Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla's Autopilot: Mulig sikkerhetsrisiko

Startet av Roy Aasen, torsdag 11. april 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

Roy Aasen

Norske myndigheter om Autopilot: Mulig sikkerhetsrisiko
Sier det bryter markedsføringsloven på tre punkter.

https://www.tek.no/artikler/forbrukertilsynet-mener-teslas-markedsforing-av-autopilot-er-villedende/462049

Jeg har ingen aning, men det har sikkert noen andre.

Ingeniøren

Du har vel ikke lov å kjøre bil i Norge uten minste en hand på rattet og at du følger med, så hva er da vitsen med en "autopilot" annet enn for å være test kjører for Tesla med flere ? Det siste er vel greit nok for slike biler kommer om noen år og vi trenger test piloter..

Ellers stusser jeg på at du blir bøtelagt for å snakke i mobilen, men bilene fylles opp av skjermer som trekker oppmerksomheten bort fra det du skal gjøre - kjøre bil, og det er tydeligvis greit ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

#2
Om du må spørre hva meningen er med autopilot har du åpenbart ikke latt den kjøre for deg i kø eller på langtur.
Ja du må holde i rattet, men den avlaster. Du lærer deg raskt hva den klarer og hvor du selv kjører mer behagelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1317142119

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 12. april 2019, klokken 06:57
Du har vel ikke lov å kjøre bil i Norge uten minste en hand på rattet og at du følger med, så hva er da vitsen med en "autopilot" annet enn for å være test kjører for Tesla med flere ? Det siste er vel greit nok for slike biler kommer om noen år og vi trenger test piloter..
Den "autopiloten" Tesla snakker om er ikke noe annet enn det vi er kjent med fra andre biler på markedet, så du er vel ikke så mye testførerfor Tesla.

At det er totalt misvisende å kalle det autopilot (både hvis man er noe kjent med begrepet fra fly eller hvis man tolker det i ordets rette betydning) er en helt annen ting som jeg håper Forbrukertilsynet klarer å rydde opp i.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA