Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

Mippen

#150
Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:03
Jeg har jo sagt Tesla er ikke en bakgårdskebab-sjappe. Slapp av mann, du får tilbake pengene. Og sannsynligvis etter at de har pushet på siste bilene denne mnd. Når depositum pengene tar ca 45 virkedager så må du også forvente noe samme på retur av bilen.

Og igjen, du kan ikke bare sakse angrerettloven og si det gjelder for biler..?! Har allerede sagt så enkelt er det ikke. Hvordan forklarer du de som har skrevet kontrakt på Kona, som ikke har fått sett bilen får 10 000 hvis de kansellerer kontrakten?


Begynn å les deg opp på ting før du spør så kanskje du skjønner reglene og hvordan ting fungerer. Avbestilling reguleres av forbrukerkjøpsloven, men angrerett reguleres av angrerett loven. Lykke til...
Fremtiden er elektrisk.

advale

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:03
1. Dette blir jo bare vissvas. Generiske deler? Hvilke deler i en Tesla er generiske? Underleverandører ja, men alle produserer til Teslas spesifikasjoner. Tesla er et avansert produkt hvor SW og HW er høyintegrert. De ruller ut nye SW endringer fortløpende, ofte for å rette opp "problemer" med HW, som i neste omgang får en oppgradering gjennom spesifasjonsendring til underleverandør. Når dette skjer fortløpende, så skaper det logistikk problemer. Særlig for Tesla som i utgangspunktet ikke "lagrer" deler.  At det gir lang ventetid på deler burde ikke forundre noen...

2. Mer tøv. Hvilken forskjell gjør det på lagerplass osv. om jeg ordner mitt kjøp av TM3 1. juli, kontra 30. juni? Så store problemer at 30.juni gir meg 25.000 i avslag kontra 1. juli?
Det er ikke noe galt med Tesla av den grunn, så hvorfor ikke bare innrømme at Tesla er i skviset økonomisk situasjon og det er grunnen til en litt panisk prisreduksjon for å få ut flest mulig biler i kvartalet?

1. Hva er vissvass? f.eks. Mercedes bestiller masse deler fra underleverandører. De shopper gjerne mellom flere. At en underleverandør har blitt valgt så blir jo den "offisiell" Mercedes-del. Mens de andre som ikke fikk tilbud blir generiske. Det er vel ikke så vanskelig. De kan jo på et senere tidspunkt skifte ut underleverandør - og den som tidligere var offisiell Mercedes-del blir da generisk del.
2. Nå blander du mellom lagringsplass/forhandlernettverk og tilbud. Det er bedre å korttidsleie en svær parkeringsplass i 3 uker for å pushe på kvartalslutt enn å kjøpe opp en svær parkeringsplass som får utnyttelsesgrad på 10 % gjennom hele året. Enig?
Det at et firma kjører tilbud er vel ikke uvanlig. VW har nå tilbud på 40 000 for E-golf. Den går vel også snart konkurs? Blander tilbud med konkurs blir for dumt..

advale

#152
Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:09
Begynn å les deg opp på ting før du spør så kanskje du skjønner reglene og hvordan ting fungerer. Avbestilling reguleres av forbrukerkjøpsloven, men angrerett reguleres av angrerett loven. Lykke til...

Hvis vi skal være pirkete så er det ikke noe som heter angrerett loven takk, men evt kjøpsloven m.fl. kommer til anvendelse. Uansett, alle skjønner hva poenget er her! Skulle likt å se deg returnere bilen hos Hyundai, VW, BMW  med forbrukerkjøpsloven i hånden :laugh:  :laugh: Da tror jeg du får en hard landing..

Mippen

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:17
Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:09
Begynn å les deg opp på ting før du spør så kanskje du skjønner reglene og hvordan ting fungerer. Avbestilling reguleres av forbrukerkjøpsloven, men angrerett reguleres av angrerett loven. Lykke til...

Skulle likt å se deg benytte angreretten hos Hyundai, VW, BMW  :laugh:

Så lenge alt er gjort via nettet er det ikke en forskjell så lenge bilen ikke er spesial tilpasset (For eksepel HC bil, Taxi...). Hvis man reseeverer på nett og må innom butikken for å signere kontrakten for å fullføre kjøpet kan det kanskje være annerledes.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:17
Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:09
Begynn å les deg opp på ting før du spør så kanskje du skjønner reglene og hvordan ting fungerer. Avbestilling reguleres av forbrukerkjøpsloven, men angrerett reguleres av angrerett loven. Lykke til...

Hvis vi skal være pirkete så er det ikke noe som heter angrerett loven takk, men evt kjøpsloven m.fl. kommer til anvendelse. Uansett, alle skjønner hva poenget er her! Skulle likt å se deg returnere bilen hos Hyundai, VW, BMW  med forbrukerkjøpsloven i hånden :laugh:  :laugh: Da tror jeg du får en hard landing..

::)
Fremtiden er elektrisk.

advale

#155
Ja man bestiller også bil på nett hos de andre bilprodusentene. Selv om man prøvekjører demobilen så er det ikke den bilen man får utlevert, så da sier du altså alle som kjøper biler i Norge kan benytte 14 dagers rett til å returnere bilen... ?

Så hvis en eller annen som leser hva du skriver her inne, går til innkjøp av en Tiguan til 500 000 men blir ikke fornøyd og ønsker å returnere innen 14 dager men VW nekter så håper jeg vedkommende sender regningen og advokater på deg. Jeg har sagt flere ganger allerede, det er ikke bare å sakse forbrukerkjøpsloven og tro at det gjelder overalt.

Edit: Ok så fant jeg ikke angrettloven, men uansett folk skjønner hva som menes her...

Sveinung1954

Gratulerer advale. Du har løftet begrepet «fanboy» til helt nye nivåer  :+1:
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

advale

#157
Du reagerer ikke på Mippen som påstår at alle som kjøper ny bil kan returnere bilen innen 14 dager? Og krever pengene utbetales tilbake fra dag en?  :laugh:  :laugh: Den tar kaka.

Så du er enig med Mippen?

Sveinung1954

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:46
Du reagerer ikke på Mippen som påstår at alle som kjøper ny bil kan returnere bilen innen 14 dager? Og krever pengene utbetales tilbake fra dag en?  :laugh:  :laugh: Den tar kaka.

Så du er enig med Mippen?


Jeg sier du har null troverdighet basert på usaklige personangrep, og påstand om at Angrerettloven ikke eksisterer. Fortsett å lev i bobla di du...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Mippen

Sitat fra: Geirr på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:52
Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:46
Du reagerer ikke på Mippen som påstår at alle som kjøper ny bil kan returnere bilen innen 14 dager? Og krever pengene utbetales tilbake fra dag en?  :laugh:  :laugh: Den tar kaka.

Så du er enig med Mippen?


Jeg sier du har null troverdighet basert på usaklige personangrep, og påstand om at Angrerettloven ikke eksisterer. Fortsett å lev i bobla di du...
:D :D
Fremtiden er elektrisk.

advale

#160
Jeg søkte kjapt opp angrettloven og fant ikke, så det var riktignok min feil. Greit nok. Regner med du ikke kan alle Norges lover i hodet ditt heller  ;)

Men det utrolig er at dette innlegget har pågått over en tid uten at en eneste har reagert på Mippen, men heller vært enig. Hva er det som skjer egentlig?

Tror folk virkelig det er så lett å bare bestille biler til 300 000 - 1 000 000 og deretter bare å ta med forbrukerkjøpsloven og returnere bilen innen 14 dager for deretter å kreve pengene tilbake på bank etter en virkedag? Heeeeeeeelt utrolig.

k1

Sitat fra: Geirr på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:52
Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:46
Du reagerer ikke på Mippen som påstår at alle som kjøper ny bil kan returnere bilen innen 14 dager? Og krever pengene utbetales tilbake fra dag en?  :laugh:  :laugh: Den tar kaka.

Så du er enig med Mippen?


Jeg sier du har null troverdighet basert på usaklige personangrep, og påstand om at Angrerettloven ikke eksisterer. Fortsett å lev i bobla di du...

Takk for at du sier det som det er Geirr, advale forsøpler bare denne tråden så han er herved lagt til ignore, en fin funksjon btw.
Stå på Mippen, satser på at det løser seg etter mye om og men - hold oss oppdatert, dette er nyttig info om man skulle være uheldig å havne i samme klemma selv.

hELgenen

#162
Det er jo Tesla selv som sier de tilbyr angrerett. Det er jo da en selvfølge at pengene skal returneres så fremt man har holdt seg til avtalen. Tesla selv har også signert papirer på at bilen er returnert iht.avtalen. Det Tesla gjør her er å misligholde egne avtaler. Det normale ville være å returnere pengene innen 30 dager. Denne saken har vel rullet vesentlig lenger enn som så. Denne saken har ingenting med om en liker eller ikke liker Tesla,men hvorvidt Tesla leverer iht. avtalen inngått med kunden. Når det går mer enn 30 dager før pengene returneres så det mislighold fra Tesla sin side. Dersom de ikke mener kunden har overholdt avtalen sin så burde de opplyse kunden om det ved tilbakeleverering. Det er ingenting vi vet som tilsier at så er tilfelle her. Konklusjonen gitt at ingen feil info er gitt burde være åpenbar.

Amoss

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:56
Men det utrolig er at dette innlegget har pågått over en tid uten at en eneste har reagert på Mippen, men heller vært enig. Hva er det som skjer egentlig?

Tror folk virkelig det er så lett å bare bestille biler til 300 000 - 1 000 000 og deretter bare å ta med forbrukerkjøpsloven og returnere bilen innen 14 dager for deretter å kreve pengene tilbake på bank etter en virkedag? Heeeeeeeelt utrolig.

Som noen har nevnt noen ganger før her - det er en fordel å lese HELE tråden for å danne seg ett bilde av hva som skjer før du begynner å "skjelle ut" enkeltindivider.

Nå skal jeg ikke gå inn i debatten om angreretten gjelder ved bilkjøp - hverken generelt eller for Tesla. Men faktum er at Tesla i vinter gikk stort ut og proklamerte at de i Norge faktisk ville etterleve betingelsene i angreretten med 14 dagers angrerett, og derved også la ved angjeldende skjema sammen med faktura.

Siden har Tesla innført ett generelt 7 dagers "returrett" globalt (så vidt jeg har forstått?), og nevner ikke lengre den særnorske angreretten på sine sider. Om de fortsatt vil honorere 14 dagers angrerett her i Norge eller ei er ukjent for meg. Men altså, @Mippen her kjøpte altså bilen mens de fortsatt opererte med den særnorske ordningen, og har fått med dette skjemaet ved kjøpet. Så at HAN hadde en 14 dagers angrerett bør det ikke herke noen tvil om (forutsatt så klart at han har fremstilt saken korrekt, noe jeg ikke har grunn til å tvile på).

... og som andre her påpeker til det kjedsommelige så har altså Tesla alt akseptert retur ihht angreretten. Derfor er strengt talt dette du tar opp OT i denne tråden. Tråden går på hvordan Tesla ansatte har opptrådt overfor ham på vegne av Tesla, og at Tesla somler unødig lenge med å betale det de skylder.
Model S 85D

Motorwatt

#164
Jeg har selv jobbet for et amerikansk børsnotert selskap hvor det var et nærmest umenneskelig press ved måned- og kvartalslutt for da var det bare å levere det tallet som var budsjettert. Regner med at den norske ledelsen også har gitt sine tall til HQ, og at det vil være en kraftig "ripe i lakken" (no pun intended) hvis det ikke oppnås. Derfor tror jeg at de venter med utbetaling til over kvartalslutt slik at returbeløpet ikke blir synlig før etter at denne måneden er over.   
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA