Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 09:06

Tittel: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: olavxxxfredag 05. april 2019, klokken 09:06
Tenkte det kan være greit å vite at dobbeltparkering av eTron på ladestasjon ikke nødvendigvis er eieren sin skyld:
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-ladestasjoner-ma-audi-e-tron-dobbelparkere-for-a-lade/462219
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: zbkfredag 05. april 2019, klokken 09:17
Skyldige er de vel, selv om de tar et pragmatisk valg... Tror selv jeg ville blitt lettere ilter om jeg måtte vente mer enn noen få minutter på å komme til på en ledig lader fordi noen har parkert på en måte som hindrer andre å komme til, uansett om det er lettere uforskylt eller ikke.

Sørg i det minste for at det er noen ved bilen (eller en lapp) som kan forklare og sørg for at tiden blir kortest mulig.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Øystein16fredag 05. april 2019, klokken 09:25
Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 09:06
Tenkte det kan være greit å vite at dobbeltparkering av eTron på ladestasjon ikke nødvendigvis er eieren sin skyld:
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-ladestasjoner-ma-audi-e-tron-dobbelparkere-for-a-lade/462219
Har du vurdert synstest?
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: arthurfredag 05. april 2019, klokken 09:47
Hvem skal man skylde på når man står i lang kø grunnet dobbelparkering av eiere av de bilene da om ikke eieren? Snodig holdning/mening.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Imaginefredag 05. april 2019, klokken 10:04
For de som er dårlige på å kjøre bil er sikkert dette utfordrende. Har ikke merket noen ulemper noe sted enda etter 3200km med etron og 6-7 hurtigladinger så langt.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Philip Marlowefredag 05. april 2019, klokken 18:09
Jeg er litt enig i at Audi-sjåførene er uten skyld. De må jo få lade hvis det er krise og de trenger strøm. Bilprodusenten har mest skyld fordi de har plassert ladeluka helt feil på bilen. Også strømleverandøren må snarest få byttet til lengre kabler på ladestasjonene.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: turfsurffredag 05. april 2019, klokken 20:48
Dette er for å tvinge etron eiere over på Ionity så Audi kan tjene grovt på ladetjenesten sin

Nei, klassisk "not invented here" syndrom...
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: KjellGfredag 05. april 2019, klokken 21:09
Er skjøteledning mulig?
Ikke ønskelig, men når utstyret bygges inkompatibelt..?
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: olavxxxfredag 05. april 2019, klokken 21:41
Sitat fra: KjellG på fredag 05. april 2019, klokken 21:09
Er skjøteledning mulig?
Ikke ønskelig, men når utstyret bygges inkompatibelt..?
Utstyret er jo slik det alltid har vært, det er eTron som har levert en ny bil på markedet.
Skjøte kabler med så mye juice er neppe lov vil jeg tro.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Amatørenfredag 05. april 2019, klokken 22:09
Å skjøte kabel er jo akkurat det man gjør når man kobler kabelen til bilen.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: bmw2002lørdag 06. april 2019, klokken 07:16
Tåpelig at ladekabelen er så korte mange steder. Sliter med at fronten på bilen har fått striper fordi kablene er så korte at de blir liggende inntil.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: turfsurflørdag 06. april 2019, klokken 07:33
Sitat fra: Amatøren på fredag 05. april 2019, klokken 22:09

Problemet er å ha en lås som gjør av man ikke kan koble fra under lading. Når kabelen settes i bilen er det bilen som låser den fast. Lås styrt av 12 V. Man har ikke 12 V i kabelen eller i ladeporten. Å lage en låsemekanisme som får spenning fra DC kabelen er nok ikke ønskelig da den kan være alt fra rundt 300 V og helt opp til (over?) 800 V avhengig av batterispenning.

Blir dyrt å lage noe sikkert.

Så var det hva hvis en vil bruke den på en lynlader? Kanskje fordi vedkommende vil bruke en som vedkommende ikke når på grunn av en annen som har feilparkert. Da skal det være væskekjølt kabel og det får man ikke ved skjøtekabel.
Dette er løsbart teknisk. Tesla sin chademoadapter er i prinsippet en kort skjøtekabel (i tillegg til overgang). Man kan bare legge inn strømbegrensning i adapter m.t.p. effekt.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: automatlørdag 06. april 2019, klokken 11:49
En åpenbar designsvakhet av Audi Der de enten ikke har tenkt på, eller brydd seg om, at bilen bør kunne hurtiglades andre steder enn Ionity. 

Plasseringen av ladeluka bærer preg av at ingeniørtankegang har vunnet over brukervennlighet, med kortest mulig internkabling i bilen. Et problem de deler med Jaguar.

Og hvorfor skal ladeelektronikken være plassert i et motorrom under panseret? Fordi det tradisjonelt har vært en motor der?
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Ipadjovelørdag 06. april 2019, klokken 17:20
Kanskje de har testet mest i Tyskland, med lange hurtigladekabler.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: 02janlørdag 06. april 2019, klokken 20:17
I alle dager , hvorfor er ikke ladeluka bak på høyre side eller helt bak ?

Står i artikkel at luka er plassert foran på venstre side, fordi det er enklere å lade ved gateparkering !
Slik jeg kjenner parkeringsreglene i Oslo, er det forbrutt å stå gateparkert mot kjøreretning, det betyr at , du må strekke ladekabel
Over /rundt bilen, for så stå å fomle med ladeluka ute i kjøreveien. Det kan jeg tenke er spennende  en mørk vinderdag i oslotrafikken.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 06. april 2019, klokken 20:52
Audi har erfaring med A3 e-tron fra 2013 og er en del av VAG, hvor Volksvagen har erfaring siden CityStromer i 1989.

Jeg tror de gir blaffen, enten fordi de ikke bryr seg eller fordi de har en lader hvor dusteplasseringen ikke skaper problemer.

Nissan gjorde en rekke "dumme ting" på første generasjon Leaf (2011/2012), men det var snarveier man tok for å få produsert bilen for salg raskest mulig.

Jeg lurer på om også Audi har hatt litt dårlig tid?
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: olavxxxlørdag 06. april 2019, klokken 22:29
Sitat fra: Amatøren på fredag 05. april 2019, klokken 22:09
Å skjøte kabel er jo akkurat det man gjør når man kobler kabelen til bilen.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Amosssøndag 07. april 2019, klokken 11:44
Sitat fra: 02jan på lørdag 06. april 2019, klokken 20:17
Slik jeg kjenner parkeringsreglene i Oslo, er det forbrutt å stå gateparkert mot kjøreretning, ...

Har du noen referanse på dette?
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: 02jansøndag 07. april 2019, klokken 16:55
«Slik jeg kjenner reglene ...» dette ble jeg lært opp med på slutten av 80'tallet, ikke lov å parkere mot kjøreretning i Oslo.

Nå ser det ut ,som reglene enten er endret eller at Oslo ikke praktisere egne parkeringsregler.

Men her er artikkel , lov i Norge men ikke i Sverige
https://www.nrk.no/ostfold/nordmenn-kan-ikke-svenske-parkeringsregler-1.342564

Av trafikkhensyn  og sikkerhet, for andre bilister og syklister, så ville jeg selv  ikke parkert mot kjøreretning.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Ingeniørensøndag 07. april 2019, klokken 18:48
Vet ikke hva formålet er, men om man tenker å trekke ladekabel fra hus over fortau for å nå en ladeport som peker inn, så er ikke dette lov av hensyn til gående og syklende...
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Amossmandag 08. april 2019, klokken 00:45
Sitat fra: 02jan på søndag 07. april 2019, klokken 16:55
«Slik jeg kjenner reglene ...» dette ble jeg lært opp med på slutten av 80'tallet, ikke lov å parkere mot kjøreretning i Oslo.

Vel, i så fall har reglene blitt endret ofte. Selv tok jeg lappen tidlig på 80 tallet, og da var det lov. Ikke noe snakk om "egne regler" for Oslo. Min noen år eldre søster tok lappen sent på 70-tallet, og da ble denne reglen endret fra forbudt til tillatt rett før hun tok teorien, så hun fikk feil på dette spørsmålet siden hun hadde lært at det var forbudt på teorikurset mens det var endret før hun kom til teoriprøven. Derfor husker jeg akkurat denne reglen ekstra godt :) Fikk selv samme spørsmål på min teoriprøve, og krysset av rikting på at dette var tillatt. Synes derfor at det virker rart at dette skal ha endret seg mens jeg fortsatt bodde i byen uten at jeg skal ha fått det med meg.

Men jo, ser flere har vært hardnakkede på at dette ikke er lov i Norge/Oslo, derfor jeg ba om en referanse. Parkerer stadig "mot kjøreretningen" i Oslo, senest nå i kveld. Har aldri fått noen bot for det.

... og ja, kjenner til at det ikke er tillatt i Sverige, og at mange nordmenn får bot for det da vi er "vant" med at dette er tillatt.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. april 2019, klokken 18:48
Vet ikke hva formålet er, men om man tenker å trekke ladekabel fra hus over fortau for å nå en ladeport som peker inn, så er ikke dette lov av hensyn til gående og syklende...

Det står ladestolper langs gata flere steder i Oslo. Ikke uvanlig å se Tesla biler med ladekontakten stikkende ut mot veibanen, da de står parkert i kjøreretningen. Noen av stedene har man ikke noe valg grunnet enveiskjøring/fysisk delte veibaner.
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: 02janmandag 08. april 2019, klokken 09:16
Hei det var oppklarende , bodde selv i Oslo på 70 tallet som barn. Men ble «advart» mot park.mot KJ.retn. og tipset om mulighet for dobbelt parkering, da jeg flyttet tilbake til Oslo 90 tallet. Forklaringen er nok at informasjon om endringen for de som tok lappen før 70 tallet ikke alltid når frem.
Samme problemstilling har vi idag med «min» generasjon , som lærte hvilket kjørefelt man skulle holde i rundkjøring , hvor idag ikke lærer det samme .

Dett ble en total avsporing , til dobbeltparkering ved hurtigladerstasjon.

Vil skyte inn at , den som trenger å dobbeltparkere , må isåfall håpe på to ledige ladere samtidig. Forventer egentlig at dette er noe bilprodusent må løse. 

Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Thomas Parslimandag 08. april 2019, klokken 09:54
Så lenge det ikke er enveiskjørt, er det selvfølgelig lov å parkere "mot kjøreretning".
De som mener noe annet må nesten grave frem en lov eller forskrift som sier noe annet ;)
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: olavxxxtirsdag 09. april 2019, klokken 20:45
Man kan parkere den retningen man vil, men når det er parkering forbudt skilt med pil under, gjelder det i retningen til den siden av veien. Så man må være litt mer obs på det da, at man ser på "riktig" side av p-forbudt skilt med pil under :P
Tittel: Sv: Audi eTron eiere som dobbeltparkerer på ladere er ikke nødvendigvis sel skyldige
Skrevet av: Amosstirsdag 09. april 2019, klokken 23:31
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 20:45
Man kan parkere den retningen man vil, men når det er parkering forbudt skilt med pil under, gjelder det i retningen til den siden av veien. Så man må være litt mer obs på det da, at man ser på "riktig" side av p-forbudt skilt med pil under :P
Korrekt, alle slike skilt gjelder "i kjøreretningen" på den siden av veien som de står. Så parkerer man mot denne, så må man være ekstra oppmerksomme på skilt lengre frem, ikke de man alt har passert.