Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kWt taper bilen din i døgnet?

Startet av GeirHM, torsdag 28. mars 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

GeirHM

Hvor mange kWt i døgnet taper bilen din når den står parkert?

Jeg er særlig interessert i erfaringen til dere som har ny MCU ombord. Altså biler produsert fra og med mars 2018. På våre biler er energisparing automatisert og den lar seg ikke manuelt overstyre. Jeg har en mistanke om at den automatiserte styringen er for dårlig. Men for å nå fram ovenfor Tesla må jeg vite om min erfaring deles av flere.

Vår bil, en X100D, taper jevnt og trutt omlag 4 kWt i døgnet. Se vedlagt skjermdump fra TeslaFi. Bilen er hele tiden varmere inne enn omgivelsene rundt. I helgen var det rundt 12 grader i bilen enda den sto på fjellet i minusgrader. Jeg har ikke skrudd AC anlegget på selvfølgelig. Til daglig står bilen i varm garasje, ca 10-12 grader. I bilen ser jeg at det alltid er en god del varmere. Bilen står normalt tilkoblet. Lading er satt til å foregå om natten. Tapet skjer også om jeg lar bilen stå frakoblet.

Jeg er opptatt av dette tapet fordi vi framover vil bruke bilen til en hytte på fjellet hvor det ikke er innlagt strøm og hvor nærmeste tesla superlader er 75 km unna.

Jeg vet at TeslaFi kan bidra til å øke forbruket noe. Men min gamle S85D var også overvåket på tilsvarende vis og den tapte likevel knapt noe når den sto parkert. 

Jeg håper på dokumentert erfaring fra flere!

Espen Hugaas Andersen

Greit å huske at tapet er størst når bilen kjøler seg ned. I min erfaring er det ikke uvanlig at jeg taper noe sånt som 5% på det første døgnet, og så 1% per døgn, om jeg parkerer et sted det er kaldt. Dette er da 2017 X100D.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

zbk

Testa nettopp TeslaFi 14dager, men fornya ikke etter dette. I perioden jeg brukte TeslaFi var bilen såvidt jeg så aldri sovende og spiste "mye" batteri i hvile. Før og etter sovner bilen nesten for fort. Nesten litt irriterende bra siden app tar litt tid å få kontakt og bilen bruker litt tid på å starte opp når jeg setter meg inn (om jeg ikke har forvarmet). Har dog ikke sjekket nøyaktige tall for tap.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

GeirHM

Ja, det er rimelig at det er slik at tapet er størst i starten. Og en bil i jevnlig bruk står jo sjelden så lenge av gangen. Men jeg kan bruke TeslaFi til å vise at vår sløser med energi hele tiden. Jeg skjønner f.eks. Ikke hvorfor den skal være så varm når den er parkert.

I helgen var bilen på jentetur i fjellet og da tapte den 12 prosent fra fredag til søndag. Dessverre har jeg ikke helt kontroll på sjåføren her så jeg kan ikke helt utelukke mennesklig (kvinnelig) svikt. Tror det var noe med en dør som ikke var helt lukket inntil den første natta. Men tapet er stort.

Når er bilen din fra, zbk?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: zbk på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:07Testa nettopp TeslaFi 14dager, men fornya ikke etter dette. I perioden jeg brukte TeslaFi var bilen såvidt jeg så aldri sovende og spiste "mye" batteri i hvile. Før og etter sovner bilen nesten for fort. Nesten litt irriterende bra siden app tar litt tid å få kontakt og bilen bruker litt tid på å starte opp når jeg setter meg inn (om jeg ikke har forvarmet). Har dog ikke sjekket nøyaktige tall for tap.
Tror på at nye X sover raskere. Har 2018 X75D som lånebil nå en uke, og flere ganger har jeg måtte vente på at bilen starter opp om morgenen. Tror det har skjedd kanskje to ganger på min X100D før, over 64k km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GeirHM på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:16I helgen var bilen på jentetur i fjellet og da tapte den 12 prosent fra fredag til søndag. Dessverre har jeg ikke helt kontroll på sjåføren her så jeg kan ikke helt utelukke mennesklig (kvinnelig) svikt. Tror det var noe med en dør som ikke var helt lukket inntil den første natta. Men tapet er stort.
Det høres helt ekstremt ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

@GeirHM

Kan ikke hjelpe deg med X data, men har nå brukt TeslaFi i gode 5 uker på min Model 3 og den har jo også den nye MCU'en og kan heller ikke skru på Energy Saving etc.

I starten så slet jeg fælt med å få den til å sove og da gikk det mye strøm, men etter å ha prøvd med forskjellige innstillinger, samt tagge plasser som hjem, hytte og jobb, så virker det som om den stort sett sovner på disse plassene. Etter første uken så konkluderte jeg med at dette kan jeg ikke bruke, men så begynte det å fungere og er nå happy med TeslaFi. Men det er mange plasser TeslaFi rapporterer at den IKKE sovnet, men det hyggelig er at den da rapporterer at bilen er Offline og den plinger da ikke og holder da bilen heller ikke våken.

Bilen sto nylig 10 dager på flyplassen og den sovnet ikke i følge TeslaFi men var offline. Av en eller annen grunn så våknet den i snitt hver 1 1/2 døgn eller noe slikt, men i løpet av disse 10 dagene så tapte bilen seg bare 22 tkm som vil si ca 3,25kwh for denne Model 3.

I snitt så kan det virke som om jeg taper litt under 0,5% i døgnet på Model 3 når den ikke er i bruk, mens jeg tapte 1- 1.5% på Model S'en når den sto på Energy Save.

Her noen bilde eksempler fra meg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

np

#7
Blir ikke klok på sovevanene til min Nov-18 X. Virker litt crap shoot hvor lenge den sover. Brukte ikke bilen på søndag, og da sov den plutselig hele dagen, uten å bruke så mye som en eneste watt. Suspekt. Andre dager er det 50/50. Ingen aning hva som utgjør forskjellen på 90/10 eller 60/40, f.eks. når kjøringen har vært så og si lik. Merker også at bilen ofte er merkbart varmere innvendig enn omgivelsene.

Det nevnes oppstart. Den har blitt merkbart tregere siden 2019.5.16, tror jeg. Kan være versjonen før. Nå kan det ta 10-12 sekunder fra jeg trykker inn bremsepedalen til bilen "våkner", dvs. lys kommer på/setet justerer seg og man kan sette den i drive. Ser ikke helt at dette er med sleep cycles å gjøre, men mulig. Ganske så annoying! (Ikke bruk en X som escape bil ved et ran, f.eks. :))
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

GeirHM

Jeg ser at @np sin bil på samme måte som min har mye mer tid i park enn i sleep. Motsatt av din @GOS, din sover jo godt og lenge!

Jeg har satt opp bilen til dyp søvn mellom kl 00 og 06 uten at det hjelper. Hjemmeadressen er tagget og satt for søvn. Ellers er det vel default på alle parametre.

Jeg legger merke til at alltid når jeg åpner bilen så er AC på og den er alltid varmere enn omgivelsene. Jeg tror AC er synderen.

GOS

Sitat fra: GeirHM på torsdag 28. mars 2019, klokken 15:19
Jeg ser at @np sin bil på samme måte som min har mye mer tid i park enn i sleep. Motsatt av din @GOS, din sover jo godt og lenge!

Jeg har satt opp bilen til dyp søvn mellom kl 00 og 06 uten at det hjelper. Hjemmeadressen er tagget og satt for søvn. Ellers er det vel default på alle parametre.

Jeg legger merke til at alltid når jeg åpner bilen så er AC på og den er alltid varmere enn omgivelsene. Jeg tror AC er synderen.
Min synder ikke med AC så vidt jeg kan se, den blir kald. Eneste jeg var forundret over var at TeslaFi rapporterte at den hadde brukt AC mens den sto disse 10 dagene på flyplassen. Jeg hadde ikke satt på varme, ikke var det minusgrader heller, så jeg vet ikke helt hva TeslaFi eller bilen fant ut den skulle gjøre..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kim-

Jeg bruker teslaspy. Har ikke fulgt så godt med i det siste, men legger merke til at bilen aldri går i søvn andre steder enn hjemme. Da gjerne etter et par timer den har vært parkert. Andre steder som på hytten går den offline, og da får jeg heller ikke kontakt med bilen via Tesla app for å vekke den. må låse opp bilen med nøkkel for å få den online igjen.

I morres fikk jeg opp T på skjermen før den startet.

Forsøkte tibber noen dager og den holdt bilen våken 24/7. Da var det gjennomsnittlig 4,7kwh om dagen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Toalmar

Sitat fra: GOS på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:34
I starten så slet jeg fælt med å få den til å sove og da gikk det mye strøm, men etter å ha prøvd med forskjellige innstillinger, samt tagge plasser som hjem, hytte og jobb, så virker det som om den stort sett sovner på disse plassene. Etter første uken så konkluderte jeg med at dette kan jeg ikke bruke, men så begynte det å fungere og er nå happy med TeslaFi. Men det er mange plasser TeslaFi rapporterer at den IKKE sovnet, men det hyggelig er at den da rapporterer at bilen er Offline og den plinger da ikke og holder da bilen heller ikke våken.
Hvilke innstillinger gikk du for som gjorde at den ble bra?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GOS

#12
Sitat fra: Toalmar på lørdag 29. juni 2019, klokken 17:49
Sitat fra: GOS på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:34
I starten så slet jeg fælt med å få den til å sove og da gikk det mye strøm, men etter å ha prøvd med forskjellige innstillinger, samt tagge plasser som hjem, hytte og jobb, så virker det som om den stort sett sovner på disse plassene. Etter første uken så konkluderte jeg med at dette kan jeg ikke bruke, men så begynte det å fungere og er nå happy med TeslaFi. Men det er mange plasser TeslaFi rapporterer at den IKKE sovnet, men det hyggelig er at den da rapporterer at bilen er Offline og den plinger da ikke og holder da bilen heller ikke våken.
Hvilke innstillinger gikk du for som gjorde at den ble bra?

Ikke noe hokus pokus.
Mine innstillinger er:


Time To Try Sleep: 30
Idle Time Before Trying To Sleep: 20
Reset Idle Timer When Offline: Er haket av
Outside Temperature Reading: Er ikke haket av.
Inside Temperature Reading: Er ikke haket av.
No Shift State Reading: Er haket av
Nighttime TeslaFi Sleep Mode: Er på med start tid 20:00 og slutt tid 07:00 (som regel så står bilen i garasjen i denne tiden)
Deep Sleep Mode: Denne er IKKE på og jeg tror det skate krøll om jeg hadde den på.
Polling Time While Idle: 1


Virker for meg.  Lykke til

Edit: Ser jeg er i en Model X tråd. Dataene jeg oppga er for en Model 3 produsert tidlig i januar 2019.





Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Sitat fra: GOS på lørdag 29. juni 2019, klokken 22:51
Ikke noe hokus pokus.
Mine innstillinger er:


Time To Try Sleep: 30
Idle Time Before Trying To Sleep: 20
Reset Idle Timer When Offline: Er haket av
Outside Temperature Reading: Er ikke haket av.
Inside Temperature Reading: Er ikke haket av.
No Shift State Reading: Er haket av
Nighttime TeslaFi Sleep Mode: Er på med start tid 20:00 og slutt tid 07:00 (som regel så står bilen i garasjen i denne tiden)
Deep Sleep Mode: Denne er IKKE på og jeg tror det skate krøll om jeg hadde den på.
Polling Time While Idle: 1


Virker for meg.  Lykke til

Edit: Ser jeg er i en Model X tråd. Dataene jeg oppga er for en Model 3 produsert tidlig i januar 2019.
Takk for tips om innstillinger. Jag har Model 3 så de stemmer nok bra. Er nok min feil at det er i en Model X tråd, da jeg søke etter TeslaFi i forumet o fant denne :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GeirHM

Nå har jeg kopiert @GOS sine settinger. Jeg har forsøkt allt mulig. Jeg har og endra på Tesla pw så jeg skal være helt sikker på at ingen annen app logger bilen. Men noe alvorlig galt er fatt.

Den har nettopp stått frakoblet strømnettet parkert i garasjen med AC av i fem døgn. På disse døgnene tapte den 20 % eller rundt 20 kWt, altså 4 kWt per døgn. Og det fortsetter. Nå har den stått parkert hos Tesla i Drammen siden fredag og tapt 12 prosent.

Jeg har gjort dem oppmerksomme på situasjonen. Jeg håper de finner ut av det. Vi kjører til Spania i neste uke. Jeg gruer meg til å ha den parkert der hvor jeg ikke har anledning til å ha den tilkoblet hele tiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA