Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige

Startet av olavxxx, fredag 05. april 2019, klokken 09:06

« forrige - neste »

olavxxx


zbk

Skyldige er de vel, selv om de tar et pragmatisk valg... Tror selv jeg ville blitt lettere ilter om jeg måtte vente mer enn noen få minutter på å komme til på en ledig lader fordi noen har parkert på en måte som hindrer andre å komme til, uansett om det er lettere uforskylt eller ikke.

Sørg i det minste for at det er noen ved bilen (eller en lapp) som kan forklare og sørg for at tiden blir kortest mulig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt


arthur

Hvem skal man skylde på når man står i lang kø grunnet dobbelparkering av eiere av de bilene da om ikke eieren? Snodig holdning/mening.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Imagine

For de som er dårlige på å kjøre bil er sikkert dette utfordrende. Har ikke merket noen ulemper noe sted enda etter 3200km med etron og 6-7 hurtigladinger så langt.

Philip Marlowe

Jeg er litt enig i at Audi-sjåførene er uten skyld. De må jo få lade hvis det er krise og de trenger strøm. Bilprodusenten har mest skyld fordi de har plassert ladeluka helt feil på bilen. Også strømleverandøren må snarest få byttet til lengre kabler på ladestasjonene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

turfsurf

Dette er for å tvinge etron eiere over på Ionity så Audi kan tjene grovt på ladetjenesten sin

Nei, klassisk "not invented here" syndrom...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

Er skjøteledning mulig?
Ikke ønskelig, men når utstyret bygges inkompatibelt..?

olavxxx

Sitat fra: KjellG på fredag 05. april 2019, klokken 21:09
Er skjøteledning mulig?
Ikke ønskelig, men når utstyret bygges inkompatibelt..?
Utstyret er jo slik det alltid har vært, det er eTron som har levert en ny bil på markedet.
Skjøte kabler med så mye juice er neppe lov vil jeg tro.

Amatøren

Å skjøte kabel er jo akkurat det man gjør når man kobler kabelen til bilen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

bmw2002

Tåpelig at ladekabelen er så korte mange steder. Sliter med at fronten på bilen har fått striper fordi kablene er så korte at de blir liggende inntil.

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på fredag 05. april 2019, klokken 22:09

Problemet er å ha en lås som gjør av man ikke kan koble fra under lading. Når kabelen settes i bilen er det bilen som låser den fast. Lås styrt av 12 V. Man har ikke 12 V i kabelen eller i ladeporten. Å lage en låsemekanisme som får spenning fra DC kabelen er nok ikke ønskelig da den kan være alt fra rundt 300 V og helt opp til (over?) 800 V avhengig av batterispenning.

Blir dyrt å lage noe sikkert.

Så var det hva hvis en vil bruke den på en lynlader? Kanskje fordi vedkommende vil bruke en som vedkommende ikke når på grunn av en annen som har feilparkert. Da skal det være væskekjølt kabel og det får man ikke ved skjøtekabel.
Dette er løsbart teknisk. Tesla sin chademoadapter er i prinsippet en kort skjøtekabel (i tillegg til overgang). Man kan bare legge inn strømbegrensning i adapter m.t.p. effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

En åpenbar designsvakhet av Audi Der de enten ikke har tenkt på, eller brydd seg om, at bilen bør kunne hurtiglades andre steder enn Ionity. 

Plasseringen av ladeluka bærer preg av at ingeniørtankegang har vunnet over brukervennlighet, med kortest mulig internkabling i bilen. Et problem de deler med Jaguar.

Og hvorfor skal ladeelektronikken være plassert i et motorrom under panseret? Fordi det tradisjonelt har vært en motor der?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ipadjove


02jan

I alle dager , hvorfor er ikke ladeluka bak på høyre side eller helt bak ?

Står i artikkel at luka er plassert foran på venstre side, fordi det er enklere å lade ved gateparkering !
Slik jeg kjenner parkeringsreglene i Oslo, er det forbrutt å stå gateparkert mot kjøreretning, det betyr at , du må strekke ladekabel
Over /rundt bilen, for så stå å fomle med ladeluka ute i kjøreveien. Det kan jeg tenke er spennende  en mørk vinderdag i oslotrafikken.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA