Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3

Startet av Anders9, onsdag 08. mai 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Nå er det jo mer behov for hengerfeste på en sedan enn en stasjonsvogn..

cra

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. mai 2019, klokken 12:56

Javel? Jeg tenker at behoved for henger har lite å gjøre med hvilken type bil man har. Greit nok at man får et par ekstra handleposer i ei stasjonsvogn, men det er like uinteressant å fylle stasjonsvogna med hagerask eller støpesand som sedanen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: cra på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. mai 2019, klokken 12:56

Javel? Jeg tenker at behoved for henger har lite å gjøre med hvilken type bil man har. Greit nok at man får et par ekstra handleposer i ei stasjonsvogn, men det er like uinteressant å fylle stasjonsvogna med hagerask eller støpesand som sedanen.
Tipper at Magnus tenker på den berømmelige vaskemaskinen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Jeg tenker blant annet på hvitevarer, ja  :) men jeg har også kjørt en del skrot som skal kastes i stasjonsvognen, som ikke hadde fått plass i tm3.

Linka

Utlevering i morgen - bilen er nettopp registrert uten tilhengervekt   :-\

Ifølge de jeg pratet med så må dette fabrikkmonteres pga. lover og regler i EU. Mao. kan ikke legges til på bilen vi skal ha utlevering på i morgen - selv om jeg sa vi var åpen for utsatt levering. I et hypotetisk scenario må vi kansellere bestillingen, bli matchet med en tilsvarende konfigurasjon med hengerfeste på en av båtene som som er på vei, men da er leveringsdato høyst usikker. Og prisen fra mars, oppgraderinger, kompensasjon, osv. antar jeg ryker.

For vår del er det helt greit at det er uten tilhengerfeste, var mer en kuriositet om det var mulig. IKEA sine varebiler i utlån i 3 timer fungerer fint for vårt sjeldne behov.

Handyman

Sitat fra: Line K på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:44
Ifølge de jeg pratet med så må dette fabrikkmonteres pga. lover og regler i EU.
Dette kan ikke være riktig. Her tror jeg selgerne har fått servert villedende info som de videreformidler.
Tipper at det er selgere som ikke tror på dette selv en gang.
Det er jo fult lovlig å ettermontere HF i Europa.
Tipper det går på at Tesla ikke ønsker å ta på seg ekstraarbeidet det vil innebære å ettermontere og levere dokumentasjon til Biltilsynet på biler som er registrert med 0 i hengervekt.

Blip

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. mai 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Atle3 på onsdag 08. mai 2019, klokken 10:21
I Norge har vi ikke elektronisk brems på henger. Kanskje det de mener eu ikke kan godkjenne?
Den problemstillingen er uavhengig av om HF er ettermontert eller ikke.
Tror beskrivelsen "Programvare overvåker aktivt tilhengerens bevegelser og justerer hjulbremsing etter behov." bare er oversatt ukritisk fra USA hvor dette er vanlig. Tipper det blir helt vanlig HF for hengere med mekanisk påløpsbrems som blir levert her.

Det er vel som på Model X, dvs. at bremsene på bilen brukes i tilhengermodus for forhindrer "saksing" og skrens.
  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd med 16 kWp solceller på taket

Handyman

Sitat fra: Blip på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:55
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. mai 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Atle3 på onsdag 08. mai 2019, klokken 10:21
I Norge har vi ikke elektronisk brems på henger. Kanskje det de mener eu ikke kan godkjenne?
Den problemstillingen er uavhengig av om HF er ettermontert eller ikke.
Tror beskrivelsen "Programvare overvåker aktivt tilhengerens bevegelser og justerer hjulbremsing etter behov." bare er oversatt ukritisk fra USA hvor dette er vanlig. Tipper det blir helt vanlig HF for hengere med mekanisk påløpsbrems som blir levert her.

Det er vel som på Model X, dvs. at bremsene på bilen brukes i tilhengermodus for forhindrer "saksing" og skrens.
Det kan du selvfølgelig ha rett i. Tenkte ikke på det.

Jorgen Bjerke

Bestilte LR RWD 24. april. Klikket "Endre design" på min side hos Tesla.com og la til hengerfeste nå nettopp. Gikk helt smertefritt. Bilen er fortsatt en LR RWD (passet på å IKKE klikke av noen valg på den første design-siden) og siden den opprinnelige bestillingen ble gjort mens AP var inkludert i prisen, var jeg redd at den nå ble lagt til i prisen, men det skjedde ikke. Prisen har kun økt med det kroken koster :)

GOS

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:50
Dette kan ikke være riktig. Her tror jeg selgerne har fått servert villedende info som de videreformidler.
Tipper at det er selgere som ikke tror på dette selv en gang.
Det er jo fult lovlig å ettermontere HF i Europa.
Tipper det går på at Tesla ikke ønsker å ta på seg ekstraarbeidet det vil innebære å ettermontere og levere dokumentasjon til Biltilsynet på biler som er registrert med 0 i hengervekt.

Om en får en skikkelig smell i baken slik at hengerfeste/bakre del må byttes ut, så vil jo ikke bilen sendes tilbake til fabrikk for å få på dette.

Det er helt klart at dette kan settes på her, det går på Tesla sin vilje. Er helt sikker på at en kan få endret typegodkjennelsen på de 'gamle' bilene også om Tesla vil.....men den ligger nok veldig langt ned i bunken med prioriteringer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

gsm2k

Fikk svar fra delivery nå at vi kan få hengerfeste men da mister vi plassen i køen og må vente på ny bil i Juni/juli  :-\
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

stefse

Haha, har levering i morgen. Drøyde det sålenge som mulig, nettopp mtp dette. Nå kommer den bilen ikke til å bli akseptert.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Tesla omgjorde bestillingen til inkl. hengerfestet og det ble da snakk om levering i Juni.
Snakk om å sjekke innom elbilforumet i grevens tid...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jora

Har dere som har fått lagt inn hengerfeste på ordren over telefon fått det listet opp i designdetaljene på min side?

Rolf Gjerdsjø

Skulle gjerne se de henvise til den forskriften. Det stinker BS lang vei, men skulle like å høre de være ærlige om årsaken.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA