Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3

Startet av Anders9, onsdag 08. mai 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

Bastian

Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Jorgen Bjerke på tirsdag 21. mai 2019, klokken 19:49
Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Fush på tirsdag 21. mai 2019, klokken 17:09
Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 15:57
Til dere som allerede hadde bil i bestilling og som har fått tilbud om å legge til et hengerfeste til 8300 NOK på e-post fra Tesla,  og som gikk fir det tilbudet. Har dere fått ny kjøpsavtale fra Tesla hvor prisen på bilen er endret/økt?

Ja

Ok, men fikk du en høyere eller lavere pris, utover pristillegget på 8300, i forhold til opprinnelig kjøpsavtale?

Jeg fikk høyere, fordi prisen på FSD hadde gått opp.

Synes du det er ok? Jeg mener det er urimelig og jeg er ganske sikker på at det er i strid med kjøpsloven. Kjøpsavtalen er juridisk bindende mellom selger og kjøper.

Vi som gikk for ovennevnte tilbud fra Tesla,  hadde allerede en kjøpsavtale på en Model 3 til en avtalt pris, hvorpå Tesla skriftlig tilbød oss å legge til et hengerfeste til vår Model 3 for 8300 NOK, uten å presisere at ytterligere prisendringer ville skje. Når Tesla da endrer kjøpsavtalen utover pristillegget på 8300 NOK for tilhengerfestet, er jeg temmelig sikker på at det er i strid med kjøpsloven.
Det står følgende i betingelsene: "Selv om vi vil forsøke å imøtekomme din forespørsel, må du muligens betale potensielle prisøkninger ved prisjusteringer gjort siden din opprinnelige Bestillingsdato."

Jeg er ikke kjent med denne problemstillingen og forbrukerkjøpsloven, men da endelig kjøpskontrakt ikke foreligger og/eller at endringen skjer på kjøpers ønske og ikke selgers, så vil jeg tro de har lov til dette. Opel fikk vel medhold også for sin økning i pris på kontrakter som var skrivd.

Thomas Parsli

Sitat fra: Bastian på tirsdag 21. mai 2019, klokken 22:53
Det står følgende i betingelsene: "Selv om vi vil forsøke å imøtekomme din forespørsel, må du muligens betale potensielle prisøkninger ved prisjusteringer gjort siden din opprinnelige Bestillingsdato."

Da kan de selvfølgelig justere prisen.

Hvor mye finnes det nok rettspraksis på, men jeg tipper opp mot 20% basert på andre områder (f.eks lov om håndverkertjenester).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ApeX

Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Jorgen Bjerke på tirsdag 21. mai 2019, klokken 19:49
Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Fush på tirsdag 21. mai 2019, klokken 17:09
Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 15:57
Til dere som allerede hadde bil i bestilling og som har fått tilbud om å legge til et hengerfeste til 8300 NOK på e-post fra Tesla,  og som gikk fir det tilbudet. Har dere fått ny kjøpsavtale fra Tesla hvor prisen på bilen er endret/økt?

Ja

Ok, men fikk du en høyere eller lavere pris, utover pristillegget på 8300, i forhold til opprinnelig kjøpsavtale?

Jeg fikk høyere, fordi prisen på FSD hadde gått opp.

Synes du det er ok? Jeg mener det er urimelig og jeg er ganske sikker på at det er i strid med kjøpsloven. Kjøpsavtalen er juridisk bindende mellom selger og kjøper.

Vi som gikk for ovennevnte tilbud fra Tesla,  hadde allerede en kjøpsavtale på en Model 3 til en avtalt pris, hvorpå Tesla skriftlig tilbød oss å legge til et hengerfeste til vår Model 3 for 8300 NOK, uten å presisere at ytterligere prisendringer ville skje. Når Tesla da endrer kjøpsavtalen utover pristillegget på 8300 NOK for tilhengerfestet, er jeg temmelig sikker på at det er i strid med kjøpsloven.
Dette er ikke en kjøpsrettslig problemstilling, men en avtale-/kontraktsrettslig problemstilling.

Utgangspunktet ved kjøp av Tesla (eller hvilket som helst annet kjøretøy) er at det inngås en bindende avtale mellom kjøper og selger. Avtalen reguleres av avtaleloven. Avtaleloven er deklatorisk (fravikelig) og bygget på et prinsipp om avtalefrihet. Grovt sagt innebærer dette at avtalepartene kan innta hva de måtte ønske i en avtale.

Endring av bilens konfigurasjon medføre en endring i avtalen som er inngått mellom deg og Tesla. En forutsetning for at avtalen da skal være gyldig er at begge parter aksepterer endringen og eventuelle følger av dette.

I kjøpsavtalen er det av Tesla inntatt et tydelig forbehold ved endringer av konfigurasjonen. Forbeholdet fremgår i "Avtale om kjøp av motorkjøretøy" under punktet "Bestillingsprosess; Avbestilling; Endringer". Her skriver Tesla at du "muligens [må] betale potensielle prisøkninger ved prisjusteringer gjort siden din opprinnelige Bestillingsdato" ved endring av kjøretøyskonfigurasjon.

At Tesla velger å benytte ordlyden "muligens", innebærer en rett for Teslatil å foreta en skjønnsmessig vurdering av om endringen skal medføre en oppjustering av pris tilsvarende mellomlegget mellom opprinnelig bestilling og nåværende prisnivå, i tillegg til prisen endringen isolert sett medfører (eks. hengerfeste med kr. 8.300).

Når Tesla informerer om muligheten til å inkludere et hengerfeste i bestilling, og du velger å foreta denne endringen, medfører dette en endring av kjøretøyskonfigurasjonen. I medhold av kjøpsavtalen kan Tesla da justere kjøretøyets pris. Prisøkningen strider verken med forbrukerkjøpsloven eller avtaleloven.

Det kan muligens problematiseres rundt hvorvidt e-posten fra Tesla skal forstås som et unntak fra det generelle forbeholdet i kjøpsavtalen. Dersom e-posten skal sees som en del av/endring av avtalen, må e-postens innhold sees i lys av kontraktens ordlyd, tolket i sin kontekst.

Utgangspunktet etter kjøpsavtalen er at endringer gir anledning til prisøkning, og her er det tale om en endring. I e-posten fremgår det at du har mulighet til å legge til et tilhengerfeste i bestillingen og prisen på hengerfeste. I kjøpsavtalens ordlyd hva gjelder endringer, kan det ikke innfortolkes en begrensning i Teslas rett til å foreta en generell prisjustering der hvor Tesla opplyser om muligheten til/oppfordrer til å gjøre endringer i bestillingen.

Dette blir en veldig enkel og kjapp vurdering, som jeg ikke kan garantere for at er riktig (jeg kjenner ikke til hele faktum, og det er en stund siden jeg hadde kontraktsrett), men jeg vil tro at du/dere har en dårlig sak mot Tesla her. Det går jo an å lufte problemstillingen for en NAF-advokat dersom du er medlem, og få en rask og gratis vurdering.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

O

#228
Sitat fra: ApeX på tirsdag 21. mai 2019, klokken 23:19
Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Jorgen Bjerke på tirsdag 21. mai 2019, klokken 19:49
Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Fush på tirsdag 21. mai 2019, klokken 17:09
Sitat fra: MOV på tirsdag 21. mai 2019, klokken 15:57
Til dere som allerede hadde bil i bestilling og som har fått tilbud om å legge til et hengerfeste til 8300 NOK på e-post fra Tesla,  og som gikk fir det tilbudet. Har dere fått ny kjøpsavtale fra Tesla hvor prisen på bilen er endret/økt?

Ja

Ok, men fikk du en høyere eller lavere pris, utover pristillegget på 8300, i forhold til opprinnelig kjøpsavtale?

Jeg fikk høyere, fordi prisen på FSD hadde gått opp.

Synes du det er ok? Jeg mener det er urimelig og jeg er ganske sikker på at det er i strid med kjøpsloven. Kjøpsavtalen er juridisk bindende mellom selger og kjøper.

Vi som gikk for ovennevnte tilbud fra Tesla,  hadde allerede en kjøpsavtale på en Model 3 til en avtalt pris, hvorpå Tesla skriftlig tilbød oss å legge til et hengerfeste til vår Model 3 for 8300 NOK, uten å presisere at ytterligere prisendringer ville skje. Når Tesla da endrer kjøpsavtalen utover pristillegget på 8300 NOK for tilhengerfestet, er jeg temmelig sikker på at det er i strid med kjøpsloven.
Dette er ikke en kjøpsrettslig problemstilling, men en avtale-/kontraktsrettslig problemstilling.

Utgangspunktet ved kjøp av Tesla (eller hvilket som helst annet kjøretøy) er at det inngås en bindende avtale mellom kjøper og selger. Avtalen reguleres av avtaleloven. Avtaleloven er deklatorisk (fravikelig) og bygget på et prinsipp om avtalefrihet. Grovt sagt innebærer dette at avtalepartene kan innta hva de måtte ønske i en avtale.

Endring av bilens konfigurasjon medføre en endring i avtalen som er inngått mellom deg og Tesla. En forutsetning for at avtalen da skal være gyldig er at begge parter aksepterer endringen og eventuelle følger av dette.

I kjøpsavtalen er det av Tesla inntatt et tydelig forbehold ved endringer av konfigurasjonen. Forbeholdet fremgår i "Avtale om kjøp av motorkjøretøy" under punktet "Bestillingsprosess; Avbestilling; Endringer". Her skriver Tesla at du "muligens [må] betale potensielle prisøkninger ved prisjusteringer gjort siden din opprinnelige Bestillingsdato" ved endring av kjøretøyskonfigurasjon.

At Tesla velger å benytte ordlyden "muligens", innebærer en rett for Teslatil å foreta en skjønnsmessig vurdering av om endringen skal medføre en oppjustering av pris tilsvarende mellomlegget mellom opprinnelig bestilling og nåværende prisnivå, i tillegg til prisen endringen isolert sett medfører (eks. hengerfeste med kr. 8.300).

Når Tesla informerer om muligheten til å inkludere et hengerfeste i bestilling, og du velger å foreta denne endringen, medfører dette en endring av kjøretøyskonfigurasjonen. I medhold av kjøpsavtalen kan Tesla da justere kjøretøyets pris. Prisøkningen strider verken med forbrukerkjøpsloven eller avtaleloven.

Det kan muligens problematiseres rundt hvorvidt e-posten fra Tesla skal forstås som et unntak fra det generelle forbeholdet i kjøpsavtalen. Dersom e-posten skal sees som en del av/endring av avtalen, må e-postens innhold sees i lys av kontraktens ordlyd, tolket i sin kontekst.

Utgangspunktet etter kjøpsavtalen er at endringer gir anledning til prisøkning, og her er det tale om en endring. I e-posten fremgår det at du har mulighet til å legge til et tilhengerfeste i bestillingen og prisen på hengerfeste. I kjøpsavtalens ordlyd hva gjelder endringer, kan det ikke innfortolkes en begrensning i Teslas rett til å foreta en generell prisjustering der hvor Tesla opplyser om muligheten til/oppfordrer til å gjøre endringer i bestillingen.

Dette blir en veldig enkel og kjapp vurdering, som jeg ikke kan garantere for at er riktig (jeg kjenner ikke til hele faktum, og det er en stund siden jeg hadde kontraktsrett), men jeg vil tro at du/dere har en dårlig sak mot Tesla her. Det går jo an å lufte problemstillingen for en NAF-advokat dersom du er medlem, og få en rask og gratis vurdering.

Jeg fikk en epost hvor tesla spør, sitat Tesla: "Ønsker du å legge til et hengerfeste til din Model 3 for 8300 NOK"

Dessuten ringte jeg til Tesla samme dag som eposten med tilbudet fra Tesla kom, for å forsikre meg om at tilbudet/tillegget ikke medførte øvrige prisendringer, hvorpå damen hos tesla bekreftet (muntlig) for meg at ingen øvrige prisendringer ville forekomme, utover pristillegget på 8300 NOK.

Til tross for dette, fikk jeg en prisøkning på over 30 000 for å legge til et hengerfeste.
Da er forøvrig AP (autopilot) lagt til i konfigurasjonen, noe jeg aldri har bestilt. (Tror AP nå er standard, men som var et tilvalg da jeg bestilte i mars).

Ble jo ganske overrasket over at hengerfestet tesla tilbød meg for 8300 ender opp med å koste meg over 30 000, især når jeg hadde fått muntlig  bekreftet av Tesla at ingen øvrige prisendringer ville forekomme utover pristillegget  på 8300 NOK for tilhengerfeste.

ApeX

Har du fått en muntlig bekreftelse på at det ikke tilkommer ytterligere prisøkning, så stiller saken seg litt annerledes. «Problemet» er imidlertid at det er en muntlig bekreftelse som ikke lar seg dokumentere, med mindre det er et opptak av samtalen eller du kan få samme person til å bekrefte hva som ble sagt i samtalen.

Nå vet jeg ikke hvordan etterfølgende dialog med Tesla har vært, men antar du har nevnt til dem at du fikk en muntlig bekreftelse og at de uten noen nærmere begrunnelse bare skriver at ved endringer så gjøres det en generell prisjustering?

I så tilfelle ville jeg argumentet med at de etter avtalen kan, ikke må, foreta en prisjustering. Avtalen legger opp til en skjønnsmessig vurdering og for ditt konkrete tilfelle fikk du bekreftet per telefon at det ikke ville finne sted noen ytterligere prisjustering. Det ble dermed inngått en ny bindende avtale hvor Tesla valgte ikke å benytte deg av sitt forbehold i kjøpsavtalen.

Dersom de mener denne avtalen må tilsidesettes/ikke er gyldig, må det begrunnes nærmere med bakgrunn i avtaleloven.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Jarv!s

Noen som har funnet ut informasjon om "baken" på model er lik? Sånn at evt en ettermontering blir godkjent for trekk av henger.

Tenker da om noen har sett noe bilder/video av hvordan det er gjort fra fabrikk.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Øggen

#231
Sitat fra: Jarv!s på tirsdag 23. juli 2019, klokken 13:21
Noen som har funnet ut informasjon om "baken" på model er lik? Sånn at evt en ettermontering blir godkjent for trekk av henger.

Tenker da om noen har sett noe bilder/video av hvordan det er gjort fra fabrikk.

No va det vel nevnt i en anna tråd(fant den ikkje) at dei har 2 forskjellige typegodkjenninga. Altså en MED hengerfeste, og en UTEN hengerfeste.
Ergo blir det så og sei umulig å montere feste for trekk av henger uten riktig typegodkjenning.

EDIT:

Sitat fra Erik Sætre (Kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens Vegvesen.)
Sætre forklarer at dersom en biltype eller utførelse opprinnelig er typegodkjent uten tillatt hengervekt, og fabrikanten
i ettertid får dette godkjent for identisk type eller utførelse, utstedes det en ny endret typegodkjenning. Dette kalles en «extension».
En «extension» er ikke tilbakevirkende for biler registrert på tidligere typegodkjenning.
For biler som er godkjent eller registrert på typegodkjenningen uten hengervekter må det eventuelt fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten som bekrefter
at angjeldende biltype/utførelse kan ha hengervekt, og dette må godkjennes og påføres i motorvognregistret og vognkort av en trafikkstasjon, avslutter Sætre.
Det vil derfor i praksis kreve at bilprodusenten gjør papirarbeid for hver kunde som ønsker endringer i ettertid.
For bilprodusenten kan det være at det er for tidkrevende å gå inn i slike prosesser.
Om det er dette som ligger til grunn – og det vet vi ikke egentlig noe om – kan det være at man ønsker å forenkle så mye som mulig.
Det kan forklare hvorfor Tesla ikke engang lar kunder kjøpe og ettermontere tilhengerfeste på biler levert uten, etter at de selv
åpnet for å montere dette ved bestilling.
Kilde:https://www.tu.no/artikler/derfor-er-det-usannsynlig-at-elbiler-uten-hengerfeste-kan-fa-det-senere/466460
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

cheesy_09

Sitat fra: Jarv!s på tirsdag 23. juli 2019, klokken 13:21
No va det vel nevnt i en anna tråd(fant den ikkje) at dei har 2 forskjellige typegodkjenninga. Altså en MED hengerfeste, og en UTEN hengerfeste.
Ergo blir det så og sei umulig å montere feste for trekk av henger uten riktig typegodkjenning.

EDIT:

Sitat fra Erik Sætre (Kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens Vegvesen.)
[...]

It is possible to get an approval from Statens Vegvesen to get a hengerfeste on any Model 3. An existing "typegodkjenning" can be changed. However Statens Vegvesen requires documentation from Tesla where the company says that they allow this. And Tesla does not want to provide this documentation for some reason. And we still don't know why.

Autowinder

Sitat fra: cheesy_09 på fredag 02. august 2019, klokken 00:34
It is possible to get an approval from Statens Vegvesen to get a hengerfeste on any Model 3. An existing "typegodkjenning" can be changed. However Statens Vegvesen requires documentation from Tesla where the company says that they allow this. And Tesla does not want to provide this documentation for some reason. And we still don't know why.
Det koker ned til revenue & profit hos Tesla. De vi heller selge nye enn å oppgradere solgte biler. Pluss papirarbeidet. Hadde de tatt 10.000kr ferdig montert med typegodkjenning hos en norsk montør, ville de tjent penger på dette.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

brattbakke

Noen som har tillatt hengervekt for modell 3 for henger uten brems? Event. et reg nr på en modell 3 med hengerfeste så jeg kan sjekke i appen til vegvesenet.
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

Kenneth Frantzen

Sitat fra: brattbakke på søndag 04. august 2019, klokken 19:52
Noen som har tillatt hengervekt for modell 3 for henger uten brems? Event. et reg nr på en modell 3 med hengerfeste så jeg kan sjekke i appen til vegvesenet.
750 kg.

45316

Som Kenneth sier, 750 kg. Ingen tilhenger har tillatt vekt over 750 kg uten brems.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


brattbakke

2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Cowboystrekk

Mulig besvart før, men til de av dere som kjører med hengerfestet påmontert hele tiden, hva tetter dere kassa med så det ikke kommer inn vann\skitt etc?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA