Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3

Startet av Anders9, onsdag 08. mai 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

Daniel_0007

Fikk nå epost av tesla delivery team om man ønsket å oppgradere bestillingen til å inkludere hengerfeste  :o
Model 3 2019 LR Rwd

18650

Sitat fra: GOS på onsdag 08. mai 2019, klokken 14:11
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Line K på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:44
Ifølge de jeg pratet med så må dette fabrikkmonteres pga. lover og regler i EU.
Dette kan ikke være riktig. Her tror jeg selgerne har fått servert villedende info som de videreformidler.
Tipper at det er selgere som ikke tror på dette selv en gang.
Det er jo fult lovlig å ettermontere HF i Europa.
Tipper det går på at Tesla ikke ønsker å ta på seg ekstraarbeidet det vil innebære å ettermontere og levere dokumentasjon til Biltilsynet på biler som er registrert med 0 i hengervekt.

Om en får en skikkelig smell i baken slik at hengerfeste/bakre del må byttes ut, så vil jo ikke bilen sendes tilbake til fabrikk for å få på dette.

Det er helt klart at dette kan settes på her, det går på Tesla sin vilje. Er helt sikker på at en kan få endret typegodkjennelsen på de 'gamle' bilene også om Tesla vil.....men den ligger nok veldig langt ned i bunken med prioriteringer.

Enig.

Det handler ene og alene om europeisk typegodkjenning av bilen. Det er bare produsenten av bilen (her: Tesla) som kan søke om en slik typegodkjenning.

Enhver bil som er godkjent med tilhengerfeste, kan utstyres med et typegodkjent hengerfeste. Det kan komme fra produsenten av bilen, men også fra en tredjepartsleverandør. Typegodkjenningen av selve tilhengerfeste må gjøres separat og må søkes av produsenten av hengerfeste. EU Direktiv 94/20/EF beskriver både typegodkjenning av bil og hengerfeste for bruk av «mekaniske koblinger».

Hva betyr dette i praksis? Det betyr at Tesla må søke om en ny typegodkjenning av et kjøretøy som er forberedt for hengerfeste. Hvis de samtidig ønsker å typegodkjenne egenprodusert hengerfeste, må dette søkes om og vises separat. Både bil og hengefeste må fremvises for kontrollorganet.

Det er et faktum at ingen Model 3 levert hittil er typegodkjent i Europa med hengerfeste. Det kan derfor ikke ettermonteres.

Jeg tipper alle Model 3 som ble produsert etter uke x i 2019 hadde nødvendig HW for ettermontering (ref. Trailer hitch connector), men at Tesla har drøyet typegodkjenningen. Siden disse allerede er registrert på gamle typegodkjenningen, vil man likevel ikke få ettermontert lovlig.

jsa061

Fikk en e-post jeg også. Satser på det ordner seg

PBL

Sitat fra: 18650 på onsdag 08. mai 2019, klokken 15:31Det er et faktum at ingen Model 3 levert hittil er typegodkjent i Europa med hengerfeste. Det kan derfor ikke ettermonteres.

Jeg tipper alle Model 3 som ble produsert etter uke x i 2019 hadde nødvendig HW for ettermontering (ref. Trailer hitch connector), men at Tesla har drøyet typegodkjenningen. Siden disse allerede er registrert på gamle typegodkjenningen, vil man likevel ikke få ettermontert lovlig.

Oppdatering av toppfart til 261 km/t for Performance ligger også i ny version af typegodkjenningen. Gjelder det også bare nyproduserte biler?

Simennzz

Vært i kontakt med 2 forskjellige på delivery, begge antok levering på M3 i bestilling i månedsskifte mai/juni, og dersom du la på hengerfeste (på mailen som ble sendt ut til de med M3 i bestilling) så anslo de levering sent juli kanskje august.

Men de hadde ikke fått så mye info, men de var sikre på at levering blir utsatt.

Personlig gidder jeg ikke vente da jeg bare har brukt hengerfeste 1 gang og kjenner som regel noen som har det. Tror ikke det vil påvirke restverdien i noe særlig grad. Det vil være tilgang på begge typer i bruktmarkedet og tror ikke deltaen blir større over at du har investert 8k i et hengerfeste, det virker ulogisk.
2018 BMW M3 Competition
2019 Tesla Model 3 LR

HCO

Mine 5 cent: Kjøp med hengerfeste om du har et reelt behov for hengerfeste selv, ikke fordi bilen kanskje kan være mer lettsolgt eller oppnå høyere pris.
Det er mulig å snu på det: Ved at man kan anta at bil med hengerfeste faktisk blir hardere belastet enn de uten, kan det danne seg en oppfatning (reelt eller ei) om at dette er et mindre trygt bruktkjøp, spesielt etter at garantien har utløpt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Spiro

Tror ikke bruktprisen vil dale pga hf for de som ikke har den muligheten. Tvert imot. Vi vet at ekstra last stresser batteriet og drivverk. Tesla bjørn sin mod x fikk redusert batteri kapasitet pga henger, mente han selv.

Har heller ikke sett hengerfeste på en Porsche 911 turbo ennå. Visst man kan sammenligne mod 3 performance bitte litt
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

stefse

H-festet har en begrensning på 910kg. Det er nok lurt. Da unngår man at det blir en potensiell trekkbil for campingvogner, hestehengere og andre tunge hengere, som nok kan slite mer på bilen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Spiro

Jo det klart, men jeg personlig bryr meg svært litte om jeg laster med overlast(ikke overdrent). Visst jeg må ha ett lass med sand på en aksla henger hadde jeg fyllt hengeren. Da snakker vi betydelig overlast. Nå snakker jeg for meg selv og ikke Ola Normann ☺
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Softblue

Tror ikke de fleste skal ha hengerfeste for å trekke henger, men for å sette på et sykkelstativ.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Counterpointer

Sitat fra: GOS på onsdag 08. mai 2019, klokken 09:06
Sitat fra: creal på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:47
Genialt for å øke salget - samtidig blir nok effekten her i Norge at det bortimot struper performance-salget, for nesten alle ønsker vel hengerfestet.

Tror en overdriver her. Mesteparten av ICE bilene i Norge bestilles tross alt uten hengerfeste, og enda mindre på 'versting bilene, så tror ikke dette har den helt store innvirkning på Performance salget.
Støtter den fullt ut.

Jeg har preformance selv og har ikke engang tenkt på hengerfeste til den.
Den andre bilen vår har hengerfeste byttes antagelig i en med hengerfeste.

Tror nok det er flere av vår type og er helt enig at sportsbiler er ikke vanlig med hengerfeste.

stefse

For meg betyr h-festet at jeg får mulighet til å kvitte meg med en (fossil) bil, så marginelt sett lønner det seg garantert med de 8000 kr ekstra.
Samt de praktiske fordelene med å slippe å bytte rundt på biler, og den ekstra merkostnaden det er å kjøre fossil bil de dagene det er snakk om å ha med henger.

Men noen har sikkert aldri kjørt med henger i hele sitt liv, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Mulig den gruppen utgjør flertallet av alle sjåfører i landet for alt jeg vet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DeepFu

Jeg kjenner nå at gleden over ny bil har falt ganske mange hakk. Kunne tenkt å servere et bredt spekter av nordnorske gloser til både Tesla Norge og herr Musk. Jeg synes det er å holde folk for narr. Jada jeg vet jeg har kjøpt bilen frivillig. Men jeg hadde faktisk ikke sett for meg at det skulle være så tilfeldig hvor "mye bil" du faktisk kjøpte fra en dag til en annen. Jeg håper virkelig at de andre kommer med reelle alternativer i volum om ikke lenge, det virker som om Tesla er blitt litt høye på seg selv, og mener de kan gjøre som de vil. De trenger konkurranse, og vi trenger alternativer. Hadde de brukt energien på å få på plass fornuftige typegodkjenninger fremfor tåpelige spill og prompelyder hadde det vært en klar forbedring.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Surrehue

Mine foreldre venter på en LR som skal komme i Mai. Vi sendte dem en mail i dag om at det var mulig å få HF, så min far var på Tesla butikken her i Bærum, noen timer senere og bestilte hengerfeste. De sa ikke noe om at levering blir utsatt, så vi er litt spent på det.
Egentlig skulle jeg kjøpe deres 3 år gamle Leaf 30Kwh av dem når TM3 ble levert, men nå har både broder'n og jeg overtalt dem(tror vi) til å heller selge deres Mazda CX5, som knapt er i bruk (60k km på 5 år, mot 50k Km på 3 år for Leafen) Med hengerfeste kan de leie/låne en henger som alternativ til stasjonsvogn. For egen del blir nå TM3 SR mer aktuell som alternativ til Leaf, som igjen er det nærmeste vi føler at man kommer til stasjonsvogn.

KJB

Mandag (6/5) rettet jeg en henvendelse til RDW i Nederland som stod for den opprinnelige typegodkjenningen i Europa. Jeg spurte da om de har endret typegodkjenningen slik at hengervekt nå er tillatt. Ble lovet en tilbakemelding etter ti virkedager.

Nattens oppdatering av konfiguratoren gjør jo spørsmålet mitt noe overflødig, men jeg kommer til å følge opp med tilleggsspørsmål om rekkevidden av endringen.

Tesla sin referanse til europeisk regelverk som hinder for ettermontering er bare BS!

En oppdatert/revidert typegodkjenning vil naturlig nok kun gjelde fra en gitt dato, eventuelt et gitt VIN.

En avgjørende faktor her er selvsagt om det er gjort fysiske endringer på bilene for å tilfredsstille RDW. Hadde det vært tilfelle ville Tesla gått ut med det. Ettersom de ikke har gjort det, så antar jeg at det ikke er gjort andre endringer enn dem vi «vet» skjedde fra og med prod.dato 9/1-2019.

Gitt at det ikke er skjedd fysiske endringer av Model 3 etter 9/1, så vil det være en smal sak for Tesla å kopiere et A4 ark vi kan ta med til Vegvesenet og få godkjent ettermontert hengerfeste.

At Tesla ikke vil gjøre det, men heller gjør det de kan for å stupe ytterligere på BI sitt kundebarometer er bare trist!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA