Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. april 2021, klokken 13:52
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 02. april 2021, klokken 13:01
Vel jeg vil si at tesla er som apple, se på siste iphone som selger i bøtte og spann selv om den er dårligere enn tilsvarende android.
«Beste» er ett fryktelig vanskelig ord å bruke om både biler og telefoner. Det kommer helt an på hva den enkelte vektlegger.

Jeg ler hver gang en Android fanboy kommer og hevder at deres telefon er så mye bedre enn iPhone basert på ett eller annet tall. De aner ikke en døyt om hva jeg synes er viktig med en telefon. Sikkerhet, sammenspill mellom forskjellige enheter osv.

Det samme gjelder f.eks bagasjerom på biler. Størst er ikke alltid viktig, så lenge det er stort nok. Da er det andre ting som teller. Samme med ytelse. Er den god nok så er ikke bedre veldig viktig lengre. Å ikke konstant irritere seg over ting derimot, det er viktig. Som f.eks startknapp. Eller å måtte låse bilen. Eller å måtte oppdatere med usb pinne.

Uten å nevne tall er så er Android bedre enn Apple bare fordi Android ikke irriterer ræ.a av meg slik Apple produkter dessverre gjør.
Men nok sidespor.......

Model Y kommer litt for sent til elbil festen i Norge er nå min mening. For eksisterende Tesla kunder vil den nok selge i bøtter og spann akkurat som Apple fans elsker iphone. Men nye kunder? Tesla er i ferd med å bli akterutseilt på flere områder.
Model X og S er gamle design allerede. Model Y kjenner jo de fleste allerede - så når den kommer til Norge er den på en måte allerede "gammel".  Synes rett og slett det ikke kommer noe spennende fra den kanten lenger.  Føler på en måte dette ligner veldig på denne Apple/Android "krigen" som varte en kort periode. Alle som ville være kule skulle ha en iphone, så plutselig var det ikke så nøye lenger. Hver ny modell av Iphone er ingen revolusjon lenger - den er kanskje litt bedre her og der, men det skjer jo ikke noe spennende. Det spennende skjer nå på Android delen - der de kommer med nye design på løpende bånd. Slik føler jeg det er i ferd med å skje med Tesla også - de bare flikker videre på det designet de har. Nei - Tesla har blitt litt kjedelig rett og slett...........

Magnus Hansen

Hvis du har rett i at Tesla ender som bilbransjens Apple, så tenker jeg Tesla er godt fornøyd. Det er jo Apple som sitter igjen med det meste av overskuddet i smartphone markedet..

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 02. april 2021, klokken 16:42
Hvis du har rett i at Tesla ender som bilbransjens Apple, så tenker jeg Tesla er godt fornøyd. Det er jo Apple som sitter igjen med det meste av overskuddet i smartphone markedet..
Helt riktig. Apple har det desidert største overskuddet. Og det er jo det det handler om.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 02. april 2021, klokken 14:25
Det spennende skjer nå på Android delen - der de kommer med nye design på løpende bånd. Slik føler jeg det er i ferd med å skje med Tesla også - de bare flikker videre på det designet de har. Nei - Tesla har blitt litt kjedelig rett og slett...........
Ja, Android er jo ganske spennende, når både OSet og appene konkurrer om å spionere på deg. Det er gode grunner til at omtrent alle utviklerne hos oss bytter fra Android til Apple. Men, lykkelig er de uvitende...

Men at Tesla er kjedelig? Vel, i forhold til tyskerne som tviholder på fossilbilismer så er de jo spinnville. Synes Koreanerne begynner å bli interessante dog, og kineserne går jo sine egne veier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Eple eller ei, NÅR kommer den første kundebilen? 🤭😄😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

andy99

Sitat fra: Radial på fredag 02. april 2021, klokken 18:49
Eple eller ei, NÅR kommer den første kundebilen? 🤭😄😄

Det har vært diskutert i 52 sider på dette emnet og fortsatt vet vi ikke noe mer enn for 3 år siden. Noe spesielt, men markedsføring kan Tesla :)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

JLindberg

Sitat fra: hELgenen på fredag 02. april 2021, klokken 14:25
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. april 2021, klokken 13:52
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 02. april 2021, klokken 13:01
Vel jeg vil si at tesla er som apple, se på siste iphone som selger i bøtte og spann selv om den er dårligere enn tilsvarende android.
«Beste» er ett fryktelig vanskelig ord å bruke om både biler og telefoner. Det kommer helt an på hva den enkelte vektlegger.

Jeg ler hver gang en Android fanboy kommer og hevder at deres telefon er så mye bedre enn iPhone basert på ett eller annet tall. De aner ikke en døyt om hva jeg synes er viktig med en telefon. Sikkerhet, sammenspill mellom forskjellige enheter osv.

Det samme gjelder f.eks bagasjerom på biler. Størst er ikke alltid viktig, så lenge det er stort nok. Da er det andre ting som teller. Samme med ytelse. Er den god nok så er ikke bedre veldig viktig lengre. Å ikke konstant irritere seg over ting derimot, det er viktig. Som f.eks startknapp. Eller å måtte låse bilen. Eller å måtte oppdatere med usb pinne.

Uten å nevne tall er så er Android bedre enn Apple bare fordi Android ikke irriterer ræ.a av meg slik Apple produkter dessverre gjør.
Men nok sidespor.......

Model Y kommer litt for sent til elbil festen i Norge er nå min mening. For eksisterende Tesla kunder vil den nok selge i bøtter og spann akkurat som Apple fans elsker iphone. Men nye kunder? Tesla er i ferd med å bli akterutseilt på flere områder.
Model X og S er gamle design allerede. Model Y kjenner jo de fleste allerede - så når den kommer til Norge er den på en måte allerede "gammel".  Synes rett og slett det ikke kommer noe spennende fra den kanten lenger.  Føler på en måte dette ligner veldig på denne Apple/Android "krigen" som varte en kort periode. Alle som ville være kule skulle ha en iphone, så plutselig var det ikke så nøye lenger. Hver ny modell av Iphone er ingen revolusjon lenger - den er kanskje litt bedre her og der, men det skjer jo ikke noe spennende. Det spennende skjer nå på Android delen - der de kommer med nye design på løpende bånd. Slik føler jeg det er i ferd med å skje med Tesla også - de bare flikker videre på det designet de har. Nei - Tesla har blitt litt kjedelig rett og slett...........

For meg er det et stort pluss at modellen har vært på markedet et par år før jeg kjøper. Så er de værste feil rettet mv. At være blant de første til å kjøpe en bilmodell gir for det meste kun problemer.

Counterpointer

De skal ifølge Elon starte produksjon i Texsas i løpet av sommeren, hvertfall fylle opp med ansatte som jobber med dette.

Synes vel det er naturlig at Berlin kunne starte noen små leveranser tidlig på høsten, siden de ligger foran i løypa

emurof

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. april 2021, klokken 13:52«Beste» er ett fryktelig vanskelig ord å bruke om både biler og telefoner. Det kommer helt an på hva den enkelte vektlegger.

Ja, det er pussig å påstå hva som er det "beste". En telefon i dag er jo mye mer enn bare hardware.

La oss for eksempel se på en Samsung-toppmodell: Flott telefon. Bra kamera og alt. Men så er det i tillegg dobbelt opp av alt - nettleser, synkronisering, backup, kalender, osv. Hæ? Hvorfor skal jeg ha dobbelt opp av alt dette?! Merkelig. Og de må settes opp en konto her og en annen konto der, litt Google-konto, og Samsung-konto, og mye styr generelt.

Nå har Samsung i det minste tatt til vettet og kuttet ut støtte for SD-kort, noe som virkelig har vært problematisk for mange. Jeg opplevde selv å miste data flere ganger (heldigvis er jeg religiøs når det gjelder backup), så selv om mange skråler om støtte for SD-kort ser jeg det bare som et fremskritt at det er mindre som kan gå galt. Man bør ikke bruke SD-kort med mindre man vet hva man driver med, og det gjør de aller færreste.

På iPhone så fungerer alt bare sammen. Ikke noe tull. Du bare starter telefonen og logger in en gang, og ferdig med det. Alt er logisk og brukervennlig.

Foretrekker selv Android fordi jeg liker å "tukle" litt mer enn Apple sannsynligvis lar meg gjøre. Men bare fordi jeg som er over gjennomsnittet interessert i teknologi foretrekker Android-telefoner så betyr ikke det at ikke iPhone kanskje faktisk er bedre for folk som bare vil ha noe som fungerer.

emurof

Sitat fra: hELgenen på fredag 02. april 2021, klokken 14:25Model Y kommer litt for sent til elbil festen i Norge er nå min mening. For eksisterende Tesla kunder vil den nok selge i bøtter og spann akkurat som Apple fans elsker iphone. Men nye kunder? Tesla er i ferd med å bli akterutseilt på flere områder.

Jeg klarer ikke å se hvordan Model Y er akterutseilt i det hele tatt. Vi ser jo i land Model Y er lansert alt at den er ekstremt populær. Det er vel ikke så lenge den ble lansert i Kina, og folk ramler over hverandre for å få kjøpt seg en.

Som vanlig er "analysene" dine av Tesla mildt sagt svake.

SitatModel X og S er gamle design allerede. Model Y kjenner jo de fleste allerede - så når den kommer til Norge er den på en måte allerede "gammel".  Synes rett og slett det ikke kommer noe spennende fra den kanten lenger.  Føler på en måte dette ligner veldig på denne Apple/Android "krigen" som varte en kort periode. Alle som ville være kule skulle ha en iphone, så plutselig var det ikke så nøye lenger. Hver ny modell av Iphone er ingen revolusjon lenger - den er kanskje litt bedre her og der, men det skjer jo ikke noe spennende. Det spennende skjer nå på Android delen - der de kommer med nye design på løpende bånd. Slik føler jeg det er i ferd med å skje med Tesla også - de bare flikker videre på det designet de har. Nei - Tesla har blitt litt kjedelig rett og slett...........

Du har ikke engang fått med deg at de nylig har oppdatert Model S og X med helt nytt interiør og annet? Nei, det var vel ikke annet enn forventet fra den kanten...

Og ikke noe nytt fra Tesla? Nei, jeg antar at Cybertruck, Roadster og den kommende "Model 2" ikke er noe nytt i det hele tatt. Gammelt. Ferdig med dem liksom.

Ærlig talt, dette begynner nesten å bli komisk. Leser du det du selv skriver?

Faktum er jo at de tradisjonelle produsentene kommer med biler som ser utdaterte ut med gammeldags, umoderne interiør med knapper over alt, dårlige skjermer, osv. Man ser tydeilg at de sliter med å holde seg oppdatert.

Hva er det forresten som er så fryktelig spennende på Android-fronten da? Nye Samsung Galaxy S21 er ikke akkurat noen nyvinning, for å si det slik. Du har rett i at Apple, som Android-produsenter egentlig, stort sett kommer med mindre forbedringer fra år til år. Dette er noe helt annet enn Tesla som har flere nye modeller som ikke er i salg enda, i tillegg til at de selvsagt vil komme med enda flere typer produkter i fremtiden. Kanskje for eksempel en "Cyber"-serie basert på designet på Cybertruck. Noen har blant annet snakket om "Cybervan". Tesla har jo de mest spennende kommende produktene på markedet. Resten av produsentene skaper bare store gjesp.

z4rd

Stort sett alle modeller er på sitt beste dagen de ruller ut fra fabrikk, deretter eldes de forholdsvis raskt. Det er bare å se på navi- og displayløsningene til biler fra premium-segmentet rundt 2010-2015. Så langt er det stort sett Tesla, meg bekjent. som oppdaterer bilene ved å utvikle, samt utvide funksjonaliteten etter levering. Blir mildt sagt rart å si at Tesla da er "akterutseilt" og "kjedelig".
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Men Y har vært lenge ute før den kommer til Norge, så den er ikke «hot» lengre

DeepFu

I tillegg er det jo egentlig ikke helt riktig å kalle TMY for en ny bil. Det er jo strengt tatt bare kombi-versjonen av TM3.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

z4rd

Den vil fortsatt være helt ny her, så kjøper ikke den "overdrivelsen". Husk at vanlige folk henger ikke på elbilforum og ser bilder av en modell eller konseptbil i flere år før den dukker opp. Jeg synes at de nevnte vurderingene og konklusjonene ikke henger på greip. Virker som de er veldig farget av at man er lei av å vente på TMY... :)

Det er ikke hver dag en ny Tesla kommer, det i seg selv vil være nok til å fange manges oppmerksomhet når tiden er inne.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på søndag 04. april 2021, klokken 07:46
Det er jo strengt tatt bare kombi-versjonen av TM3.
Ja, som ID.4 er stasjonsvogna til ID.3. Dekker forskjellige behov uansett.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA