ordentlig galt, og når det er snakk om førstehåndshistorier fra mennesker man kjenner godt får man litt å tenke på.
Tenkte også å kommentere denne. Synsing om elsikkerhet fra personer som åpenbart ikke er elektrofagfolk, bør man ikke lytte til. At man ikke kjenner noen som har opplevd varmeutvikling, er et svært dårlig argument for å si at noe ikke er risikabelt!
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: snhansenfredag 23. august 2019, klokken 07:03
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 16:23
Sitat fra: HCO på torsdag 22. august 2019, klokken 16:17
Sitat fra: snhansen på torsdag 22. august 2019, klokken 12:11
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.

En god venn av meg hadde lagt ladekabelen fra sin nye hybridbil gjennom vinduet og inn på et av soverommene. Noen timer etterpå var det åpne flammer fra stikkontakten. Heldigvis var dette på kvelden og ikke på natten, og sønnen hans (som er bestekompis med min sønn) var heller ikke hjemme. Det skal ikke så mye fantasi til å skjønne at dette kunne gått ordentlig galt, og når det er snakk om førstehåndshistorier fra mennesker man kjenner godt får man litt å tenke på.
Tenkte også å kommentere denne. Synsing om elsikkerhet fra personer som åpenbart ikke er elektrofagfolk, bør man ikke lytte til. At man ikke kjenner noen som har opplevd varmeutvikling, er et svært dårlig argument for å si at noe ikke er risikabelt!

Tatt litt ut av sammenheng, men godt poeng! Det viktigste er å følge regelverket når det kommer til lading av elbil, da minimerer man risikoen for en brann i det elektriske anlegget.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: tuonofredag 23. august 2019, klokken 08:39
Rart det her. Kjenner folk som legger 300 000 i motorsykkel, men kjører med velbrukt hjelm de fikk gratis hos ei venninne. Det samme med folk som krysser av alt på ustyrslister og handler fine felger når de skal ha elbil, men har kladden hengende å dingle fra en sliten schuko på husveggen.

Som et minimum, og siden enkelte bare ikke vil forstå: Skaff dere for guds skyld oversikt over hvilke andre forbrukere som er kobla på den kursen du/dere har tenkt å bruke. Og se til at kontakten på veggen er forholdsvis ny, hel og "tight".
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: S4efredag 23. august 2019, klokken 10:44
Sitat fra: think123 på onsdag 21. august 2019, klokken 21:12
Ikke farlig med tesla sin Gen 2 Mobile Connector. Jeg kan ikke svarer for andre merker...

Tesla sin har temperaturmåling på alt av overganger mellom vegg og bil, inkludert schuko stikk, og automatisk reduseres strømmen selv hvis den blir for høyt temperatur i stikkontakten. I tillegg er det en rekke jordfeil sjekker.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/gen_2_mobile_connector_owners_manual_32_amp_en_US.pdf

Ikke sikker på at dette er 100% sikkert. Oppdaget nedsmeltet kontakt og fikk stoppet lading ved en tilfeldighet i Danmark. Riktignok brukte jeg en overgang fra norsk til dansk jord (som var den som ble helt smeltet), så mulig at dette var årsaken til at temp føler i kontakt ikke slo ut.  Men skummelt!
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 23. august 2019, klokken 14:50
Sitat fra: tuono på fredag 23. august 2019, klokken 08:39
Rart det her. Kjenner folk som legger 300 000 i motorsykkel, men kjører med velbrukt hjelm de fikk gratis hos ei venninne. Det samme med folk som krysser av alt på ustyrslister og handler fine felger når de skal ha elbil, men har kladden hengende å dingle fra en sliten schuko på husveggen.

Som et minimum, og siden enkelte bare ikke vil forstå: Skaff dere for guds skyld oversikt over hvilke andre forbrukere som er kobla på den kursen du/dere har tenkt å bruke. Og se til at kontakten på veggen er forholdsvis ny, hel og "tight".

Kan jo plusse på billige dekk.....
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: S4efredag 23. august 2019, klokken 15:31
Sitat fra: tuono på fredag 23. august 2019, klokken 08:39
Rart det her. Kjenner folk som legger 300 000 i motorsykkel, men kjører med velbrukt hjelm de fikk gratis hos ei venninne. Det samme med folk som krysser av alt på ustyrslister og handler fine felger når de skal ha elbil, men har kladden hengende å dingle fra en sliten schuko på husveggen.

I tillegg vil det øke verdien for huset/leiligheten, som en normalt får tilbake ved at ditt hus/leilighet er mer attraktiv ved salg.  Dette er en investering og ikke en ren utgift.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: GL1fredag 23. august 2019, klokken 16:25
Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 21. august 2019, klokken 11:14
Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Elektrikere snakker om stor brannfare ved lading direkte i uttak i garasjen uten ladeboks, men hvor mye er egentlig skremselspropaganda og hvor mye er sant?

Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å bo i nåværende bolig og håper at jeg kan slippe å betale for ladeboks og installasjon frem til flytting.

Mulig det fungerer helt fint, men hvorfor ta sjansen? Elforskriften gir rom for tolkning, så man kan få avvikende svar fra forskjellige fagfolk. Jeg mener det er ulovlig slik du lader, siden det er på fast basis. Sporadisk bruk er noe annet, f.eks. på besøk hos noen eller at man er i knipe et sted, da er det lov å lade på "vanlig kontakt"(shuko) uten at kursen er dedikert, sikret med 10A, og type B vern.

Som andre nevner, vil ikke installering av veggladeboks kun være en utgift. Boligen blir mer attraktiv/verdt ved at slikt er på plass. Og noen leverandører (eks. Easee) har løse bakplater, slik at du kan ta med deg boksen og kjøpe ny bakplate ved montering på ny adresse. Da har ny eier av din gamle bolig opplegget klart, og kan kjøpe en boks og bare "klikke" den fast i bakplata.

Fortsetter du som før, bør du ihvertfall holde det under oppsyn. Ikke bare ladekabel/stikkontakt, men hele kursen dersom mere går på samme kurs. Som andre har nevnt, kan det oppstå varmgang i andre koblingspunkter på kursen enn akkurat der bilen er plugget inn. Og jo lavere du stiller A i bilen, jo tryggere er det. Men min mening er altså ikke trygt nok uten dedikert ladeinstallasjon.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: IbizaManfredag 23. august 2019, klokken 16:33
Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 21. august 2019, klokken 11:14
Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Elektrikere snakker om stor brannfare ved lading direkte i uttak i garasjen uten ladeboks, men hvor mye er egentlig skremselspropaganda og hvor mye er sant?

Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å bo i nåværende bolig og håper at jeg kan slippe å betale for ladeboks og installasjon frem til flytting.

Dette er helt uproblematisk så lenge anlegget du bruker er i ok stand. Still ned ladestrømmen i bilen til 10A så er du godt innafor inntil du evt. skal flytte. Det er ikke godkjent i forhold til normen (10A sikring, B-vern) men brannfarlig er det ikke.

Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Oddaafredag 23. august 2019, klokken 21:50
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 23. august 2019, klokken 14:50
Kan jo plusse på billige dekk.....
Tenkte det samme. Og alle tester som viser at de billige dekkene også er dårligere, er selvsagt kjøpt og betalt.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Autowinderlørdag 24. august 2019, klokken 11:12
Sitat fra: GL1 på fredag 23. august 2019, klokken 16:25
Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 21. august 2019, klokken 11:14
Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Elektrikere snakker om stor brannfare ved lading direkte i uttak i garasjen uten ladeboks, men hvor mye er egentlig skremselspropaganda og hvor mye er sant?

Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å bo i nåværende bolig og håper at jeg kan slippe å betale for ladeboks og installasjon frem til flytting.

Mulig det fungerer helt fint, men hvorfor ta sjansen? Elforskriften gir rom for tolkning, så man kan få avvikende svar fra forskjellige fagfolk. Jeg mener det er ulovlig slik du lader, siden det er på fast basis. Sporadisk bruk er noe annet, f.eks. på besøk hos noen eller at man er i knipe et sted, da er det lov å lade på "vanlig kontakt"(shuko) uten at kursen er dedikert, sikret med 10A, og type B vern.

Som andre nevner, vil ikke installering av veggladeboks kun være en utgift. Boligen blir mer attraktiv/verdt ved at slikt er på plass. Og noen leverandører (eks. Easee) har løse bakplater, slik at du kan ta med deg boksen og kjøpe ny bakplate ved montering på ny adresse. Da har ny eier av din gamle bolig opplegget klart, og kan kjøpe en boks og bare "klikke" den fast i bakplata.

Fortsetter du som før, bør du ihvertfall holde det under oppsyn. Ikke bare ladekabel/stikkontakt, men hele kursen dersom mere går på samme kurs. Som andre har nevnt, kan det oppstå varmgang i andre koblingspunkter på kursen enn akkurat der bilen er plugget inn. Og jo lavere du stiller A i bilen, jo tryggere er det. Men min mening er altså ikke trygt nok uten dedikert ladeinstallasjon.
Når DSB (Direktoratet for Sivil Beredskap) sier at dedikert 16A kurs med blått stikk og jordfeilbryter type B er helt greit og godt innafor er det akkurat det. Endel har hatt fler elbiler, og da er det greit når en skjønner at 16A også er innafor på ladehastghet om en ikke har jobb som krever bilbruk på 30000km pluss årlig.
Men Schuko og 10A hadde vi på arbeidsplassen før bedriften byttet adresse. Dette var nytt anlegg med 20 elbilplasser med riktige Schukokontakter og godt dimensjonert og montert av kjent autorisert elektriker i 2015. Alt fra Reva og trillinger til BMW og Tesla ladet der på dagtid, året rundt. Det tok vel ikke mer enn noen måneder før mange av de mest populære plassene hadde brunsvidde stikk og etter 18 måneder ble det nedmontert og 20 Type 2 ladere i samarbeid med Grønn Kontakt for betalbar lading ble resultatet.
Schuko og elbillading sammen er rett og slett ikke godt nok over tid for annet en sporadisk nødlading.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: hkaspenberglørdag 24. august 2019, klokken 11:45
Samme med de gamle ladestolpene i Oslo som hadde Shuko-kontakter. Shuko holder ikke i lengden dersom flere lader, eller at de står utendørs. Jeg kjøpte med min første elbil, en Kewet 5 i august 1999, fikk garasje med stikk i 2001, og benyttet samme stikk for å lade helt frem til mars i år hvor jeg la opp en ladeboks for å kunne få 16A til TM3. 18 år på samme stikk med 10-13A belastning uten noen problemer. Men så fulgte jeg også med og smurte opp kontaktflatene et par ganger i året. Null problemer.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Rosstopherlørdag 24. august 2019, klokken 11:48
På offentlige ladeplasser, hvor kontakter kobles til og fra mange ganger om dagen er Schuko galskap. Hjemme, hvor ladekladden kan stå i konstant, er situasjonen en annen. Jeg hadde ikke hatt noen motforestillinger mot å lade med 10 A fra Schuko i noen måneder hjemme.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Slarre40lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 24. august 2019, klokken 14:12
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Det vil bli sikrere, og mye enklere. Skal du følge boken til punkt og prikke må du i tillegg installere B-vern.
Jeg satte i går bilen til lading fra 36 % til 80 % på min SR+, da estimerte den i underkant av 6 timer med 16A, så for de fleste tror jeg 15-16A holder lenge.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: S4elørdag 24. august 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Helt klart, men om du skal bruke eksisterende kurs ville jeg valgt en annen ladestasjon med innebygd b-vern.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: MyMuffinlørdag 24. august 2019, klokken 20:17
Sitat fra: S4e på lørdag 24. august 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Helt klart, men om du skal bruke eksisterende kurs ville jeg valgt en annen ladestasjon med innebygd b-vern.

Da blir faktisk installasjonen helt lovlig da det er tillatt å montere en ladestasjon med b vern på eksisterende kurs.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Anderskrilørdag 24. august 2019, klokken 20:24
Sitat fra: MyMuffin på lørdag 24. august 2019, klokken 20:17
Sitat fra: S4e på lørdag 24. august 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Helt klart, men om du skal bruke eksisterende kurs ville jeg valgt en annen ladestasjon med innebygd b-vern.

Da blir faktisk installasjonen helt lovlig da det er tillatt å montere en ladestasjon med b vern på eksisterende kurs.

Så lenge ikke man ender opp med type B etter type A. Da vil ikke type A fungere som den skal. Mulig det kan gå, men da må de spesifikke vernene sjekkes mot hverandre.

Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Slarre40lørdag 24. august 2019, klokken 22:36
Ahh, men b-vern? Er dette noe man kan sette på hva som helst :-D?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Andreas Ballestadsøndag 25. august 2019, klokken 04:19
Sitat fra: Anderskri på lørdag 24. august 2019, klokken 20:24
Sitat fra: MyMuffin på lørdag 24. august 2019, klokken 20:17
Sitat fra: S4e på lørdag 24. august 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Helt klart, men om du skal bruke eksisterende kurs ville jeg valgt en annen ladestasjon med innebygd b-vern.

Da blir faktisk installasjonen helt lovlig da det er tillatt å montere en ladestasjon med b vern på eksisterende kurs.

Så lenge ikke man ender opp med type B etter type A. Da vil ikke type A fungere som den skal. Mulig det kan gå, men da må de spesifikke vernene sjekkes mot hverandre.

Det du skriver her er direkte feil. Et jordfeilvern type B skal alltid være koblet etter A vernet. 

Se link for installasjons veiledning:
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: S4esøndag 25. august 2019, klokken 08:54
Nei, han har rett. Det han sier står også i den du linker til når selve ladestasjonen har b-vern?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Rosstophersøndag 25. august 2019, klokken 09:34
Sitat fra: Andreas Ballestad på søndag 25. august 2019, klokken 04:19
Det du skriver her er direkte feil. Et jordfeilvern type B skal alltid være koblet etter A vernet. 

Se link for installasjons veiledning:
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon

Man må skille mellom ladestasjoner med innebygd B-vern (som det ikke er så mange av, og som ikke må kobles etter A-vern) og ladestasjoner med DC-RCM (som skal kobles etter A-vern og som gir tilsvarende beskyttelse som B-vern når de blir det).

Linken din forklarer dette ganske tydelig.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Ingeniørensøndag 25. august 2019, klokken 09:51
Rart jeg lever jeg som kun har en jordfeilautomat i sikringsskapet - den som står på varmepumpa....

Ingen merknader på dette siste jeg hadde el-tilsyn for 4-5 år siden...
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Autowindersøndag 25. august 2019, klokken 09:52
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?
Ta en med knapp på grepet som låser opp ladeporten slik Teslas egen i alle fall.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporetsøndag 25. august 2019, klokken 10:38
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. august 2019, klokken 09:51
Rart jeg lever jeg som kun har en jordfeilautomat i sikringsskapet - den som står på varmepumpa....

Ingen merknader på dette siste jeg hadde el-tilsyn for 4-5 år siden...

Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.
Jeg fikk lagt opp kurs til ladestasjon i 2014, byttet alt i tavlen, da ble det montert 3x32A vanlig jordfeilvern, jeg har ikke plan om å bytte vernet.

Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: GL1søndag 25. august 2019, klokken 16:54
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 10:38
Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.

Det er vel det som er greia, at et "vanlig" vern kan gå i metning. Da kan man risikere at det ikke løser ut ved en feil.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: GL1søndag 25. august 2019, klokken 17:12
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. august 2019, klokken 09:51
Ingen merknader på dette siste jeg hadde el-tilsyn for 4-5 år siden...
Fordi kapittelet om ladbare biler kom i 2014?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporetsøndag 25. august 2019, klokken 17:35
Sitat fra: GL1 på søndag 25. august 2019, klokken 16:54
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 10:38
Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.

Det er vel det som er greia, at et "vanlig" vern kan gå i metning. Da kan man risikere at det ikke løser ut ved en feil.

Hvor vanlig er det at det blir stående likestrøm ut på nettet fra elbil? Har det noengang skjedd i Norge?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: GL1søndag 25. august 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 17:35
Sitat fra: GL1 på søndag 25. august 2019, klokken 16:54
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 10:38
Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.

Det er vel det som er greia, at et "vanlig" vern kan gå i metning. Da kan man risikere at det ikke løser ut ved en feil.

Hvor vanlig er det at det blir stående likestrøm ut på nettet fra elbil? Har det noengang skjedd i Norge?
Du etterlyste statistikk der likestrøm har slått ut jordfeilvern, men det er det motsatte som kan skje; at det Ikke slår ut.(har dog ingen statistikk...)

Hvor vanlig, og om det har skjedd i Norge, er vel kanskje ikke viktig. Så lenge det KAN skje, handler det om å være preventiv.

Selv om jeg aldri har opplevd brann, har jeg fortsatt røykvarsler og pulverapparat klart. Det er for sent å skaffe seg dette etter skaden har skjedd.

Har heller aldri opplevd at mobiltelefon eller lader har smeltet eller begynt å brenne. Men ser ingen grunn til å ta sjanser, så lader aldri om natta.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Slarre40søndag 25. august 2019, klokken 20:43
Men altså:
Tesla sin ladeboks, som man får kjøpt fraalt mellom 3 og 8 tusen på finn.no.
Er denne grei å koble på en 15A kurs?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymansøndag 25. august 2019, klokken 21:16
Sitat fra: Slarre40 på søndag 25. august 2019, klokken 20:43
Men altså:
Tesla sin ladeboks, som man får kjøpt fraalt mellom 3 og 8 tusen på finn.no.
Er denne grei å koble på en 15A kurs?
Ja, men den har ikke jordfeilvern. Type B-vern må du ha i tillegg.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Slarre40søndag 25. august 2019, klokken 21:51
ok. Type b altså. Er dette noe man har i nye hus nå til dags, eller er det alltid en ekstrakostnad?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporetsøndag 25. august 2019, klokken 21:56
Sitat fra: GL1 på søndag 25. august 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 17:35
Sitat fra: GL1 på søndag 25. august 2019, klokken 16:54
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 10:38
Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.

Det er vel det som er greia, at et "vanlig" vern kan gå i metning. Da kan man risikere at det ikke løser ut ved en feil.

Hvor vanlig er det at det blir stående likestrøm ut på nettet fra elbil? Har det noengang skjedd i Norge?
Du etterlyste statistikk der likestrøm har slått ut jordfeilvern, men det er det motsatte som kan skje; at det Ikke slår ut.(har dog ingen statistikk...)

Hvor vanlig, og om det har skjedd i Norge, er vel kanskje ikke viktig. Så lenge det KAN skje, handler det om å være preventiv.

Selv om jeg aldri har opplevd brann, har jeg fortsatt røykvarsler og pulverapparat klart. Det er for sent å skaffe seg dette etter skaden har skjedd.

Har heller aldri opplevd at mobiltelefon eller lader har smeltet eller begynt å brenne. Men ser ingen grunn til å ta sjanser, så lader aldri om natta.

Kjører du med brannsikkert undertøy i tilfelle bilbrann? Hjelm?
Joda, jeg tar poenget, men det viktigste er at en unngår kontaktproblemer, som en sikrer seg godt mot når en installerer ladestasjon.
Har du eldre hus har du sannsynligvis en varmtvannsbereder som er tilkoblet via stikkontakt, med et tverrsnitt på maks 1 mm2 på tilkoblingskabel fra bereder osv, den står med full belastning mange timer hvert døgn, året rundt.....
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymansøndag 25. august 2019, klokken 22:13
Sitat fra: Slarre40 på søndag 25. august 2019, klokken 21:51
ok. Type b altså. Er dette noe man har i nye hus nå til dags, eller er det alltid en ekstrakostnad?
Det er neppe Type-B-vern i et hus som ikke har ladepunkt for elbil.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: jkirkebosøndag 25. august 2019, klokken 22:50
Sitat fra: Slarre40 på søndag 25. august 2019, klokken 20:43
Men altså:
Tesla sin ladeboks, som man får kjøpt fraalt mellom 3 og 8 tusen på finn.no.
Er denne grei å koble på en 15A kurs?

Du får ikke 15A med den ihvertfall, må nøye deg med 13A da.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: ok67mandag 26. august 2019, klokken 08:20
Tesla sin wall connector kan gi ut 6, 8, 10, 13,16, 20, 25 og 32 A.

Om bilen kan overstyre straumvalget kan du stille den inn på 16 A og juster til 15 A i bilen. Ellers må du nøye deg med 13 A, som iofs kan vere greit då du vil ha litt overdimensjonert forsyning til ladestasjonen.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: IbizaManmandag 26. august 2019, klokken 08:28
Sitat fra: ok67 på mandag 26. august 2019, klokken 08:20
Tesla sin wall connector kan gi ut 6, 8, 10, 13,16, 20, 25 og 32 A.

Om bilen kan overstyre straumvalget kan du stille den inn på 16 A og juster til 15 A i bilen. Ellers må du nøye deg med 13 A, som iofs kan vere greit då du vil ha litt overdimensjonert forsyning til ladestasjonen.

Det kommer vel an på tverrsnittet på kabelen. Antar at det her er lagt opp 2.5mm2 og ikke 4mm2. Da kan han maks dra 13A. Skal han opp i 15/16 må han vel opp i tverrsnitt til 4mm2. Det krever vel også 20A sikring så vidt jeg har forstått det om TWC skal kunne stilles inn på 16A.


Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: ok67mandag 26. august 2019, klokken 08:35
Kor mykje du kan belaste kabelen er avhengig av forlegningsmåte, f.eks. om det er skjultanlegg eller åpen kabel på vegg. Men uansett er det greit å gå opp "ein størrelse" i kabel til ein ladestasjon då det er snakk om konstant langvarig belastning. Snakk med elektrikaren så kan han dimensjonere anlegget rett ut frå ønska straumtrekk, alternativt stille inn TWC ut frå kabeltype etc.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: jkirkebomandag 26. august 2019, klokken 10:07
Sitat fra: IbizaMan på mandag 26. august 2019, klokken 08:28
Sitat fra: ok67 på mandag 26. august 2019, klokken 08:20
Tesla sin wall connector kan gi ut 6, 8, 10, 13,16, 20, 25 og 32 A.

Om bilen kan overstyre straumvalget kan du stille den inn på 16 A og juster til 15 A i bilen. Ellers må du nøye deg med 13 A, som iofs kan vere greit då du vil ha litt overdimensjonert forsyning til ladestasjonen.

Det kommer vel an på tverrsnittet på kabelen. Antar at det her er lagt opp 2.5mm2 og ikke 4mm2. Da kan han maks dra 13A. Skal han opp i 15/16 må han vel opp i tverrsnitt til 4mm2. Det krever vel også 20A sikring så vidt jeg har forstått det om TWC skal kunne stilles inn på 16A.

15A er helt ok på 2,5mm2 med riktig type sikring (I2-verdi på 1,3). Stort sett alle 15A sikringer som selges nå er tilpasset dette.

Du kan godt trekke 16A på en 16A kurs. Om man legger opp ny kurs for 16A lading er det anbefalt med 20A sikring, men ikke noe krav om det.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: IbizaManmandag 26. august 2019, klokken 11:24
Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. august 2019, klokken 10:07
Sitat fra: IbizaMan på mandag 26. august 2019, klokken 08:28
Sitat fra: ok67 på mandag 26. august 2019, klokken 08:20
Tesla sin wall connector kan gi ut 6, 8, 10, 13,16, 20, 25 og 32 A.

Om bilen kan overstyre straumvalget kan du stille den inn på 16 A og juster til 15 A i bilen. Ellers må du nøye deg med 13 A, som iofs kan vere greit då du vil ha litt overdimensjonert forsyning til ladestasjonen.

Det kommer vel an på tverrsnittet på kabelen. Antar at det her er lagt opp 2.5mm2 og ikke 4mm2. Da kan han maks dra 13A. Skal han opp i 15/16 må han vel opp i tverrsnitt til 4mm2. Det krever vel også 20A sikring så vidt jeg har forstått det om TWC skal kunne stilles inn på 16A.

15A er helt ok på 2,5mm2 med riktig type sikring (I2-verdi på 1,3). Stort sett alle 15A sikringer som selges nå er tilpasset dette.

Du kan godt trekke 16A på en 16A kurs. Om man legger opp ny kurs for 16A lading er det anbefalt med 20A sikring, men ikke noe krav om det.

Vel, det mente ikke min elektriker. Ettersom jeg ikke var interessert i å trekke opp ny 4mm2 for å kunne lade på 16A endte det med at han nedjusterte Salto'en til 13A for å kunne benytte eksisterende 2.5mm2 kabel og sikring (jordfeilautomat av nyere dato). Det virker som om det finnes litt rom for "tolking" der ute også blant fagfolk.

Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Wiblatirsdag 27. august 2019, klokken 08:50
Det er ingen fasit på at f.eks. 2.5mm2 alltid holder til 15A o.l., det kommer an på kabellengder og forlegningsmåte.

Jeg fikk lagt opp en 20A kurs til et 32A CEE stikk i garasjen hos oss, det fungerer knirkefritt.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Slarre40tirsdag 27. august 2019, klokken 11:54
Jeg er underveis med å lete opp en grei installatør av egen kurs. Innser at det mest sannsynlig er greiest.

Men nytt spørsmål: Med en ladestasjon, f.eks TWC; kan man da tilgangsbegrense denne?
Kan man montere en av/på bryter på kyrsen? HAr mulighet til å trekke strømmen via låsbar bod og ut i carport, så der kunne man kanskje hatt en bryter??
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymantirsdag 27. august 2019, klokken 12:33
Her kan du finne installatører som har avtale med Tesla om å gi gunstige tilbud: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: fredrik1992tirsdag 27. august 2019, klokken 15:19
Har valgt å installere hjemmelader og har hatt elektriker på besøk.
Han vil installere denne ladeboksen: https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/groups/g+c+a+view

Han anbefalte denne kontra Tesla sin ladeboks da denne kom med innebygd et eller annet som gjorde at vi slapp å skifte sikring i sikringsskapet.

Noen med erfaring her?

Han skal ha 6990 inkl moms for boks og installasjon, grei pris?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: GL1tirsdag 27. august 2019, klokken 17:38
Sitat fra: IbizaMan på mandag 26. august 2019, klokken 08:28

Det kommer vel an på tverrsnittet på kabelen. Antar at det her er lagt opp 2.5mm2 og ikke 4mm2. Da kan han maks dra 13A. Skal han opp i 15/16 må han vel opp i tverrsnitt til 4mm2. Det krever vel også 20A sikring så vidt jeg har forstått det om TWC skal kunne stilles inn på 16A.
NB! Det var en periode mange benyttet 1,5mm2 helt opp til 15A kurs, så man bør sjekke forholdene ordentlig.
Som andre skriver, så gir forskriften rom for tolkning, og da vil man få forskjellige svar ut fra hvem man spør. Og det er riktig at ledningens strømføringsevne avhenger av type kabel, forlegningsmåte og lengde. Personlig synes jeg det er ryddig å stille strømstyrke i boksen lavere enn sikringsstørrelsen.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: stenetirsdag 27. august 2019, klokken 17:45
Sitat fra: fredrik1992 på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:19
Har valgt å installere hjemmelader og har hatt elektriker på besøk.
Han vil installere denne ladeboksen: https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/groups/g+c+a+view

Han anbefalte denne kontra Tesla sin ladeboks da denne kom med innebygd et eller annet som gjorde at vi slapp å skifte sikring i sikringsskapet.

Noen med erfaring her?

Han skal ha 6990 inkl moms for boks og installasjon, grei pris?

Synes det hørtes ut som en bra pris. Jeg har fått tilbud på 7500,- for montering av Tesla Wall Charger. Da kommer 5100,- i tillegg for boksen.

Hvor i landet hører denne elektrikeren til? :P
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: fredrik1992tirsdag 27. august 2019, klokken 19:20
Sitat fra: stene på tirsdag 27. august 2019, klokken 17:45
Sitat fra: fredrik1992 på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:19
Har valgt å installere hjemmelader og har hatt elektriker på besøk.
Han vil installere denne ladeboksen: https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/groups/g+c+a+view

Han anbefalte denne kontra Tesla sin ladeboks da denne kom med innebygd et eller annet som gjorde at vi slapp å skifte sikring i sikringsskapet.


Noen med erfaring her?

Han skal ha 6990 inkl moms for boks og installasjon, grei pris?

Synes det hørtes ut som en bra pris. Jeg har fått tilbud på 7500,- for montering av Tesla Wall Charger. Da kommer 5100,- i tillegg for boksen.

Hvor i landet hører denne elektrikeren til? :P

EL-team Sandnes. Jeg fikk tilbud fra flere elektrikere i området og brukte tilbudene til å presse ned prisen.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporettirsdag 27. august 2019, klokken 19:45
Sitat fra: fredrik1992 på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:19
Har valgt å installere hjemmelader og har hatt elektriker på besøk.
Han vil installere denne ladeboksen: https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/groups/g+c+a+view

Han anbefalte denne kontra Tesla sin ladeboks da denne kom med innebygd et eller annet som gjorde at vi slapp å skifte sikring i sikringsskapet.

Noen med erfaring her?

Han skal ha 6990 inkl moms for boks og installasjon, grei pris?

Høres billig ut, men ladekabel kommer i tillegg, jeg har 7-8 meter ladekabel og vil ikke ha kortere, da er en fleksibel om bilen står i garasje eller utenfor, gjerne også en bil imellom.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Slarre40tirsdag 27. august 2019, klokken 21:30
Meg igjen. JEg har ikke estimert levering av bil før mellom 9 og 16 september, så jeg har god tid til å lefle rundt på nettet.

Dersom jeg nå får en elektriker på befaring snart. Hva er mest fremtidsrettet å gå for?

1. TWC
2. CEE blåkontakt
3. Rød kontakt

For MEG er det nok om jeg får ladet bilen i snitt to mil pr dag. Det kommer til å være snitttforbruket 5 av 7 dager.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymantirsdag 27. august 2019, klokken 21:33
Sitat fra: Slarre40 på tirsdag 27. august 2019, klokken 21:30
Meg igjen. JEg har ikke estimert levering av bil før mellom 9 og 16 september, så jeg har god tid til å lefle rundt på nettet.

Dersom jeg nå får en elektriker på befaring snart. Hva er mest fremtidsrettet å gå for?

1. TWC
2. CEE blåkontakt
3. Rød kontakt

For MEG er det nok om jeg får ladet bilen i snitt to mil pr dag. Det kommer til å være snitttforbruket 5 av 7 dager.
Da klarer du deg fint med 1x16CEE. Det er det rimeligste, men det er kanskje ikke det mest fremtidsrettede.
På 16A lader du bilen 2 mil på ca en time.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Autowinderonsdag 28. august 2019, klokken 09:09
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. august 2019, klokken 21:33
Da klarer du deg fint med 1x16CEE. Det er det rimeligste, men det er kanskje ikke det mest fremtidsrettede.
På 16A lader du bilen 2 mil på ca en time.
Enig. 16A gir 22-23km/t (hos meg på 230V/1-fas) og er en på langtur og kommer hjem med "tomt" batteri og må avgårde igjen på langtur 8-10 timer senere, må en legge inn stopp på en SuC. Kjører en bare kortere turer dagen(e) etter er batteriet ladet til 90% (som jo er maks daglig anbefalt ladegrense) i.l.a 1-2 netter. Jordfeilautomat B kommer vel i minste utgave som 25A, men med 20A kurs er en vel over på rødt stikk, og den adapteren følger ikke med bilen.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 28. august 2019, klokken 09:19
Sitat fra: Autowinder på onsdag 28. august 2019, klokken 09:09
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. august 2019, klokken 21:33
Da klarer du deg fint med 1x16CEE. Det er det rimeligste, men det er kanskje ikke det mest fremtidsrettede.
På 16A lader du bilen 2 mil på ca en time.
Enig. 16A gir 22-23km/t (hos meg på 230V/1-fas) og er en på langtur og kommer hjem med "tomt" batteri og må avgårde igjen på langtur 8-10 timer senere, må en legge inn stopp på en SuC. Kjører en bare kortere turer dagen(e) etter er batteriet ladet til 90% (som jo er maks daglig anbefalt ladegrense) i.l.a 1-2 netter. Jordfeilautomat B kommer vel i minste utgave som 25A, men med 20A kurs er en vel over på rødt stikk, og den adapteren følger ikke med bilen.

Du er ikke over på rødt stikk, UMC gen.2 kan ikke utnytte 3-fase (røde stikk er 400V 3-fase). Det man skal ha på kurs større enn 16A for Model 3 er en 3-pins 1-fase 32A blå CEE, samme som følger bilen men en utgave større. Adapter må kjøpes separat, jeg har f.eks disse på lager:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: jlanonsdag 28. august 2019, klokken 10:00
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2019, klokken 09:19

Du er ikke over på rødt stikk, UMC gen.2 kan ikke utnytte 3-fase (røde stikk er 400V 3-fase). Det man skal ha på kurs større enn 16A for Model 3 er en 3-pins 1-fase 32A blå CEE, samme som følger bilen men en utgave større. Adapter må kjøpes separat, jeg har f.eks disse på lager:

Kan man ikke bytte den 1-fase 32A blå CEE pluggen på adapteren til en trefase 32A blå eller rød (koblet med en fase), og velge en tilsvarende kontakt?  En slik installasjon vil jo være mer fleksibel. Man kan velge den fasen som er minst belastet, og man kan evt senere oppgradere til en 3-fase ladestasjon.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymanonsdag 28. august 2019, klokken 10:18
Sitat fra: jlan på onsdag 28. august 2019, klokken 10:00
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2019, klokken 09:19

Du er ikke over på rødt stikk, UMC gen.2 kan ikke utnytte 3-fase (røde stikk er 400V 3-fase). Det man skal ha på kurs større enn 16A for Model 3 er en 3-pins 1-fase 32A blå CEE, samme som følger bilen men en utgave større. Adapter må kjøpes separat, jeg har f.eks disse på lager:

Kan man ikke bytte den 1-fase 32A blå CEE pluggen på adapteren til en trefase 32A blå eller rød (koblet med en fase), og velge en tilsvarende kontakt?  En slik installasjon vil jo være mer fleksibel. Man kan velge den fasen som er minst belastet, og man kan evt senere oppgradere til en 3-fase ladestasjon.
UMC gen 2 som følger med TM3 har kun Schuko og 1x16A CEE. Det er lovet 1x32A CEE, men det har ikke kommet. jkirkebo sin overgang er en mulighet, men tilfredsstiller ikke kravene for lading på "fast ladested". Rød CEE er kun mulig med UMC gen 1
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: jlanonsdag 28. august 2019, klokken 10:43
Det jeg mente var å demontere CEE pluggen på jkirkebo sin 32A UMC2 tilpasning, og montere en blå 32A trefase i stedet. Eventuelt en 32 A rød hvis man har TN nett. Og legge opp den faste installasjonen etter det. Da har man ihvertfall et 3-fase opplegg, selv om man altså bare utnytter en fase  første omgang.

Alle UMC har en løs del som kan plugges av. Hvis det regnes som en overgangsadapter, så kan vel ingen UMC brukes lovlig permanent? Er det forresten noen forskjell på den du leverer jkirkebo, og den Tesla har lovet skal komme?

Jeg ser nå at de samme spørsmålene dukker opp i andre underforum. Skal vi prøve å få alt som gjelder lading over på "Lading av Tesla"?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 28. august 2019, klokken 10:49
Sitat fra: jlan på onsdag 28. august 2019, klokken 10:43
Det jeg mente var å demontere CEE pluggen på jkirkebo sin 32A UMC2 tilpasning, og montere en blå 32A trefase i stedet. Eventuelt en 32 A rød hvis man har TN nett. Og legge opp den faste installasjonen etter det. Da har man ihvertfall et 3-fase opplegg, selv om man altså bare utnytter en fase  første omgang.

Vi leverer disse ferdig med 3-fase støpsel om ønskelig. Har bare ikke fått lagt de ut på web-siden ennå.

Sitat
Alle UMC har en løs del som kan plugges av. Hvis det regnes som en overgangsadapter, så kan vel ingen UMC brukes lovlig permanent ? Er det forresten noen forskjell på den du leverer jkirkebo, og den Tesla har lovet skal komme?

Nei, de er vel mer eller mindre kliss like i konstruksjon.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Handymanonsdag 28. august 2019, klokken 12:58
Sitat fra: jlan på onsdag 28. august 2019, klokken 10:43
Alle UMC har en løs del som kan plugges av. Hvis det regnes som en overgangsadapter, så kan vel ingen UMC brukes lovlig permanent? Er det forresten noen forskjell på den du leverer jkirkebo, og den Tesla har lovet skal komme?
Et av kravene til faste ladeplasser er:
Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
Jeg tror ikke at en ombygging av Teslas adapterløsning vil få Teslas anbefaling.
Min påstand er derfor at originale adaptere fra Tesla er fult lovlig, men ikke uautoriserte ombygginger.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Slarre40torsdag 29. august 2019, klokken 10:39
Har fått et tilbud på å legge opp ny kurs og blå industrikontakt, kr 8500. Tror jeg går for denne.
Sikring, jordfeiltypeB og alt.


Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporettorsdag 29. august 2019, klokken 11:13
Sitat fra: Slarre40 på torsdag 29. august 2019, klokken 10:39
Har fått et tilbud på å legge opp ny kurs og blå industrikontakt, kr 8500. Tror jeg går for denne.
Sikring, jordfeiltypeB og alt.

Har du mulighet, legg opp trefase og så stor sikring som mulig, selv om de fleste vil klare seg utmerket med 16A enfase(da får en ladet 30-35 kwt på ti timer).
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: cratorsdag 29. august 2019, klokken 12:36
Ja, å legge litt ekstra i kabel og sikring (sikring koster vel omtrent det samme?) nå kan være en grei investering med tanke på evt. oppgradering seinere.  :+1:
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: The_Msøndag 01. september 2019, klokken 17:44
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt: https://www.tv2.no/a/10187264/ (https://www.tv2.no/a/10187264/)

Her er forøvrig stikkontakten naboen pleide å lade sin Leaf fra https://imgur.com/dA2cvi6 (https://imgur.com/dA2cvi6)

Minner om at mennesker generellt er dårlige på risikoforståelse, og spesielt på områder man ikke er gode på.
Dunning-Kruger-effekten https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten (https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten) hjelper selvsagt heller ikke på.

At ulike fagmennesker gir (tilsynelatende) ulike råd og vurderinger til ulike mennesker i ulike, men lignende situasjoner, er heller ikke uvanlig. Det finnes til og med dårlige elektrikere der ute. Ikke alle er flinke i jobben sin, og ikke alle innenfor samme "felt" jobber med det samme. En automasjonselektriker eller anleggselektriker har ikke de samme forutsetningene for å gi en anbefaling rundt en elbilinstallasjon som en som jobber med hjemmeinstallasjoner og har blitt kurset i temaet.

Jeg synes egentlig det er forbausende at så mange er villige til å bruke 300 000 til 1 300 000 på en bil, men ikke interessert i å bruke en krone på å få sikret en god drivstoff-forsyning til bilen. Hadde disse ikke reagert om det sto "Gardena" på slangen til bensinpumpa på Shell?

Jeg venter fortsatt på min model 3 som skal komme i slutten av september, og selv om jeg kan få gratis lading på jobb har jeg alle planer om å installert en hjemmelader med fast ledning. 10-15 000 er ikke mye å betale for litt convenience. ~2 500 kroner spart i året ved å lade på jobb, men så gjerrig er jeg ikke at gidder å styre med schuko og UMC hver bidige dag bare for å spare litt penger. Da er det mye behageligere å vite at bilen står ferdigladet utenfor og at når jeg kjører i gang forvarmingen så belaster jeg ikke batteriet unødvendig.

Synes forsåvidt Fortum sin reklamefilm for hjemmelading malte et fint bilde: https://youtu.be/ZJO93K7aTWw (https://youtu.be/ZJO93K7aTWw)
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Rosstophersøndag 01. september 2019, klokken 20:09
Sitat fra: The_M på søndag 01. september 2019, klokken 17:44
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt[...]

Det som har blitt etterlyst er vel eksempler på at det har gått galt pga. manglende B-vern. De eksemplene du viser til virker som er schuko-relaterte.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Vaduzsøndag 01. september 2019, klokken 21:31
Jeg har utelukkende ladet på 10-13A med skjøteledninger på 20m+ både hjemme og borte. Har ikke hatt noe problem med varmegang. Men en gang ladet jeg på garasjehus i Gøteborg med dedikert elbil lading som var et vanlig stikk med 16A. Ladet på 15/16A (bilen som bestemmer disse tingene, ikke jeg) og da jeg tok den ut var den glovarm. Brant meg faktisk på metallet som var sotet og misfarget. Jeg tror problemet kan ha vært at offentlig stikk er slitt og at kontaktflaten blir dårlig som resulterer i varmegang. I et riktig installert og relativt nytt anlegg vil det ikke være noe problem med 13A. 1.5 kvadrat tåler ganske mye og i Norge har vi særkrav som gjør at vi belaster disse langt mindre enn resten av Europa nettopp fordi vi bruker mye kontinuerlig last særlig i vinterhalvåret med elektrisk fyring. 2kw varmeelementer er vanlig og nesten ingen bruker dedikert kurs med egen strømforsyningsenhet til disse:)
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: The_Mmandag 02. september 2019, klokken 12:40
Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 20:09
Sitat fra: The_M på søndag 01. september 2019, klokken 17:44
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt[...]

Det som har blitt etterlyst er vel eksempler på at det har gått galt pga. manglende B-vern. De eksemplene du viser til virker som er schuko-relaterte.
Sant. Vanskelig å huske alt gjennom så mange sider med synsing.
Poengene mine er fortsatt gyldig, og det har blitt skrevet mange gode forklaringer på B-vernsproblematikken.
Hele poenget er at det er en unødvendig risiko. For all del, man kan jo kjøre hele huset uten jordfeilvern også. Går sikkert bra, men det er gode grunner til at vi har de.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporetmandag 02. september 2019, klokken 15:14
Sitat fra: The_M på mandag 02. september 2019, klokken 12:40
Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 20:09
Sitat fra: The_M på søndag 01. september 2019, klokken 17:44
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt[...]

Det som har blitt etterlyst er vel eksempler på at det har gått galt pga. manglende B-vern. De eksemplene du viser til virker som er schuko-relaterte.
Sant. Vanskelig å huske alt gjennom så mange sider med synsing.
Poengene mine er fortsatt gyldig, og det har blitt skrevet mange gode forklaringer på B-vernsproblematikken.
Hele poenget er at det er en unødvendig risiko. For all del, man kan jo kjøre hele huset uten jordfeilvern også. Går sikkert bra, men det er gode grunner til at vi har de.

Hva skjer om vi kjører hele huset uten jordfeilvern, hva risikerer vi. Hva er det vi spesielt ønsker å beskytte vha jordfeilvern?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Orbitmandag 02. september 2019, klokken 15:27
Kort fortalt: Strøm på avveie (som har en lei tendens til å fungere som hjertestopper og/eller brannstifter).
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: TBmandag 02. september 2019, klokken 22:28
Eldre anlegg med keramiske UZ Sikring/Patron er uten jordfeilvern.
Da måtte jordfeilen bli større en effekten sikringen kunne levere før kretsen ble brutt.

I et anlegg uten feil er det ikke noe problem, men historien har vist at feil oppstår.
I enkelte tilfeller kan dette være farlige feil, som er fint å oppdage før noe fatalt oppstår, som Orbit beskriver godt.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Kårepåsporetmandag 02. september 2019, klokken 22:39
Jordfeilvern benyttes for å beskytte mennesker og dyr mot strømgjennomgang.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 22. april 2020, klokken 17:44


Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 11:58
Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.
Gammal tråd dette, men har en del unyanserte påstandar....

IMHO svar på spm ovanfor:
-Ja, tilkobling av elbil kan sette jordfeilvern ut av funksjon direkte.
-Nei, det må ikkje ein feil til i bil eller ladestasjon.
-Ja, for berøringsfare må ein også ha ein annan alvorlig jordfeil.

Det er ikkje snakk om "lekasje" frå batteri, osv. Derimot oppstår det "støy"  med DC komponentar når ladelikeretter ombord i bilen er i drift. Dess større ladestrøm, dess større problem. Fleire ladestasjonar i full drift på same kurs gir større problem. Denne 'støyen' slepp ut på tilkopla kurs og når jordfeilvern der. Summasjonsfunksjon i type A vernet blir forstyrra, og det løyser ikkje ut ved evt annan feil på kursen.

Det er 'personsikkerhet'/'life safety' dette kokar ned til, ikkje urimeleg skremselpropaganda eller vrange foreskrifter.

Ettersom det blir meir og meir vanleg med dc-rcm integrert i kvar enkelt ladestasjon så går vel dette temaet ut på dato.
(Bortsett frå i større anlegg, men der er antakeligvis betalingsviljen større, og relativ kost for korrekt type vern på kursar vesentlig lavare)



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Oddaatorsdag 23. april 2020, klokken 18:47
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 22. april 2020, klokken 17:44
IMHO svar på spm ovanfor:
-Ja, tilkobling av elbil kan sette jordfeilvern ut av funksjon direkte.
-Nei, det må ikkje ein feil til i bil eller ladestasjon.
-Ja, for berøringsfare må ein også ha ein annan alvorlig jordfeil.

Det er ikkje snakk om "lekasje" frå batteri, osv. Derimot oppstår det "støy"  med DC komponentar når ladelikeretter ombord i bilen er i drift. Dess større ladestrøm, dess større problem. Fleire ladestasjonar i full drift på same kurs gir større problem. Denne 'støyen' slepp ut på tilkopla kurs og når jordfeilvern der. Summasjonsfunksjon i type A vernet blir forstyrra, og det løyser ikkje ut ved evt annan feil på kursen.

Det er 'personsikkerhet'/'life safety' dette kokar ned til, ikkje urimeleg skremselpropaganda eller vrange foreskrifter.

Ettersom det blir meir og meir vanleg med dc-rcm integrert i kvar enkelt ladestasjon så går vel dette temaet ut på dato.
(Bortsett frå i større anlegg, men der er antakeligvis betalingsviljen større, og relativ kost for korrekt type vern på kursar vesentlig lavare)



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg er rimelig sikker på at det er DC-jordfeil som kan sette AC-jordfeilvern ut av funksjon. Det beskrives også i denne masteroppgaven fra NTNU:

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2561328/19770_FULLTEXT.pdf?sequence=1


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtorsdag 23. april 2020, klokken 19:26
Javisst, men DC-jordfeil er vel ikkje den "fokelege" oppfatninga av 'lekasje' DC strøm frå bilen sitt batteri men heller annan feil i ladesystemet?

Ser også at 3-fase er nemd spesiellt, er vel også krav i andre land til Type B vern kun for 3-fase og ikkje 1-fase lading?

Takk for link til rapport!

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: KjellGfredag 24. april 2020, klokken 12:26
Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.

Her omtales vel ett felles jordfeilvern for hele huset. Med eget jordfeilvern type A for den kursen det lades på, vil bare dette vernet kunne blindes av DC. DC kan en forøvrig få fra alt ladeutstyr med likerettere, PC, mobil, radio...
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Lapskaussøndag 19. juli 2020, klokken 12:20
Synes sammenligninga her hele tiden går mellom dedikert ladeboks og 16amp lading via skjøteledning koblet til en sprø gammel stikkontakt fra 70-tallet. Det skal liksom være ladeboks og ikke noe annet som er bra nok.

Er det noen gode motargumenter mot å lade på dedikert 10a kurs med b-vern som jo er godkjent for elbillading? Jeg gikk for denne løsninga da noe annet ville kostet minst 30k fordi jeg ville ha måttet grave ny kabel til garasjen for å få noe mer enn 10a uansett. Istedenfor fikk jeg koblet eksisterende kabel over på ny 10a kurs med type b vern og jordfeilbryter for ca 6k. Det er vel ikke noe poeng å bruke 10k ekstra bare for å få en ladeboks på enden av kabelen istedenfor UMCen? (som forøvrig har eget oppheng for å unngå strekk på kabelen)

Jeg kunne selvfølgelig bare ha ladet på kursen som den var, uten noe vern og uten at elektriker hadde vurdert opplegget, men det blir en helt annen sammenligning.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: automatsøndag 19. juli 2020, klokken 13:38
Schuko er det svake punktet, med  mye større risiko for slitasje og varmgang enn en ladestasjon. Og vil kreve hyppigere innspeksjon av anleggseier.

Man får ladestasjoner for godt under 10.000kr, med innebygd b-vern. Da kan man trekke fra kostnaden med å installere b-vern i sikringsskapet. Da har man fått en bedre ladeløsning for en liten ekstrakostnad, selv om man forutsetter lading på bare 10A.

Og man slipper risikoen for. å måtte betale en elektriker for å komme å skifte et slitt schuko-stikk om 5-10 år.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: oyvind2tirsdag 21. juli 2020, klokken 15:28
Hei. Ganske ny på dette med lading osv. Når jeg skulle "nødlade" min e-tron på hytta ble det røde lys i ladeboksen og jeg fant et tricks på youtube med å holde inn begge knappene på laderen osv.. Etter å ha gjort dette virket laderen, men jeg får ca 1 kW i stedet for ~2 kW som jeg tidligere har fått ved "nødlading" hjemme.
Dette er en gammel hytte, og jeg er ikke sikker på tilstand osv på el-nett. Antar det er 16A-kurs. Men siden jeg bare får ladet med 1 kw i stedet for to, vil dette bety at det er tryggere, at det går mindre amp og blir mindre varmgang? Har gjort dette et par ganger, men liker ikke helt tanken på at det kan begynner å brenne osv, så jeg gjør dette kun på dagtid. Noen som har noen innspill?
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Orbittirsdag 21. juli 2020, klokken 16:17
Sjekk kanskje først om det er en annen hytte i nærheten med opplegg for lading, og spør om du kan få kjøpe nødvendige kWh der?

Tipper ladekabelen din opprinnelig stod i default-modus, dvs TN-nett med jordfeildeteksjon. Det vil gi feilstatus dersom du har IT-nett på hytta. "Knappetrikset" er for å slå av denne deteksjonen i IT-nett, men tipper at du samtidig også har satt kabelen over i 50%-stilling. Du skal kunne bytte til 100% ved å trykke på knappen i midten av %-indikatoren.

Med 50% tror jeg du får 6A, mot 10A på 100% ved bruk av vanlig stikkontakt. Det er tryggere med 6A, men se over om den kontakten du bruker ser ut til å ha direkte kabelføring til sikringsskapet. Går den via mange koblingsbokser, kan svakeste punkt ofte være i ett av disse. Er det elektriske anlegget av heller ukjent oppbygging, så prøv i alle fall å finne en kontakt som er plassert i umiddelbar nærhet av sikringsskapet, dersom du også rekker frem til bilen derfra.
Tittel: Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtirsdag 21. juli 2020, klokken 16:29
Det blir åpenbart mindre varmgang med 1 kW enn 2. Har nettopp smelta ned stikkontakt til campingvogn med terassevarmer her, så faren er absolutt reell. Installtørfirma rapporterar nok ikkje inn alle tilfelle av brente kontakter som dei finn til DSB, simpelten fordi det er så mange.
Alt elektrisk materiell vert påvirka termisk ved bruk. Sentrale tema er tverrsnitt, kontakt og isolasjon. Bruk 2.5mm2 tverrsnitt. Sikre at stikkontakter er avlasta og ikkje kan gli ut. Sjekk at kontaktstifter ikkje er svidd. Bruk nasa. Isolasjon må vere intakt for å unngå overslag både direkte til folk og fe, men også indirekte gjennom jordingsledning som igjen kan vere kopla til feks VVS. Skulle det likevel oppstå varmgang og nedsmelting vil det vere ein fordel om det ikkje er lettantennlig materiale i nærheten. Om du har kontroll på alt dette er fortsatt vanlige stikkontakter lovlege i bruk i kongeriket Noreg (om enn helst ikkje til elbil)
Dette er ikje eit forsvar til bruk av schuko, men sidan du likevel brukar schuko så er dette det eg meinar skal til for å gjere det nokonlunde trygt. ( og dc jordfeil/støy tema let eg ligge i dette tilfellet)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk