Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

tromsø

Elektro, du skrev at du alltid kjører på 2.9 bar, er det maks anbefaling for alle dekk, inkludert 19"?

Hvis for høyt dekktrykk får man vel for mye slitasje i midten.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

AJ82

Skal bli spennende å se om jeg vil merke noen forskjell på forbruk mellom sommer og vinterdekk.

Kjører 20x9 på vinter og 22x9 på sommer. Begge med 255 bredde. Også ganske lette 22" felger så disse veier faktisk litt mindre enn 20".

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Hyperstress

Et lite spørmål om byttehandel av sommerhjul:

Jeg fikk ikke med meg at det bare kostet 1600kr for å velge 20" Dynamic Design hjul over 19" standard aero, eller 20" standard 5 eikers hjul  :-\

Er det noen forumvenner som ønsker å bytte 20" dynamic design sommerhjul mot 19" areo eller 20" 5-eikers felger? (Jeg har begge i sommerhjul).

Alternativt, er det noen som har bil som ikke har gått i produksjon som kanskje er villig til å endre bestilling til Dynamic design sommerhjul og så bytte med meg etterpå?

Jeg betaler mellomlegg på 2000kr i begge tilfeller.

Send PM om noen i østlandsområdet kunne være behjelpelig med dette. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elektro

Sitat fra: tromsø på fredag 14. februar 2020, klokken 20:32
Elektro, du skrev at du alltid kjører på 2.9 bar, er det maks anbefaling for alle dekk, inkludert 19"?

Hvis for høyt dekktrykk får man vel for mye slitasje i midten.

Det er jeg usikker på. Det er jo samme bredde men høyere profil på 19", mens 21" har lavere profil og er bredere. Jeg har 20" på både sommer og vinterhjul. Det står vel anbefalt 2,4 til 2,8 bar i døra, men jeg synes 2,8 er minimum selv med tom bil, spesielt med myke vinterhjul. Dette er bare på egen følelse og litt hvordan det ser ut. Litt vanskelig å si også, for temperaturene jeg kjører i varierer jo med 20-30 grader, samt at det er forskjell på varmeutvikling på motorvei og ved småkjøring. Det påvirker dekktrykket litt. I tillegg varierer lasten i bilen med et noen hundre kilo. Typisk er den tyngst når jeg kjører til fjells der det er kaldest og jeg trenger mest rekkevidde, og jeg gidder ikke justere dekktrykket hele tiden. :) Det kan vel fort variere 0,3 bar. 2,9 er målt uten å ha kjørt noe særlig, i noen varmegrader.

Savner dekktrykkmåling i MMI fra Tesla mer enn jeg trodde. Skal jeg ha ny e-tron skal jeg ha med dette. Og oransje bremsekalippere.. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på mandag 17. februar 2020, klokken 22:40
Savner dekktrykkmåling i MMI fra Tesla mer enn jeg trodde.
Ikke for å helle salt i såret, men med TPMS på e-tron får du også temperatur fra hvert dekk (i tillegg til trykk).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Takk elektro for svar  :+1:

Orbit, hva er TPMS?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eirikbg

Tror det står for Tire Pressure Monitoring System.

Trond.m

Sitat fra: eirikbg på tirsdag 18. februar 2020, klokken 06:39
Tror det står for Tire Pressure Monitoring System.
VW og Audi er vel snart de eneste som leverer biler uten TPMS som standard. Men jeg synes nesten det er bra, siden det gjør hver av hjulsettene 2-3.000 kr dyrere. At sensorene har batterier som ikke kan byttes og dermed må kastes etter 3-5 år er en lite miljøvennlig løsning. En dråpe i havet kanskje, men var ikke miljøfaktoren en grunn til at TPMS ble innført som et «nesten» krav ? MMI varsler jo om trykkendring og da må man likevel innom en stasjon for å fylle luft. Da får man jo samtidig sjekket trykket, så jeg savner ikke å kunne lese det av i bilen.

Orbit

TPMS er som alt annet utstyr en mulighet for mer vedlikeholdskostnader. Var selv på vippen med å ta det med eller ikke. Men når jeg landet på dekkreperasjonssett og ikke reservehjul, ønsker jeg bedre monitorering av dekktrykk. Standardsystemet bruker litt mer tid på å fange opp små lekkasjer (detekteres som endring av rulleomkrets).

(Og evt reservehjul skal også skiftes dekk på over tid – uavhengig av bruk – spesielt den sammenfoldede typen som brukes på e-tron)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

janbanan

Med en liten kompressor endrer du dekktrykk enkelt, feks Xiaomi Mi portable elektrisk luftkompressor.
Still inn ønsket trykk, og la kompressoren jobbe.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

hybrid88

Hva tenker dere er riktig dekktrykk på 285/40R22 med vinterdekk? Kan man bruke samme dekktrykk foran og bak?

Mvh Magnus
Etron 55
E-golf
911 GT3

PF

Sitat fra: hybrid88 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 10:59
Hva tenker dere er riktig dekktrykk på 285/40R22 med vinterdekk? Kan man bruke samme dekktrykk foran og bak?

Mvh Magnus

Du kommer til å få mange forskjellige tilbakemeldinger her, men dette er vel en størrelse som Audi leverer som tilleggsutstyr, så å starte med det de anbefaler er nok ikke helt feil.

på 21" så er det vel 2,4 foran og 2,8 bak som er satt fra fabrikk, ser veldig mange her bruker 3.0, men er ikke sikker på om de har testet like godt hva dette utgjør på kjøreegenskaper slik som fabrikk har, men klart det ruller mye lettere da.

hybrid88

I papirene fra levering står det at det er fylt 3.2 bar på alle. Fant det i hanskerommet
Etron 55
E-golf
911 GT3

Stikkkontakt

Sitat fra: PF på tirsdag 18. februar 2020, klokken 11:31
Sitat fra: hybrid88 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 10:59
Hva tenker dere er riktig dekktrykk på 285/40R22 med vinterdekk? Kan man bruke samme dekktrykk foran og bak?

Mvh Magnus

Du kommer til å få mange forskjellige tilbakemeldinger her, men dette er vel en størrelse som Audi leverer som tilleggsutstyr, så å starte med det de anbefaler er nok ikke helt feil.

Gjør de?
22" de har vist på pressebildene av SB har 265/40-22.

hybrid88

285/40R22 er tvilsomt en standard dimensjon på etron. De subber i fremskjermene på maks utslag. Men det ser pent ut!
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA