Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

CaZpaH

Sitat fra: Svein_H på onsdag 03. juli 2019, klokken 21:10
Sitat fra: 1000kwh på mandag 01. juli 2019, klokken 20:58
Husk å ta med deg «bøtta» i sommer

Har bøttevis med popcorn jeg, klarer meg hele ferien  ;)

Tror ikke det var den bøtta han sikta til  :laugh:
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

emurof

Sitat fra: Mippen på onsdag 19. juni 2019, klokken 17:54
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:36
Her er et svar fra Forbrukerrådet i en nesten tilsvarende sak:

Hei
Du har ingen lovbestemt angrerett ved kjøp av bil hos en bilforhandler. Dvs. at du ikke kan bruke angrerettloven for å komme deg ut av avtalen.

Du skriver at bilforhandleren gav deg angrerett. Dette er ekstremt uvanlig, og vi må anta at det muligens er snakk om en eller annen form for misforståelse, men dersom det faktisk er riktig at det i kjøpekontrakten gis 14 dagers angrerett, så kan du forholde deg til det. Kjøpekontrakten binder jo begge parter. Det som er avtalt i kontrakten, vil gjelde.

Dersom selger ønsker å ta forbehold, så bør disse inn i kontrakten. Har han ikke tatt forbehold om at angreretten ikke gjelder ved finansiering, så kan han neppe bruke det som argument.

Vi gjentar at angrerett på kjøp av bil er ikke vanlig, men dersom du faktisk har det etter kjøpekontrakten, så kan du benytte deg av det.

Les mer om rettigheter ved bilkjøp og klagemuligheter på forbrukerrådet.no.

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Dette gjelder bilkjøp via vanlig forhandler. Bil kjøpt via nettet går inn under angrerett loven, noe som er nytt. Kanskje det kommer en lovendring der etter hvert siden det er forskjell å kjøpe en iPhone og en bil til mange hundre tusen.

Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være angrerett på bil kjøpt over nett. Kanskje tvert imot, siden det er en så dyr vare.

emurof

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. juni 2019, klokken 15:051. Som diskutert over er det i det minste sterk tvil om hvorvidt angrefristloven gjelder. Du har formodentligvis oppsøkt Tesla for å hente ut bilen? I så fall skal angrefristloven ikke gjelde.

Jo, den gjelder i 14 dager etter at bilen er hentet ut. Om du henter den i butikk eller i postkassa har ikke noe å si. Det som teller er hvordan avtale om kjøp er inngått:

"Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker, når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler."

Og:

"fjernsalg: avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler"

Det er ingen tvil om at angrefristloven gjelder. Den gjelder.

emurof

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 11:42Nå har jeg veldig vanskelig for å tro at hvis man bestiller f.eks en Tiguan eller Sportage på VW eller Kia sin hjemmeside og skriver kontrakt så kan man ta den ut og levere tilbake innen 14 dager og få full refusjon?!  Å tolke loven rett frem er ikke slik det fungerer, det er mye unntak.

Jo, man kan faktisk det. Disse bilene går ikke inn under unntakene i loven.

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:46Du reagerer ikke på Mippen som påstår at alle som kjøper ny bil kan returnere bilen innen 14 dager? Og krever pengene utbetales tilbake fra dag en?  :laugh:  :laugh: Den tar kaka.

Ja, man kan med loven i hånd returnere bilen innen 14 dager.

Pengene skal ikke nødvendigvis utbetales fra dag en, men innen 14 dager.

emurof

Sitat fra: Mippen på mandag 01. juli 2019, klokken 21:53
Lite oppdatering i forhold til saken. Jeg sendte mail til han jeg pratet med på tesla sist. Jeg hadde (fikk) ikke mail adressen hans så jeg måtte hashtage han på felles mailen til Tesla i Bergen. Han svarte etter noen timer og som vanlig fikk jeg bare svar om at de var på saken og at han skulle sende en mail og purre på. Forbrukerrådet har heller ikke fått noe svar fra Tesla. De har nå 3 dager å komme med et svar til forbrukerrådet hvis man ikke regner med i dag.

Fortsatt ikke noe svar?

Du får kontakte forbrukerrådet for å få tilbake forsinkelsesrenter og utlegg for forsikring, som en annen her gjorde. Men kanskje vente til du har fått pengene.

Mippen

Jeg
Sitat fra: emurof på torsdag 04. juli 2019, klokken 14:43
Sitat fra: Mippen på mandag 01. juli 2019, klokken 21:53
Lite oppdatering i forhold til saken. Jeg sendte mail til han jeg pratet med på tesla sist. Jeg hadde (fikk) ikke mail adressen hans så jeg måtte hashtage han på felles mailen til Tesla i Bergen. Han svarte etter noen timer og som vanlig fikk jeg bare svar om at de var på saken og at han skulle sende en mail og purre på. Forbrukerrådet har heller ikke fått noe svar fra Tesla. De har nå 3 dager å komme med et svar til forbrukerrådet hvis man ikke regner med i dag.

Fortsatt ikke noe svar?

Du får kontakte forbrukerrådet for å få tilbake forsinkelsesrenter og utlegg for forsikring, som en annen her gjorde. Men kanskje vente til du har fått pengene.

Jeg har alt kontaktet forbrukerrådet og Tesla har frist til fredag med å komme med et svar. De har så langt ikke svart forbrukerrådet på mail eller telefon. Ble oppringt fra service advisoren jeg sendte epost til for noen dager siden, og som jeg pratet med når jeg var innom Tesla sist. Han lurte på om jeg hadde hørt noe mer. Han skulle purre på videre sa han, men det virket ikke som han hadde mer opplysninger. Han har ikke noe med saken å gjøre egentlig, men han har i det minste gjort noe for at de som har saken skal gjøre noe.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Sitat fra: emurof på torsdag 04. juli 2019, klokken 14:29
Ja, men viktig å huske på dette:

"Varen må leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som da du mottok den"

En bil som er kjørt noen 100 mil er ikke lenger i samme stand, og man kan ikke forvente å kunne bruke angreretten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. juli 2019, klokken 15:53
Sitat fra: emurof på torsdag 04. juli 2019, klokken 14:29
Ja, men viktig å huske på dette:

"Varen må leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som da du mottok den"

En bil som er kjørt noen 100 mil er ikke lenger i samme stand, og man kan ikke forvente å kunne bruke angreretten.
Dette er jo bare tull.

I stedet for å finne på egne lover og regler, kan man heller lese den faktiske angrerettsloven hvor følgende står:

"Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h."

Her kommer det forøvrig frem at hvis Tesla IKKE hadde oppgitt at du hadde angrerett, så kunne du kjørte så mye du ville i et år, og så hevet kjøpet uten at Tesla kunne sagt noe som helst

Mippen

Jeg ser ikke noen nå, men Tesla solgte nylig lagerbiler som sannsynligvis har blitt returnert og hadde gått opp til 1500 kilometer til nybil pris på hjemmesiden deres, så de bør ikke trekke meg noe for mine 400 kilometer. De gav meg også for kort tid i forhold til angrerett loven. De godtok bare returen hvis jeg leverte den innen en time. I følge angrerett loven skal gjenstanden returneres innen 14 dager etter man har levert angrerett skjemaet - ikke på timen. Jeg fikk derfor ikke nok tid til å vaske bilen + at det var saltet på veien mellom vaskehallen og Tesla. Jeg ble for resten ringt opp av Tesla nå med at pengene er på vei. Så får vi se da...  Jeg har ikke fått høre det direkte fra de som jobber med saken, og det er ikke første gangen Tesla har sagt at pengene er på vei. De har heller ikke svart forbrukerrådet.
Fremtiden er elektrisk.

Tiger123

Sitat Mippen:
Jeg ser ikke noen nå, men Tesla solgte nylig lagerbiler som sannsynligvis har blitt returnert og hadde gått opp til 1500 kilometer til nybil pris på hjemmesiden deres, så de bør ikke trekke meg noe for mine 400 kilometer.

Hva Tesla selger bilene for igjen, har ingenting å si for saken din. Endelige salgspriser vet jo også kun kjøper og Tesla.

Tror du har pengene på konto snart, før neste fredag tipper jeg, etter det jeg har lest i tråden her.

Sveinung1954

Lurer på hvor mange kunder Tesla har mistet pga denne tråden her....? Noen er det.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

CaZpaH

Sitat fra: Geirr på torsdag 04. juli 2019, klokken 17:10
Lurer på hvor mange kunder Tesla har mistet pga denne tråden her....? Noen er det.

Skal ikke undervurdere effekten av slike tråder som dette. Bare se på utfordringene "The Fast Lane Car" fikk med en liten "fender bender" med Model 3. Og hvor mange i kommentarfeltet som har kjøpt andre bilmerker (disse trekkes frem i videoen, trenger ikke lese kommentarfeltet til videoen). Ene og alene fordi Tesla ikke klarer å oppdrive deler raskt:

https://www.youtube.com/watch?v=jRu-TGfGadY

Mippen

Sitat fra: Geirr på torsdag 04. juli 2019, klokken 17:10

Jeg har i hvert fall fått meldinger fra noen av de. Sikkert en del som bare leser tråden og ikke skriver. Alle kan lese selv om man ikke er medlem. Den kommer ganske høyt på listen om man søker på google også.
Fremtiden er elektrisk.

kirky

Virker nesten som målet til Mippen er å få Tesla til å miste kunder - ikke å få løst problemet sitt. Ikke tar han telefonen når de ringer heller...

Den andre tråden han startet hjelper jo heller ikke særlig på troverdigheten - parallelt med denne.
2023 Model S

CaZpaH

Sitat fra: kirky på torsdag 04. juli 2019, klokken 17:30
Virker nesten som målet til Mippen er å få Tesla til å miste kunder - ikke å få løst problemet sitt. Ikke tar han telefonen når de ringer heller...

Den andre tråden han startet hjelper jo heller ikke særlig på troverdigheten - parallelt med denne.

Du sier noe. Men historien er ikke unik. Det er mange som har utfordringer med Tesla og ofte er det jo disse historiene som kommer frem. Men er jo andre der ute som har hatt kjempegode erfaringer også. Noe som ikke alltid blir adressert på nett.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA