Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige

Startet av olavxxx, fredag 05. april 2019, klokken 09:06

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Audi har erfaring med A3 e-tron fra 2013 og er en del av VAG, hvor Volksvagen har erfaring siden CityStromer i 1989.

Jeg tror de gir blaffen, enten fordi de ikke bryr seg eller fordi de har en lader hvor dusteplasseringen ikke skaper problemer.

Nissan gjorde en rekke "dumme ting" på første generasjon Leaf (2011/2012), men det var snarveier man tok for å få produsert bilen for salg raskest mulig.

Jeg lurer på om også Audi har hatt litt dårlig tid?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)


Amoss

Sitat fra: 02jan på lørdag 06. april 2019, klokken 20:17
Slik jeg kjenner parkeringsreglene i Oslo, er det forbrutt å stå gateparkert mot kjøreretning, ...

Har du noen referanse på dette?
Model S 85D

02jan

«Slik jeg kjenner reglene ...» dette ble jeg lært opp med på slutten av 80'tallet, ikke lov å parkere mot kjøreretning i Oslo.

Nå ser det ut ,som reglene enten er endret eller at Oslo ikke praktisere egne parkeringsregler.

Men her er artikkel , lov i Norge men ikke i Sverige
https://www.nrk.no/ostfold/nordmenn-kan-ikke-svenske-parkeringsregler-1.342564

Av trafikkhensyn  og sikkerhet, for andre bilister og syklister, så ville jeg selv  ikke parkert mot kjøreretning.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Vet ikke hva formålet er, men om man tenker å trekke ladekabel fra hus over fortau for å nå en ladeport som peker inn, så er ikke dette lov av hensyn til gående og syklende...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: 02jan på søndag 07. april 2019, klokken 16:55
«Slik jeg kjenner reglene ...» dette ble jeg lært opp med på slutten av 80'tallet, ikke lov å parkere mot kjøreretning i Oslo.

Vel, i så fall har reglene blitt endret ofte. Selv tok jeg lappen tidlig på 80 tallet, og da var det lov. Ikke noe snakk om "egne regler" for Oslo. Min noen år eldre søster tok lappen sent på 70-tallet, og da ble denne reglen endret fra forbudt til tillatt rett før hun tok teorien, så hun fikk feil på dette spørsmålet siden hun hadde lært at det var forbudt på teorikurset mens det var endret før hun kom til teoriprøven. Derfor husker jeg akkurat denne reglen ekstra godt :) Fikk selv samme spørsmål på min teoriprøve, og krysset av rikting på at dette var tillatt. Synes derfor at det virker rart at dette skal ha endret seg mens jeg fortsatt bodde i byen uten at jeg skal ha fått det med meg.

Men jo, ser flere har vært hardnakkede på at dette ikke er lov i Norge/Oslo, derfor jeg ba om en referanse. Parkerer stadig "mot kjøreretningen" i Oslo, senest nå i kveld. Har aldri fått noen bot for det.

... og ja, kjenner til at det ikke er tillatt i Sverige, og at mange nordmenn får bot for det da vi er "vant" med at dette er tillatt.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. april 2019, klokken 18:48
Vet ikke hva formålet er, men om man tenker å trekke ladekabel fra hus over fortau for å nå en ladeport som peker inn, så er ikke dette lov av hensyn til gående og syklende...

Det står ladestolper langs gata flere steder i Oslo. Ikke uvanlig å se Tesla biler med ladekontakten stikkende ut mot veibanen, da de står parkert i kjøreretningen. Noen av stedene har man ikke noe valg grunnet enveiskjøring/fysisk delte veibaner.
Model S 85D

02jan

Hei det var oppklarende , bodde selv i Oslo på 70 tallet som barn. Men ble «advart» mot park.mot KJ.retn. og tipset om mulighet for dobbelt parkering, da jeg flyttet tilbake til Oslo 90 tallet. Forklaringen er nok at informasjon om endringen for de som tok lappen før 70 tallet ikke alltid når frem.
Samme problemstilling har vi idag med «min» generasjon , som lærte hvilket kjørefelt man skulle holde i rundkjøring , hvor idag ikke lærer det samme .

Dett ble en total avsporing , til dobbeltparkering ved hurtigladerstasjon.

Vil skyte inn at , den som trenger å dobbeltparkere , må isåfall håpe på to ledige ladere samtidig. Forventer egentlig at dette er noe bilprodusent må løse. 

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Thomas Parsli

Så lenge det ikke er enveiskjørt, er det selvfølgelig lov å parkere "mot kjøreretning".
De som mener noe annet må nesten grave frem en lov eller forskrift som sier noe annet ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olavxxx

Man kan parkere den retningen man vil, men når det er parkering forbudt skilt med pil under, gjelder det i retningen til den siden av veien. Så man må være litt mer obs på det da, at man ser på "riktig" side av p-forbudt skilt med pil under :P

Amoss

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 20:45
Man kan parkere den retningen man vil, men når det er parkering forbudt skilt med pil under, gjelder det i retningen til den siden av veien. Så man må være litt mer obs på det da, at man ser på "riktig" side av p-forbudt skilt med pil under :P
Korrekt, alle slike skilt gjelder "i kjøreretningen" på den siden av veien som de står. Så parkerer man mot denne, så må man være ekstra oppmerksomme på skilt lengre frem, ikke de man alt har passert.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA