Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk av ladeplassen.

Startet av Amatøren, søndag 11. august 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Gardin på onsdag 14. august 2019, klokken 21:27
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Mannen bak den gyldne regel sa også en god del om hykleri, spesielt rettet mot skinnhellige folk som likte å påpeke småfeil hos andre.

Det er ikke så vanskelig å se for seg at vanlige folk tror at det er meningen å stå i det oppmerkede feltet forran laderen mens man bruker laderen. Det er helt sikkert ikke egoistiske eller uetiske motiver som ligger bak, bare mangel på kunnskap om at både AC og DC kan brukes samtidig. Så langt er det ikke en gang noen her på elbilforum som med sikkerhet har kunnet si om dette går an dette stedet, så dette mulige kunnskapshullet må vi kunne unnskylde.
helt enig at vedkommende kanskje ikke har tenkt seg om. Men dette er noe vi bilister må lære oss i fremtiden, slik som vi i gamle dager ikke blokkerte bensinpumpe mens vi gikk på Macern ved siden av i 40 minutter.
Skikk og bruk  -ladevettsregler.

Man kan prøve å regne litt på dette. La oss si AC-ladingen gir 3,6- 11 kW avhengig av bil. På kun 1 time vil alt fra 1-3 biler få dekket sitt ladebehov på DC.

Men på 5 timer vil mellom 5 og 15 medmennesker IKKE få hurtiglader, mens 1 person får ladet kun 18 - 55 kW. Jeg synes det er urimelig fordeling av (knappe?) ressurser,  urettferdig og en misbruk av den ladestasjonen - selv om det betales. Og faktisk selv om det er ulovlig å parkere ved siden av oppmerket felt mens det lades.

Det føles like egoistisk (men kan være ubetenksomt)  som de plug-in-hybridene som blokkerte 4 av 4 destinasjonsladere en hel natt på hotell da vi trengte strøm for å komme videre dagen etter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ebe

#61
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 20:02
Ja dette blir rimelig komisk. Det er to ladere der og to oppmerkede plasser. Det er det folk flest ser. Entusiaster vet kanskje at enkelte ladere (men langtifra alle) kan levere strøm på flere kabler samtidig slik at det å parkere litt unna laderen gir rom for flere. Men da snakker man erfarne folk/entusiaster som vet veldig mye om lading.
At erfarne entusiaster gyver løs på folk som bruker utstyret nøyaktig slik det er plassert og tegnet opp er direkte skadelig for elbilens utbredelse.

Jeg har ikke gyvet løs på noen, jeg diskuterer en situasjon på et bilde. Menfår være enige om å være uenige.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

OhmPaPa

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 18:22
Ja med litt vrangvilje kan man konkludere med mye rart. Det er fortsatt to ladere der og to avsatte plasser til disse.

Jeg er ikke uenig i at teknisk kompetente entusiaster som eksempelvis meg bør tenke på at den ene stasjonen kanskje kan benytte to kabler samtidig. Jeg ville parkert så langt til siden som mulig om jeg kun skulle benytte ac. Men denne typen heksejakt og egoisterklæring av naturlig bruk av laderne er lavmål.
Lurer på om noen har testet om både bensin og dieselslange kan brukes på samme pumpe. Det er vel kanskje teoretisk mulig.

Rett skytsene mot ladetilbyder.

Applaus!

Man unngår mye dritt i verden hvis man i utgangspunktet antar at folk gjør ting i beste mening.

Rollep

Sitat fra: Gardin på onsdag 14. august 2019, klokken 21:27
Det er ikke så vanskelig å se for seg at vanlige folk tror at det er meningen å stå i det oppmerkede feltet forran laderen mens man bruker laderen.
Nei det er absolutt ikke vanskelig å se for seg. Utenfor kjøpesentra og andre plasser som tilbyr elbillading tror de jo at de skal stå på de oppmerkede plassene uansett om de lader eller ikke ;D

Joltus

Tenk at å gjøre slik som dette, altså bruke utstyret slik det åpenbart er meningen at det skal brukes, er nok til å bli stemplet som en idiot.....

Deler av elbilfolket fortsetter å imponere meg!

daktari

Sitat fra: Joltus på torsdag 15. august 2019, klokken 10:08
Tenk at å gjøre slik som dette, altså bruke utstyret slik det åpenbart er meningen at det skal brukes, er nok til å bli stemplet som en idiot.....

Deler av elbilfolket fortsetter å imponere meg!
Så det er meningen at 1 bil skal hindre 15 andre biler på tur å hurtiglade?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på torsdag 15. august 2019, klokken 10:10Så det er meningen at 1 bil skal hindre 15 andre biler på tur å hurtiglade?
Man får anta det er sånn Fortum har tenkt at hurtigladeren skal benyttes når de har laget den på den måten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Joltus

#67
Hva som er meningen når en ladestasjon lages slik som i dette eksemplet får du høre med utbygger om. Slik teslaen har gjort er hvertfall ikke feil.

Og ja. Han bruker stasjonen slik det er ment. Mener du at det er ac der som kun er ment å brukes når ingen trenger dc? Mener du at man skal flytte seg hver gang det kommer en som skal hurtiglade? Mener du at ladetilbyder tilbyr ac lading, men kun hvis ingen skal lade med dc? Tipper de tjener mer på han som står på ac enn golfen ved siden....

Ved innkjøringen til denne parkplassen står det nemlig et skilt at parkering er tillatt på oppmerkede plasser. Hva gjør du?

Det er hvertfall ikke meningen at man skal stå utenfor plassen som er merket med lading, for å lade. Da er man rimelig sløkket om man mener det. Her ville det vært super positivt om han stilte seg ved siden, men fyren er så definitivt ingen idiot. Da får folk se seg litt i speilet.

hanche

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. august 2019, klokken 10:17
Man får anta det er sånn Fortum har tenkt at hurtigladeren skal benyttes når de har laget den på den måten.
Eller kan det tenkes at det er Fortum som bare ikke har tenkt seg om? Dette skader jo også dem selv, i form av mindre inntekter fra hurtiglading. Det var neppe hensikten.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Torodd Stangeland

Det er slett ikke sikkert at ac og dc kan brukes samtidig, det kommer helt an på kursen inn til laderen. Og det er det ingen info om, men må prøves.
Og idiot-erklære en som har parkert på oppmerket plass for å kjøpe tjenesten Fortum leverer er jo bare tragisk. Slike folk får meg til å skjemmes av å være el-bilist......
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

daktari

Sitat fra: Joltus på torsdag 15. august 2019, klokken 10:18
Hva som er meningen når en ladestasjon lages slik som i dette eksemplet får du høre med utbygger om. Slik teslaen har gjort er hvertfall ikke feil.

Og ja. Han bruker stasjonen slik det er ment. Mener du at det er ac der som kun er ment å brukes når ingen trenger dc? Mener du at man skal flytte seg hver gang det kommer en som skal hurtiglade? Mener du at ladetilbyder tilbyr ac lading, men kun hvis ingen skal lade med dc? Tipper de tjener mer på han som står på ac enn golfen ved siden....

Ved innkjøringen til denne parkplassen står det nemlig et skilt at parkering er tillatt på oppmerkede plasser. Hva gjør du?

Det er hvertfall ikke meningen at man skal stå utenfor plassen som er merket med lading, for å lade. Da er man rimelig sløkket om man mener det. Her ville det vært super positivt om han stilte seg ved siden, men fyren er så definitivt ingen idiot. Da får folk se seg litt i speilet.
Jeg mener at saktelading ikke skal fortrenge hurtiglading fordi det er en skjevfordeling av knappe ressurser. Unntak er AC-lading som ikke tar lenger tid enn hurtiglading.

Jeg har notert også at Tesla-eiere diskuterer etikken ved bruk av Superlader som hjemmelader. Pga. mange ladere  og kort ladetid ser jeg det som mindre problematisk enn utfordringen over.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gardin

Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 22:32
Man kan prøve å regne litt på dette. La oss si AC-ladingen gir 3,6- 11 kW avhengig av bil. På kun 1 time vil alt fra 1-3 biler få dekket sitt ladebehov på DC.

Men på 5 timer vil mellom 5 og 15 medmennesker IKKE få hurtiglader, mens 1 person får ladet kun 18 - 55 kW. Jeg synes det er urimelig fordeling av (knappe?) ressurser,  urettferdig og en misbruk av den ladestasjonen - selv om det betales. Og faktisk selv om det er ulovlig å parkere ved siden av oppmerket felt mens det lades.
Nei da, det er ikke urettferdig misbruk når man betaler markedspris for å benytte seg av en kommersiell tjeneste. Dette justerer markedskreftene. Å bruke ladestasjonene mer vil bare føre til at det blir flere ladestasjoner, som er en fordel for alle elbilister.

Joltus

Sitat fra: daktari på torsdag 15. august 2019, klokken 16:50
Jeg mener at saktelading ikke skal fortrenge hurtiglading fordi det er en skjevfordeling av knappe ressurser. Unntak er AC-lading som ikke tar lenger tid enn hurtiglading.
Du skal få mene hva du vil du!

Eg mener at kun biler som lader med over 100kw bør få lade....

1000kwh

Jeg tror konsensus er at "saktelading" på ladestasjoner er fullstendig OK så lenge ladestasjonen tilbyr dette :) Og i stadig flere tilfeller så settes det opp type 2 stolper ved siden av CSS-laderene. Så "problemet" minsker stadig.

Øystein16

Eg spurte nyleg ein Teslaeigar om han var klar over at ha lada på sakteklading - 3,6 kWt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA