Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?  (Lest 7711 ganger)

Kårepåsporet

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 863
    • Vis profil
Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
« Svar #90 på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 15:14 »
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt[...]

Det som har blitt etterlyst er vel eksempler på at det har gått galt pga. manglende B-vern. De eksemplene du viser til virker som er schuko-relaterte.
Sant. Vanskelig å huske alt gjennom så mange sider med synsing.
Poengene mine er fortsatt gyldig, og det har blitt skrevet mange gode forklaringer på B-vernsproblematikken.
Hele poenget er at det er en unødvendig risiko. For all del, man kan jo kjøre hele huset uten jordfeilvern også. Går sikkert bra, men det er gode grunner til at vi har de.

Hva skjer om vi kjører hele huset uten jordfeilvern, hva risikerer vi. Hva er det vi spesielt ønsker å beskytte vha jordfeilvern?

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
« Svar #91 på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 15:27 »
Kort fortalt: Strøm på avveie (som har en lei tendens til å fungere som hjertestopper og/eller brannstifter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2713
    • Vis profil
Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
« Svar #92 på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 22:28 »
Eldre anlegg med keramiske UZ Sikring/Patron er uten jordfeilvern.
Da måtte jordfeilen bli større en effekten sikringen kunne levere før kretsen ble brutt.

I et anlegg uten feil er det ikke noe problem, men historien har vist at feil oppstår.
I enkelte tilfeller kan dette være farlige feil, som er fint å oppdage før noe fatalt oppstår, som Orbit beskriver godt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Kårepåsporet

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 863
    • Vis profil
Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
« Svar #93 på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 22:39 »
Jordfeilvern benyttes for å beskytte mennesker og dyr mot strømgjennomgang.

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 290
    • Vis profil
Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
« Svar #94 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 17:44 »


Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.
Gammal tråd dette, men har en del unyanserte påstandar....

IMHO svar på spm ovanfor:
-Ja, tilkobling av elbil kan sette jordfeilvern ut av funksjon direkte.
-Nei, det må ikkje ein feil til i bil eller ladestasjon.
-Ja, for berøringsfare må ein også ha ein annan alvorlig jordfeil.

Det er ikkje snakk om "lekasje" frå batteri, osv. Derimot oppstår det "støy"  med DC komponentar når ladelikeretter ombord i bilen er i drift. Dess større ladestrøm, dess større problem. Fleire ladestasjonar i full drift på same kurs gir større problem. Denne 'støyen' slepp ut på tilkopla kurs og når jordfeilvern der. Summasjonsfunksjon i type A vernet blir forstyrra, og det løyser ikkje ut ved evt annan feil på kursen.

Det er 'personsikkerhet'/'life safety' dette kokar ned til, ikkje urimeleg skremselpropaganda eller vrange foreskrifter.

Ettersom det blir meir og meir vanleg med dc-rcm integrert i kvar enkelt ladestasjon så går vel dette temaet ut på dato.
(Bortsett frå i større anlegg, men der er antakeligvis betalingsviljen større, og relativ kost for korrekt type vern på kursar vesentlig lavare)



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 730
    • Vis profil
Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
« Svar #95 på: Torsdag 23. April 2020, klokken 18:47 »
IMHO svar på spm ovanfor:
-Ja, tilkobling av elbil kan sette jordfeilvern ut av funksjon direkte.
-Nei, det må ikkje ein feil til i bil eller ladestasjon.
-Ja, for berøringsfare må ein også ha ein annan alvorlig jordfeil.

Det er ikkje snakk om "lekasje" frå batteri, osv. Derimot oppstår det "støy"  med DC komponentar når ladelikeretter ombord i bilen er i drift. Dess større ladestrøm, dess større problem. Fleire ladestasjonar i full drift på same kurs gir større problem. Denne 'støyen' slepp ut på tilkopla kurs og når jordfeilvern der. Summasjonsfunksjon i type A vernet blir forstyrra, og det løyser ikkje ut ved evt annan feil på kursen.

Det er 'personsikkerhet'/'life safety' dette kokar ned til, ikkje urimeleg skremselpropaganda eller vrange foreskrifter.

Ettersom det blir meir og meir vanleg med dc-rcm integrert i kvar enkelt ladestasjon så går vel dette temaet ut på dato.
(Bortsett frå i større anlegg, men der er antakeligvis betalingsviljen større, og relativ kost for korrekt type vern på kursar vesentlig lavare)



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg er rimelig sikker på at det er DC-jordfeil som kan sette AC-jordfeilvern ut av funksjon. Det beskrives også i denne masteroppgaven fra NTNU:

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2561328/19770_FULLTEXT.pdf?sequence=1


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 290
    • Vis profil
Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
« Svar #96 på: Torsdag 23. April 2020, klokken 19:26 »
Javisst, men DC-jordfeil er vel ikkje den "fokelege" oppfatninga av 'lekasje' DC strøm frå bilen sitt batteri men heller annan feil i ladesystemet?

Ser også at 3-fase er nemd spesiellt, er vel også krav i andre land til Type B vern kun for 3-fase og ikkje 1-fase lading?

Takk for link til rapport!

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
« Siste redigering: Torsdag 23. April 2020, klokken 19:32 av Erik Ola Ulvestad »

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1223
    • Vis profil
Sv: Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?
« Svar #97 på: Fredag 24. April 2020, klokken 12:26 »
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.

Her omtales vel ett felles jordfeilvern for hele huset. Med eget jordfeilvern type A for den kursen det lades på, vil bare dette vernet kunne blindes av DC. DC kan en forøvrig få fra alt ladeutstyr med likerettere, PC, mobil, radio...