Skrevet av Emne: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.  (Lest 7877 ganger)

batterimannen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 322
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #30 på: onsdag 11. september 2019, klokken 07:49 »
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?

Så at et annet merke skulle vente med å vise frem til Tokyo messen, som starter 24 oktober.
Ellers er det vel LA auto show i slutten av november. Er vel en eller annen messe nesten hele tiden.

Det kan jo også hende at de viser frem en kamuflert bil under kjøring, eller noen andre bilder utenfor disse showene.

kaiat

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 885
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #31 på: onsdag 11. september 2019, klokken 09:47 »
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?

Så at et annet merke skulle vente med å vise frem til Tokyo messen, som starter 24 oktober.
Ellers er det vel LA auto show i slutten av november. Er vel en eller annen messe nesten hele tiden.

Det kan jo også hende at de viser frem en kamuflert bil under kjøring, eller noen andre bilder utenfor disse showene.

Tviler på at du får se noen Skoda i Tokyo eller LA da merket ikke selges i disse markedene... Genève kanskje, i mars neste år?

Zubzero

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #32 på: torsdag 12. september 2019, klokken 18:06 »
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?

batteribilen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #33 på: torsdag 12. september 2019, klokken 19:06 »
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?

Pga 2WD og ikke 4WD?

tromsø

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #34 på: torsdag 12. september 2019, klokken 19:11 »

Tviler på at du får se noen Skoda i Tokyo eller LA da merket ikke selges i disse markedene... Genève kanskje, i mars neste år?

Skoda forhandleren i Tromsø fortalte meg at bilen skulle vises i mars men husker ikke hvilken messe det var snakk om, kanskje Geneve ja.
2014 Leaf
2020 e-tron 50, bestilt 4/9-19, status "produseres"

kodax

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 510
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #35 på: torsdag 12. september 2019, klokken 20:40 »
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Tesla Model X 75D 7-seter- Produsert 18.1.2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
VW ID.3 - kønr. 3XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt
VW Buzz - ønskes:)
Audi eTron 55 - Avbestilt

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2462
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #36 på: fredag 13. september 2019, klokken 15:16 »
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Det stemmer vel ikke helt? Vel har I-pace hjuloppheng tilpasset fra F-pace og andre Land Rover, og Audi har hjuloppheng tilpasset fra Q7, men vanskelig å si at chassiset ikke er en ganske anderledes plattform enn de andre bilene de er i slekt med. Kan ikke se at disse felleskomponentene skal gi dårligere rekkevidde.

Zubzero

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #37 på: fredag 13. september 2019, klokken 19:02 »
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Vekten er vel i stor grad grunnet batteriet? Er det grunn til å tro at vision Iv blir så mye lettere?

tornaldo

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 147
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #38 på: søndag 15. september 2019, klokken 09:58 »
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.

kodax

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 510
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #39 på: søndag 15. september 2019, klokken 10:20 »
Ang fordelene med å bygge en egen platform for elbil: Denne er et par år gammel, men vel fortsatt relevant:
https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/trends-in-electric-vehicle-design
Sitat
Native EVs optimize battery packaging; non-native EVs force the battery into the awkward footprint of the ICE platform, which limits the realized energy capacity. The native EV battery pack, by contrast, can take a simple, rectangular shape, giving native EVs up to twice the range—over 300 kilometers per charge and up to approximately 400 kilometers for the best performers, according to the Environmental Protection Agency—without forcing up the price (Exhibit 1). In addition, native EVs achieve a larger interior space (up to 10 percent by regression line) for the same wheelbase compared with not only non-native counterparts, but also standard ICE vehicles in the same segment.
Tesla Model X 75D 7-seter- Produsert 18.1.2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
VW ID.3 - kønr. 3XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt
VW Buzz - ønskes:)
Audi eTron 55 - Avbestilt

Zubzero

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #40 på: mandag 16. september 2019, klokken 07:14 »
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

gekko300

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #41 på: mandag 16. september 2019, klokken 08:00 »
Og med 77 kWh netto blir det i så fall 37.5 mil.. Langt i fra imponerende, og på grensen til uaktuelt...

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13480
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #42 på: mandag 16. september 2019, klokken 11:10 »
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

Tja, jeg ligger på 190-195Wh/km i snitt sommerstid med Tesla X75D, som er en enda større bil. Så det er fint mulig. Klart, vinter og hengerkjøring drar snittet opp til omkring 220Wh/km i årssnitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

lirekassa

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 466
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #43 på: mandag 16. september 2019, klokken 11:25 »
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

'OPP MOT 500 km'...de er jo fortsatt på konseptstadiet.

Den blir vel en uansett del mindre enn X og nærmere Y i størrelse, som estimeres til 540k rekkevidde i AWD. I.D. Neo LR estimeres til 550km.

Guleböj

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #44 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:13 »
Hengerfeste fra start og 5 seter bekreftet:

"ŠKODA bekrefter at deres store elektriske familiebil settes i produksjon med hengerfeste og fem seter. Dermed er det meste lagt til rette for norske barnefamilier som enn så lenge venter på et fullgodt alternativ i elbilmarkedet."

https://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/skodas-store-elektriske-familiebil-kommer-med-tilhengerfeste?utm_source=ACS&utm_medium=epost&utm_campaign=SKODA_938729&utm_term=forh%E5ndsbestilt&utm_content=knapp