Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

Norx

Sitat fra: No-name på fredag 20. mars 2020, klokken 13:17
Sitat fra: Norx på fredag 20. mars 2020, klokken 11:00

Noen oppdateringer på tilgangen til  Sorte - LAMINA 20"  ?

Får bilen min i neste uke,  selger så at jeg ikke kunne få svarte Lamina felger levert med bilen,  og uvist når de blir tilgjengelig igjen.  Ville levere vanlige,  men  jeg nektet det, så ble det til at vi skulle vente og se om det blir tilgjengelig når sommer dekk skal på..

Har fått lånt vinterfelger som ikke ser ut i måneskinn til min. - Veldig fornøyd med det tilbudet, men vurderer å få på sommerdekka nå som fjellet er stengt av.  Synd YR ikke varsler temperatur langt nok frem i tid....

Hyperstress

#121
Gjorde en liten forbrukstest i ettermiddag.
Har både 19" aero vinter + 19" aero sommer + 20" dynamic sommer.
Begge sommer med Bridgestone alenza. Vinter med continental.
Kjørte samme rute, ca 1/4 60-80 sone, resten motorvei med 125 på CC.
Hadde av klima.

19" vinter 26,8
19" sommer 27,7 (+3,5%)
20" sommer 29,1 (+8,5%)

20" dynamic sommer hadde 5% høyere forbruk en 19" aero sommer. Iht wltp så skulle det vært 11-12%.
Mulig det er større forskjell på lavere hastighet med mer start/stopp, men jeg trodde det skulle vært motsatt i så fall.

Edit, ser at jeg kjørte første i E og de andre i D. Vet ikke om det har spesielt innvirkning når klima er av.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Orbit

D vs E gir litt forskjell da E demper pedalresponsen en god del. Kjører du uansett med lite pådrag er det i praksis liten forskjell. ACC er også litt daffere med pådrag i E.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Jeg fikk min 50 Advanced business utlevert med sommerdekk på de vanlige 20» felgene som følger med Advanced business.

Jeg får piggfrie vinterdekk på 20» Lamina sort når den tid kommer.

Selger foreslo at vi da tar et «kryssbytte» av dekk/felger, slik at jeg i stedet får sorte Lamina på sommerdekkene.

I utgangspunktet har jeg tenkt å gjøre det, siden de sorte kanskje er litt tøffere. Men er det noen som har formening om hvilke av de som er gunstigst for forbruket?

(Hvis de sorte Lamina er gunstigere enn de originale blanke, så vil jeg vel vurdere å beholde vinterdekkene på de sorte. Er jo vinterstid noen kilometer ekstra kan være av betydning...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

#124
Tror ingen kan gi deg et eksakt svar på dette. Det finnes vel ingen måledata og erfaringer folk måtte ha vil være for unøyaktige til å gi deg noe svar. Jeg skal selv kryssbytte, og det er andre faktorer enn felgens design som avgjør om jeg (og du) må lade på vei til hytta til vinteren. Valg av dekk betyr langt mer, men også der spriker erfaringene så mye at der er umulig å si om Conti eller Hakka er best.

No-name

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 28. mai 2020, klokken 23:40
Jeg fikk min 50 Advanced business utlevert med sommerdekk på de vanlige 20» felgene som følger med Advanced business.

Jeg får piggfrie vinterdekk på 20» Lamina sort når den tid kommer.

Selger foreslo at vi da tar et «kryssbytte» av dekk/felger, slik at jeg i stedet får sorte Lamina på sommerdekkene.

I utgangspunktet har jeg tenkt å gjøre det, siden de sorte kanskje er litt tøffere. Men er det noen som har formening om hvilke av de som er gunstigst for forbruket?

(Hvis de sorte Lamina er gunstigere enn de originale blanke, så vil jeg vel vurdere å beholde vinterdekkene på de sorte. Er jo vinterstid noen kilometer ekstra kan være av betydning...)

Er disse svarte Lamina felgene tilgjengelig?  Skal ha de med sommer dekk,  men de ble ikke utlevert sammen med bilen,  da det var tomt hos Audi. Venter fortsatt på de..

ThomasEL

#126
Sitat fra: No-name på fredag 29. mai 2020, klokken 07:53
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 28. mai 2020, klokken 23:40


Er disse svarte Lamina felgene tilgjengelig?  Skal ha de med sommer dekk,  men de ble ikke utlevert sammen med bilen,  da det var tomt hos Audi. Venter fortsatt på de..

Nei, ikke tilgjengelige i den forstand at de har de på lager nå. Jeg venter fortsatt på mine også. Regner med jeg får de før vinteren, men har ikke fått noe eksakt tidspunkt.


Til TM:
Du har nok rett i det. Neppe noen som har gått såpass vitenskapelig til verks med testing av de ulike typene at man kan si noe sikkert.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Laminafelgene er kanskje litt lettere. I alle fall er komplett hjul med disse rapportert en halvkilo under vekten på standard 20" 5-ekers. Men også her kommer det usikkerhet som nøyaktighet på vekt, og forskjellige dekk og hvor mye disse er brukt ved før veiing. Det er ennå svært tynt datagrunnlag på de vektene som jeg har lagt inn på første posting på trådstarten - kom gjerne med flere!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Fredag skal jeg inn og kryssbytte felger/dekk da jeg i min kjøpsavtale kjøpte sorte laminafelger til sommerdekkene. Disse har endelig kommet.

I Kristiansand bruker Audi Dekkmann som dekkhotell, så jobben skal gjøres der.

Mine spørsmål er:
• Tror dere firma som Dekkmann er kjent med at Audi har et «dekkskiftmodus» som må aktiveres før bilen heises opp? Eller må jeg «henge over de» for å påse at de husker dette?
• Hva skjer egentlig hvis man glemmer å aktivere dette? Skade på luftfjæringssystemet? Annet?

Forøvrig spent på om det blir fint eller rart med de sorte felgene på hvit bil...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Mitt dekkverksted ba meg aktivere det, jeg må selv kjøre på bukken. Du kan selv kjøre opp og gjøre det selv. husk også resette dekktrykk-kontrollen.

Jeg tror det eneste som skjer er at kompressoren vil pumpe ut luft når bilen løftes for å holde jevn høyde. Men ubehagelig for mekaniker hvis hjulet starter å flytte seg under arbeid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Takk for tips, Daktari!
Da skal jeg enten aktivere den selv, eller sørge for at mekaniker blir godt informert👍

Det nytter vel uansett ikke å aktivere den på parkeringsplassen utenfor..? Man må vel vente til man har kjørt inn på bukken?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EspenT


Orbit

#132
19" er det minste som leveres originalt. Internopplæringen til Audi (SSP675) sier følgende:
SitatDepending on the country, the Audi e-tron is fitted with an 18" or 19" brake system.

[snip]

The brake system on the Audi e-tron is based on the 18" brake system used on the Audi Q7 (type 4M). The front and rear right brakes are fitted with brake pad wear indicators. The components and dimensions of the brake system may vary from those shown in the overview in some markets (e.g. North America, China). 19" brakes are used in these markets.
Så det virker som det oppsett levert i Europa skal gi plass til 18", selv om dette ikke selges av Audi. Det er i alle fall relativt god klaring melom bremsecalipere og 19" felg. Q7 kan i alle fall leveres med 255/60R18, dvs nesten identisk størrelse med det du er ute etter. Du får uansett gjørmedekk også i passende 19".
Du kan ikke vise dette vedlegget.

PS: Kom med bilder dersom du ender med noe slikt!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

#133
Er det noen som har erfaring med Pirelli Scorpion Zero All Season på e-tron? Trass navnet, er dette ikke tiltenkt brukt på vinter, så på papiret egnet for norske vår-/sommer-/høstforhold. Jeg ser spesielt på denne 20" versjonen:
255/55R20
Lastindeks 109W
Rullemostand A
Våtgrep B
Støy 69 dB

Dette finnes også uten intern støydemping (PNCS, som ikke slår ut på tallet for ekstern støy ovenfor, kun støy i kupé......men som kanskje kan skape problemer i seg selv). Det ser for meg ut som et veldig godt egnet dekk, men hvordan er det på veien? Er det noen som har skodd bilen med dette?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Noen som har erfaring med Audi 20-tommers felg med dynamikkdesign på vinter? Fungerer de greit i salt, snø og slaps eller blir de fort stygge? Vurderer å bytte ut de vanlige 5-arms 20-tiommers felgene som jeg synes er litt kjedelige, og de er vel for så vidt heller ikke «vinterfelger». Og så var det dette med vekt.. hva veier totalt Hakka 3 på disse felgene??

Megahjul selger 20-tommers felger med Farroad dekk som veier 27,65 kg, står det. 19-tommer veier antakelig enda mindre. Vet ikke om et «premium» dekk veier mer enn Farroad eller Frigus dekk, men er skeptisk til å bytte. Hva tenker dere om disse alternativene?

https://www.megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271734-AUDI-E-TRON-FULL-ELECTRIC-19-UP/V5208511236G-VINTERFELG-ZAX-V5-GUNMETAL-20X8-5-5-112-ET36-CB66-5-ROTARY-FORGED/W2555020109H-VINTERDEKK-FARROAD-WINTER-FRD79-255-50-20-109H/delivery-method,PICKUP:OSLO?_ga=2.167660727.824008335.1602268755-1395510667.1547498009&_gac=1.251217652.1602268755.CjwKCAjwlID8BRAFEiwAnUoK1Ua1nIdFP9jI9yJ4vxCuvMZXyoHLSz7FkESZtyFHhfZxpDNEPibHtBoCx3AQAvD_BwE
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA