Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Amatøren på søndag 11. august 2019, klokken 13:43

Tittel: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Amatørensøndag 11. august 2019, klokken 13:43
Når man ikke skal bruke hurtigladeren og har lang type 2 kabel, hvorfor i helv... må man på død og liv blokkere laderen så andre ikke får brukt den?

Tullingen med familie forlot også bilen så man kunne ikke høflig be vedkommende flytte bilen litt til siden så flere kunne bruke laderen.

Tror i hvert fall at type 2 uttaket kan brukes samtidig med DC lading. Det har jeg i hvert fall opplevet andre steder.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: turfsurfsøndag 11. august 2019, klokken 14:14
Kanskje han faktisk trodde at det kun gikk an å lade en bil om gangen på denne laderen. Er ikke alle ladere det står forklart på. Åpenbart siden du også er usikker. Ellers synes jeg det bør være separat stolper for type 2, å blande plasser for type 2 og hurtiglading er en uting.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: TJVsøndag 11. august 2019, klokken 15:06
Klovnen ønsker seg nok 360 graders kamera på neste bil så han kan parkere ordentlig.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Philip Marlowesøndag 11. august 2019, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på søndag 11. august 2019, klokken 14:14
Kanskje han faktisk trodde at det kun gikk an å lade en bil om gangen på denne laderen. Er ikke alle ladere det står forklart på. Åpenbart siden du også er usikker. Ellers synes jeg det bør være separat stolper for type 2, å blande plasser for type 2 og hurtiglading er en uting.

Jeg synes vi skal være overbærende med denne familien. Heller ikke jeg var klar over at det er mulig å lade fra type2-uttaket samtidig som hurtigladeren er i bruk.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: geearsøndag 11. august 2019, klokken 15:27
Amatøren, Må du faen rulle inn her. Er det mulig å være så inngrodd i sin egen lille verden? Slikt som dette gjør at det finnes folk som vegrer seg for å bruke hurtigladere, fordi det allerede er veldig mye å sette seg inn i for noen. Såvidt jeg kan se er det kun to oppmerkede ladeplasser, så hvordan i all verden skal hvermansen vite at de skal parkere ulovlig på utsiden for å slippe til andre som mener de har mer rett på lading enn førstemann på plassen, som faktisk også betaler for seg? På toppen av det hele så avslutter du innlegget med at du jammen ikke er sikker på om det går an å bruke både hurtiglader og type 2 samtidig selv heller. Er det mulig...

Dette kan IKKE brukerne få skylden for, kun ladeplassleverandørene!

Sitat fra: TJV på søndag 11. august 2019, klokken 15:06
Klovnen ønsker seg nok 360 graders kamera på neste bil så han kan parkere ordentlig.
Nå kan nå den bilen der parkere helt fint der til og med uten å røre verken ratt eller pedaler, så det er nok ikke der det ligger. Bildet kunne like godt vært min bil. På en endeparkering parkerer jeg ALLTID slik, stoler ikke et eneste sekund på de som betjener dører på nabobiler.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: TJVsøndag 11. august 2019, klokken 15:53
Ikke at jeg er kjent på det stedet, men antar det er en grunn for oppmerking. Kanskje det er snuplass ved siden? Er vel heller få som ønsker seg bulk i døren, inkl meg. Men visst det er parkeringsplass ved siden av folk som parkerer sånn, så parkerer jeg gjerne en liten cm fra sånne biler med min passasjerside. Hadde en morsom sånn hendelse i vinter. En i Model S hadde parkert sånn. Når jeg kom ut igjen fra butikken ser jeg han sette seg inn på passasjersiden og klatre over til førersiden. Ventet til han var ferdig og skulle kjøre, gikk bort til bilen min. Mannen i 40 årene var amper og hang ut vinduet når han hadde kjørt litt frem. Jeg tok det helt med ro, men en annen billist fikk med seg hendelsen og begynte og skjelle ut han i Model S. Tesla fyren skjønte vel at han hadde lagt opp til hendelsen selv, så han kjørte avgårde.
Beklager, det ble veldig off topic, men oppfordringen min er og ikke parkere med streken under bilen.
Og angående denne tråden så ser jeg heller ingen grunn til og parkere utenfor oppmerket felt for Tesla bilen. Er nok få som vet om det kan lades mer enn 2 biler der, spesielt når det er merket opp til 2 biler.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemellesøndag 11. august 2019, klokken 16:55
Sitat fra: TJV på søndag 11. august 2019, klokken 15:53
Ikke at jeg er kjent på det stedet, men antar det er en grunn for oppmerking. Kanskje det er snuplass ved siden? Er vel heller få som ønsker seg bulk i døren, inkl meg. Men visst det er parkeringsplass ved siden av folk som parkerer sånn, så parkerer jeg gjerne en liten cm fra sånne biler med min passasjerside.
En Leaf får tydeligvis frem det verste av folk, håper du er stolt av deg selv. Hvorfor kan du ikke bare key'e bilen når du først er i farta?

Grunnen til at det er oppmerkning er for å vise at den er reservert elbiler. Ellers er det ingen oppmerkninger. Så du skaper en problemstilling som ikke finnes. "Kanskje det er snuplass" jeez.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 11. august 2019, klokken 17:35
Skulle jeg brukt hurtigladere til høyre ville jeg nok parkert langt til siden jeg også.
For å unngå skader fra andre og for å gi andre mer plass da det er mange merkelig plasserte ladeporter. Så får jeg heller leve med at folk kaller meg idiot og poster bilde av meg :)

Men skulle jeg kun brukt type 2 uttaket hadde jeg nok plassert meg utenfor stripen om ledningen var lang nok da jeg har hørt både dc og ac kan brukes samtidig.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: TJVsøndag 11. august 2019, klokken 18:02

[/quote]
En Leaf får tydeligvis frem det verste av folk, håper du er stolt av deg selv. Hvorfor kan du ikke bare key'e bilen når du først er i farta?

Grunnen til at det er oppmerkning er for å vise at den er reservert elbiler. Ellers er det ingen oppmerkninger. Så du skaper en problemstilling som ikke finnes. "Kanskje det er snuplass" jeez.
[/quote]

Vel, det var no på en helt ordinær parkeringsplass jeg parkerte slik. Har forøvrig parkert slik når andre ikke ser de oppmerkede strekene i åresvis, leeenge før jeg begynte å kjøre Leaf. Men jeg skjønner jo at du sitter oppe på din høye hest og parkerer slik det passer deg uten og tenke på andre som skjønner at strekene er der av en grunn. At du oppfordrer til hærverk tenker jeg som lite voksent. Jeg parkerer gjerne midt mellom strekene selv om han ved siden av ikke gjør det,så får det bli den personen sitt problem å komme seg videre. Ser ingen grunn til jeg skal slite med og komme meg ut av min egen bil fordi andre parkerer som de var siste personen igjen byen.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ingeniørensøndag 11. august 2019, klokken 18:23
Vel, da jeg har ladeporten min et stykke inn på bilen og ladekablene generelt er litt for korte vil nok slik slik parkering som Øyvind gjør her heller være normalen. Selvfølgelig ser jeg an forholdene og svært ofte, eller som oftest står jeg langt unna alle andre parkerende. Naboen kan gjerne være en søppel kontainer fremfor en annen bil da disse laderen står på de forunderligste steder ;D

Sist jeg parkerte slik var på Rjukan der hurtigladeren ikke ville snakke med bilen min så 22kW var eneste som fungerte. Dog, ingen problem for Kia'n som kom etter og hadde kontakten i snuta. Han lade hurtig og jeg sent og jeg snakke med Fortum i forkant da den andre laderen var ute av drift. De bekreftet at både DC og AC kunne brukes  samtidig. Kanskje man burde merke bedre og sette av egne AC plasser. Parkere man utenom avmerket plass kan man fort få bot...
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemellesøndag 11. august 2019, klokken 18:44
Sitat fra: TJV på søndag 11. august 2019, klokken 18:02
Vel, det var no på en helt ordinær parkeringsplass jeg parkerte slik. Har forøvrig parkert slik når andre ikke ser de oppmerkede strekene i åresvis, leeenge før jeg begynte å kjøre Leaf. Men jeg skjønner jo at du sitter oppe på din høye hest og parkerer slik det passer deg uten og tenke på andre som skjønner at strekene er der av en grunn. At du oppfordrer til hærverk tenker jeg som lite voksent. Jeg parkerer gjerne midt mellom strekene selv om han ved siden av ikke gjør det,så får det bli den personen sitt problem å komme seg videre. Ser ingen grunn til jeg skal slite med og komme meg ut av min egen bil fordi andre parkerer som de var siste personen igjen byen.
Jeg sitter ikke på noen høy hest, og jeg parkerer ikke slik.

Det er du som parkerer bilen din 1 cm fra en annen, slik at det ikke er mulig for denne å komme inn i bilen. Og så er det du snakker om "lite voksent"?
Makan til barnslig oppførsel skal man lete lenge etter, jeg hadde vært flau.

Du vet absolutt ingenting om hvorfor noen har parkert nettopp slik. Det finnes mange rullestolbrukere som bruker Tesla. Du er kanskje ikke klar over det?
Ellers så kan det skyldes at det allerede stod feilparkerte biler der når de parkerte sin bil.

Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktarisøndag 11. august 2019, klokken 19:05
Skjevparkering i feltet er en avsporing.
Problemet er tankeløsheten ved å blokkere en hurtiglader med 11-16kW saktelading. Det er ubetenksomt i beste fall, hensynsløst i verste fall. Hvor lenge hadde eier tenkt å oppta laderen? Minst en time for å få 4 mil ekstra rekkevidde...? Elbilforeningen burde lage "fjellvettreglene" for lading.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 11. august 2019, klokken 19:10
Men her er det tre uttak på en lader. Vanligvis setter vel operatørene ac på egen stolpe, eller? Etter at ac43 forsvant. Jeg forstår hvorfor bileieren kunne konkludere med at det var ok å stå slik. Vedkommende tenkte vel at laderen allerede var i bruk.

Når du ringte bileier - forstod han ikke feilen og var uvillig til å flytte bilen?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: TJVsøndag 11. august 2019, klokken 19:15
Vel, du får synest det du vil. Kjenner folk i rullestol og de har egne blå bevis i bilene og kan selvfølgelig parkere på de plassene nærmest dørene til butikken.  Pleier alltid å ta et bilde av reg nr til bilen jeg parkerer ved siden av, sånn i tilfelle de finner på det trikset ditt med nøkkel. Ligger ved et bilde så får du bedømme hvordan jeg parkerer. Ble litt stress for meg og plugge i laderen siden den må i veggen bak bilen, men jeg fikk parkert og ladet.
Men siden dette blir en avsporing som det ikke bør avsluttet jeg den diskusjonen med dette.

Er det noen som vet om ladeoperatøren har skiltet med at det kan lades flere biler om gangen enn 2 stk? Jeg hurtiglader svært sjeldent men kunne fått nytte av og vite det. På forhånd takk.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemellesøndag 11. august 2019, klokken 19:31
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. august 2019, klokken 19:10
Når du ringte bileier - forstod han ikke feilen og var uvillig til å flytte bilen?
Hva får deg til å tro at han ringte bileier? TS er mest sannsynlig innehaver av en stk ladende blå Golf.

Han observerte parkeringen, og at familien forlot bilen, og konstruerte så en problemstilling om at dette kunne bli et problem hvis noen andre kom for å lade - riktignok hvis det var mulig for andre å lade samtidig, det visste han ikke - men for sikkerhets skyld kaller vi de for tullinger uansett.

Hva annet skal man vel finne på når man sitter i bilen sin og venter på at den skal bli "hurtigladet" ferdig?

Pre-krenket for the win.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: 1000kwhsøndag 11. august 2019, klokken 20:28
Sitat fra: daktari på søndag 11. august 2019, klokken 19:05
Skjevparkering i feltet er en avsporing.
Problemet er tankeløsheten ved å blokkere en hurtiglader med 11-16kW saktelading. Det er ubetenksomt i beste fall, hensynsløst i verste fall. Hvor lenge hadde eier tenkt å oppta laderen? Minst en time for å få 4 mil ekstra rekkevidde...? Elbilforeningen burde lage "fjellvettreglene" for lading.
Eh, jeg har da stått på type 2 lader i 3-4 timer..

Tror trådstarter bør roe seg litt ned. Umulig å vite noe om årsaken til at han ikke parkerte lengre bort. Han trodde vel som sikkert de fleste at han brukte hele laderen.

Det er jo bare merket opp med 1 plass?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: 45316søndag 11. august 2019, klokken 21:06
Tydeligvis vanskelig for enkelte å forholde seg til parkeringslinjer... Blir vel sånn da man tror bilen er like stort som egoet?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Amatørensøndag 11. august 2019, klokken 22:50
Ser at flertallet er uenig med meg og tar det til etterretning.

Ser også idiotien i at eier/operatør ikke merker opp plass ved siden av med elbil tegn og AC-lading (eller bare AC) så man henviser de som ikke bruker DC lading til å stå rett ved siden av, for å kunne utnytte laderen maksimalt. Da hadde man unngått unødvendig frustrasjon.

Takker for alle tilbakemeldinger!
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Gardinsøndag 11. august 2019, klokken 22:59
Dette var en uvanlig dårlig design av ladestasjonen. Det ser veldig ut som at det er meningen at den som lader skal stå på den oppmerkede plassen foran laderen. Her burde ladeoperatøren sørget for å markere opp et parkeringsfelt til, og kanskje satt opp skilt om at de som har lang nok ledning oppfordres til å bruke naboplassen.

Slik det ser ut her er det ikke det granne rart at uerfarne elbilister tror det er meningen å stå på den merkede plassen.

At den hvite bilen står litt utenfor oppmerket felt regner jeg med at er gjort som et forsøk på å vise hensyn til bilen på den andre ladeplassen. Når en ekstra brei bil parkerer i midten av et smalt parkeringsfelt så blir det ganske trangt for nabobilen også. Når det ikke er oppmerkede parkeringsfelt på den andre siden kan enkelte komme til å tenke at det er hyggelig gjort å lage litt bedre plass for naboen. Så feil kan man ta...
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Rollepmandag 12. august 2019, klokken 10:29
Sitat fra: Gardin på søndag 11. august 2019, klokken 22:59
At den hvite bilen står litt utenfor oppmerket felt regner jeg med at er gjort som et forsøk på å vise hensyn til bilen på den andre ladeplassen. Når en ekstra brei bil parkerer i midten av et smalt parkeringsfelt så blir det ganske trangt for nabobilen også. Når det ikke er oppmerkede parkeringsfelt på den andre siden kan enkelte komme til å tenke at det er hyggelig gjort å lage litt bedre plass for naboen. Så feil kan man ta...
Jeg tror også at det er det som har skjedd. Hvis X'n hadde plassert seg midt mellom de hvite linjene hadde føreren av folkevognen neppe hatt plass til å komme seg inn i det hele tatt. Parkeringsplasser i Norge er som oftest alt for smale. Dessverre ser det ut som plassene foran hurtigladere ofte er av den aller minste typen.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: OhmPaPamandag 12. august 2019, klokken 11:13
Sitat fra: Gardin på søndag 11. august 2019, klokken 22:59
At den hvite bilen står litt utenfor oppmerket felt regner jeg med at er gjort som et forsøk på å vise hensyn til bilen på den andre ladeplassen. Når en ekstra brei bil parkerer i midten av et smalt parkeringsfelt så blir det ganske trangt for nabobilen også. Når det ikke er oppmerkede parkeringsfelt på den andre siden kan enkelte komme til å tenke at det er hyggelig gjort å lage litt bedre plass for naboen. Så feil kan man ta...

Jeg parkerer i allefall slik når jeg kan gjøre det enklere både får nabobilen og meg. Og det vil jeg fortsette med.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktarimandag 12. august 2019, klokken 21:46
Sitat fra: 1000kwh på søndag 11. august 2019, klokken 20:28
Sitat fra: daktari på søndag 11. august 2019, klokken 19:05
Skjevparkering i feltet er en avsporing.
Problemet er tankeløsheten ved å blokkere en hurtiglader med 11-16kW saktelading. Det er ubetenksomt i beste fall, hensynsløst i verste fall. Hvor lenge hadde eier tenkt å oppta laderen? Minst en time for å få 4 mil ekstra rekkevidde...? Elbilforeningen burde lage "fjellvettreglene" for lading.
Eh, jeg har da stått på type 2 lader i 3-4 timer..

Tror trådstarter bør roe seg litt ned. Umulig å vite noe om årsaken til at han ikke parkerte lengre bort. Han trodde vel som sikkert de fleste at han brukte hele laderen.

Det er jo bare merket opp med 1 plass?
Men du blokkerte ikke en DC-lader i 4 timer!?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: 1000kwhmandag 12. august 2019, klokken 22:11
Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 21:46
Sitat fra: 1000kwh på søndag 11. august 2019, klokken 20:28
Sitat fra: daktari på søndag 11. august 2019, klokken 19:05
Skjevparkering i feltet er en avsporing.
Problemet er tankeløsheten ved å blokkere en hurtiglader med 11-16kW saktelading. Det er ubetenksomt i beste fall, hensynsløst i verste fall. Hvor lenge hadde eier tenkt å oppta laderen? Minst en time for å få 4 mil ekstra rekkevidde...? Elbilforeningen burde lage "fjellvettreglene" for lading.
Eh, jeg har da stått på type 2 lader i 3-4 timer..

Tror trådstarter bør roe seg litt ned. Umulig å vite noe om årsaken til at han ikke parkerte lengre bort. Han trodde vel som sikkert de fleste at han brukte hele laderen.

Det er jo bare merket opp med 1 plass?
Men du blokkerte ikke en DC-lader i 4 timer!?
I dette tilfellet så vil nok de fleste gjøre det ja, fordi slik er ladeplassen utformet.

Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemellemandag 12. august 2019, klokken 22:13
Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 21:46
Men du blokkerte ikke en DC-lader i 4 timer!?
Diskusjonene i dette forumet går tydeligvis i sirkel.

Vi tar det en gang til, slik at også de som kjører folkevogn forstår det:
Det er tegnet opp en parkeringsplass for hver ladeplass på dette stedet. Eieren av den hvite bilen parkerte litt utenfor sitt felt for å gi plass.
Hadde tullingen i den blå folkevognen plassert seg tilsvarende ut mot høyre, ville det blitt plass hvis noen andre mot formodning skulle klare å lade på denne plassen samtidig som AC-ladingen pågikk.

Eventuelle klager på at noen er så frekke at de parkerer på en ladeplass når de lader, bør dere folkevogneiere ta opp med ladeplassleverandøren, og eventuelt be de om å tegne opp flere parkeringsplasser hvis det er meningen (i stedet for å henge de ut her som både tullingen og klovner).

Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktarimandag 12. august 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. august 2019, klokken 22:13
Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 21:46
Men du blokkerte ikke en DC-lader i 4 timer!?
Diskusjonene i dette forumet går tydeligvis i sirkel.

Vi tar det en gang til, slik at også de som kjører folkevogn forstår det:
Det er tegnet opp en parkeringsplass for hver ladeplass på dette stedet. Eieren av den hvite bilen parkerte litt utenfor sitt felt for å gi plass.
Hadde tullingen i den blå folkevognen plassert seg tilsvarende ut mot høyre, ville det blitt plass hvis noen andre mot formodning skulle klare å lade på denne plassen samtidig som AC-ladingen pågikk.

Eventuelle klager på at noen er så frekke at de parkerer på en ladeplass når de lader, bør dere folkevogneiere ta opp med ladeplassleverandøren, og eventuelt be de om å tegne opp flere parkeringsplasser hvis det er meningen (i stedet for å henge de ut her som både tullingen og klovner).
Jeg mener det er hensynsløst, grensende til uetisk, å blokkere en DC-lader for bruk til saktelading, uansett om det skyldes parkeringstrøbbel eller at laderen kun håndterer 1 bil om gangen. Skjønner at du er uenig. Det er dette vi diskuterer.

Jeg mener man bør stå på DC-ladere godt under en time uansett. Det handler om den gyldne regel.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemellemandag 12. august 2019, klokken 23:01
Men igjen, da er dette noe dere bør ta opp med leverandørene av disse ladeplassene.
Det er jo ikke noe poeng i å lade i 20 minutter på en AC-lader, så da må man bare forvente at langvarig saktelading vil skje.

Hvis man trenger lading kjapt, hurtiglader man, hvis man skal på kino eller besøke venner, så saktelader man.
Parkerer man utenfor oppmerket ladeplass, vil man få bot hvis dette skjer i Oslo.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktarimandag 12. august 2019, klokken 23:26
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. august 2019, klokken 23:01
Men igjen, da er dette noe dere bør ta opp med leverandørene av disse ladeplassene.
Det er jo ikke noe poeng i å lade i 20 minutter på en AC-lader, så da må man bare forvente at langvarig saktelading vil skje.

Hvis man trenger lading kjapt, hurtiglader man, hvis man skal på kino eller besøke venner, så saktelader man.
Parkerer man utenfor oppmerket ladeplass, vil man få bot hvis dette skjer i Oslo.
Ansvarsfraskrivelse. Husk den gyldne regel.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemelletirsdag 13. august 2019, klokken 00:00
Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 23:26
Ansvarsfraskrivelse. Husk den gyldne regel.
Det var visst ingen hjemme, så da avslutter vi denne diskusjonen.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktaritirsdag 13. august 2019, klokken 22:02
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 00:00
Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 23:26
Ansvarsfraskrivelse. Husk den gyldne regel.
Det var visst ingen hjemme, så da avslutter vi denne diskusjonen.
I stedet for personangrep, kan ikke du heller forsøke å sitere den gyldne regel for oss alle, og hvordan den vil påvirke din oppførsel på ladeplassen?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemelletirsdag 13. august 2019, klokken 22:56
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:02
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 00:00
Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 23:26
Ansvarsfraskrivelse. Husk den gyldne regel.
Det var visst ingen hjemme, så da avslutter vi denne diskusjonen.
I stedet for personangrep, kan ikke du heller forsøke å sitere den gyldne regel for oss alle, og hvordan den vil påvirke din oppførsel på ladeplassen?
Den gyldne regel er som følger:

"Hvis en ladeoperatør installerer en Type2 AC-lader så er det meningen at kunder skal bruke denne. Hvis ikke hadde ladeoperatørene spart seg disse installasjonskostnadene".
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktarionsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:56
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:02
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 00:00
Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 23:26
Ansvarsfraskrivelse. Husk den gyldne regel.
Det var visst ingen hjemme, så da avslutter vi denne diskusjonen.
I stedet for personangrep, kan ikke du heller forsøke å sitere den gyldne regel for oss alle, og hvordan den vil påvirke din oppførsel på ladeplassen?
Den gyldne regel er som følger:

"Hvis en ladeoperatør installerer en Type2 AC-lader så er det meningen at kunder skal bruke denne. Hvis ikke hadde ladeoperatørene spart seg disse installasjonskostnadene".
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemelleonsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: automatonsdag 14. august 2019, klokken 09:14
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:56

Den gyldne regel er som følger:

"Hvis en ladeoperatør installerer en Type2 AC-lader så er det meningen at kunder skal bruke denne. Hvis ikke hadde ladeoperatørene spart seg disse installasjonskostnadene".
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette handler ikke om folkeskikk, men dårlig designede ladestasjoner.
Det naturlige er å parkere foran ladeuttaket man bruker, og bare elbilnerder skjønner at noe annet kan være fornuftig. AC-uttak på hurtigladere er en uting.

Jeg har selv trolig lurt andre i et forsøk på å være hensynsfull. Sideparkerte når jeg AC-ladet, for ikke å blokkere DC-laderen. Når jeg kom tilbake etter to timer, stod det en der som ikke fikk DC-laderen til å virke. Trolig gikk det ikke å både DC-lade og AC-lade samtidig på denne hurtigladeren. I tilfelle kan jeg ha lurt mange, for det var mye trafikk på denne ladestasjonen.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

Du tar ikke helt poenget? Man skal kunne lade så mye man vil på type 2, man man bør ikke blokkere en DC-lader når man gjør det. spesielt ikke når man har 5-7 meter ledning å gå på.

Og jeg er enig at du bør holde deg for god for personangrep her inne, blir ingen god diskusjon ut av det.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: 1000kwhonsdag 14. august 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

Du tar ikke helt poenget? Man skal kunne lade så mye man vil på type 2, man man bør ikke blokkere en DC-lader når man gjør det. spesielt ikke når man har 5-7 meter ledning å gå på.

Og jeg er enig at du bør holde deg for god for personangrep her inne, blir ingen god diskusjon ut av det.
Du tar vel strengt tatt heller ikke poenget ;)

Er det merket 2 plasser for lading så er det bare 2 plasser tilgjengelig (man risikerer vel bot i mange tilfeller om man gjør noe annet?). Da er det selvsagt kjipt at en annen lader sakte på type 2 når du kommer inn og skal ha hurtiglading. Men sånn er desverre livet :)
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 14. august 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.

Nettopp. Synes det blir litt søkt å hisse seg opp fordi den ene bilen ikke parkerte utenfor oppmerket område fordi det da muligens skulle være mulig å lade to biler på den samme laderen. Det hadde jeg selv aldri trodd bar mulig, og slettes ikke der normale. Og når det er en AC lader der, så må den jo kunne brukes. Og på AC ladere blir man stående en stund. Det er ganske mye elbileiere må læres opp i før dette blir pensum. Feks at man ikke nødvendigvis bør lade over 80-90% hvis det ikke er nødvendig for å komme frem. Og at bør sjekke hvor hurtig lading bilen støtter før man velger en 150kW lader fremfor en 50kW lader..
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: THEonsdag 14. august 2019, klokken 10:36
Ut fra bildene ser det ut som hurtigladeren er montert på en parkeringsplass der det ikke noen oppmerking bortsett fra de to foran ladestasjonen. Etter det jeg kan se er det ingenting i veien for å parkere utenfor oppmerket plass for X'en, og fremdeles stå lovlig parkert. Selv ville jeg aldri parkert rett foran hurtiglader på en slik plass ved bruk av type 2. Uansett synes jeg det er mye bedre med frittstående type2-uttak enn at de er integrert i hurtiglader slik som på bildet.

Da jeg kjørte Zoe med 43 kW AC-lading så var det litt tilfeldig om det var mulig å lade 43 kW AC samtidig som en annen bil ladet på DC-hurtiglading på samme lader, noen steder gikk det andre steder ikke. Jeg har vel egentlig regnet med at det alltid er mulig å lade 22 kW AC samtidig med DC-lading på denne typen ladestasjoner, og har derfor alltid forsøkt å parkere slik at jeg ikke blokkerer for DC-lading.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ellemelleonsdag 14. august 2019, klokken 10:46
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 14. august 2019, klokken 10:16
Er det merket 2 plasser for lading så er det bare 2 plasser tilgjengelig (man risikerer vel bot i mange tilfeller om man gjør noe annet?).
Helt riktig. Står man utenfor merket ladeplass i sentrale strøk, ihvertfall i Oslo, så vanker det bot.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 12:38
Tror jeg har til gode å få bot for å stå utenfor oppmerkede felt på slike pone plasser som dette. Kanskje i gater og dedikerte parkeringsplasser, men ikke plasser som dette.

Og den hvit vil få bot uansett, for den står over streken...
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.

Kanskje to ladere ja, men det er minst 3-4 ladekontakter. Dvs 3-4 biler kan lade samtidig. Parkeringen til den hvite bilen hindrer dette.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 12:41
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 14. august 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

Du tar ikke helt poenget? Man skal kunne lade så mye man vil på type 2, man man bør ikke blokkere en DC-lader når man gjør det. spesielt ikke når man har 5-7 meter ledning å gå på.

Og jeg er enig at du bør holde deg for god for personangrep her inne, blir ingen god diskusjon ut av det.
Du tar vel strengt tatt heller ikke poenget ;)

Er det merket 2 plasser for lading så er det bare 2 plasser tilgjengelig (man risikerer vel bot i mange tilfeller om man gjør noe annet?). Da er det selvsagt kjipt at en annen lader sakte på type 2 når du kommer inn og skal ha hurtiglading. Men sånn er desverre livet :)

Nei, det er to plasser reservert til lading. Resten er sannsynligvis tilgjengelig for alle. Både elbiler og vanlige biler.

Dersom den hvite var så redd for bot, hadde han stått innenfor den reserverte plaaser. Nå står han over streken og vil få bot uansett.

Edit: se il venstre på første bilde. Flere biler står parkert der, ingen hbote linjer som markerer de enkelte parkeringsplassene.

I mine lyne har den hvit bilen parkert egoistisk, uten å tenke på andre som kan trenge DC-laderen. Det er ikke slik nødvendigvis livet trenger å være hvis alle tenker litt mer på andre enn seg selv.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: 1000kwhonsdag 14. august 2019, klokken 12:56
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 12:41
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 14. august 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

Du tar ikke helt poenget? Man skal kunne lade så mye man vil på type 2, man man bør ikke blokkere en DC-lader når man gjør det. spesielt ikke når man har 5-7 meter ledning å gå på.

Og jeg er enig at du bør holde deg for god for personangrep her inne, blir ingen god diskusjon ut av det.
Du tar vel strengt tatt heller ikke poenget ;)

Er det merket 2 plasser for lading så er det bare 2 plasser tilgjengelig (man risikerer vel bot i mange tilfeller om man gjør noe annet?). Da er det selvsagt kjipt at en annen lader sakte på type 2 når du kommer inn og skal ha hurtiglading. Men sånn er desverre livet :)

Nei, det er to plasser reservert til lading. Resten er sannsynligvis tilgjengelig for alle. Både elbiler og vanlige biler.

Dersom den hvite var så redd for bot, hadde han stått innenfor den reserverte plaaser. Nå står han over streken og vil få bot uansett.

Edit: se il venstre på første bilde. Flere biler står parkert der, ingen hbote linjer som markerer de enkelte parkeringsplassene.

I mine lyne har den hvit bilen parkert egoistisk, uten å tenke på andre som kan trenge DC-laderen. Det er ikke slik nødvendigvis livet trenger å være hvis alle tenker litt mer på andre enn seg selv.
Diskusjonen er prinsipiell, så vi kan like gjerne utelukke Teslaen fra hele diskujonen. Vi vet ingenting om dette var "egoistisk".. For i ditt hode er det slik at de mest sannsynlig visste at det gikk å lade 2 om gangen, men bare på trass så blokkerte han for en tredje bil som kunne ladet?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 13:52
Nei, jeg tenker at han (og at det er en tesla har ingen betydning) parkerte slik at det ble best for han selv. «Seg-selv-først»-syndromet. Ser det veldig mange steder i samfunnet. Det som er best for meg, det velger jeg å gjøre.

Det handler altså ikke om trass. Trass hadde vært om en dieselbil parkerte på tvers foran laderne. Da går man inn for å ødelegge. Jeg tror ikke eieren i denne bilen har gått inn for å ødelegge, jeg tror bare det er mangel på i vøre villig til å se andre situasjon.

For ordensskyld; det kan jo være det stod en stor campingbil på siden av den hvite når den parkerte. Slik at den hvite kom seg så langt vekk som mulig var når han parkerte. Men parkeringssituasjonen man ser på bildet er ikke en god parkering, og kan gå som et eksempel på dårlig skikk ved ladestasjon.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Joltusonsdag 14. august 2019, klokken 14:19
Det er en tullediskusjon all den tid vi ikke aner tanken og forutsetningen til han i den hvite.

Eg stiller meg ikke utenfor oppmerket plass. Har møtt nok parkeringsvakter til at det ikke er en uvane.

I tillegg betaler han for lading. Med full rett.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 15:28
Men å diskutere skikk og bruk er ikke det samme som å diskutere hva som er rett eller galt etter lov og forskrift... :)
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Joltusonsdag 14. august 2019, klokken 15:36
Nja... Først og fremst må man følge lover og regler, deretter kan man tilpasse seg for å gjøre det enklere for andre....

Eg parkerer ikke ulovlig bare for at en annen skal få lade.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 16:22
Selvfølgelig ikke, men det er nok ikke tilfellet heller i denne saken. Og uansett; han HAR ko allerede parkert ulovlig. Så ser ikke helt det argumentet  :)
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 14. august 2019, klokken 16:42
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 16:22
Selvfølgelig ikke, men det er nok ikke tilfellet heller i denne saken. Og uansett; han HAR ko allerede parkert ulovlig. Så ser ikke helt det argumentet  :)

Hvem vet, kanskje han er en hun som er dårlig til å rygge og ikke ville risikere å komme bort i den andre, ergo hensynsfull. Laderen har forøvrig bare en ladeplass og ville ikke parkert til siden uten å ha bilen under tilsyn. P vakter  lurer under hver busk og de er ikke hensynsfulle...
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 14. august 2019, klokken 17:24
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.

Kanskje to ladere ja, men det er minst 3-4 ladekontakter. Dvs 3-4 biler kan lade samtidig. Parkeringen til den hvite bilen hindrer dette.

Det er to ladere og to parkeringsplasser. Enkelt og greit.
Om en lader har 1 eller 10 valgmuligheter spiller ingen rolle.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 14. august 2019, klokken 17:40
Hvis det er uoppmerket parkering på høyresiden av laderen så er det ikke noe i veien for at man kan parkere der og strekke Type 2 kabelen bort til laderen, slik at man lar en av ladeplassene stå tomme.

Men jeg ville ikke la meg hisse opp av at noen bruker laderen på denne måten. Den brukes stort sett som tiltenkt, utifra måten den er utformet. Ideelt sett hadde det vært merket opp en ekstra plass på høyresiden med "AC - Type 2" eller noe.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 18:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 17:24
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.

Kanskje to ladere ja, men det er minst 3-4 ladekontakter. Dvs 3-4 biler kan lade samtidig. Parkeringen til den hvite bilen hindrer dette.

Det er to ladere og to parkeringsplasser. Enkelt og greit.
Om en lader har 1 eller 10 valgmuligheter spiller ingen rolle.

Strengt tatt er det fire ladere der. To i de hvite boksene (DC), og to i biler som parkerer ved siden av (AC).

Så jeg er helt uenig at det er så «enkelt og greit».
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 14. august 2019, klokken 18:22
Ja med litt vrangvilje kan man konkludere med mye rart. Det er fortsatt to ladere der og to avsatte plasser til disse.

Jeg er ikke uenig i at teknisk kompetente entusiaster som eksempelvis meg bør tenke på at den ene stasjonen kanskje kan benytte to kabler samtidig. Jeg ville parkert så langt til siden som mulig om jeg kun skulle benytte ac. Men denne typen heksejakt og egoisterklæring av naturlig bruk av laderne er lavmål.
Lurer på om noen har testet om både bensin og dieselslange kan brukes på samme pumpe. Det er vel kanskje teoretisk mulig.

Rett skytsene mot ladetilbyder.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 18:26
Syntes ikke det er lavmål å nevne at man syntes samfunnet går mot en mer «meg-først»-mentalitet, og bruke dette som et eksempel.

Så får du passe deg så det ikke er halen du biter i neste gang...  ;)
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 14. august 2019, klokken 18:45
Javel. Det er fortsatt 2 ladere og 2 markerte parkeringsplasser. Å bruke dette som eksempel på samfunnet
blir da litt komisk, men kanskje også en illustrasjon på hva man kan finne på å hisse seg opp over...

Som sagt - kjeft på operatør, ikke bruker som benytter utstyret nøyaktig slik det er satt opp og avsatt plass til.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 18:54
Det er to ladestasjoner, ja. Det er to reserverte parkeringsplasser, ja. Men det er da vitterlig plasser ved siden av dem også? Ingen forbud mot å stå med elbil der. Så jo, men litt hensyn til omgivelsene kan man parkere på plassen ved siden av. Dette nettopp fordi man med AC-lading har lengre kabel enn de som skal lade med DC.

Altså; parkér ved siden av og to biler får ladet. Parkér som bildet viser, og det er kun deg selv som får ladet. Syntes du det er komisk?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: turfsurfonsdag 14. august 2019, klokken 19:32
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 18:54
Altså; parkér ved siden av og to biler får ladet. Parkér som bildet viser, og det er kun deg selv som får ladet. Syntes du det er komisk?
Får noe pølsevev. Når det er satt opp på denne måten det åpenbart tiltenkt en bil pr lader. På de fleste andre plasser er det gjerne flere plasser merket opp enn det er ladere. Å forvente at en gjennomsnittsperson skal ha inngående kunnskap om hvordan ladestasjoner virker uten at det er merket blir litt tåpelig.

Det heller ingen som vet her om det er mulig å lade fra både AC og DC på den omtaler laderen.

Folk gjør det som ser fornuftig ut i.f.h.t oppmerking, og er stort sett fornøyde om de i det hele tatt får til å lade med apper, ladebrikker og whatever. Å forvente at folk skal begynne å pønske ut alle mulige scenario og varianter av parkering og tilkoblinger blir helt søkt, selv om det kan virke åpenbart for oss som har hatt elbil i mange år og er godt over snittet interessert i dette.

Minner om hengerplass og CCS sutringen på diverse Tesla forum. Helt greit å gjøre folk oppmerksom på en hyggelig måte, men sutring over at ting kunne vært gjort annerledes blir bare teit.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 19:45
Sutring? Hvis det er meg du sikter til, så tror jeg du blander sutring med diskusjon.

Hva som er tiltenkt eller ikke har vel egentlig ganske lite å si? Det er den faktiske situasjonen på stedet som er avgjørende.

Når jeg parkerer på en ladeplass, om jeg parkerer på en helt vanlig åpen parkeringsplass eller for så vidt driver med hva som helst i samfunnet, så tenker jeg at jeg prøver å plassere meg slik at flest mulige får bruke det som tilbys der.

Man trenger vel ikke inngående elbilkunnskap for å lage plass til flere? Trenger man virkelig hvite striper i bakken for å parkere slik at flest får plass? Det er jo allmen god folkeskikk. Og gjelder alt her i livet, ikke bare bil, parkering og ladeplasser.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 14. august 2019, klokken 20:02
Ja dette blir rimelig komisk. Det er to ladere der og to oppmerkede plasser. Det er det folk flest ser. Entusiaster vet kanskje at enkelte ladere (men langtifra alle) kan levere strøm på flere kabler samtidig slik at det å parkere litt unna laderen gir rom for flere. Men da snakker man erfarne folk/entusiaster som vet veldig mye om lading.
At erfarne entusiaster gyver løs på folk som bruker utstyret nøyaktig slik det er plassert og tegnet opp er direkte skadelig for elbilens utbredelse.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Gardinonsdag 14. august 2019, klokken 21:27
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Mannen bak den gyldne regel sa også en god del om hykleri, spesielt rettet mot skinnhellige folk som likte å påpeke småfeil hos andre.

Det er ikke så vanskelig å se for seg at vanlige folk tror at det er meningen å stå i det oppmerkede feltet forran laderen mens man bruker laderen. Det er helt sikkert ikke egoistiske eller uetiske motiver som ligger bak, bare mangel på kunnskap om at både AC og DC kan brukes samtidig. Så langt er det ikke en gang noen her på elbilforum som med sikkerhet har kunnet si om dette går an dette stedet, så dette mulige kunnskapshullet må vi kunne unnskylde.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktarionsdag 14. august 2019, klokken 22:32
Sitat fra: Gardin på onsdag 14. august 2019, klokken 21:27
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Mannen bak den gyldne regel sa også en god del om hykleri, spesielt rettet mot skinnhellige folk som likte å påpeke småfeil hos andre.

Det er ikke så vanskelig å se for seg at vanlige folk tror at det er meningen å stå i det oppmerkede feltet forran laderen mens man bruker laderen. Det er helt sikkert ikke egoistiske eller uetiske motiver som ligger bak, bare mangel på kunnskap om at både AC og DC kan brukes samtidig. Så langt er det ikke en gang noen her på elbilforum som med sikkerhet har kunnet si om dette går an dette stedet, så dette mulige kunnskapshullet må vi kunne unnskylde.
helt enig at vedkommende kanskje ikke har tenkt seg om. Men dette er noe vi bilister må lære oss i fremtiden, slik som vi i gamle dager ikke blokkerte bensinpumpe mens vi gikk på Macern ved siden av i 40 minutter.
Skikk og bruk  -ladevettsregler.

Man kan prøve å regne litt på dette. La oss si AC-ladingen gir 3,6- 11 kW avhengig av bil. På kun 1 time vil alt fra 1-3 biler få dekket sitt ladebehov på DC.

Men på 5 timer vil mellom 5 og 15 medmennesker IKKE få hurtiglader, mens 1 person får ladet kun 18 - 55 kW. Jeg synes det er urimelig fordeling av (knappe?) ressurser,  urettferdig og en misbruk av den ladestasjonen - selv om det betales. Og faktisk selv om det er ulovlig å parkere ved siden av oppmerket felt mens det lades.

Det føles like egoistisk (men kan være ubetenksomt)  som de plug-in-hybridene som blokkerte 4 av 4 destinasjonsladere en hel natt på hotell da vi trengte strøm for å komme videre dagen etter.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebeonsdag 14. august 2019, klokken 23:31
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 20:02
Ja dette blir rimelig komisk. Det er to ladere der og to oppmerkede plasser. Det er det folk flest ser. Entusiaster vet kanskje at enkelte ladere (men langtifra alle) kan levere strøm på flere kabler samtidig slik at det å parkere litt unna laderen gir rom for flere. Men da snakker man erfarne folk/entusiaster som vet veldig mye om lading.
At erfarne entusiaster gyver løs på folk som bruker utstyret nøyaktig slik det er plassert og tegnet opp er direkte skadelig for elbilens utbredelse.

Jeg har ikke gyvet løs på noen, jeg diskuterer en situasjon på et bilde. Menfår være enige om å være uenige.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: OhmPaPatorsdag 15. august 2019, klokken 09:56
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 18:22
Ja med litt vrangvilje kan man konkludere med mye rart. Det er fortsatt to ladere der og to avsatte plasser til disse.

Jeg er ikke uenig i at teknisk kompetente entusiaster som eksempelvis meg bør tenke på at den ene stasjonen kanskje kan benytte to kabler samtidig. Jeg ville parkert så langt til siden som mulig om jeg kun skulle benytte ac. Men denne typen heksejakt og egoisterklæring av naturlig bruk av laderne er lavmål.
Lurer på om noen har testet om både bensin og dieselslange kan brukes på samme pumpe. Det er vel kanskje teoretisk mulig.

Rett skytsene mot ladetilbyder.

Applaus!

Man unngår mye dritt i verden hvis man i utgangspunktet antar at folk gjør ting i beste mening.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Rolleptorsdag 15. august 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Gardin på onsdag 14. august 2019, klokken 21:27
Det er ikke så vanskelig å se for seg at vanlige folk tror at det er meningen å stå i det oppmerkede feltet forran laderen mens man bruker laderen.
Nei det er absolutt ikke vanskelig å se for seg. Utenfor kjøpesentra og andre plasser som tilbyr elbillading tror de jo at de skal stå på de oppmerkede plassene uansett om de lader eller ikke ;D
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Joltustorsdag 15. august 2019, klokken 10:08
Tenk at å gjøre slik som dette, altså bruke utstyret slik det åpenbart er meningen at det skal brukes, er nok til å bli stemplet som en idiot.....

Deler av elbilfolket fortsetter å imponere meg!
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktaritorsdag 15. august 2019, klokken 10:10
Sitat fra: Joltus på torsdag 15. august 2019, klokken 10:08
Tenk at å gjøre slik som dette, altså bruke utstyret slik det åpenbart er meningen at det skal brukes, er nok til å bli stemplet som en idiot.....

Deler av elbilfolket fortsetter å imponere meg!
Så det er meningen at 1 bil skal hindre 15 andre biler på tur å hurtiglade?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 15. august 2019, klokken 10:17
Sitat fra: daktari på torsdag 15. august 2019, klokken 10:10Så det er meningen at 1 bil skal hindre 15 andre biler på tur å hurtiglade?
Man får anta det er sånn Fortum har tenkt at hurtigladeren skal benyttes når de har laget den på den måten.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Joltustorsdag 15. august 2019, klokken 10:18
Hva som er meningen når en ladestasjon lages slik som i dette eksemplet får du høre med utbygger om. Slik teslaen har gjort er hvertfall ikke feil.

Og ja. Han bruker stasjonen slik det er ment. Mener du at det er ac der som kun er ment å brukes når ingen trenger dc? Mener du at man skal flytte seg hver gang det kommer en som skal hurtiglade? Mener du at ladetilbyder tilbyr ac lading, men kun hvis ingen skal lade med dc? Tipper de tjener mer på han som står på ac enn golfen ved siden....

Ved innkjøringen til denne parkplassen står det nemlig et skilt at parkering er tillatt på oppmerkede plasser. Hva gjør du?

Det er hvertfall ikke meningen at man skal stå utenfor plassen som er merket med lading, for å lade. Da er man rimelig sløkket om man mener det. Her ville det vært super positivt om han stilte seg ved siden, men fyren er så definitivt ingen idiot. Da får folk se seg litt i speilet.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: hanchetorsdag 15. august 2019, klokken 11:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. august 2019, klokken 10:17
Man får anta det er sånn Fortum har tenkt at hurtigladeren skal benyttes når de har laget den på den måten.
Eller kan det tenkes at det er Fortum som bare ikke har tenkt seg om? Dette skader jo også dem selv, i form av mindre inntekter fra hurtiglading. Det var neppe hensikten.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Torodd Stangelandtorsdag 15. august 2019, klokken 11:31
Det er slett ikke sikkert at ac og dc kan brukes samtidig, det kommer helt an på kursen inn til laderen. Og det er det ingen info om, men må prøves.
Og idiot-erklære en som har parkert på oppmerket plass for å kjøpe tjenesten Fortum leverer er jo bare tragisk. Slike folk får meg til å skjemmes av å være el-bilist......
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktaritorsdag 15. august 2019, klokken 16:50
Sitat fra: Joltus på torsdag 15. august 2019, klokken 10:18
Hva som er meningen når en ladestasjon lages slik som i dette eksemplet får du høre med utbygger om. Slik teslaen har gjort er hvertfall ikke feil.

Og ja. Han bruker stasjonen slik det er ment. Mener du at det er ac der som kun er ment å brukes når ingen trenger dc? Mener du at man skal flytte seg hver gang det kommer en som skal hurtiglade? Mener du at ladetilbyder tilbyr ac lading, men kun hvis ingen skal lade med dc? Tipper de tjener mer på han som står på ac enn golfen ved siden....

Ved innkjøringen til denne parkplassen står det nemlig et skilt at parkering er tillatt på oppmerkede plasser. Hva gjør du?

Det er hvertfall ikke meningen at man skal stå utenfor plassen som er merket med lading, for å lade. Da er man rimelig sløkket om man mener det. Her ville det vært super positivt om han stilte seg ved siden, men fyren er så definitivt ingen idiot. Da får folk se seg litt i speilet.
Jeg mener at saktelading ikke skal fortrenge hurtiglading fordi det er en skjevfordeling av knappe ressurser. Unntak er AC-lading som ikke tar lenger tid enn hurtiglading.

Jeg har notert også at Tesla-eiere diskuterer etikken ved bruk av Superlader som hjemmelader. Pga. mange ladere  og kort ladetid ser jeg det som mindre problematisk enn utfordringen over.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Gardintorsdag 15. august 2019, klokken 17:05
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 22:32
Man kan prøve å regne litt på dette. La oss si AC-ladingen gir 3,6- 11 kW avhengig av bil. På kun 1 time vil alt fra 1-3 biler få dekket sitt ladebehov på DC.

Men på 5 timer vil mellom 5 og 15 medmennesker IKKE få hurtiglader, mens 1 person får ladet kun 18 - 55 kW. Jeg synes det er urimelig fordeling av (knappe?) ressurser,  urettferdig og en misbruk av den ladestasjonen - selv om det betales. Og faktisk selv om det er ulovlig å parkere ved siden av oppmerket felt mens det lades.
Nei da, det er ikke urettferdig misbruk når man betaler markedspris for å benytte seg av en kommersiell tjeneste. Dette justerer markedskreftene. Å bruke ladestasjonene mer vil bare føre til at det blir flere ladestasjoner, som er en fordel for alle elbilister.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Joltusfredag 16. august 2019, klokken 08:28
Sitat fra: daktari på torsdag 15. august 2019, klokken 16:50
Jeg mener at saktelading ikke skal fortrenge hurtiglading fordi det er en skjevfordeling av knappe ressurser. Unntak er AC-lading som ikke tar lenger tid enn hurtiglading.
Du skal få mene hva du vil du!

Eg mener at kun biler som lader med over 100kw bør få lade....
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: 1000kwhfredag 16. august 2019, klokken 08:49
Jeg tror konsensus er at "saktelading" på ladestasjoner er fullstendig OK så lenge ladestasjonen tilbyr dette :) Og i stadig flere tilfeller så settes det opp type 2 stolper ved siden av CSS-laderene. Så "problemet" minsker stadig.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øystein16fredag 16. august 2019, klokken 09:00
Eg spurte nyleg ein Teslaeigar om han var klar over at ha lada på sakteklading - 3,6 kWt.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Vidar1979fredag 16. august 2019, klokken 09:34
Sitat fra: Øystein16 på fredag 16. august 2019, klokken 09:00
Eg spurte nyleg ein Teslaeigar om han var klar over at ha lada på sakteklading - 3,6 kWt.
En Tesla lader som regel med 11, 16,5 eller 22kW effekt på type 2 ladere. Jeg bruker gjerne Type hvis jeg er underveis og skal spise eller noe så slipper jeg å ta en hurtiglader siden andre mest sannsynlig har et større behov for de. Kommer det en Zoe tilbyr jeg meg å flytte meg til en hurtiglader.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: automatfredag 16. august 2019, klokken 09:44
Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. august 2019, klokken 08:49
Og i stadig flere tilfeller så settes det opp type 2 stolper ved siden av CSS-laderene. Så "problemet" minsker stadig.

På Bekkelaget er type 2 stolpen fjernet til fordel for en hurtiglader med type 2 uttak. Og det er flere Fortum-stasjoner der type 2 tilbudet består av et uttak på en hurtiglader.

Så problemstillingen er høyst reell.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktarifredag 16. august 2019, klokken 10:05
Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. august 2019, klokken 08:49
Jeg tror konsensus er at "saktelading" på ladestasjoner er fullstendig OK så lenge ladestasjonen tilbyr dette :) Og i stadig flere tilfeller så settes det opp type 2 stolper ved siden av CSS-laderene. Så "problemet" minsker stadig.
Det finnes ikke konsensus om dette.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Gardinfredag 16. august 2019, klokken 17:34
Hmmm, hvorfor settes det opp Type 2 uttak hvis det ikke er OK å bruke dem?
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øystein16fredag 16. august 2019, klokken 17:58
Sitat fra: Vidar1979 på fredag 16. august 2019, klokken 09:34
En Tesla lader som regel med 11, 16,5 eller 22kW effekt på type 2 ladere. Jeg bruker gjerne Type hvis jeg er underveis og skal spise eller noe så slipper jeg å ta en hurtiglader siden andre mest sannsynlig har et større behov for de. Kommer det en Zoe tilbyr jeg meg å flytte meg til en hurtiglader.
Eg reknar med at det er 3,6 kWt når det står på ladestasjonen, pris samsvarar med det. Tråden handlar om skikk og bruk. Eg spurte sidan bilen hadde utanlandske skilter og tenkte at dei kanskje hadde behov for hurtigare lading og kunne fortelja kor dei eventuelt kunne finna det. Dei skulle bare lada litt. Det var oss to som lada - 28 plassar var ledige - Stavanger sentrum.


Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Ebefredag 16. august 2019, klokken 19:09
Sitat fra: Gardin på fredag 16. august 2019, klokken 17:34
Hmmm, hvorfor settes det opp Type 2 uttak hvis det ikke er OK å bruke dem?

Det er å vri på det vi sier. Vi sier ikke at han ikke skal lade. Vi syntes bare han skal parkere én meter lengre ut til siden, så en bil til slipper til. Slik han står nå, står han jo feilplassert uansett.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Øyvind.hfredag 16. august 2019, klokken 19:49
Slik vedkommende står nå kan en Audi eller IPace med ladeporten langt inn på venstre side faktisk parkere litt inn på den høyre laderen plass, evt på skrå, og fortsatt klare å bruke laderen til venstre med korte kabler. Hyggelig gest.

Men det blir vel feil uansett. Dermed best å bruke de to laderne slik de er satt opp og plassene oppmerket så ingen blir sure. Eller.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktarilørdag 17. august 2019, klokken 00:11
Det handler om å blokkere andre fra hurtiglading i timesvis. Lader han under én time, greit nok (men nesten meningsløst lite påfyll). Lader han i 5 timer for å fylle opp - det går ikke å kuppe en hurtiglader så lenge.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Gardinlørdag 17. august 2019, klokken 12:04
Jeg er enig i at man ikke bør bruke hurtigladere i timesvis når det er ladekø, eller på tider hvor det er sannsynlig at det snart vil bli ladekø. Men ingen av delene er relevant for situasjonen som denne tråden handler om.

Det ser ikke ut til å være ladekø. Den andre bilen fikk ladet med en gang.

Teslaen stod ikke der i timesvis heller. Den har sykler bakpå, som betyr at den er på vei til et sted hvor de har tenkt å sykle, eller på vei hjem igjen. De har ikke kommet fram ennå siden syklene fortsatt henger på, så dette må være en pause underveis. Slike pauser pleier ikke å vare i timesvis. Teslaen følger trolig anbefalt praksis, at de setter bilen til lading når de har pause. Slik unngår man å bruke ekstra tid på å lade.

Det er jo nettopp dette argumentet mange elbilister bruker mot fossilbilister som synes det er håpløst å sløse bort tid på å måtte lade underveis. Dersom man har en rekkevidde som egner seg for langkjøring, så trenger man sjelden å stoppe for å lade. Man kommer langt med å lade mens man uansett har pauser, slik som denne Teslaen på bildet trolig gjør.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: SveinJonsdag 28. august 2019, klokken 16:46
Ladet 50kW på CK-Kjellstad i dag, ved siden av en Jag hvor føreren hadde problemer med ionity lader. Hvem fikk skylda for det, jo kundemottaker i andre enden av telefonen. Respektløst av typen i rosa Lacoste genser.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Vollis47torsdag 29. august 2019, klokken 11:19
Det er altfor mye fokusering på hvordan andre skal oppføre seg ved ladestasjonene for at jeg skal få ladet slik jeg forventer. Vi må snu på dette og heller fokusere på hvordan jeg skal bruke ladeplassen slik at flest mulig andre kan få ladet uten å måtte vente unødig lenge.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: daktaritorsdag 29. august 2019, klokken 12:30
Forslag til ladevettsregler:

Hovedformålet med ladevettsregler er å unngå kø. Er det ikke kø kan man jo slappe helt av!

-Lad så lite du trenger (ikke tenk på fast-prisen)
-Bytt til en lader med lavere max-effekt så fort du har mulighet for å unngå køer
-Parker hensynsfullt så alle ladeplasser kan utnyttes
-Rydd opp eller ta med egen søppel
-Flytt bilen fra destinasjonslading så fort den er full nok (før leggetid og før frokost, kan ikke forvente midt på natten)
-Aldri parker på en ladeplass uten å lade
-Hvis du har lyst til å lade fullt, men ikke absolutt må, sitt i bilen eller legg igjen lapp til de som kan ha behov for rask lading/dårlig tid
-Plug-in hybrider har lavest prioritet på destinasjonslader da det er bensinsstasjoner overalt, og bør ikke lade hvis ikke man er sikker på om det kommer BEV som trenger strøm.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: OhmPaPatorsdag 29. august 2019, klokken 12:47
Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2019, klokken 12:30
-Lad så lite du trenger (ikke tenk på fast-prisen)
-Bytt til en lader med lavere max-effekt så fort du har mulighet for å unngå køer

For at dette skal fungere bør operatørene ta grep.

Dvs at man fortsetter på samme fastpris om man bytter til tregere ladeform og ikke må betale for to sesjoner.

Og at det i appen og på skjermen til laderene kommer informasjon om at nå kan du bytte til saktelading hvis andre står i kø.

De kunne også detektert at det ikke er ledige ladere og gitt prisavslag til kunder som flyttet til saktelader eller avsluttet sin ladesesjon før de ellers ville. Dette kan man få tilbud om ved popup-melding på mobil og på skjermen til ladestasjonen.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: hanchetorsdag 29. august 2019, klokken 19:22
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 29. august 2019, klokken 12:47
Og at det i appen og på skjermen til laderene kommer informasjon om at nå kan du bytte til saktelading hvis andre står i kø.
Akkurat det tror jeg blir vanskelig å implementere, fordi det er så stor forskjell på bilenes ladeprofiler. Min bil, for eksempel, har en nokså slapp ombordlader, begrenset til 6,6 kW tror jeg, så for meg gir det sjelden noen mening å bytte til den hvis jeg ikke av en eller annen grunn skulle ha bruk for å lade til over 90%.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: OhmPaPatorsdag 29. august 2019, klokken 20:10
Sitat fra: hanche på torsdag 29. august 2019, klokken 19:22
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 29. august 2019, klokken 12:47
Og at det i appen og på skjermen til laderene kommer informasjon om at nå kan du bytte til saktelading hvis andre står i kø.
Akkurat det tror jeg blir vanskelig å implementere, fordi det er så stor forskjell på bilenes ladeprofiler. Min bil, for eksempel, har en nokså slapp ombordlader, begrenset til 6,6 kW tror jeg, så for meg gir det sjelden noen mening å bytte til den hvis jeg ikke av en eller annen grunn skulle ha bruk for å lade til over 90%.

Nettopp. Men kanskje noe å strebe etter når nye biler og ladere designes.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Amigakongenlørdag 30. november 2019, klokken 22:07
God ladeskikk?  :o
Bilen står plugget i, men ladingen er avsluttet. Så i appen står den som ledig.
(https://imma.gr/85568x1c46f.jpg) (https://imma.gr/85568x1c46f)
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Philip Marlowesøndag 01. desember 2019, klokken 09:11
Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2019, klokken 12:30
Forslag til ladevettsregler:

-Plug-in hybrider har lavest prioritet på destinasjonslader da det er bensinsstasjoner overalt, og bør ikke lade hvis ikke man er sikker på om det kommer BEV som trenger strøm.

Jeg er enig i de andre reglene som du foreslår, men dette punktet er jeg ikke enig i. Av hensyn til miljøet bør disse bilene kjøres elektrisk så mye som mulig.
Tittel: Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 01. desember 2019, klokken 09:14
Ser den Philip :+1: