Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

advale

Sitat fra: GOS på mandag 01. juli 2019, klokken 12:47
@Advale

Du fortsetter og dummer deg ut selv om du har fått mange beskjeder om at Tesla har åpnet opp for en returmulighet som er (helt) unik i bilverden.

Som en del av betingelsene som Tesla selv har laget og som er en del av kontrakten så fremgår det at en uten kostnad kan melde i fra om at en ønsker å levere bilen tilbake innen 14 dager fra mottak og da få igjen hele beløpet. (Deretter har en 14 dager på seg på å levere den inn)

Anklagene sitter løs skjønner jeg. Når vi først skal slenge ut å dumme seg ut - så sier jeg NETTOPP jo at Tesla er unik i at de tilbyr angrerett på 14 dager(evt 7 dager nå). Det at det ikke gjelder for alle bilselskapene er jo nettopp svar på blant annet dette innlegget der han påstår at det gjelder for alle, ikke kun for Tesla:

Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:31
Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:17
Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:09
Begynn å les deg opp på ting før du spør så kanskje du skjønner reglene og hvordan ting fungerer. Avbestilling reguleres av forbrukerkjøpsloven, men angrerett reguleres av angrerett loven. Lykke til...

Skulle likt å se deg benytte angreretten hos Hyundai, VW, BMW  :laugh:

Så lenge alt er gjort via nettet er det ikke en forskjell så lenge bilen ikke er spesial tilpasset (For eksepel HC bil, Taxi...). Hvis man reseeverer på nett og må innom butikken for å signere kontrakten for å fullføre kjøpet kan det kanskje være annerledes.

@Mippen: Du lister opp en fin oppstilling og forklaring. Men den har en stor logisk brisk. På siste avsnittet sier du selv at på MS og MX mister man depositumet hvis man kansellerer - hvordan kan Tesla gjøre dette på MS og MX, å ikke gi full refusjon ved retur av bilen, men for M3 derimot selv om de selges på samme måten... Det er som jeg har sagt, returen på M3 er noe unik Tesla tilbyr.

Mippen

Sitat fra: advale på mandag 01. juli 2019, klokken 17:44
Sitat fra: GOS på mandag 01. juli 2019, klokken 12:47
@Advale

Du fortsetter og dummer deg ut selv om du har fått mange beskjeder om at Tesla har åpnet opp for en returmulighet som er (helt) unik i bilverden.

Som en del av betingelsene som Tesla selv har laget og som er en del av kontrakten så fremgår det at en uten kostnad kan melde i fra om at en ønsker å levere bilen tilbake innen 14 dager fra mottak og da få igjen hele beløpet. (Deretter har en 14 dager på seg på å levere den inn)

Anklagene sitter løs skjønner jeg. Når vi først skal slenge ut å dumme seg ut - så sier jeg NETTOPP jo at Tesla er unik i at de tilbyr angrerett på 14 dager(evt 7 dager nå). Det at det ikke gjelder for alle bilselskapene er jo nettopp svar på blant annet dette innlegget der han påstår at det gjelder for alle, ikke kun for Tesla:

Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:31
Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:17
Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:09
Begynn å les deg opp på ting før du spør så kanskje du skjønner reglene og hvordan ting fungerer. Avbestilling reguleres av forbrukerkjøpsloven, men angrerett reguleres av angrerett loven. Lykke til...

Skulle likt å se deg benytte angreretten hos Hyundai, VW, BMW  :laugh:

Så lenge alt er gjort via nettet er det ikke en forskjell så lenge bilen ikke er spesial tilpasset (For eksepel HC bil, Taxi...). Hvis man reseeverer på nett og må innom butikken for å signere kontrakten for å fullføre kjøpet kan det kanskje være annerledes.

@Mippen: Du lister opp en fin oppstilling og forklaring. Men den har en stor logisk brisk. På siste avsnittet sier du selv at på MS og MX mister man depositumet hvis man kansellerer - hvordan kan Tesla gjøre dette på MS og MX, å ikke gi full refusjon ved retur av bilen, men for M3 derimot selv om de selges på samme måten... Det er som jeg har sagt, returen på M3 er noe unik Tesla tilbyr.

Nei, og nei... Du viser hvor lite du følger med. Jeg har selv kjøpt ny Model S. Den blir bygget til deg som kunde. Du kan følge prosessen fra de plukker delene til den ruller ut av fabrikken og blir sendt avgårde med skip. Model 3 blir laget på forhånd. På lager nede i Europa står det mange ferdige Model 3 å venter på sine eiere. Når en eier går inn på Tesla sin webside og bestiller en bil får "lageret" varsel og kjører bilen ombord i et stort skip. Når skipet er fullt blir båten sendt til destinasjonen hvor kunden kan hente bilen. Noen kunder må gjerne vente litt lengre pga. de et tom på lager. Siden Model 3 er så "billig" i Tesla sine øyner er det ikke så vanskelig for dem å finne en ny kunde dersom bilen blir avbestilt. Derfor har de så vidt jeg vet droppet gebyret. Det er vanskeligere å finne en ny kjøper til en langt dyrere Model S og X, derfor har de valgt å ta et gebyr dersom de blir avbestilt siden det medfører mer arbeid for dem å skaffe en ny kunde. De må kanskje gå ned i pris også dersom den ikke blir solgt med en gang. Når jeg kjøpte min bil ble jeg fortalt at det var 25.000 tape hvis jeg avbestilte, men det var som sagt ikke sant. Derfor avbestilte jeg ikke bilen men tok den ut. Planen var å beholde den men siden det var så mye tull valgte jeg i stedet å returnere den. Det hadde ikke noe med at det passet dårlig for meg å ta imot den.
Fremtiden er elektrisk.

Tuxedo

Sitat fra: hELgenen på mandag 01. juli 2019, klokken 17:24
...Men uansett så synes jeg du burde
gå til politiet og anmelde Tesla. Politiet har sikkert en jurist som håndterer økonomisk kriminalitet og jeg ville rett og slett
forsøkt å få til et møte med en slik.
Dette vil virkelig være bortkastet tid. Politiet legger seg ikke opp i denne typen saker. At Tesla er treig med å betale har ingenting med økonomisk kriminalitet å gjøre.

Tuxedo

Sitat fra: Mippen på mandag 01. juli 2019, klokken 17:38
Neste steg blir å stevne de inn for forliksrådet. Det er laveste rettsinstans og dommen der er rettspliktig, så da har de ikke noe valg. De kan ev. anke til høyere domstol. Man må imidlertid ha advokat, og selv om man har delvis dekning gjennom forsikring osv. vil det komme på mange tusen, så da må man eventuelt håpe at motparten blir dømt til å betale omkostninger hvis ikke vil man tape mer enn man tjener. Derfor er det greit å begynne med forbrukerrådet.
Forliksrådet er et lavterskeltilbud som ikke krever advokat og heller ikke koster mange tusen.  Å sende klage til forliksrådet krever ikke spesielt mer enn å sende klage til Forbrukerrådet.

Ellemelle

Sitat fra: advale på mandag 01. juli 2019, klokken 17:44
Anklagene sitter løs skjønner jeg. Når vi først skal slenge ut å dumme seg ut - så sier jeg NETTOPP jo at Tesla er unik i at de tilbyr angrerett på 14 dager(evt 7 dager nå).
Vær så snill. Du kommer inn midt i en diskusjon og innrømmer selv at du ikke aner hva angrerettsloven er. Og nå et par sider senere er du den reneste angrerettlov-eksperten.

Å kjøpe en Tesla via internett dekkes av angrerettloven. Ihvertfall inntil en høyesterettsdom fastslår det motsatte.
Angrerett er ikke noe man tilbyr, det er noe man er pålagt. De kan heller ikke velge selv hvor lenge angreretten skal gjelde, den er 14 dager etter at varen er mottatt. Tesla har heller ikke redusert denne til 7 dager.

Hvis selger ikke informerer forbrukeren om angreretten ELLER glemmer å legge ved et angrerettskjema, så gjelder angreretten i 12 måneder. Da kan du levere tilbake bilen etter ett år, og kreve alle pengene tilbake.

Det er derfor samtlige nettbutikker, inkludert Tesla, opplyser om angreretten og legger ut angrerettskjema. Alternativet er en mye større risiko.

hELgenen

Sitat fra: Tuxedo på mandag 01. juli 2019, klokken 18:38
Sitat fra: hELgenen på mandag 01. juli 2019, klokken 17:24
...Men uansett så synes jeg du burde
gå til politiet og anmelde Tesla. Politiet har sikkert en jurist som håndterer økonomisk kriminalitet og jeg ville rett og slett
forsøkt å få til et møte med en slik.
Dette vil virkelig være bortkastet tid. Politiet legger seg ikke opp i denne typen saker. At Tesla er treig med å betale har ingenting med økonomisk kriminalitet å gjøre.

Det kan definitivt ha noe med økonomisk kriminalitet å gjøre.
La oss si Tesla blåser opp salgstallene ved å holde returer skjult før hver kvartallsrapportering. Om ikke alle som utsettes for denne type tilbakeholdning av penger anmeldes vet vi ingenting.
Jeg anmelder alt alltid da det kan ha en preventiv virkning over tid. Om folk flest ikke gidder å anmelde lovbrudd fordi de bare antar saken blir henlagt vet ingen politikere noe om omfanget og det vil aldri skje noen bedring. Så selv om du vet at en sak blir henlagt,så anmeld!

1000kwh

Noen hos Tesla må jo lese denne tråden.

Vær så snill å få utbetalt de forbanna pengene for ingen orker flere konspirasjonsteorier eller finurlige juridiske «løsninger»..

18650

Sitat fra: Tuxedo på mandag 01. juli 2019, klokken 18:40
Sitat fra: Mippen på mandag 01. juli 2019, klokken 17:38
Neste steg blir å stevne de inn for forliksrådet. Det er laveste rettsinstans og dommen der er rettspliktig, så da har de ikke noe valg. De kan ev. anke til høyere domstol. Man må imidlertid ha advokat, og selv om man har delvis dekning gjennom forsikring osv. vil det komme på mange tusen, så da må man eventuelt håpe at motparten blir dømt til å betale omkostninger hvis ikke vil man tape mer enn man tjener. Derfor er det greit å begynne med forbrukerrådet.
Forliksrådet er et lavterskeltilbud som ikke krever advokat og heller ikke koster mange tusen.  Å sende klage til forliksrådet krever ikke spesielt mer enn å sende klage til Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet funker fint. Klaget selv Tesla inn for Forbrukerrådet, etter at de brukte 7.5 uker på å betale tilbake kjøpesum etter bruk av angreretten på en Model 3. Fikk tilbakebetalt forsinkelsesrenter for 5.5 uker (det som overskred Forbrukerlovens krav om 14 dagers frist for tilbakebetaling), pluss alle utlegg ifm forsikring - da bilen var registrert på meg helt til pengene var tilbake på konto (ville ikke gjøre eierskifte før det var på det rene).

Alt i alt en formalitetssak for Forbrukerrådet. Dette var de superproffe på. Tesla aksepterte uten videre diskusjon - de hadde jo tross alt ingen sak.

Motorwatt

Da er det altså ingen konspirasjonsteori. Tesla spekulerer tydeligvis i å dra ut tiden inntil det er "for sent". De pådrar seg også ekstra kostnader de kunne ha unngått hvis de hadde fulgt spillereglene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på mandag 01. juli 2019, klokken 20:10
Da er det altså ingen konspirasjonsteori. Tesla spekulerer tydeligvis i å dra ut tiden inntil det er "for sent". De pådrar seg også ekstra kostnader de kunne ha unngått hvis de hadde fulgt spillereglene.
Komisk at du ikke ser din egen konspirasjonsteori..

(ingen har jo måttet vente lenge på penger fra et stor firma skylder.. helt utenkelig)

k1

Sitat fra: 1000kwh på mandag 01. juli 2019, klokken 20:01
Noen hos Tesla må jo lese denne tråden.

Vær så snill å få utbetalt de forbanna pengene for ingen orker flere konspirasjonsteorier eller finurlige juridiske «løsninger»..

Hehehe amen!  :laugh:

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på mandag 01. juli 2019, klokken 20:33

(ingen har jo måttet vente lenge på penger fra et stor firma skylder.. helt utenkelig)
Tror ikke det er vanlig at "et stort firma" lar det gå til Forliksrådet. De får jo frist før det går så langt. Og nei, jeg ser ikke noe komisk i dette, men nærmest noe tragisk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 01. juli 2019, klokken 20:40
Sitat fra: 1000kwh på mandag 01. juli 2019, klokken 20:33

Tror ikke det er vanlig at "et stort firma" lar det gå til Forliksrådet. De får jo frist før det går så langt. Og nei, jeg ser ikke noe komisk i dette, men nærmest noe tragisk.

At noen prøver å forsvare en slik praksis er jo helt sykt. Om min nærmeste familie hadde drevet butikk slik så kunne jeg selvfølgelig aldri forsvart det. Helt ærlig,Tesla må ordne opp fort som f...de har null troverdighet snart

Svein_H

Jeg har ikke Tesla selv, men har fått med meg at de er på klagetoppen. Enten er det noe feil med bilene siden de får så mange klager, eller så er det noe feil med kjøperne som klager på så mye rart siden bilene deres på alle måter er perfekte og overlegne alle andre merker. Her på elbilforumet er det jo ganske tydelig med tanke på antall tråder i de ulike rommene og hvordan de ulike innleggene er vinklet, så jeg lener meg godt tilbake i min rimelige og nøkterne Zoe med en stor bøtte popcorn og ønsker debattantene en god sommer :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA