Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:03
Jeg har jo sagt Tesla er ikke en bakgårdskebab-sjappe. Slapp av mann, du får tilbake pengene. Og sannsynligvis etter at de har pushet på siste bilene denne mnd. Når depositum pengene tar ca 45 virkedager så må du også forvente noe samme på retur av bilen.

Og igjen, du kan ikke bare sakse angrerettloven og si det gjelder for biler..?! Har allerede sagt så enkelt er det ikke. Hvordan forklarer du de som har skrevet kontrakt på Kona, som ikke har fått sett bilen får 10 000 hvis de kansellerer kontrakten?

Beklager å måtte si det, men nå har du drete deg nok ut.

Tesla har helt andre regler enn andre bil leverandører, det burde du ha satt deg inn i før du angrep Mippen med alt det tullet ditt.

Mippen vil bare ha pengene sine tilbake, som rettmessig han har krav på, og det er tullete at Tesla skal bruke så mye tid.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

serenejet

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 29. juni 2019, klokken 14:50
Jeg har selv jobbet for et amerikansk børsnotert selskap hvor det var et nærmest umenneskelig press ved måned- og kvartalslutt for da var det bare å levere det tallet som var budsjettert. Regner med at den norske ledelsen også har gitt sine tall til HQ, og at det vil være en kraftig "ripe i lakken" (no pun intended) hvis det ikke oppnås. Derfor tror jeg at de venter med utbetaling til over kvartalslutt slik at returbeløpet ikke blir synlig før etter at denne måneden er over.

Tja, om de følger normale gode rutiner for regnskapsføring har det ingenting å si, da skal utgiften uansett regnskapsføres når den er sikker - altså når returen er akseptert. Faktiske betalinger og hva som står på konto er ikke av særlig regnskapsmessig interesse i et normalt likvid selskap med sunn drift.
2025 ID.Buzz GTX

Motorwatt

Sitat fra: dundun på lørdag 29. juni 2019, klokken 19:57
Faktiske betalinger og hva som står på konto er ikke av særlig regnskapsmessig interesse i et normalt likvid selskap med sunn drift.
Dette kan være en av utfordringene
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. juni 2019, klokken 19:01
Sitat fra: Geirr på fredag 28. juni 2019, klokken 18:53
«Real friends don't let friends buy Tesla!»

Haha. God spøk  :D
Prøvesatt i en Model 3 som en nabo har kjøpt for 5 minutter siden. Hun var helt estatisk. Kom fra eGolf.
Det tror jeg. E-golf var en god bil, men med innebygget rekkevidde-angst.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 29. juni 2019, klokken 20:00
Sitat fra: dundun på lørdag 29. juni 2019, klokken 19:57
Faktiske betalinger og hva som står på konto er ikke av særlig regnskapsmessig interesse i et normalt likvid selskap med sunn drift.
Dette kan være en av utfordringene
Neppe, det er den toppstyrte, sentraliserte strukturern som er problemet. Mange andre som har fått pengene sine i år etter retur.
Men det var en uoverenstemmelse ved innlevering som gjorde at bilen antagelig har blitt feilregistrert og forsinker alt. Synd for Mippen, burde vært løst for lenge siden.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

advale

Sitat fra: Amoss på lørdag 29. juni 2019, klokken 14:50
Nå skal jeg ikke gå inn i debatten om angreretten gjelder ved bilkjøp - hverken generelt eller for Tesla. Men faktum er at Tesla i vinter gikk stort ut og proklamerte at de i Norge faktisk ville etterleve betingelsene i angreretten med 14 dagers angrerett, og derved også la ved angjeldende skjema sammen med faktura.

Om de fortsatt vil honorere 14 dagers angrerett her i Norge eller ei er ukjent for meg. Men altså, @Mippen her kjøpte altså bilen mens de fortsatt opererte med den særnorske ordningen, og har fått med dette skjemaet ved kjøpet. Så at HAN hadde en 14 dagers angrerett bør det ikke herke noen tvil om (forutsatt så klart at han har fremstilt saken korrekt, noe jeg ikke har grunn til å tvile på).

Ok. Det forklarer en god del. Det er sikkert derfor Mippen påstår hardnakket at man kan levere tilbake bilen innen 14 dager og det gjelder for ALLE bilprodusentene der ute.  Det har han altså tatt fra Tesla og har misforstått og bare overført det til å gjelde for alle bilselskaper der ute.

Bare til info: Det er altså ikke bare å bestille en bil for deretter å komme med forbrukerkjøpsloven og levere tilbake innen 14 dager:

"Gir loven noen angrerett ved bilkjøp?
I det store og det hele er svaret dessverre nei. Det klare utgangspunkter i norsk rett er at avtaler skal holdes. Det ville vært vanskelig å være en bilforhandler dersom bilkjøpere stadig kunne få omgjøre kjøpet og levere tilbake bilen. Det er derfor det klare utgangspunkt i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven at kjøper ikke har angrerett eller angrefrist ved bilkjøp. Det er forståelig at dette kan være veldig opprørende dersom en overivrig kjøper en bil og straks etter ønsker å avslutte eller avbestille kjøpet."
Sakset fra: https://www.biladvokat.no/angrerett-ved-bilkjop/
Så veldig rart ingen reagerte på det Mippen sier og bare nikker til det han sier. 

Apropos at Tesla skal bruke så langt tid. Seff er det kjipt. Men når de selv sier at det kan gå opptil 45 virkedager for depositum så kan man vel også forvente noe av det samme for tilbakebetalingen.

hELgenen

Mippen leverte bilen tilbake 19 mars. Mao 104 dager siden...

Mippen

Sitat fra: advale på mandag 01. juli 2019, klokken 01:03
Sitat fra: Amoss på lørdag 29. juni 2019, klokken 14:50
Nå skal jeg ikke gå inn i debatten om angreretten gjelder ved bilkjøp - hverken generelt eller for Tesla. Men faktum er at Tesla i vinter gikk stort ut og proklamerte at de i Norge faktisk ville etterleve betingelsene i angreretten med 14 dagers angrerett, og derved også la ved angjeldende skjema sammen med faktura.

Om de fortsatt vil honorere 14 dagers angrerett her i Norge eller ei er ukjent for meg. Men altså, @Mippen her kjøpte altså bilen mens de fortsatt opererte med den særnorske ordningen, og har fått med dette skjemaet ved kjøpet. Så at HAN hadde en 14 dagers angrerett bør det ikke herke noen tvil om (forutsatt så klart at han har fremstilt saken korrekt, noe jeg ikke har grunn til å tvile på).

Ok. Det forklarer en god del. Det er sikkert derfor Mippen påstår hardnakket at man kan levere tilbake bilen innen 14 dager og det gjelder for ALLE bilprodusentene der ute.  Det har han altså tatt fra Tesla og har misforstått og bare overført det til å gjelde for alle bilselskaper der ute.

Bare til info: Det er altså ikke bare å bestille en bil for deretter å komme med forbrukerkjøpsloven og levere tilbake innen 14 dager:

I det store og det hele er svaret dessverre nei. Det klare utgangspunkter i norsk rett er at avtaler skal holdes. Det ville vært vanskelig å være en bilforhandler dersom bilkjøpere stadig kunne få omgjøre kjøpet og levere tilbake bilen. Det er derfor det klare utgangspunkt i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven at kjøper ikke har angrerett eller angrefrist ved bilkjøp. Det er forståelig at dette kan være veldig opprørende dersom en overivrig kjøper en bil og straks etter ønsker å avslutte eller avbestille kjøpet."
Så veldig rart ingen reagerte på det Mippen sier og bare nikker til det han sier. 

Apropos at Tesla skal bruke så langt tid. Seff er det kjipt. Men når de selv sier at det kan gå opptil 45 virkedager for depositum så kan man vel også forvente noe av det samme for tilbakebetalingen.

Nok en gang viser du hvor lite du kan hvor lite du leser hva som er skrevet. Jeg skriver ikke at det gjelder alle biler, jeg skriver at det gjelder biler som er bestilt på nett eller liknende  hvor hele prosessen foregår som "fjernkjøp" . Hvis man må innom en forhandler for å avslutte handelen som å skrive kontrakt osv. skriver jeg at det kan være annerledes. Så vidt jeg vet er det ikke så mange andre biler enn Tesla hvor man kan gjøre hele prosessen over nettet, så å påstår at dette gjelder alle biler er å sitere meg på noe jeg aldri har sagt. Jeg vet at enkelte bilforhandlere godtar kjøp via nett og telefon hvis folk bor langt unna, men de fleste kjøper bilen over disk. Derfor er det stort sett Tesla som praktiserer rene nettkjøp.

I angrerett loven står det at alle "fjernkjøp" har 14 dagers angrerett etter varen er mottatt. I følge advokater mm. gjelder dette også bil. Jeg har postet et svar fra en advokat tidligere i tråden angående dette hvis du hadde giddet å lese. Edit: Står også det i teksten du refererer til. Du mente at angrerett loven ikke eksisterte, så tviler derfor på at du er bedre kompetent enn en advokat til å vurdere regler. Det du henviser til gjelder i hovedsak kjøp over disk, og der er det helt andre regler. Når det gjelder fristen for å betale tilbake slår loven fast at det er 14 dager som er grensen. Det har jeg også svart deg på før, så hvorfor du tar det opp igjen er for meg uforståelig. Avbestilling reguleres av forbrukerkjøpsloven og har andre regler. Det er bare du som er ute etter å kverulere og finne feil uten å vite fakta. Til og med Tesla var enig med meg i at jeg kunne returnere den på 14 dagers angrerett. Det handler derfor ikke om det, men hvordan jeg blir behandlet som kunde og at jeg ikke har fått pengene som jeg etter loven skulle hatt innen 14 dager.
Fremtiden er elektrisk.

Ellemelle

Sitat fra: advale på mandag 01. juli 2019, klokken 01:03

I det store og det hele er svaret dessverre nei. [..]"
Du må huske å lese hele saken du siterer, lengre ned kan du lese:

"Merk at angrerettloven i noen tilfeller gir en forbruker en angrerett ved bilkjøp når forbrukeren handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg. "

Oioioioi - det finnes altså tilfeller hvor angreretten gjelder ved bilkjøp! Handle bilen via internett? Høres kjent ut.

advale

Som nevnt, man kan ikke bare sakse fra lovteksten og tro det gjelder i alle tilfeller. Det er mye unntak. Og fra biladvokat.no så har de også tatt med et lite avsnitt for å helgardere seg uten å gå noe inn i det.

Har aldri sagt at det er klin umulig, men at man kan ikke basere seg på å kjøpe og returnere bilen uten videre. Det er ikke de samme som å bestille en laptop på Komplett.no og returnere på 14 dager. Det er det jeg mener med at man kan ikke bare gå rundt og tro det er så "enkelt".

Men det er vel ikke bare Tesla som selger bilen over nettet. Ta f.eks. Hyundai Kona. Bilen var knapt inne til forhandlere før kundene måtte ta valget om å skrive kontrakt hvis ikke miste kølappen sin. Ved å bryte kontrakten koster det 10 000, her mener Mippen (og flere) at det vil være fult legitimt å ta ut bilen for deretter å returnere innen 14 dager og kreve full refusjon...? Det samme gjelder vel også for e-Tron. Det er vel flere der som ønsker å kansellere, men Audi truer med store bøter.

Tuxedo

Sitat fra: advale på mandag 01. juli 2019, klokken 09:49
Har aldri sagt at det er klin umulig, men at man kan ikke basere seg på å kjøpe og returnere bilen uten videre. Det er ikke de samme som å bestille en laptop på Komplett.no og returnere på 14 dager. Det er det jeg mener med at man kan ikke bare gå rundt og tro det er så "enkelt".

I Tesla sitt tilfelle er det jo "så enkelt", ettersom Tesla selv går ut med at dette kan man gjøre.

Denne tråden har sporet helt av.  Det er ikke noe poeng i å diskutere hva tilfellet eventuelt vil være med andre bilmerker.

GOS

@Advale

Du fortsetter og dummer deg ut selv om du har fått mange beskjeder om at Tesla har åpnet opp for en returmulighet som er (helt) unik i bilverden.

Som en del av betingelsene som Tesla selv har laget og som er en del av kontrakten så fremgår det at en uten kostnad kan melde i fra om at en ønsker å levere bilen tilbake innen 14 dager fra mottak og da få igjen hele beløpet. (Deretter har en 14 dager på seg på å levere den inn)

Som en del av betingelsene har Tesla også lagt med ett angreskjema som kan brukes i ett slikt tilfelle. Se vedlegg som er en av sidene i min kontrakt med Tesla på min Model 3.

Håper du nå slutter med det tullet ditt mot Mippen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Mippen

Som nevnt, man kan ikke bare sakse fra lovteksten og tro det gjelder i alle tilfeller...

Det er jo akkurat det du gjør uten å lese hva som står videre. Kanskje lurt å sjekke hele kilden slik at du ikke trengt å framstå så kunnskapsløs.

Det er så enkelt hvis tingene er kjøpt på nettet og hele prosessen foregår uten at man er innom butikken og signerer noe før man skal hente bilen. Tesla sier selv at de vil folk skal bruke nettet for å gjøre det enklere for dem. De vil ha minst mulig selgere for å spare penger.

Men det er vel ikke bare Tesla som selger bilen over nettet. Ta f.eks. Hyundai Kona. Bilen var knapt inne til forhandlere før kundene måtte ta valget om å skrive kontrakt hvis ikke miste kølappen sin. Ved å bryte kontrakten koster det 10 000, her mener Mippen (og flere) at det vil være fult legitimt å ta ut bilen for deretter å returnere innen 14 dager og kreve full refusjon...? Det samme gjelder vel også for e-Tron. Det er vel flere der som ønsker å kansellere, men Audi truer med store bøter.

Jeg kjenner ikke til alle bilforhandlere sine rutiner, men som jeg sa er det forskjell på å kansellere og returnere. Retur reguleres av angrerett loven (som du mente ikke fantes) og avbestilling reguleres av forbrukerkjøpsloven. Angrerett loven gir deg 14 dager på å prøve ut tingen hvis den er kjøpt over nettet eller telefonen, og du har nye 14 dager på å levere den inn etter du har angret til selger. Selger forplikter seg også til å betale kjøper tilbake innen 14 dager. Selger kan imidlertid trekke litt i pris hvis bilen er i dårligere stand eller har gått langt. Vanlig praksis er 1,50 pr kilometer. Jeg kan på min side kreve forsinkelsesrente fra dagen pengene skulle ha vært overført, som i følge loven er innen 14 dager. Renten er pr. 01 juli 2019 på 9,25 %.

SitatHva skjer ved heving av kjøpet?

Som eksempel kan vi ta overfor nevnte sak fra Høyesterett. Bilen ble tilbaklevert mot tilbakebetaling av kjøpesummen. I tillegg måtte selger betale forsinkelsesrente fra den dato kjøper betalte kjøpesummen. Selger, på sin side, fikk gjennomslag for et nyttefradrag på kr 1,50 per kjørte kilometer.
Forbrukerkjøpsloven sier dette om avbestilling:
Sitat§ 41.Avbestilling før levering. Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.
Man har altså etter loven rett til å kreve gebyr hvis bilen avbestilles før levering. På Tesla Model S og X har man for eksempel mistet depositumet man har betalt. På Model 3 er jeg usikker på praksis, men i følge selger har de nå gått bort i fra gebyr på Model 3 pga. stor etterspørsel. Gebyret må være innenfor rimelighetens grense. Slik lovene er taper man mindre på å ta ut bilen og returnere den i stedet for å avbestille den før levering. Unntaket er tilvirkningssalg hvor bilen er spesialtilpasset etter kunden sine ønske - at den ikke bare har standard farger eller felger for eksempel.

Hvis du lurer på mer angående angrerett eller forbrukerkjøplsoven foreslår jeg at du begynner å lese dem, og veiledninger og rundskriv til lovene. Kanskje du kan vurdere å åpne en egen tråd om angrerett slik at du slipper å ødelegge tråden min med ting som ikke er relevant for denne saken. Som jeg har sagt utallige ganger til deg er returen godkjent av Tesla og de har lovet meg x-antall ganger at pengene er på vei i over 100 dager, når de egentlig bare er 14 dager på seg i følge loven til å gjøre opp. Som du kanskje vet kan man ikke avtale dårligere vilkår enn det som står i loven. Jeg er interessert i hjelp og tips i forhold til saken min, ikke å krangle med deg eller å forsøke å lære deg ting som du tydeligvis ikke kan. Alt du spør om og diskuterer har du spurt og fått svar på mange ganger, og andre har også spurt tidligere i tråden. Du gidder ikke å lese hva andre har svart heller før du kommer med de samme tingene. Du forstår eller leser heller ikke kildene du refererer til.
Fremtiden er elektrisk.

hELgenen

Jeg har nevnt det før og synes TS her bør følge flere spor. Å ensidig gå forbrukerråd sporet er tidkrevende.
Du har et gyldig økonomisk krav hos Tesla - Tesla selv har jo allerede signert på det.
Problemet er at pengene ikke kommer. For å få ut pengene er det godt mulig du må gå til en advokat og
få en rettslig kjennelse som gir deg rett til å få ut pengene de skylder. Jeg kjenner ikke til hvordan en gjør dette, men
en advokat koster penger og disse kostnadene er det mulig du må dekke selv...Men uansett så synes jeg du burde
gå til politiet og anmelde Tesla. Politiet har sikkert en jurist som håndterer økonomisk kriminalitet og jeg ville rett og slett
forsøkt å få til et møte med en slik. Et annet spor er selvfølgelig å gå til pressen - DN har akkurat skrevet en sak om en annen Tesla eier som har slitt mye, så hvorfor ikke sende en mail direke til journalisten og legge ved all dokumentasjon du har?

Mippen

Neste steg blir å stevne de inn for forliksrådet. Det er laveste rettsinstans og dommen der er rettspliktig, så da har de ikke noe valg. De kan ev. anke til høyere domstol. Man må imidlertid ha advokat, og selv om man har delvis dekning gjennom forsikring osv. vil det komme på mange tusen, så da må man eventuelt håpe at motparten blir dømt til å betale omkostninger hvis ikke vil man tape mer enn man tjener. Derfor er det greit å begynne med forbrukerrådet.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA