Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk av ladeplassen.

Startet av Amatøren, søndag 11. august 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:56
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:02
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 00:00
Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 23:26
Ansvarsfraskrivelse. Husk den gyldne regel.
Det var visst ingen hjemme, så da avslutter vi denne diskusjonen.
I stedet for personangrep, kan ikke du heller forsøke å sitere den gyldne regel for oss alle, og hvordan den vil påvirke din oppførsel på ladeplassen?
Den gyldne regel er som følger:

"Hvis en ladeoperatør installerer en Type2 AC-lader så er det meningen at kunder skal bruke denne. Hvis ikke hadde ladeoperatørene spart seg disse installasjonskostnadene".
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

automat

Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:56

Den gyldne regel er som følger:

"Hvis en ladeoperatør installerer en Type2 AC-lader så er det meningen at kunder skal bruke denne. Hvis ikke hadde ladeoperatørene spart seg disse installasjonskostnadene".
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette handler ikke om folkeskikk, men dårlig designede ladestasjoner.
Det naturlige er å parkere foran ladeuttaket man bruker, og bare elbilnerder skjønner at noe annet kan være fornuftig. AC-uttak på hurtigladere er en uting.

Jeg har selv trolig lurt andre i et forsøk på å være hensynsfull. Sideparkerte når jeg AC-ladet, for ikke å blokkere DC-laderen. Når jeg kom tilbake etter to timer, stod det en der som ikke fikk DC-laderen til å virke. Trolig gikk det ikke å både DC-lade og AC-lade samtidig på denne hurtigladeren. I tilfelle kan jeg ha lurt mange, for det var mye trafikk på denne ladestasjonen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ebe

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

Du tar ikke helt poenget? Man skal kunne lade så mye man vil på type 2, man man bør ikke blokkere en DC-lader når man gjør det. spesielt ikke når man har 5-7 meter ledning å gå på.

Og jeg er enig at du bør holde deg for god for personangrep her inne, blir ingen god diskusjon ut av det.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

1000kwh

Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

Du tar ikke helt poenget? Man skal kunne lade så mye man vil på type 2, man man bør ikke blokkere en DC-lader når man gjør det. spesielt ikke når man har 5-7 meter ledning å gå på.

Og jeg er enig at du bør holde deg for god for personangrep her inne, blir ingen god diskusjon ut av det.
Du tar vel strengt tatt heller ikke poenget ;)

Er det merket 2 plasser for lading så er det bare 2 plasser tilgjengelig (man risikerer vel bot i mange tilfeller om man gjør noe annet?). Da er det selvsagt kjipt at en annen lader sakte på type 2 når du kommer inn og skal ha hurtiglading. Men sånn er desverre livet :)

Øyvind.h

Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.

Nettopp. Synes det blir litt søkt å hisse seg opp fordi den ene bilen ikke parkerte utenfor oppmerket område fordi det da muligens skulle være mulig å lade to biler på den samme laderen. Det hadde jeg selv aldri trodd bar mulig, og slettes ikke der normale. Og når det er en AC lader der, så må den jo kunne brukes. Og på AC ladere blir man stående en stund. Det er ganske mye elbileiere må læres opp i før dette blir pensum. Feks at man ikke nødvendigvis bør lade over 80-90% hvis det ikke er nødvendig for å komme frem. Og at bør sjekke hvor hurtig lading bilen støtter før man velger en 150kW lader fremfor en 50kW lader..

THE

Ut fra bildene ser det ut som hurtigladeren er montert på en parkeringsplass der det ikke noen oppmerking bortsett fra de to foran ladestasjonen. Etter det jeg kan se er det ingenting i veien for å parkere utenfor oppmerket plass for X'en, og fremdeles stå lovlig parkert. Selv ville jeg aldri parkert rett foran hurtiglader på en slik plass ved bruk av type 2. Uansett synes jeg det er mye bedre med frittstående type2-uttak enn at de er integrert i hurtiglader slik som på bildet.

Da jeg kjørte Zoe med 43 kW AC-lading så var det litt tilfeldig om det var mulig å lade 43 kW AC samtidig som en annen bil ladet på DC-hurtiglading på samme lader, noen steder gikk det andre steder ikke. Jeg har vel egentlig regnet med at det alltid er mulig å lade 22 kW AC samtidig med DC-lading på denne typen ladestasjoner, og har derfor alltid forsøkt å parkere slik at jeg ikke blokkerer for DC-lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ellemelle

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 14. august 2019, klokken 10:16
Er det merket 2 plasser for lading så er det bare 2 plasser tilgjengelig (man risikerer vel bot i mange tilfeller om man gjør noe annet?).
Helt riktig. Står man utenfor merket ladeplass i sentrale strøk, ihvertfall i Oslo, så vanker det bot.

Ebe

#39
Tror jeg har til gode å få bot for å stå utenfor oppmerkede felt på slike pone plasser som dette. Kanskje i gater og dedikerte parkeringsplasser, men ikke plasser som dette.

Og den hvit vil få bot uansett, for den står over streken...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:19
Jeg ser to ladere på bildet. En har to uttak og en har tre uttak. På den med tre uttak er det ett som passer til den hvite bilen.
Foran hver lader er det merket opp en parkeringsplass. Totalt to parkeringsplasser.

På bildet ser du to ladende biler.

Kanskje to ladere ja, men det er minst 3-4 ladekontakter. Dvs 3-4 biler kan lade samtidig. Parkeringen til den hvite bilen hindrer dette.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

#41
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 14. august 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

Du tar ikke helt poenget? Man skal kunne lade så mye man vil på type 2, man man bør ikke blokkere en DC-lader når man gjør det. spesielt ikke når man har 5-7 meter ledning å gå på.

Og jeg er enig at du bør holde deg for god for personangrep her inne, blir ingen god diskusjon ut av det.
Du tar vel strengt tatt heller ikke poenget ;)

Er det merket 2 plasser for lading så er det bare 2 plasser tilgjengelig (man risikerer vel bot i mange tilfeller om man gjør noe annet?). Da er det selvsagt kjipt at en annen lader sakte på type 2 når du kommer inn og skal ha hurtiglading. Men sånn er desverre livet :)

Nei, det er to plasser reservert til lading. Resten er sannsynligvis tilgjengelig for alle. Både elbiler og vanlige biler.

Dersom den hvite var så redd for bot, hadde han stått innenfor den reserverte plaaser. Nå står han over streken og vil få bot uansett.

Edit: se il venstre på første bilde. Flere biler står parkert der, ingen hbote linjer som markerer de enkelte parkeringsplassene.

I mine lyne har den hvit bilen parkert egoistisk, uten å tenke på andre som kan trenge DC-laderen. Det er ikke slik nødvendigvis livet trenger å være hvis alle tenker litt mer på andre enn seg selv.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

1000kwh

Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 12:41
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 14. august 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Ebe på onsdag 14. august 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 14. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 07:54
Feil, Jeg skal hjelpe deg. "Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg".
Dette forumet har virkelig bare blitt en vits etterhvert. Hvilket argument er dette?

Mener du at folk skal kunne lade med type2-kontakten eller mener du ikke at de skal kunne lade med type2-kontakten?
Hvis ja: Mener du at man kun skal lade i en halvtime med AC, og evner du i så fall å forstå at det bare er en vits?

Du tar ikke helt poenget? Man skal kunne lade så mye man vil på type 2, man man bør ikke blokkere en DC-lader når man gjør det. spesielt ikke når man har 5-7 meter ledning å gå på.

Og jeg er enig at du bør holde deg for god for personangrep her inne, blir ingen god diskusjon ut av det.
Du tar vel strengt tatt heller ikke poenget ;)

Er det merket 2 plasser for lading så er det bare 2 plasser tilgjengelig (man risikerer vel bot i mange tilfeller om man gjør noe annet?). Da er det selvsagt kjipt at en annen lader sakte på type 2 når du kommer inn og skal ha hurtiglading. Men sånn er desverre livet :)

Nei, det er to plasser reservert til lading. Resten er sannsynligvis tilgjengelig for alle. Både elbiler og vanlige biler.

Dersom den hvite var så redd for bot, hadde han stått innenfor den reserverte plaaser. Nå står han over streken og vil få bot uansett.

Edit: se il venstre på første bilde. Flere biler står parkert der, ingen hbote linjer som markerer de enkelte parkeringsplassene.

I mine lyne har den hvit bilen parkert egoistisk, uten å tenke på andre som kan trenge DC-laderen. Det er ikke slik nødvendigvis livet trenger å være hvis alle tenker litt mer på andre enn seg selv.
Diskusjonen er prinsipiell, så vi kan like gjerne utelukke Teslaen fra hele diskujonen. Vi vet ingenting om dette var "egoistisk".. For i ditt hode er det slik at de mest sannsynlig visste at det gikk å lade 2 om gangen, men bare på trass så blokkerte han for en tredje bil som kunne ladet?

Ebe

Nei, jeg tenker at han (og at det er en tesla har ingen betydning) parkerte slik at det ble best for han selv. «Seg-selv-først»-syndromet. Ser det veldig mange steder i samfunnet. Det som er best for meg, det velger jeg å gjøre.

Det handler altså ikke om trass. Trass hadde vært om en dieselbil parkerte på tvers foran laderne. Da går man inn for å ødelegge. Jeg tror ikke eieren i denne bilen har gått inn for å ødelegge, jeg tror bare det er mangel på i vøre villig til å se andre situasjon.

For ordensskyld; det kan jo være det stod en stor campingbil på siden av den hvite når den parkerte. Slik at den hvite kom seg så langt vekk som mulig var når han parkerte. Men parkeringssituasjonen man ser på bildet er ikke en god parkering, og kan gå som et eksempel på dårlig skikk ved ladestasjon.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Joltus

Det er en tullediskusjon all den tid vi ikke aner tanken og forutsetningen til han i den hvite.

Eg stiller meg ikke utenfor oppmerket plass. Har møtt nok parkeringsvakter til at det ikke er en uvane.

I tillegg betaler han for lading. Med full rett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA