Skikk og bruk av ladeplassen.

Startet av Amatøren, søndag 11. august 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

Ebe

Men å diskutere skikk og bruk er ikke det samme som å diskutere hva som er rett eller galt etter lov og forskrift... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Joltus

Nja... Først og fremst må man følge lover og regler, deretter kan man tilpasse seg for å gjøre det enklere for andre....

Eg parkerer ikke ulovlig bare for at en annen skal få lade.

Ebe

Selvfølgelig ikke, men det er nok ikke tilfellet heller i denne saken. Og uansett; han HAR ko allerede parkert ulovlig. Så ser ikke helt det argumentet  :)

Ingeniøren

Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 16:22
Selvfølgelig ikke, men det er nok ikke tilfellet heller i denne saken. Og uansett; han HAR ko allerede parkert ulovlig. Så ser ikke helt det argumentet  :)

Hvem vet, kanskje han er en hun som er dårlig til å rygge og ikke ville risikere å komme bort i den andre, ergo hensynsfull. Laderen har forøvrig bare en ladeplass og ville ikke parkert til siden uten å ha bilen under tilsyn. P vakter  lurer under hver busk og de er ikke hensynsfulle...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øyvind.h

Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.

Kanskje to ladere ja, men det er minst 3-4 ladekontakter. Dvs 3-4 biler kan lade samtidig. Parkeringen til den hvite bilen hindrer dette.

Det er to ladere og to parkeringsplasser. Enkelt og greit.
Om en lader har 1 eller 10 valgmuligheter spiller ingen rolle.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Hvis det er uoppmerket parkering på høyresiden av laderen så er det ikke noe i veien for at man kan parkere der og strekke Type 2 kabelen bort til laderen, slik at man lar en av ladeplassene stå tomme.

Men jeg ville ikke la meg hisse opp av at noen bruker laderen på denne måten. Den brukes stort sett som tiltenkt, utifra måten den er utformet. Ideelt sett hadde det vært merket opp en ekstra plass på høyresiden med "AC - Type 2" eller noe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ebe

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 17:24
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.

Kanskje to ladere ja, men det er minst 3-4 ladekontakter. Dvs 3-4 biler kan lade samtidig. Parkeringen til den hvite bilen hindrer dette.

Det er to ladere og to parkeringsplasser. Enkelt og greit.
Om en lader har 1 eller 10 valgmuligheter spiller ingen rolle.

Strengt tatt er det fire ladere der. To i de hvite boksene (DC), og to i biler som parkerer ved siden av (AC).

Så jeg er helt uenig at det er så «enkelt og greit».

Øyvind.h

Ja med litt vrangvilje kan man konkludere med mye rart. Det er fortsatt to ladere der og to avsatte plasser til disse.

Jeg er ikke uenig i at teknisk kompetente entusiaster som eksempelvis meg bør tenke på at den ene stasjonen kanskje kan benytte to kabler samtidig. Jeg ville parkert så langt til siden som mulig om jeg kun skulle benytte ac. Men denne typen heksejakt og egoisterklæring av naturlig bruk av laderne er lavmål.
Lurer på om noen har testet om både bensin og dieselslange kan brukes på samme pumpe. Det er vel kanskje teoretisk mulig.

Rett skytsene mot ladetilbyder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ebe

Syntes ikke det er lavmål å nevne at man syntes samfunnet går mot en mer «meg-først»-mentalitet, og bruke dette som et eksempel.

Så får du passe deg så det ikke er halen du biter i neste gang...  ;)

Øyvind.h

Javel. Det er fortsatt 2 ladere og 2 markerte parkeringsplasser. Å bruke dette som eksempel på samfunnet
blir da litt komisk, men kanskje også en illustrasjon på hva man kan finne på å hisse seg opp over...

Som sagt - kjeft på operatør, ikke bruker som benytter utstyret nøyaktig slik det er satt opp og avsatt plass til.
VW ID4 GTX 2023

Ebe

Det er to ladestasjoner, ja. Det er to reserverte parkeringsplasser, ja. Men det er da vitterlig plasser ved siden av dem også? Ingen forbud mot å stå med elbil der. Så jo, men litt hensyn til omgivelsene kan man parkere på plassen ved siden av. Dette nettopp fordi man med AC-lading har lengre kabel enn de som skal lade med DC.

Altså; parkér ved siden av og to biler får ladet. Parkér som bildet viser, og det er kun deg selv som får ladet. Syntes du det er komisk?

turfsurf

Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 18:54
Altså; parkér ved siden av og to biler får ladet. Parkér som bildet viser, og det er kun deg selv som får ladet. Syntes du det er komisk?
Får noe pølsevev. Når det er satt opp på denne måten det åpenbart tiltenkt en bil pr lader. På de fleste andre plasser er det gjerne flere plasser merket opp enn det er ladere. Å forvente at en gjennomsnittsperson skal ha inngående kunnskap om hvordan ladestasjoner virker uten at det er merket blir litt tåpelig.

Det heller ingen som vet her om det er mulig å lade fra både AC og DC på den omtaler laderen.

Folk gjør det som ser fornuftig ut i.f.h.t oppmerking, og er stort sett fornøyde om de i det hele tatt får til å lade med apper, ladebrikker og whatever. Å forvente at folk skal begynne å pønske ut alle mulige scenario og varianter av parkering og tilkoblinger blir helt søkt, selv om det kan virke åpenbart for oss som har hatt elbil i mange år og er godt over snittet interessert i dette.

Minner om hengerplass og CCS sutringen på diverse Tesla forum. Helt greit å gjøre folk oppmerksom på en hyggelig måte, men sutring over at ting kunne vært gjort annerledes blir bare teit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ebe

Sutring? Hvis det er meg du sikter til, så tror jeg du blander sutring med diskusjon.

Hva som er tiltenkt eller ikke har vel egentlig ganske lite å si? Det er den faktiske situasjonen på stedet som er avgjørende.

Når jeg parkerer på en ladeplass, om jeg parkerer på en helt vanlig åpen parkeringsplass eller for så vidt driver med hva som helst i samfunnet, så tenker jeg at jeg prøver å plassere meg slik at flest mulige får bruke det som tilbys der.

Man trenger vel ikke inngående elbilkunnskap for å lage plass til flere? Trenger man virkelig hvite striper i bakken for å parkere slik at flest får plass? Det er jo allmen god folkeskikk. Og gjelder alt her i livet, ikke bare bil, parkering og ladeplasser.

Øyvind.h

Ja dette blir rimelig komisk. Det er to ladere der og to oppmerkede plasser. Det er det folk flest ser. Entusiaster vet kanskje at enkelte ladere (men langtifra alle) kan levere strøm på flere kabler samtidig slik at det å parkere litt unna laderen gir rom for flere. Men da snakker man erfarne folk/entusiaster som vet veldig mye om lading.
At erfarne entusiaster gyver løs på folk som bruker utstyret nøyaktig slik det er plassert og tegnet opp er direkte skadelig for elbilens utbredelse.
VW ID4 GTX 2023

Gardin

Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Mannen bak den gyldne regel sa også en god del om hykleri, spesielt rettet mot skinnhellige folk som likte å påpeke småfeil hos andre.

Det er ikke så vanskelig å se for seg at vanlige folk tror at det er meningen å stå i det oppmerkede feltet forran laderen mens man bruker laderen. Det er helt sikkert ikke egoistiske eller uetiske motiver som ligger bak, bare mangel på kunnskap om at både AC og DC kan brukes samtidig. Så langt er det ikke en gang noen her på elbilforum som med sikkerhet har kunnet si om dette går an dette stedet, så dette mulige kunnskapshullet må vi kunne unnskylde.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA