Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OTA reduksjon av rekkevidde

Startet av tromsø, onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:41

« forrige - neste »

olekvi

Om dere baserer dere på det Teslabjørn har lagt ut om sin bil så anbefaler jeg å se den siste videoen hans med en annen TM3 før dere klager for mye til Tesla ;-)
'19 TM3P

ladov

Kan det hende batteriet har degradert litt?

På min gamle Zoe kunne man lese ut batteristatus, altså hvor mye som var igjen av den originale kapasiteten. Tror jeg solgte min på 96%.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Fush

Min TM3 utlevert i juni og gått 14000km har hatt 145wh/km typical siden dag en og det forble likt etter v10

Ladet til 100% har den droppet fra 503 til 494km range i displayet siden den tid.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Vaduz

Har ikke noen stor formening til eller fra hvorvidt tesla har lagt inn buffer eller ikke, men Bjørn har jo et ganske ekstremt bruk av bilene sine da han tester dem til det ytterste og superlader svært mye, så det er vel ikke utenkelig at han har hatt 6% tap siden bilen var ny.

GOS


Da har jeg tatt en sjekk fra TeslaFi av mine 1093 turer med min Model 3. TeslaFi logger kun tilstand 1 gang i minuttet. Jeg har brukt Excel og tatt alle disse 1093 turene og for hvert minutt dividerte Ideal Battery Range (=typical km) på det som er rapportert som SOC (Usable Battery Level). For hver tur så har jeg da tatt snittet av hvert minutts kalkulasjon av Max Typical km. I og med at noen turer er korte og batteriet er ikke varmt så er det noen små variasjoner, men det er ganske tydelig hva som skjedde når V10 ble installert. Jeg skal studere videre om det er noen forskjell på om turene er korte eller lange.

Videre så har jeg sett på hva som var forbruk per Typical km (wh/tkm) på mine lange turer (typisk mer enn 450 km, med unntak av en test tur på 135 km like etter at jeg fikk bilen). Første "langtur" (135 km) i begynnelsen av marsk så kunne jeg bruke 154 wh/tkm for å holde tritt med batterimåleren, så sank den til 149.5 wh/tkm i slutten av mars og var der i det minste til slutten av april, men deretter så var den falt til ca 144-145 wh/tkm helt i slutten av mai og ligger fortsatt der. Alt dette er basert på bilder tatt av skjermen.

Skal se om jeg klarer å finne en smart måte å trekke noe av samme dataene utfra TeslaFi.

(Mellom hver av disse steppene så var det blitt installert minst en ny softwareversjon)

Bilen er levert i slutten av februar og er bare kjørt 12.000 km så langt.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Har opplevd tilsvarende dropp, men mange uker før V10.
Vet at det er mange som har opplevd dette på ulike tidspunkt, noen ganger øker det etter en stund også.
Min teori er at dette ikke er knyttet direkte til en SW-versjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

C_B_

Ladehastigheten øker og rekkevidden minker. Håper det alt i alt nå gjør at man kommer raskere frem på langtur og at det ikke sliter mye på batteriet.

GOS

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:48
Har opplevd tilsvarende dropp, men mange uker før V10.
Vet at det er mange som har opplevd dette på ulike tidspunkt, noen ganger øker det etter en stund også.
Min teori er at dette ikke er knyttet direkte til en SW-versjon.

Muligens ikke. Vi får se hva som skjer de neste ukene og se hvordan trenden da er.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Sitat fra: GOS på lørdag 19. oktober 2019, klokken 21:51

Da har jeg tatt en sjekk fra TeslaFi av mine 1093 turer med min Model 3. TeslaFi logger kun tilstand 1 gang i minuttet. Jeg har brukt Excel og tatt alle disse 1093 turene og for hvert minutt dividerte Ideal Battery Range (=typical km) på det som er rapportert som SOC (Usable Battery Level). For hver tur så har jeg da tatt snittet av hvert minutts kalkulasjon av Max Typical km. I og med at noen turer er korte og batteriet er ikke varmt så er det noen små variasjoner, men det er ganske tydelig hva som skjedde når V10 ble installert. Jeg skal studere videre om det er noen forskjell på om turene er korte eller lange.
Ut i fra din rapport kan det se ut til at vi har fått mindre rekkevidde. Vil bli spennende og se utviklingen fremover :)
Håper du tar deg tid til å lage en ny når du har fått ett par uker til med V10
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

emurof

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:53
TeslaBjørn har blitt en "clickbait-tilhenger" som mange andre fra langt tilbake! 8) Hvis man ikke skjønner det så.....

Helt sikkert fått redusert mitt batteri og men når man kommer fra knøttesmå batterier fra før er det ikke et reellt problem. Hvis Tesla og har gådd inn og redusert nettotilgangen på våres batterier for og ha en buffert så sier det meg at de tenker batterigaranti og holdbarhet....win win so to say  :)

At dom ikke formidler detta til oss konsumenter er en annen sak :)

Hva slags kommentar er dette? Hva i all verden er "clickbait" ved å rapportere noe som faktisk har skjedd? At du ikke har interesse av at batterikapasiteten går ned betyr ikke at ingen andre har det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA