Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige  (Lest 2080 ganger)

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1666
    • Vis profil
Tenkte det kan være greit å vite at dobbeltparkering av eTron på ladestasjon ikke nødvendigvis er eieren sin skyld:
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-ladestasjoner-ma-audi-e-tron-dobbelparkere-for-a-lade/462219

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1609
  • Arne
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #1 på: Fredag 05. April 2019, klokken 09:17 »
Skyldige er de vel, selv om de tar et pragmatisk valg... Tror selv jeg ville blitt lettere ilter om jeg måtte vente mer enn noen få minutter på å komme til på en ledig lader fordi noen har parkert på en måte som hindrer andre å komme til, uansett om det er lettere uforskylt eller ikke.

Sørg i det minste for at det er noen ved bilen (eller en lapp) som kan forklare og sørg for at tiden blir kortest mulig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øystein16

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 514
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #2 på: Fredag 05. April 2019, klokken 09:25 »
Tenkte det kan være greit å vite at dobbeltparkering av eTron på ladestasjon ikke nødvendigvis er eieren sin skyld:
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-ladestasjoner-ma-audi-e-tron-dobbelparkere-for-a-lade/462219
Har du vurdert synstest?

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3099
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #3 på: Fredag 05. April 2019, klokken 09:47 »
Hvem skal man skylde på når man står i lang kø grunnet dobbelparkering av eiere av de bilene da om ikke eieren? Snodig holdning/mening.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020
Hyundai Kona - april 2021

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #4 på: Fredag 05. April 2019, klokken 10:04 »
For de som er dårlige på å kjøre bil er sikkert dette utfordrende. Har ikke merket noen ulemper noe sted enda etter 3200km med etron og 6-7 hurtigladinger så langt.

Philip Marlowe

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #5 på: Fredag 05. April 2019, klokken 18:09 »
Jeg er litt enig i at Audi-sjåførene er uten skyld. De må jo få lade hvis det er krise og de trenger strøm. Bilprodusenten har mest skyld fordi de har plassert ladeluka helt feil på bilen. Også strømleverandøren må snarest få byttet til lengre kabler på ladestasjonene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8527
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #6 på: Fredag 05. April 2019, klokken 20:48 »
Dette er for å tvinge etron eiere over på Ionity så Audi kan tjene grovt på ladetjenesten sin

Nei, klassisk "not invented here" syndrom...
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1298
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #7 på: Fredag 05. April 2019, klokken 21:09 »
Er skjøteledning mulig?
Ikke ønskelig, men når utstyret bygges inkompatibelt..?

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1666
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #8 på: Fredag 05. April 2019, klokken 21:41 »
Er skjøteledning mulig?
Ikke ønskelig, men når utstyret bygges inkompatibelt..?
Utstyret er jo slik det alltid har vært, det er eTron som har levert en ny bil på markedet.
Skjøte kabler med så mye juice er neppe lov vil jeg tro.

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2705
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #9 på: Fredag 05. April 2019, klokken 22:09 »
Å skjøte kabel er jo akkurat det man gjør når man kobler kabelen til bilen.
« Siste redigering: Fredag 05. April 2019, klokken 22:13 av Amatøren »
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

bmw2002

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1053
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #10 på: Lørdag 06. April 2019, klokken 07:16 »
Tåpelig at ladekabelen er så korte mange steder. Sliter med at fronten på bilen har fått striper fordi kablene er så korte at de blir liggende inntil.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8527
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #11 på: Lørdag 06. April 2019, klokken 07:33 »

Problemet er å ha en lås som gjør av man ikke kan koble fra under lading. Når kabelen settes i bilen er det bilen som låser den fast. Lås styrt av 12 V. Man har ikke 12 V i kabelen eller i ladeporten. Å lage en låsemekanisme som får spenning fra DC kabelen er nok ikke ønskelig da den kan være alt fra rundt 300 V og helt opp til (over?) 800 V avhengig av batterispenning.

Blir dyrt å lage noe sikkert.

Så var det hva hvis en vil bruke den på en lynlader? Kanskje fordi vedkommende vil bruke en som vedkommende ikke når på grunn av en annen som har feilparkert. Da skal det være væskekjølt kabel og det får man ikke ved skjøtekabel.
Dette er løsbart teknisk. Tesla sin chademoadapter er i prinsippet en kort skjøtekabel (i tillegg til overgang). Man kan bare legge inn strømbegrensning i adapter m.t.p. effekt.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2213
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #12 på: Lørdag 06. April 2019, klokken 11:49 »
En åpenbar designsvakhet av Audi Der de enten ikke har tenkt på, eller brydd seg om, at bilen bør kunne hurtiglades andre steder enn Ionity. 

Plasseringen av ladeluka bærer preg av at ingeniørtankegang har vunnet over brukervennlighet, med kortest mulig internkabling i bilen. Et problem de deler med Jaguar.

Og hvorfor skal ladeelektronikken være plassert i et motorrom under panseret? Fordi det tradisjonelt har vært en motor der?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ipadjove

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 755
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #13 på: Lørdag 06. April 2019, klokken 17:20 »
Kanskje de har testet mest i Tyskland, med lange hurtigladekabler.

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 890
    • Vis profil
Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
« Svar #14 på: Lørdag 06. April 2019, klokken 20:17 »
I alle dager , hvorfor er ikke ladeluka bak på høyre side eller helt bak ?

Står i artikkel at luka er plassert foran på venstre side, fordi det er enklere å lade ved gateparkering !
Slik jeg kjenner parkeringsreglene i Oslo, er det forbrutt å stå gateparkert mot kjøreretning, det betyr at , du må strekke ladekabel
Over /rundt bilen, for så stå å fomle med ladeluka ute i kjøreveien. Det kan jeg tenke er spennende  en mørk vinderdag i oslotrafikken.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt 2019.

2016 - folkevogn Passat B8 Alltrack Tdi  4motion
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' Audi A6  C4 2.6 Avant quattro