Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EcoLite ladestasjon typ 2, 11 kwh. Tidsforbuk på lading?

Startet av lintho, tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:47

« forrige - neste »

lintho

For et år siden installerte jeg en hjemmelader, og den er i følge satt til 32A på 400v 3 fas. Kabelen som går fra sikringsskap til hjemmelader er dog bare beregnet for 16A. Jeg hadde elektromontøren på besøk i dag, og de sa det måtte endres en motstand i hjemmeladeren for å få 16A, og den motstanden hadde de ikke nå. Han sa jeg kunne teste ladingen i morgen på bilen(når jeg får den), og hvis bilen ikke begrenset seg til 16A, så ville sikringen i huset gå, men bilen ble ikke å ta noe skade.

Så, trenger jeg å endre noe, eller skal jeg bare prøve som han sier? Årsaken til at jeg spør er at det virket ikke som han var helt sikker dessverre.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

jkirkebo

Sitat fra: lintho på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:04
For et år siden installerte jeg en hjemmelader, og den er i følge satt til 32A på 400v 3 fas. Kabelen som går fra sikringsskap til hjemmelader er dog bare beregnet for 16A. Jeg hadde elektromontøren på besøk i dag, og de sa det måtte endres en motstand i hjemmeladeren for å få 16A, og den motstanden hadde de ikke nå. Han sa jeg kunne teste ladingen i morgen på bilen(når jeg får den), og hvis bilen ikke begrenset seg til 16A, så ville sikringen i huset gå, men bilen ble ikke å ta noe skade.

Så, trenger jeg å endre noe, eller skal jeg bare prøve som han sier? Årsaken til at jeg spør er at det virket ikke som han var helt sikker dessverre.

Du bør få stilt inn ladestasjonen korrekt. Om dette er en eldre EcoLite så trengs en motstand på 348 ohm, mens på de nyere stilles det inn med en dip-switch.

Send meg en PM med serienummer på ladestasjonen og adressen din så sender jeg en motstand kostnadsfritt om du trenger en.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lintho

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:41
Sitat fra: lintho på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:04
For et år siden installerte jeg en hjemmelader, og den er i følge satt til 32A på 400v 3 fas. Kabelen som går fra sikringsskap til hjemmelader er dog bare beregnet for 16A. Jeg hadde elektromontøren på besøk i dag, og de sa det måtte endres en motstand i hjemmeladeren for å få 16A, og den motstanden hadde de ikke nå. Han sa jeg kunne teste ladingen i morgen på bilen(når jeg får den), og hvis bilen ikke begrenset seg til 16A, så ville sikringen i huset gå, men bilen ble ikke å ta noe skade.

Så, trenger jeg å endre noe, eller skal jeg bare prøve som han sier? Årsaken til at jeg spør er at det virket ikke som han var helt sikker dessverre.

Du bør få stilt inn ladestasjonen korrekt. Om dette er en eldre EcoLite så trengs en motstand på 348 ohm, mens på de nyere stilles det inn med en dip-switch.

Send meg en PM med serienummer på ladestasjonen og adressen din så sender jeg en motstand kostnadsfritt om du trenger en.

Om dette er en eldre EcoLite så trengs en motstand på 348 ohm

Korrekt. Tar et bilde og sender over! Tusen takk! :) Går noe til helvette om jeg skulle finne på å teste i morgen?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

geear

Model 3 kan bare ta i mot 16A 3-fas (11kW), så hvis den står på en 16A 3-fas kurs, og alt er dimensjonert riktig, så bør det ikke være noe problem, om den da ikke prøver å trekke 1-fas 32A av en eller annen grunn. Du kan uansett velge ladestrøm i ladebildet inne i bilen. Du kan plugge inn bilen og så gå inn i bilen og sjekke hva den viser, evt. justere (den ramper opp gradvis, så du har noen sekunder på deg). Problemet er når du plugger inn en bil som tar mer enn 11kW (f.eks. en Model S eller X), så du bør definitivt få på plass riktig motstand. :)

lintho

Sitat fra: gr på torsdag 07. mars 2019, klokken 09:17
Model 3 kan bare ta i mot 16A 3-fas (11kW), så hvis den står på en 16A 3-fas kurs, og alt er dimensjonert riktig, så bør det ikke være noe problem, om den da ikke prøver å trekke 1-fas 32A av en eller annen grunn. Du kan uansett velge ladestrøm i ladebildet inne i bilen. Du kan plugge inn bilen og så gå inn i bilen og sjekke hva den viser, evt. justere (den ramper opp gradvis, så du har noen sekunder på deg). Problemet er når du plugger inn en bil som tar mer enn 11kW (f.eks. en Model S eller X), så du bør definitivt få på plass riktig motstand. :)

Hei.
I følge montør er det 400v 32a 3 fas nå.

Hvis jeg kan velge 16A inne i bilen så trenger vel ikke justere ned hjemmelader til 16a?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

hemi

Prøvde søke meg igjennom her og dette så ut som beste tråden, men skal gjøre om 2 stk ecolite som står i enkel lastbalansering  fra 32A 1 fas til 3 fas IT

er dette riktige bildene? enhetene er kjøpt i 2017


Vaduz

#36
32A 3-fas får du 11kW (230x32x1.7=12.5kW ca) med 400v oppnår du 11kW med 16A 3-fas (dobbel spenning, halv strøm). Gamle Tesla S med dobbel lader kunne ta 22kW(!), dvs enten 3-fas 32A 400v, eller 64A 3-fas 230v, men da snakker man jo normalt inntaksvern for en enebolig kun til lading:p

EDIT: Var egentlig et svar til kirkebo, trodde side 2 var siste så siterte ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA