Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3

Startet av Anders9, onsdag 08. mai 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

DeepFu

Men jeg har ikke kjøpt en M3, jeg har kjøpt det som har blitt omtalt som folkebilen. Og selv om jeg stort sett er fornøyd med bilen så langt har jo ett av poengene vært hvor jævla gode Tesla er til å forbedre bilen underveis. Jeg har tydeligvis ikke vært Tesla-fanboy lenge nok til å skjønne at det betyr bedre grafikk i Teslatari, og ikke at man kan få et A4-ark som gjør at jeg kan få lov å bruke 10- 15000 til på bilen. Jeg synes oppfølging og informasjon har vært under enhver kritikk siden jeg bestilte bilen.   Jeg var på nippet til å avbestille flere ganger fordi jeg syntes det hele virket rimelig useriøst. Men folk, blandt annet her på forumet var jo over seg over hvor fantastiske Tesla var og hvor bra bilen kom til å bli. Kona var også skikkelig gira. Så til tross for magefølelsen ble bestillingen stående. Vel det ble jo en dyr lærepenge, å ta et tap på mange titusener for å bestille en ny har jeg ganske enkelt ikke råd til. Så jada, min feil at jeg kjøpte en Tesla, men dette bestemte ikke Tesla seg for i går, dette har de visst lenge, og sannsynligvis lenge før jeg i det hele tatt bestilte bilen. Så jeg mener fortsatt jeg har rett til å føle meg lurt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: DeepFu på torsdag 09. mai 2019, klokken 07:42
Men jeg har ikke kjøpt en M3, jeg har kjøpt det som har blitt omtalt som folkebilen. Og selv om jeg stort sett er fornøyd med bilen så langt har jo ett av poengene vært hvor jævla gode Tesla er til å forbedre bilen underveis. Jeg har tydeligvis ikke vært Tesla-fanboy lenge nok til å skjønne at det betyr bedre grafikk i Teslatari, og ikke at man kan få et A4-ark som gjør at jeg kan få lov å bruke 10- 15000 til på bilen. Jeg synes oppfølging og informasjon har vært under enhver kritikk siden jeg bestilte bilen.   Jeg var på nippet til å avbestille flere ganger fordi jeg syntes det hele virket rimelig useriøst. Men folk, blandt annet her på forumet var jo over seg over hvor fantastiske Tesla var og hvor bra bilen kom til å bli. Kona var også skikkelig gira. Så til tross for magefølelsen ble bestillingen stående. Vel det ble jo en dyr lærepenge, å ta et tap på mange titusener for å bestille en ny har jeg ganske enkelt ikke råd til. Så jada, min feil at jeg kjøpte en Tesla, men dette bestemte ikke Tesla seg for i går, dette har de visst lenge, og sannsynligvis lenge før jeg i det hele tatt bestilte bilen. Så jeg mener fortsatt jeg har rett til å føle meg lurt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Noe mange sliter med å forstå, det er at man kjøper den bilen som er tilgjengelig i det øyeblikket man legger inn bestillingen! Du bestillte en bil uten hengerfeste og det er det du fikk.

Det har vært mange episoder hvor Tesla gjorde endringer, selvfølgelig uten å gi beskjed om dette på forhånd. Hvem i alle dager gjør det?? Feks når TMS 75D fikk luftfjæring ++ som standard. Da var det mange med stålfjærer som følte at Tesla var urettferdig.

Det har jo vært spekulert i om TMS skulle få hengerfeste, men det har aldri skjedd.

Elgolferen

Nå må Tesla få fingen ut å vise oss bilder av bilen med hengerfeste

sjokomelk

Sitat fra: DeepFu på torsdag 09. mai 2019, klokken 07:42
For å sette ting litt på spissen - Du kjøper en kartong med melk som ikke har påskemysteriet printet på kartongen, men en helt vanlig kartong. Dagen etterpå slipper Tine påskekartongen - Vil du da bli hysterisk og kreve at Tine gir deg en ny melkekartong gratis fordi du ikke ble informert om at påskemysteriet kom på kartongen i morgen?
Antageligvis ikke. Fordi du kjøpte kartongen med det vanlige utseendet, og du ble heller ikke lovet en kartong med påskemønster. Hadde det vært viktig for deg å få påskekartongen, så måtte du bare hatt mer is i magen og ventet til denne var tilgjengelig i butikken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Magnus Hansen

For å få litt perspektiv så kan man jo ta seg en tur bort på e-niro forumet og høre hvor fornøyd de er der...

DeepFu

Ja jeg sier jo at jeg skjønner at det er "min feil". Og mest sannsynlig har ikke Tesla bruk for mine 600.000,- når min gamle ICE skal kasseres om to år. Men jeg gir meg ikke på at det må være lov å forvente litt mer av et såpass stort selskap. De snakker jo på inn- og utpust om FSD og biler med og uten ratt, men noe så basalt som "vi jobber med typegodkjenning av hengerfeste, forventes klart for bestilling vår/forsommer 2019 og det kommer IKKE til å bli bakoverkompatibelt" finner de altså ikke verd å nevne med et ord.
Hadde opprinnelig reservasjon på E-Niro, og Kia har i det minste evnet å formidle at de jobber med hengerfeste.. At de ikke klarer å levere biler er jo et kapittel for seg.

Øyvind.h

Sikker på at du taper penger om du selger bilen du har nå på Finn? Ryktes at M3 er lett å selge på Finn til nær nypris.

Om hengerfeste er så viktig ville jeg solgt på Finn nå og bestilt ny.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: DeepFu på torsdag 09. mai 2019, klokken 08:31Ja jeg sier jo at jeg skjønner at det er "min feil". Og mest sannsynlig har ikke Tesla bruk for mine 600.000,- når min gamle ICE skal kasseres om to år. Men jeg gir meg ikke på at det må være lov å forvente litt mer av et såpass stort selskap. De snakker jo på inn- og utpust om FSD og biler med og uten ratt, men noe så basalt som "vi jobber med typegodkjenning av hengerfeste, forventes klart for bestilling vår/forsommer 2019 og det kommer IKKE til å bli bakoverkompatibelt" finner de altså ikke verd å nevne med et ord.
Grunnen til at Tesla ikke gjør det på din måte kalles Osborne effekten: https://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_effect

Om Tesla snakker om hvor bra og billige bilene vil være om noen måneder, så vil ingen kjøpe bilene nå, Tesla får ikke inn penger og går konkurs. Dette er grunnen til at selskaper er veldig forsiktige med å snakke opp nye produkter, før de ikke lengre er avhengige av salget av dagens produkter og/eller er klare til å begynne levering av det nye produktet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: DeepFu på torsdag 09. mai 2019, klokken 08:31
Ja jeg sier jo at jeg skjønner at det er "min feil". Og mest sannsynlig har ikke Tesla bruk for mine 600.000,- når min gamle ICE skal kasseres om to år. Men jeg gir meg ikke på at det må være lov å forvente litt mer av et såpass stort selskap. De snakker jo på inn- og utpust om FSD og biler med og uten ratt, men noe så basalt som "vi jobber med typegodkjenning av hengerfeste, forventes klart for bestilling vår/forsommer 2019 og det kommer IKKE til å bli bakoverkompatibelt" finner de altså ikke verd å nevne med et ord.
Hadde opprinnelig reservasjon på E-Niro, og Kia har i det minste evnet å formidle at de jobber med hengerfeste.. At de ikke klarer å levere biler er jo et kapittel for seg.

Hmm... når e-niro ble lansert ble sagt at man «antar det blir hengerfeste». Nå snart et år senere er man ikke noe nærmere avklaring. Med jevne melllomrom kommer beskjed om at man kanskje vet noe mer om et par måneder. Så er dette er en bedre kommunikasjon..?

DeepFu

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. mai 2019, klokken 08:33
Sikker på at du taper penger om du selger bilen du har nå på Finn? Ryktes at M3 er lett å selge på Finn til nær nypris.

Om hengerfeste er så viktig ville jeg solgt på Finn nå og bestilt ny.

Ja det er fristende, og kanskje skulle man lagt den ut for å lodde stemningen. Og dagen etter at bilen er solgt med et levelig tap kommer NY beskjed om at alle biler solgt i Europa kan godkjennes med HF...

"Om Tesla snakker om hvor bra og billige bilene vil være om noen måneder, så vil ingen kjøpe bilene nå, Tesla får ikke inn penger og går konkurs."  De snakker jo konstant om hvor fantastiske bilene kommer til å bli om bare en liten stund.

Spørsmålet er jo hva har de endret, og hvorfor var den endringen nødvendig? Og kan jeg få gjort samme endring for så å montere HF?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: DeepFu på torsdag 09. mai 2019, klokken 08:52"Om Tesla snakker om hvor bra og billige bilene vil være om noen måneder, så vil ingen kjøpe bilene nå, Tesla får ikke inn penger og går konkurs."  De snakker jo konstant om hvor fantastiske bilene kommer til å bli om bare en liten stund.
De snakker en del om FSD, men der er all hardware nå på plass i bilene, og det er en enkel oppgradering av datamaskinen på de eksisterende bilene.

Andre ting snakker de ikke i det hele tatt om. F.eks luftfjæring på Model 3. Om Tesla skulle f.eks si "Model 3 får samme luftfjæringssystem som Model S/X om tre måneder, som gjør at bilen flyter silkemykt over humpene, men holder bilen flatt i svingene. Det reduserer også lydnivået med 3 dB! Det koster bare 20k og vil ikke være mulig å ettermontere." så kan man forvente at salget av dagens Model 3 ville påvirkes...

Bare som en påminnelse om hva som har blitt sagt tidligere: https://twitter.com/Tesla/status/1017840632683851776

Om dette skulle komme på bilene i nær fremtid, så vil vi høre om det omkring da luftfjæring går i produksjon.

(Og bare så det er nevnt, jeg har ingen innsideinformasjon om luftfjæring. Aner ikke om det faktisk kommer i 2019, så alle får gjøre sin egen vurdering på om de skal avvente med kjøp eller gjennomføre kjøp.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Handyman

Du har kjøpt en bil hvor det i vognkortet er oppgitt 0 kg i hengervekt. Hvordan kan man da bli provosert av at det ikke blir bakoverkompatibelt???
Hadde bilen hatt 910kg tillatt hengervekt oppgitt i vognkortet mener jeg helt klart at man kunne forventet at  det ble bakoverkompatibelt.
For mange har urealistiske forventninger til Tesla...litt som da noen med RWD som ble forbannet over at Dual drive ikke ble bakoverkompatibelt, eller at det ikke ble tilgjengelig OTA. De begrunnet dette med at Tesla har lovet at bilene skal oppdateres og få nye funksjoner OTA.
Get over it, og ikke la det ødelegge gleden med bilen.
Jeg lever enda i svakt håp om at det kan bli ettermontert senere, men håpet svinner, det må jeg innrømme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

NegativeElectrode

Fordi tesla kan oppdatere eldre biler med ny software har det skapt et image (med rette) hvor bilen stadig blir bedre, selv flere år etter at den ble laget. Dette krever sjelden regulatoriske godkjenninger og endret konstruksjon.

Å få godkjent hengerfeste i en regulatorisk enhet (f.eks. EU) er nok en prosess som koster Tesla litt mer tid og krefter enn nye software features. I tillegg så skjønner nok ikke amerikanere hvor viktig dette er for skandinaver. (Jeg tror nok kanskje det demrer nå med antall som endrer bestillingene sine).

En annen ting som er viktig å ha i mente er at Model 3 har et helt annet volum enn S/X. Å ta på seg oppdatering av typegodkjenning og evt modifikasjoner, på et stort antall kjøretøy er ikke Tesla i stand til uten at det vil gå ut over servicenivået, som allerede er under stress.De kunne kanskje kommunisert bedre om når det blir mulig med tilhengerfeste, men har man kjøpt en bil som ikke er godkjent, så er det i så fall ren bonus om det lar seg endre i etterkant.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jkirkebo

Det ble jo kommunisert at "kunder som er opptatt av hengerfeste bør avvente nærmere informasjon". Hvor mye klarere skal de kommunisere det da?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daktari

Om ett år, våren 2020 vil en Model 3 med HF og en uten være i praksis like gamle på bruktmarkedet og i praksis like mye verdt + prisen av HF, forutsatt lik kmstand.

Så ikke fortvil, bare avvent, bytt brukt mot brukt neste vinter for samme pris. Biler uten HF selger som hakka møkk på finn.no

For alt vi vet kan det være tekniske endringer med fjæring, hjuloppheng, forsterket chassis og det allerede kjente ledningsnett som gjør at det ikke bør ettermonteres HF.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA