Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

Svolar

Noen som hevder at spader 3d mattene demper støy veldig if forhold til standard mattene...

Noen som kan bekrefte det?

GOS

Sitat fra: Svolar på søndag 30. juni 2019, klokken 23:50
Noen som hevder at spader 3d mattene demper støy veldig if forhold til standard mattene...

Noen som kan bekrefte det?

Har jeg ingen tro på. Hørte ingen positiv forskjell når jeg la inn mine 3D matter. Jeg rok riktig nok ut stoffmattene, la de ikke oppå stoffmattene.

Dette har vært diskutert før og jeg synes de som hevdet at det var lite sannsynlig da det er en tykk og massiv batteripakke under som demper støyen som kommer fra undersiden har ett godt poeng.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Sitat fra: GOS på mandag 01. juli 2019, klokken 06:13
Dette har vært diskutert før og jeg synes de som hevdet at det var lite sannsynlig da det er en tykk og massiv batteripakke under som demper støyen som kommer fra undersiden har ett godt poeng.
Enig i at batteripakka er solid, men gulvet er en plate som gir fra seg en lyd ved nedkjøling/oppvarming og du kan kjenne dette ved å sette deg midt i baksetet og trykke på gulvet med bena, da kjenner du svikten i plata.
Vet ikke om ekstra sett gulvmatter vil dempe mye, men kan være litt.

GOS

Sitat fra: knut.aulie på mandag 01. juli 2019, klokken 07:23

Enig i at batteripakka er solid, men gulvet er en plate som gir fra seg en lyd ved nedkjøling/oppvarming og du kan kjenne dette ved å sette deg midt i baksetet og trykke på gulvet med bena, da kjenner du svikten i plata.
Vet ikke om ekstra sett gulvmatter vil dempe mye, men kan være litt.

Jeg hører også platene 'buckles' under SuC, men jeg klarer ikke å fremstille noen bevegelse på dem ved å trykke på dem med armer/ben, så muligens akkurat det varierer litt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Sitat fra: GOS på mandag 01. juli 2019, klokken 07:43
Sitat fra: knut.aulie på mandag 01. juli 2019, klokken 07:23

Enig i at batteripakka er solid, men gulvet er en plate som gir fra seg en lyd ved nedkjøling/oppvarming og du kan kjenne dette ved å sette deg midt i baksetet og trykke på gulvet med bena, da kjenner du svikten i plata.
Vet ikke om ekstra sett gulvmatter vil dempe mye, men kan være litt.

Jeg hører også platene 'buckles' under SuC, men jeg klarer ikke å fremstille noen bevegelse på dem ved å trykke på dem med armer/ben, så muligens akkurat det varierer litt.
Det ville ikke være overraskende om det er litt forskjeller og vil også være litt temperaturavhengig.

E_S

Hadde en alubutyl-plate liggende som jeg la på innsiden av bagasjelokket i noen biter her og der. Det gjorde enorm forskjell på lyden i lokket - nå høres det ut som å lukke lokket på en tysk premiumbil, ikke på en 1990 Nissan Micra. :)
:)

Olings

Sitat fra: E_S på mandag 01. juli 2019, klokken 09:34
Hadde en alubutyl-plate liggende som jeg la på innsiden av bagasjelokket i noen biter her og der. Det gjorde enorm forskjell på lyden i lokket - nå høres det ut som å lukke lokket på en tysk premiumbil, ikke på en 1990 Nissan Micra. :)

Du skulle ikke tilfeldigvis ha noen bilder av installasjonen? Må innrømme at jeg irriterer meg en god del over den lyden der... :-\

E_S

Ikke et veldig bra bilde - men jeg la altså to store biter på innsiden som man ser veldig lett, så la jeg et par mindre biter på den vertikale delen (den som T-logoen sitter på), og så et par mindre biter på innsiden av de avstivingsprofilene. Den siste resten satte jeg på innsiden av plastdekselet før jeg satte det på igjen. Ting føles betydelig mer kompakt nå. Skilt/skiltramme skrangler også, men det drøyer jeg med å gjøre noe med til jeg har hatt bilen til foliering om en måned.

:)

Svolar


Hvor mange plastklips gikk det med? Jeg ser at det går an å ta av men er visst ikke så lett å få på eller?

daktari

Nå har TeslaBjørn testet og som ventet viste den neglisjerbar forskjell i totalt lydtrykk.  Forskjell som ikke var mer enn naturlig usikkerhet i målingen og andre variabler som noen få m/s mer eller mindre vind. For meg tyder det på at typen materiale som brukes ikke har den effekten man ønsker mot veistøy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 12. juli 2019, klokken 15:43
Nå har TeslaBjørn testet og som ventet viste den neglisjerbar forskjell i totalt lydtrykk.  Forskjell som ikke var mer enn naturlig usikkerhet i målingen og andre variabler som noen få m/s mer eller mindre vind. For meg tyder det på at typen materiale som brukes ikke har den effekten man ønsker mot veistøy.
Pluss det store problemet med at når en demper en eller flere frekvenser så fremhever det andre frekvenser.

SH aka F_P

Sitat fra: daktari på fredag 12. juli 2019, klokken 15:43
Nå har TeslaBjørn testet og som ventet viste den neglisjerbar forskjell i totalt lydtrykk.  Forskjell som ikke var mer enn naturlig usikkerhet i målingen og andre variabler som noen få m/s mer eller mindre vind. For meg tyder det på at typen materiale som brukes ikke har den effekten man ønsker mot veistøy.

Nå er det vi som har gjort jobben på hans bil, og vi stusser mildt sagt over målingene hans. Får legge til at samme Bjørn har målt mer reduksjon ved å bare legge på taklisten, og det finnes også en youtube video der ute som viser 4dB reduksjon på et gitt frekvensområde med kun dørlistene. Begge deler er montert på Bjørn sin bil i tillegg til støydempingen. Jeg vil derfor ikke ta måling av en bil, målt med en måler som fasit.

Det som er litt interessant, og som vi skal forske litt videre på er å måle på ulike frekvenser. En kjapp måling av firmabilen vår, en TM3 P med digre hjul, ser ut til å vise en mye flatere kurve for støy kontra vår gamle TMX. TMX ser ut til å ha mye mindre støy, dempet den også, i frekvensområdet 0 til ca. 3500Hz. Vel og merke kun opp til en gitt hastighet da TMX tar igjen TM3 og går forbi TM3. Noe som antakelig skyldes størrelsen på bilen og at vindstøy blir mer fremtredende på TMX over ca 80 km/t.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no


SH aka F_P

Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

ladov

Jeg synes forresten jeg merker støyen mye bedre fra førersetet enn fra passasjersetet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA