Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

N1klas

https://youtu.be/FThpZPvmIJk Videoen viser egentlig manipulering av blinklysene men det er lett å se at det er helt tomt bak/under innvendige hjulbuene foran. Noen som har prøvd å legge til noe dempende der?


Sent from my iPhone using Tapatalk

helge89

Sitat fra: Jarv!s på mandag 03. juni 2019, klokken 13:34
Sitat fra: offpist på søndag 02. juni 2019, klokken 21:30
Har tatt en runde med lyddeming av trunk i dag. Hadde spesiellt fokus på hjulbuene og tok også ut subwooferen for å kunne legge på godt med dempematter der.  Hvor mye det hjalp får vi se i morgen. 

Skal ta dørene og frunk også etter hvert.

Hei, var det vanskelig å ta vekk "stoffet" i trunken? Jeg prøvde i går, bare for å se, men den satt ganske godt. Turte ikke å rive heller.

Etter du har tatt ut de to pluggene, så sitter det bare med borrelås, så det føles nok litt verre enn det er.

offpist

Men skal du ha den helt ut så må man faktisk ta ut baksetene også.
Jeg gjorde det..   Brukte ca 4,5 time på hele jobben med støydemping av trunk.

Og jeg må si at resultatet var ikke så veldig overbevisende.
Men jeg skal nu ta hatthyllen, dørene og frunk også nå som jeg først er i gang.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

SH aka F_P

Nå er det lenge siden jeg skrev noe i denne tråden, og jeg orker ikke scrolle meg tilbake å lete for å se hva jeg har skrevet så om noe er nevnt før så beklager jeg.

Vi har en firmabil av typen TM3 P hos bilkomponenter.no, og den har fått gjennomgå med demping kan man si, og jeg ramser opp hva som er gjort:

Trunk:

  • Gladen Flex (alubutyl) på gulv, i brønn, på sidepaneler og over hjulbuene
  • Gladen Neopren over hjulbuene og sidepaneler ut mot veien
  • Gladen Foam litt hist og her i trunken bak teppene der det er plass

Dører:

  • Gladen Flex ytterst på blekket mot veien, og Gladen Multi over der, og Gladen Neopren på toppen. Rett bak høyttalerne Gladen Wave
  • Gladen Multi på panelt bak dørtrekket
  • Gladen Flex på dørtrekket + litt Gladen Poly i hulrom

Forøvrig verdt å nevne at skal man kome skikkelig til i bakdørene så bør vinduene demonteres og deretter vindusheisen.

Hjulbuer utvendig:

  • Gladen Flex med Gladen Neopren over
  • Foran er i tillegg selve plasten/filten dekket med Gladen Flex inn mot kupé

Lagt list mot vindsus på taket

P og Z lister rundt dørene.

Resultatet - over 4dBA i reduksjon med originale 20" sommerfelger + mye bedre lyd i anlegget. Her kommer det en snart en test av Teslabjørn sin bil før og etter alle de samme modifikasjonene.

Også byttet vi til Brixton smidde felger med 245 foran og 285 bak i går... Gjett hva som skjedde da  :P
Sjeleglad for at bilen er dempet for nå bråker det greit fra hjulene i +90km/t  :laugh:

Alle matter kan selvfølgelig kjøpes hos oss, og vi gjør jobben også. Jada, det siste er kostbart, men som flere har vært inne på her så tar det sin tid.

Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

daktari

#169
Er dere sikre på at det er så stort poeng å legge så mye alubutyl overalt? Resonanser er ikke hovedproblemet kanskje? Skjønner dog at det er viktig for de som spiller musikken HØYT.

Jmfr videoen av EQC og egen erfaring, virker det som f.eks. e-tron har følgende lag over hjulbuene bak, innerst til ytterst.
1.  lag lett luftig neopren/skumgummi pålimt...
2. ...et tynt neopren-belegg.
3. "puter" med noe glava-aktig filt limt på...
4. ...pappveggene som utgjør interiøret.

I tillegg Tykkere lag glava-aktig materiale litt hist og pist, Isopor brukes også inni der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Demping av hjulbuer for å dempe småstein/grus som kastes opp av Pilot Sport 4, er etter mitt syn en viktig kilde til støy (som forøvrig er vanskelig å måle, men lett å høre) som med fordel kan dempes.

S4e

Sitat fra: SH aka F_P på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:23
Nå er det lenge siden jeg skrev noe i denne tråden, og jeg orker ikke scrolle meg tilbake å lete for å se hva jeg har skrevet så om noe er nevnt før så beklager jeg.

Vi har en firmabil av typen TM3 P hos bilkomponenter.no, og den har fått gjennomgå med demping kan man si, og jeg ramser opp hva som er gjort:

Trunk:

  • Gladen Flex (alubutyl) på gulv, i brønn, på sidepaneler og over hjulbuene
  • Gladen Neopren over hjulbuene og sidepaneler ut mot veien
  • Gladen Foam litt hist og her i trunken bak teppene der det er plass

Dører:

  • Gladen Flex ytterst på blekket mot veien, og Gladen Multi over der, og Gladen Neopren på toppen. Rett bak høyttalerne Gladen Wave
  • Gladen Multi på panelt bak dørtrekket
  • Gladen Flex på dørtrekket + litt Gladen Poly i hulrom

Forøvrig verdt å nevne at skal man kome skikkelig til i bakdørene så bør vinduene demonteres og deretter vindusheisen.

Hjulbuer utvendig:

  • Gladen Flex med Gladen Neopren over
  • Foran er i tillegg selve plasten/filten dekket med Gladen Flex inn mot kupé

Lagt list mot vindsus på taket

P og Z lister rundt dørene.

Resultatet - over 4dBA i reduksjon med originale 20" sommerfelger + mye bedre lyd i anlegget. Her kommer det en snart en test av Teslabjørn sin bil før og etter alle de samme modifikasjonene.

Også byttet vi til Brixton smidde felger med 245 foran og 285 bak i går... Gjett hva som skjedde da  :P
Sjeleglad for at bilen er dempet for nå bråker det greit fra hjulene i +90km/t  :laugh:

Alle matter kan selvfølgelig kjøpes hos oss, og vi gjør jobben også. Jada, det siste er kostbart, men som flere har vært inne på her så tar det sin tid.

Høres veldig omfattende og dyrt ut.  Hva kostet dette?

Det er ikke en fare for at endel av dette gir liten effekt?

Eller evt. skapet et rustproblem ved å holde på fuktigheten?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

hkaspenberg

Sitat fra: offpist på mandag 03. juni 2019, klokken 15:48
Men skal du ha den helt ut så må man faktisk ta ut baksetene også.
Jeg gjorde det..   Brukte ca 4,5 time på hele jobben med støydemping av trunk.

Og jeg må si at resultatet var ikke så veldig overbevisende.
Men jeg skal nu ta hatthyllen, dørene og frunk også nå som jeg først er i gang.

Jeg kjørte ned fra Trondhjem i helga med et flyttelass hvor hver kubikkcentimeter av bagasjerommet var fylt opp med klesbagger etc, baksetet var lagt ned, all plass fyllt opp til taket med bagger, ting og tang pakket i lakener og tepper etc. Dette burde ha innvirkning på støy, men nei. Subjektivt omtrent samme støynivå som med tom bil...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Autowinder

Sitat fra: Jarv!s på mandag 03. juni 2019, klokken 13:34
Hei, var det vanskelig å ta vekk "stoffet" i trunken? Jeg prøvde i går, bare for å se, men den satt ganske godt. Turte ikke å rive heller.
Jeg trodde også det satt godt mot venstre fordypning, men du må ikke splitte matten der, men ta med det av matten som dekker nede i fordypningen også, så går det mye lettere. Og trekke av dekselet bakerst og vippe ut de to pluggene først. Deretter er det borrelåser ved hjulkassene, og alt kan vippes opp/frem.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

SH aka F_P

Sitat fra: S4e på tirsdag 04. juni 2019, klokken 18:05

Høres veldig omfattende og dyrt ut.  Hva kostet dette?

Det er ikke en fare for at endel av dette gir liten effekt?

Eller evt. skapet et rustproblem ved å holde på fuktigheten?

Det er omfattende. Vi har erfaring fra demping av +/- 70 TMX og TMS, og ja, noe vil for enkelte føles bortkastet. F.eks bakdørene. Vi kjørte lenge rundt med en bakdør udempet pga. tomt for dempematter, og forskjellen før og etter er liten for støy når man sitter foran, men det løfter totalen det lille ekstra. De pakkene vi har satt sammen er basert på hva vi mener gir best resultat i forhold til hva det koster. Det er f.eks demping man kan gjøre innvendig som vi ikke tilbyr fordi det blir for kostbart i forhold til resultatet.

Prisen, jepp, den er stiv om man tar alt. Rett over 19.000,- for rubbel og bit.

Når det gjelder rust så er det hovedsaklig utvendig det vil være snakk om. Umulig å garantere noe 100% på en bil av stål, men siden vi har drevet med dette på Model S siden årsskiftet 14/15, så føler vi oss rimelig trygge på at det skal gå helt fint på TM3. Dog vil vi kontrollere vår egen bil, og vi ber også kunder om å kontrollere dette på sine biler ved f.eks hjulskift.

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. juni 2019, klokken 12:38
Er dere sikre på at det er så stort poeng å legge så mye alubutyl overalt? Resonanser er ikke hovedproblemet kanskje? Skjønner dog at det er viktig for de som spiller musikken HØYT.

Jmfr videoen av EQC og egen erfaring, virker det som f.eks. e-tron har følgende lag over hjulbuene bak, innerst til ytterst.
1.  lag lett luftig neopren/skumgummi pålimt...
2. ...et tynt neopren-belegg.
3. "puter" med noe glava-aktig filt limt på...
4. ...pappveggene som utgjør interiøret.

I tillegg Tykkere lag glava-aktig materiale litt hist og pist, Isopor brukes også inni der.

Interessant at du spør. Man skal skille mellom materialer som blokkerer lyd, og de som absorberer lyd. I bil bruker man ofte en del av de siste. Fordi det er lette materialer med mye luft, og fyller opp hulrom slik at man får mye mindre ekko. Ekko er uten tvil et problem i Tesla generelt. Dashbord, hjulbuer innvendig etc har ofte store hulrom, og disse er i varierende grad nettopp hul, og tomme i Tesla. I Audi, Mercedes etc vil du som oftest finne disse rommene fylt med hvit thinsulate-aktig materiale, eller digre skumklosser. De stopper ikke lyden, men absorberer mye lyd.

Generelt kan man altså si at en kompakt dempematte vil blokkere, mens en luftig matte vil absorbere. 
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

daktari

@SH, hva veier alt det dere putter inn som demping?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SH aka F_P

Sitat fra: daktari på onsdag 05. juni 2019, klokken 09:56
@SH, hva veier alt det dere putter inn som demping?

Har ikke veid alt, men et overslag tilsier noe over 15kg totalt.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

eadie

Sitat fra: SH aka F_P på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:23
Nå er det lenge siden jeg skrev noe i denne tråden, og jeg orker ikke scrolle meg tilbake å lete for å se hva jeg har skrevet så om noe er nevnt før så beklager jeg.

Vi har en firmabil av typen TM3 P hos bilkomponenter.no, og den har fått gjennomgå med demping kan man si, og jeg ramser opp hva som er gjort:

Trunk:

  • Gladen Flex (alubutyl) på gulv, i brønn, på sidepaneler og over hjulbuene
  • Gladen Neopren over hjulbuene og sidepaneler ut mot veien
  • Gladen Foam litt hist og her i trunken bak teppene der det er plass

Dører:

  • Gladen Flex ytterst på blekket mot veien, og Gladen Multi over der, og Gladen Neopren på toppen. Rett bak høyttalerne Gladen Wave
  • Gladen Multi på panelt bak dørtrekket
  • Gladen Flex på dørtrekket + litt Gladen Poly i hulrom

Forøvrig verdt å nevne at skal man kome skikkelig til i bakdørene så bør vinduene demonteres og deretter vindusheisen.

Hjulbuer utvendig:

  • Gladen Flex med Gladen Neopren over
  • Foran er i tillegg selve plasten/filten dekket med Gladen Flex inn mot kupé

Lagt list mot vindsus på taket

P og Z lister rundt dørene.

Resultatet - over 4dBA i reduksjon med originale 20" sommerfelger + mye bedre lyd i anlegget. Her kommer det en snart en test av Teslabjørn sin bil før og etter alle de samme modifikasjonene.

Også byttet vi til Brixton smidde felger med 245 foran og 285 bak i går... Gjett hva som skjedde da  :P
Sjeleglad for at bilen er dempet for nå bråker det greit fra hjulene i +90km/t  :laugh:

Alle matter kan selvfølgelig kjøpes hos oss, og vi gjør jobben også. Jada, det siste er kostbart, men som flere har vært inne på her så tar det sin tid.

Og dette er det jeg er ute etter når jeg kommer rekende for å fikse min TM3 om et par uker.
Er ute etter "full pakke", og bilkomponent-gutta leverer, håper jeg!

Har dere takstøy-lista liggende på lager så den kan bestilles/tas ad hoc i tillegg til det andre?
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

P85D

Kjørte til Nürburgring i helgen med Model 3P. Fra Oslo, gjennom Sverige til København og videre på A1 gjennom Tyskland.

Før turen var jeg veldig i stuss på støynivå og bestilte lister til dørene samt gummien til taket.
Jeg fikk aldri montert det og sanvet det ikke i det hele tatt på veien.

Kjørte Mercedes C-klasse til "ringen" i 2018, samme rute, og jeg kan ikke si det var merkbart mer støy i Model 3P. Dekkstøy på 20" i Norge er en greie, norsk asfalt bråker mye mer enn asfalten nedover i Europa.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

ok67

Ja, der er stor forskjell på nylagt asfalt og asfalt som har opplevd nokre vintrar med piggdekk og salt.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA